Odd R. Valmot Skrevet 16. oktober 2017 Del Skrevet 16. oktober 2017 Det kan bli tøffere å være stor på smartmobiler når lillebrødre blir best i noen fag.Huawei går i strupen på Apple og Samsung Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. oktober 2017 Del Skrevet 16. oktober 2017 Oppløsningen er den samme som i forrige modell og det tyder kanskje på de samme brikkene. Men de to bakkameraene har fått en f/1.6-blenderåpning. Det er imponerende og gjør susen for lavlysegenskapene. Huawei har gått sin egen vei på kamerasiden. De har, som de andre, valgt å ha to kameraer, men de har ett rent sorthvittkamera og ett fargekamera. Med ett i sorthvitt slipper de fargefiltre som tar masse lys. Farger er langt fra så kritisk som selve lysintensiteten, og til sammen kan de lage svært gode fargebilder. Den brøken må sees i nøye sammenheng med sensorstørrelsen. I dette tilfellet er det nok snakk om en såkalt 1/2,78" sensor med 6,38mm diagonal og cropfaktor 6,8. Dvs. tilsvarende lyssensitivitet som f/10,9 på et fullformatkamera. Hvis det stemmer så er det ganske bra, men man bør være klar over at når tallet under brøken kryper under 2 så får det raskt bieffekter som dårligere skarphet, vignettering, astigmatisme og CA. Noe kan kompenseres for digitalt, som igjen gir noen andre negative bieffekter. Alt i alt tror jeg dette gir en lyssensitivitet i øvre klasse, til mobiltelefon å være, men jeg stiller meg litt skeptisk til mengden optiske bieffekter. En annen ting er oppløsningen. Ikke la dere lure til å tro at 20 Mp monokrom gir samme oppløsning som en 20 Mp fargesensor. Det gir høyere oppløsning. Oppløsningen til et fargekamera (bayer) er egentlig redusert sammenlignet med monokrom siden 2/3 av detaljene filtreres bort i fargefilteret. Bayer-algoritmene forsøker bare å lappe over hullene ved hjelp av interpolasjon. Resultatet er at lineær oppløsning på en bayer fargesensor reduseres med faktoren roten av to. Lineær oppløsning er når man måler detaljgjengivelse langs én akse. Arealoppløsningen blir dobbelt så høy på monokrom som på en bayer fargesensor. X-trans sensorer (farge) mister like mye oppløsning som bayer (farge) selv om matten er langt vanskeligere. Med andre ord, det nye kameraet har høyere oppløsning (reell detaljgjengivelse) selv om antall megapiksler er det samme. 1 Lenke til kommentar
mandela Skrevet 16. oktober 2017 Del Skrevet 16. oktober 2017 (endret) Gå i strupen er en svært upassende metafor som er altfor populær i sensasjonsdrevet journalistikk, kan dere ikke jekke aggresjonsnivået litt ned? Ide-gjenbruk: lage en nettleserutvidelse som blokkerer nyhetssaker hvor termgrupper som "gå i strupen", "hylle", "rase" osv. er brukt. Endret 17. oktober 2017 av mandela 4 Lenke til kommentar
Jack Johnson Skrevet 17. oktober 2017 Del Skrevet 17. oktober 2017 Oppløsningen er den samme som i forrige modell og det tyder kanskje på de samme brikkene. Men de to bakkameraene har fått en f/1.6-blenderåpning. Det er imponerende og gjør susen for lavlysegenskapene. Huawei har gått sin egen vei på kamerasiden. De har, som de andre, valgt å ha to kameraer, men de har ett rent sorthvittkamera og ett fargekamera. Med ett i sorthvitt slipper de fargefiltre som tar masse lys. Farger er langt fra så kritisk som selve lysintensiteten, og til sammen kan de lage svært gode fargebilder. Den brøken må sees i nøye sammenheng med sensorstørrelsen. I dette tilfellet er det nok snakk om en såkalt 1/2,78" sensor med 6,38mm diagonal og cropfaktor 6,8. Dvs. tilsvarende lyssensitivitet som f/10,9 på et fullformatkamera. Hvis det stemmer så er det ganske bra, men man bør være klar over at når tallet under brøken kryper under 2 så får det raskt bieffekter som dårligere skarphet, vignettering, astigmatisme og CA. Noe kan kompenseres for digitalt, som igjen gir noen andre negative bieffekter. Alt i alt tror jeg dette gir en lyssensitivitet i øvre klasse, til mobiltelefon å være, men jeg stiller meg litt skeptisk til mengden optiske bieffekter. En annen ting er oppløsningen. Ikke la dere lure til å tro at 20 Mp monokrom gir samme oppløsning som en 20 Mp fargesensor. Det gir høyere oppløsning. Oppløsningen til et fargekamera (bayer) er egentlig redusert sammenlignet med monokrom siden 2/3 av detaljene filtreres bort i fargefilteret. Bayer-algoritmene forsøker bare å lappe over hullene ved hjelp av interpolasjon. Resultatet er at lineær oppløsning på en bayer fargesensor reduseres med faktoren roten av to. Lineær oppløsning er når man måler detaljgjengivelse langs én akse. Arealoppløsningen blir dobbelt så høy på monokrom som på en bayer fargesensor. X-trans sensorer (farge) mister like mye oppløsning som bayer (farge) selv om matten er langt vanskeligere. Med andre ord, det nye kameraet har høyere oppløsning (reell detaljgjengivelse) selv om antall megapiksler er det samme. Vet ikke hvorfor.. .men nå fikk jeg lyst på en Bayer.. Må ta en tur til puben etter jobb 5 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. oktober 2017 Del Skrevet 17. oktober 2017 (endret) Skulle ønske jeg kunne si at bayermønsteret var kalt opp etter det rutete bayerske flagget, men tross likheten har det ikke noe å gjøre med den flotte ølproduserende regionen eller flagget deres. God oktoberfest! Endret 17. oktober 2017 av Simen1 1 Lenke til kommentar
Jan Olsen Skrevet 18. oktober 2017 Del Skrevet 18. oktober 2017 Oppløsningen er den samme som i forrige modell og det tyder kanskje på de samme brikkene. Men de to bakkameraene har fått en f/1.6-blenderåpning. Det er imponerende og gjør susen for lavlysegenskapene. Huawei har gått sin egen vei på kamerasiden. De har, som de andre, valgt å ha to kameraer, men de har ett rent sorthvittkamera og ett fargekamera. Med ett i sorthvitt slipper de fargefiltre som tar masse lys. Farger er langt fra så kritisk som selve lysintensiteten, og til sammen kan de lage svært gode fargebilder. Den brøken må sees i nøye sammenheng med sensorstørrelsen. I dette tilfellet er det nok snakk om en såkalt 1/2,78" sensor med 6,38mm diagonal og cropfaktor 6,8. Dvs. tilsvarende lyssensitivitet som f/10,9 på et fullformatkamera. Hvis det stemmer så er det ganske bra, men man bør være klar over at når tallet under brøken kryper under 2 så får det raskt bieffekter som dårligere skarphet, vignettering, astigmatisme og CA. Noe kan kompenseres for digitalt, som igjen gir noen andre negative bieffekter. Alt i alt tror jeg dette gir en lyssensitivitet i øvre klasse, til mobiltelefon å være, men jeg stiller meg litt skeptisk til mengden optiske bieffekter. En annen ting er oppløsningen. Ikke la dere lure til å tro at 20 Mp monokrom gir samme oppløsning som en 20 Mp fargesensor. Det gir høyere oppløsning. Oppløsningen til et fargekamera (bayer) er egentlig redusert sammenlignet med monokrom siden 2/3 av detaljene filtreres bort i fargefilteret. Bayer-algoritmene forsøker bare å lappe over hullene ved hjelp av interpolasjon. Resultatet er at lineær oppløsning på en bayer fargesensor reduseres med faktoren roten av to. Lineær oppløsning er når man måler detaljgjengivelse langs én akse. Arealoppløsningen blir dobbelt så høy på monokrom som på en bayer fargesensor. X-trans sensorer (farge) mister like mye oppløsning som bayer (farge) selv om matten er langt vanskeligere. Med andre ord, det nye kameraet har høyere oppløsning (reell detaljgjengivelse) selv om antall megapiksler er det samme. Note 8 har f/1.7 og er blant de beste på mobilkamera, inkludert skarphet. Betyr ikke at Huawei vil lykkes like bra selvsagt... Første Huaweimodell med s/h kamera ga ingen effekt iflg. journalistene, man kunne holde for linse nr 2. og bildet ble like bra. I nyere versjoner har det visstnok nektet å ta bilde i samme setting, en kan jo håpe at s/h endelig har en effekt Lenke til kommentar
Jan Olsen Skrevet 18. oktober 2017 Del Skrevet 18. oktober 2017 Gå i strupen er en svært upassende metafor som er altfor populær i sensasjonsdrevet journalistikk, kan dere ikke jekke aggresjonsnivået litt ned? Ide-gjenbruk: lage en nettleserutvidelse som blokkerer nyhetssaker hvor termgrupper som "gå i strupen", "hylle", "rase" osv. er brukt. Vil gjerne se en utvidelse som fjerner from/to-priser fra eBay Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå