Gå til innhold

Dette er elbilene som kommer de neste to årene


Anbefalte innlegg

 

"I dag er det fortsatt praktisk talt bare Tesla som selger biler som kan erstatte tradisjonelle biler på de aller fleste punkter."

 

På de fleste punkter, men altså ikke alle. For alle.

Lading er fortsatt en utfordring for mange, likeledes lade-venting.

Men dette går ( den etterlengtede) veien mot nullutslipp.

Og med Hydrogen i stedet for bensin som rekkevidde/tyngde-forsterker, vil nok elektrisk transport på vei, bane og sjø snart være det riktige/letteste /gode for alle.

Mange kan ikke lade hjemme..enda fler kan ikke fylle bensin hjemme..og absolutt ingen kan fylle hydrogen hjemme.

 

Siden det bare tar noen minutter trenger ingen å fylle hverken bensin/diesel eller Hydrogen hjemme.......

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

"Foruten Tesla har ingen produsert elbiler som fullt og helt kan erstatte tradisjonelle biler."

 

Har Tesla gjort det? Vis meg! :D

 

Ja. Jeg har ingen reell lademulighet i nærheten av der jeg bor. (Kun 4 plaser på mange hundre biler)

Før det blir en bedre infrastruktur, vil fossilbiler være å foretrekke for mange brukere.

(Mange kan lade hjemme, men på langt nær alle har muilghet til dette)

Tror bilprodusentene i veldig stor grad har misforstått kjøpegruppen til elbiler. De har ment elbil = bybil. Dette mener jeg er helt feil. De som bor i byer bruker ofte ikke bilen til daglig, tar heller buss og har ikke mulighet til å lade hjemme. Ved langkjøring, der hurtiglading er nødvendig, er det ikke fult så mye å spare på elbil siden hurtiglading er ca like dyrt som bensin. I en slik situasjon er fossilbil (dessverre) et åpenbart valg. De som virkelig kan spare penger på elbil er de som bor i enebolig noen mil unna der de jobber, og kan kjøre nesten gratis til og fra jobb. I tillegg har disse husstandene ofte to biler og da er det åpenbart lønnsomt at en av disse er elbil. Elbil er faktisk en bil som passer bedre litt ute på landet enn midt i byen...

For veldig mange som bor rundt byer rundt omkring i Norge - er elbil et kjempevalg - men jeg legger merke til at for veldig mange av elbilistene har TO biler! En for å unngå bompenger - og en for å dra på bilferie i Danmark osv.. MIN husstand har bare EN bil - og da føles elibil som en - utfordring. Men en hybridbil føles helt RIKTIG!

M

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

"Foruten Tesla har ingen produsert elbiler som fullt og helt kan erstatte tradisjonelle biler."

 

Har Tesla gjort det? Vis meg! :D

Ja. Jeg har ingen reell lademulighet i nærheten av der jeg bor. (Kun 4 plaser på mange hundre biler)

Før det blir en bedre infrastruktur, vil fossilbiler være å foretrekke for mange brukere.

(Mange kan lade hjemme, men på langt nær alle har muilghet til dette)

Tror bilprodusentene i veldig stor grad har misforstått kjøpegruppen til elbiler. De har ment elbil = bybil. Dette mener jeg er helt feil. De som bor i byer bruker ofte ikke bilen til daglig, tar heller buss og har ikke mulighet til å lade hjemme. Ved langkjøring, der hurtiglading er nødvendig, er det ikke fult så mye å spare på elbil siden hurtiglading er ca like dyrt som bensin. I en slik situasjon er fossilbil (dessverre) et åpenbart valg. De som virkelig kan spare penger på elbil er de som bor i enebolig noen mil unna der de jobber, og kan kjøre nesten gratis til og fra jobb. I tillegg har disse husstandene ofte to biler og da er det åpenbart lønnsomt at en av disse er elbil. Elbil er faktisk en bil som passer bedre litt ute på landet enn midt i byen...

For veldig mange som bor rundt byer rundt omkring i Norge - er elbil et kjempevalg - men jeg legger merke til at for veldig mange av elbilistene har TO biler! En for å unngå bompenger - og en for å dra på bilferie i Danmark osv.. MIN husstand har bare EN bil - og da føles elibil som en - utfordring. Men en hybridbil føles helt RIKTIG!

M

 

Hybridbiler er fint i teorien, men komplekse og tunge. De er økonomiske så lenge de går på batteri, men så snart de må strekke på føttene og starte bensinmotoren så blir de gjerne veldig tørste, dessverre.

Jeg har enda tilgode å se en eneste bil som klarer å slå en ricardo-diesel på økonomi. Spør meg ikke hvorfor man gikk bort fra ricardo, og heller valgte tdi. jeg har enda ikke sett en tdi-bil som har lavere forbruk enn den gamle peugeoten, med xud-9 ricardo diesel. den slår hvilken som helst elbil på økonomi også, hands down.

Lenke til kommentar

Hybridbiler er fint i teorien, men komplekse og tunge.

De fungerer fint i praksis også. Det er veldig mye bilkjøring som bare er noen kilometer til og fra jobb/butikk/aktivitet. Man får veldig mye totalt bespart forbruk for kun noen få kWh batteri og når man ikke også trenger å dekke outlier brukscasene med batteriet blir de brukbare som eneste bil for de av oss som ikke egentlig har behov for to.

 

De veier litt mer (min veier 150kg mer enn modellen uten lademulighet), men det har veldig lite å si. En ekstra elektrisk drivlinje legger ikke til mye kompleksitet. Sannsynligvis veier eventuelle ulemper her opp av redusert bruk og dermed slitasje av bensinmotoren. Og siden bilen stort sett ikke bruker bensinmotoren så lenge det mer enn kjørebuffer på batteriet blir det ikke spesielt mange fler starter heller (kanskje mindre mange turer starter jo ikke motoren i hele tatt)

 

De er økonomiske så lenge de går på batteri, men så snart de må strekke på føttene og starte bensinmotoren så blir de gjerne veldig tørste, dessverre.

Jeg ser ikke at de er vesentlig mer tørste samme bil uten ladbarhet. Vekten drar opp litt, men muligheten til å regenerere sparer også litt Endret av sverreb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Rekkevidde er jo egentlig ikke så spennede lenger, blir som megapixelkjøret på kompaktkamera for en del år siden og kun spennende på papiret. Gi oss praktiske stasjonsvogner med tilhengerfeste slik at disse bilene faktisk kan brukes til noe. Har ventet på en leverandør som kan gi meg dette i mange år og med unntak av Tesla X som for min del er totalt overpriset er det ingen som kan tilby meg et eneste produkt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rekkevidde er jo egentlig ikke så spennede lenger, blir som megapixelkjøret på kompaktkamera for en del år siden og kun spennende på papiret. Gi oss praktiske stasjonsvogner med tilhengerfeste slik at disse bilene faktisk kan brukes til noe. Har ventet på en leverandør som kan gi meg dette i mange år og med unntak av Tesla X som for min del er totalt overpriset er det ingen som kan tilby meg et eneste produkt.

 

Rekkevidde er fortsatt høyst aktuelt for alle som bor utenfor Oslo-gryta!

Hvis elbil for alfor skal erstatte fossilbilen, må den kunne brukes til mer enn daglig jobbpendling. Ellers vil den alltid forbli en bil nr.2.

 

Jeg vil gjerne ha en som kan brukes f.eks. frem og tilbake for å besøke familien, og trenger da over 300 (realiistiske) km rekkevidde.

Samtidig vil jeg gjerne kunne ta en helgetur frem og tilbake fra fjellet uten å bekymre meg for om jeg kommer meg hjem igjen i kulda.

 

I dag er ikke ladenettverket bygget godt nok ut i alle strøk, og det er også uforholdsmessig høy tidsbruk å "hurtiglade" 30 min i løpet av en biltur som tar 1,5 timer.

 

Gi meg heller en bil med 500 realistiske kilometer rekkevidde. Tesla er i dag eneste tilgjengelige bil med lang nok praktisk rekkevidde, men den er dessverre både for stor, tung og dyr. Venter derfor til andre produsenter følger etter.

Endret av gravypressure
Lenke til kommentar

Rekkevidde er jo egentlig ikke så spennede lenger, blir som megapixelkjøret på kompaktkamera for en del år siden og kun spennende på papiret. Gi oss praktiske stasjonsvogner med tilhengerfeste slik at disse bilene faktisk kan brukes til noe. Har ventet på en leverandør som kan gi meg dette i mange år og med unntak av Tesla X som for min del er totalt overpriset er det ingen som kan tilby meg et eneste produkt.

Jeg føler ikke at vi er helt der ennå men sammenlikningen med megapixelkjøret på kameraer er ikke så dum. Det vil si at rekkevidde og ladehastighet må opp på et nivå hvor 'nesten alle' må kunne si at elbilen er bra nok. Ingen av de 4(3?) modellene med ok rekkevidde på det norske markedet er egentlig der ennå men vi nærmer oss..
Lenke til kommentar

 

Den dagen elbiler får girkasse/klutsj kan de utstyres med hengerfeste. Grunnet manglende vedvarende kapasitet på motor/batteri vil de (med flere gir) kun holde lav fart i lange bratte bakker (som en trailer). Husk at Model S opprinnelig hadde oppgitt 60 kW (kontinuerlig effekt) i vognkortet og det var ikke for å bløffe norske myndigheter for å få lav beskatning (tenk på 60 kW i en lang bakke med vognvekt på 4,6 tonn uten gir!)

Gir eller ikkje er heilt irrelevant her. Elmotorar har like godt dreiemoment på 1 rpm som på 14000 rpm. Kontinuerleg effekt er kanskje eit poeng, men den er ikkje avhengig av utvekslinga. Med elmotor er kontinuerleg effekt opp den bakken berre avhengig av farten, anten utvekslinga er 1:1 eller 100:1.

 

Morgendagens løsning blir en elmotor foran med høy utveksling (1:20) og som slår inn i lange bratte bakker og høy vekt og en bak med lav utveksling (1:5) for å ta seg av topphastighet.[...] Jeg tipper at Tesla Model X har løst problemet med høy hengervekt på denne måten.

I fylgje side 175 i denne manualen, har Tesla har fast utveksling på 9,34:1 framme og 9,73:1 bak: https://www.dropbox.com/s/iu96a18o64gd9bm/Model%20X%20Owner%27s%20Manual%207.0%20Dec%2030%202015.pdf?oref=e

 

"Gir eller ikkje er heilt irrelevant her. Elmotorar har like godt dreiemoment på 1 rpm som på 14000 rpm."

Så da mener du at dreiemomentet for 5gear er tilstrekkelig i bakkestart med tilhenger?

Eller hadde det vært fordelaktig med et lavere førstegear, for ekstra dreiemoment ved bakkestart, tung last, og lange motbakker?

Det må jo være en grunn til at elbiler ikke har tilhengerkrok, hva er problemet, mener du, hvis det ikke er mangelen på gearkasse?

 

Som et apropos, så har motorsykkelen min like godt dreiemoment fra 1000rpm til 14 000 rpm. Med din logikk så trenger den egentlig bare ett kjøregear den også? Pluss en clutch, fordi den ikke drar fra stillestående?

Og sant nok, den klarer alle hastigheter fra 0 til 200 km/t på tredjegear, så den hadde faktisk klart seg kun med tredjegear. Men jeg kan love deg at den yter mye bedre, med 6 gear. Det hadde elbilen gjort også.

Endret av BippeStankelbein
Lenke til kommentar

"Gir eller ikkje er heilt irrelevant her. Elmotorar har like godt dreiemoment på 1 rpm som på 14000 rpm."

Så da mener du at dreiemomentet for 5gear er tilstrekkelig i bakkestart med tilhenger?

Eller hadde det vært fordelaktig med et lavere førstegear, for ekstra dreiemoment ved bakkestart, tung last, og lange motbakker?

Godt motoriserte elbiler med firehjulstrekk (Tesla) har null behov for gir. Det er uproblematisk å spinne alle fire hjul både ved 0 km/t og ved 50 km/t. Begrensningen for om man kommer seg i gang er ikke i bilen, den er der gummien møter veien.

 

Hadde man lavere gir ville traction control bare måtte jobbe hardere for å unngå å pulverisere dekkene.

Det må jo være en grunn til at elbiler ikke har tilhengerkrok, hva er problemet, mener du, hvis det ikke er mangelen på gearkasse?

Det er ingen grunn til å ikke tilby hengerfeste på elbil. Det er ett valg bilprodusentene har tatt uten å tenke på det norske markedet.

 

Hvorfor de har tatt det valget kan man sikkert spekulere litt rundt, det inkluderer sikkert en del av disse momentene:

 

- De produserer bare noen tusen elbiler og vil holde kompleksiteten på ett minimum.

- De er ikke godt vant til kraftelektronikk og vil redusere risikoen for feil.

- De produserer småbiler og andre biltyper som de tenker ikke har behov for hengerfeste.

- De tenker elbil er bil nr to, og trenger man å trekke henger så bruker man fossilen.

- De vil sørge for at etterspørselen ikke blir for stor.

- De tenker kundene vil bli skuffet over rekkevidden om de får lov til å trekke henger. (Rekkevidden kan lett halveres.)

Lenke til kommentar

Så trekking av tilhenger med elbil er ikke noe problem, det er bare så godt som ingen elbiler som faktisk kan trekke henger. Hvordan hjelper det meg, som bilist med campingvogn?

 

"Godt motoriserte elbiler med firehjulstrekk (Tesla) har null behov for gir"

Tilbake til eksemplet med motorsykkelen. Den er bedre motorisert enn en Tesla. Mye bedre motorisert enn hvilken som helst Tesla, faktisk. (over 1000 hk pr tonn egenvekt).

Den klarer alle hastigheter mellom 0 og 200 på tredjegear, den løfter fremhjulet på tredjegear, så lavere gear med høyere dreiemoment virker bare overflødig... Ihvertfall i teorien....

Likevel har den 6, og med at den faktisk har 6 gear, så øker det toppfarta fra 200 til ett eller annet sted over 300. Vet ikke hvor høyt, speedometeret slutter å telle på 299, men turtelleren fortsetter....

Toppfarta på Tesla er jo ikke særlig høy, for en bil med så mye motor. Kanskje toppfarta kunne vært høyere, hvis den hadde hatt gear?

Endret av BippeStankelbein
Lenke til kommentar

 

"Gir eller ikkje er heilt irrelevant her. Elmotorar har like godt dreiemoment på 1 rpm som på 14000 rpm."

Så da mener du at dreiemomentet for 5gear er tilstrekkelig i bakkestart med tilhenger?

Eller hadde det vært fordelaktig med et lavere førstegear, for ekstra dreiemoment ved bakkestart, tung last, og lange motbakker?

Godt motoriserte elbiler med firehjulstrekk (Tesla) har null behov for gir. Det er uproblematisk å spinne alle fire hjul både ved 0 km/t og ved 50 km/t. Begrensningen for om man kommer seg i gang er ikke i bilen, den er der gummien møter veien.

 

Hadde man lavere gir ville traction control bare måtte jobbe hardere for å unngå å pulverisere dekkene.

Det må jo være en grunn til at elbiler ikke har tilhengerkrok, hva er problemet, mener du, hvis det ikke er mangelen på gearkasse?

Det er ingen grunn til å ikke tilby hengerfeste på elbil. Det er ett valg bilprodusentene har tatt uten å tenke på det norske markedet.

 

Hvorfor de har tatt det valget kan man sikkert spekulere litt rundt, det inkluderer sikkert en del av disse momentene:

 

- De produserer bare noen tusen elbiler og vil holde kompleksiteten på ett minimum.

- De er ikke godt vant til kraftelektronikk og vil redusere risikoen for feil.

- De produserer småbiler og andre biltyper som de tenker ikke har behov for hengerfeste.

- De tenker elbil er bil nr to, og trenger man å trekke henger så bruker man fossilen.

- De vil sørge for at etterspørselen ikke blir for stor.

- De tenker kundene vil bli skuffet over rekkevidden om de får lov til å trekke henger. (Rekkevidden kan lett halveres.)

 

 

Ser at også mange godt motoriserte hybridbiler heller ikke kan trekke hengere. Både e-Golf og Renault Zoe er klarerte for å montere hengerfeste (som deres konvensjonelle søsken). Til tross for kraftig elmotor som tåler kontinuerlig effektuttak, så får ikke disse to bilene lov til å trekke hengere. Ser fram til en dag å få forklaringen på dette. Dine momednter kan kanskje samlet gi en begrunnelse, men er litt usikker.

 

En forklaring kan være at bilindustriens krav til bilene for å trekke henger ikke passer for elbiler? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...