Gå til innhold

Tips til hvordan finne en fin leilighet å leie i Oslo? Helst sentrumsnært.

Anbefalte innlegg

Hei!

Bor per i dag i et kollektiv etter endt studie, men ønsker nå å finne meg en fin leilighet å leie på nyåret eller kanskje før om noe dukker opp. Leide en veldig fin leilighet i Oslo før jeg begynte studiene, men denne fant jeg først etter måneder med leting og hadde nesten gitt opp før jeg fant den. Fant denne på Finn.

Noen som har noen tips til hvordan man finner et bra objekt? Er det så enkelt/vanskelig som å tråle Finn? Hvor mye må man regne med å måtte betale for en 2-roms eller evt en romslig studioleilighet?

Erfaringen fra tidligere er at valuta for pengene varierer stort. Betalte den gang 10.000 per måned for en veldig fin leilighet, men var på mange visninger på leiligheter til samme pris eller høyere som var både slitt og med dårlig standard.

Kan det være lurt å sette inn en ønskes leid annonse? Bør jeg vurdere utleiemegler?

Tenker i utgangspunktet langtidsleie, men synes egentlig løpende 3 måneders oppsigelse er greit å ha. 

På forhånd takk for tips! :) 

Anonymous poster hash: e2bda...1ff
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Preferanser på områder? Aksepterer man t-bane som transportmiddel er ganske store deler av Oslo "sentrumsnært". Stort sett tar det en halvtime å dra et sted, uavhengig av avstander. F.eks Veitvet er et godt stykke unna sentrum målt i antall meter, men det tar ca. 10 minutter med t-bane til Jernbanetorget. Skal ikke lenger unna enn Grunerløkka før det tar lenger tid å komme seg dit. 

Hvor stor leilighet trenger du? Preferanser på soverom? Eget separat rom eller åpen kjøkken/soveromsløsning? 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Utleiemeglere er noe skikkelig dritt å forholde seg til, der blir du presset på alt. 

Kan være lurt å legge ut en ønskes leid annonse, men om du er jente får man ofte litt slibrige tilbud der har jeg hørt. Uansett så øker det sjangsen for napp, har selv hatt suksess med den. Ikke alle utleiere gidder legge ut annonse.

Lenke til kommentar

Bedre å kjøpe enn å leie. Har du ikke råd til å kjøpe i sentrum så kjøp litt utenfor. Så kan du heller selge og kjøpe i sentrum siden.

Anonymous poster hash: db8ad...21e

Ikke nødvendigvis. Stort sett er eiendomskjøp rammet av dokumentavgift når du kjøper, og meglerkostnader når man selger. Man skal bo lenge på et sted før det lønner seg økonomisk, spesielt i et vaklende marked
Lenke til kommentar

Preferanser på områder? Aksepterer man t-bane som transportmiddel er ganske store deler av Oslo "sentrumsnært". Stort sett tar det en halvtime å dra et sted, uavhengig av avstander. F.eks Veitvet er et godt stykke unna sentrum målt i antall meter, men det tar ca. 10 minutter med t-bane til Jernbanetorget. Skal ikke lenger unna enn Grunerløkka før det tar lenger tid å komme seg dit. 

Hvor stor leilighet trenger du? Preferanser på soverom? Eget separat rom eller åpen kjøkken/soveromsløsning? 

Nei, er faktisk veldig åpen for forslag! :) 

Bor på Grunerløkka og flytter gjerne herfra da jeg har bodd her lenge. Med sentrumsnært tenker jeg kanskje gangavstand eller trikke-/bussavstand til bykjernen. Har med jobb å gjøre og at de fleste vennene mine bor i sentrale områder. Enklere å komme seg hjem om man er ute i helger. Osv. 

Men, hadde jeg funnet en veldig fin leilighet, så kan jeg være åpen for å flytte litt lenger ut.

Størrelsesmessig så stort som mulig, men må vel være litt realistisk også da budsjettet ikke er ubegrenset.

Tenker at en større studioleilighet med noenlunde kjøkken kan fungere. Evt. en noe mindre leilighet, men med eget soverom.

Utleiemeglere er noe skikkelig dritt å forholde seg til, der blir du presset på alt. 

Kan være lurt å legge ut en ønskes leid annonse, men om du er jente får man ofte litt slibrige tilbud der har jeg hørt. Uansett så øker det sjangsen for napp, har selv hatt suksess med den. Ikke alle utleiere gidder legge ut annonse.

Er det din erfaring? Mener nemlig å ha hørt noen si at utleiemegler kan være bra. Men de skal vel ha sin profitt og tror det er primært langtidsleie (1 år binding). 

Bedre å kjøpe enn å leie. Har du ikke råd til å kjøpe i sentrum så kjøp litt utenfor. Så kan du heller selge og kjøpe i sentrum siden.

Anonymous poster hash: db8ad...21e

Har dessverre ikke økonomi til det med det første. :) 

Anonymous poster hash: e2bda...1ff

Lenke til kommentar

Er det din erfaring? Mener nemlig å ha hørt noen si at utleiemegler kan være bra. Men de skal vel ha sin profitt og tror det er primært langtidsleie (1 år binding). 

Ja, utleiemeglere følger reglene, så du vet hva du får, men du får som regel ikke akkurat noen gullkantet avtale nei, de utnytter posisjonene sine til det fulle, noe private ofte kan være dårligere til.

Endret av Sampson
Lenke til kommentar

Det er i utgangspunktet så enkelt/vanskelig som å tråle Finn.no. Det viktigste er å ha god tid. Om man stresser med å finne seg et sted vil man ofte ta til takke med dårligere løsninger. Jeg vil tippe du vil tippe du må ut med 12.000 +/- 2000 avhengig av bydel og standard. Jeg tror ikke det er mye som ligger under 10.000 om man skal være nært sentrum. 

Du kan gjerne legge ut en ønskes leid annonse, men jeg har inntrykk av at de fleste henvendelsene man får her er fra leiligheter som er tunge å få utleid. Det er en grunn til at de kontakter deg - leiligheten blir ikke utleid gjennom annonsen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...