reinsdriver Skrevet 16. oktober 2017 Del Skrevet 16. oktober 2017 Hei! Jeg var på helsesjekk for en stund siden og fikk i dag resultatene tilbake. Jeg hadde 30% i fettprosent. Jeg er en 19 år gammel jente og jeg trener fast 4 dager med styrke i uken og spiser forholdsvis sunt. I tillegg går jeg turer nesten hver dag jeg ikke trener styrke. Følger med på kaloriene og går sjelden over det som er anbefalt for min kropp. I tillegg ser jeg langt ifra feit ut? Har en trent kropp og ville aldri ansett meg som overvektig, som prosentene tilsier. Er 170 cm høy og 64 kg. Ble ganske overrasket over resultatet med tanke på at jeg har trent masse fast i over et år. Noen som har noen tanker? er det normalt eller er jeg faktisk overvektig? BMIen min tilsier at jeg er normalvektig iallefall Lenke til kommentar
aswfg Skrevet 16. oktober 2017 Del Skrevet 16. oktober 2017 Trener du styrke er BMI det første du må kaste ut vinduet, den tar ikke muskelmasse med i betraktning. 30% fett er godt innenfor normalen for kvinner, så tror ikke du skal bekymre deg i det hele tatt Lenke til kommentar
reinsdriver Skrevet 16. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2017 Trener du styrke er BMI det første du må kaste ut vinduet, den tar ikke muskelmasse med i betraktning. 30% fett er godt innenfor normalen for kvinner, så tror ikke du skal bekymre deg i det hele tatt På skjemaet jeg fikk sto det at det var over normal prosent. I tillegg har jeg sett på flere nettsider at man bør ligge mellom 20 og 25%. Men håper det du sier er sant Lenke til kommentar
aswfg Skrevet 16. oktober 2017 Del Skrevet 16. oktober 2017 (endret) Alle kropper er forskjellige, med regelmessig trening og greit kosthold så betyr ikke 5% fra eller til noe som helst. Hvertfall ikke om du føler deg bra selv Til sammenligning så veier jeg selv 83kg og er 170cm høy [mann], fettprosent aner jeg ikke hva er; følger en fleksibel diett hvor tanken er at om jeg vil ha sjokolade så spiser jeg sjokolade. Har satt to PR den siste uka og stortrives selv om jeg vet jeg kunne hatt mindre fett på kroppen. Endret 16. oktober 2017 av Nwader Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324 Skrevet 16. oktober 2017 Del Skrevet 16. oktober 2017 170 i høyde og vekt på 64 kilo høres slettes ikke overvektig ut. Not by a long shot! Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 16. oktober 2017 Del Skrevet 16. oktober 2017 Som allerede nevnt - glem BMI hvis du trener styrke/har muskelmasse. Se for deg at BMI er en totalt overfladisk lege som stort sett stirrer ned i pcn sin. Han ser KUN din høyde og vekt og "deler dette på 2". Han ser ikke DEG og tar derfor ikke muskelmassen med i regnestykket. BMI er en "pekepinn", og stort sett bare det, for sofagriser. 1 Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 16. oktober 2017 Del Skrevet 16. oktober 2017 Høres ikke ut som du er overvektig, nei. Selv er jeg 167 og veier 66-67 kg, er langt fra overvektig! Lenke til kommentar
reinsdriver Skrevet 16. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2017 Okei, det høres bra ut, takk for svar alle sammen:) Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 17. oktober 2017 Del Skrevet 17. oktober 2017 Som allerede nevnt - glem BMI hvis du trener styrke/har muskelmasse. Se for deg at BMI er en totalt overfladisk lege som stort sett stirrer ned i pcn sin. Han ser KUN din høyde og vekt og "deler dette på 2". Han ser ikke DEG og tar derfor ikke muskelmassen med i regnestykket. BMI er en "pekepinn", og stort sett bare det, for sofagriser. Einig, men i dette tilfellet var jo ikkje BMI-en spesielt høg? 170 cm og 64 kg gjev ein BMI på 22.1, som er midt på normalen for ei kvinne på 19. Det mao. ingenting ved BMI-en som indikerer overvekt. 30% feittprosent er også innanfor anbefalt område for kvinner. Avhengig av metode feittprosent vart målt er det for øvrig rom for feil der òg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå