Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Bipolar lidelse og behandling

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Heisann!

Da jeg har svært få å sammenligne med, hva er behandlingen du får med bipolar type 1 eller 2?

Selv ble jeg diagnosert i 2013, og begynte med 100mg lamictal (morgen og kveld). I senere tid ble dette høynet til 125mg to ganger daglig. Fikk ikke noe spesiell psyko-terapi, annet enn informasjon fra psykriater om what bipolar lidelse er osv.

Nå bor jeg i utland. Jeg ble veldig syk sist sommer, og er nå pasient her i landet (det er et auropeisk land med høy standard). Jeg går np til psykriater annen hver uke, og psykolog hver uke. Jeg skal følge et to år langt program og hvordan å leve med bipolar lidelse- nettopp hvordan jeg kan bli mitt beste selv.

Jeg har også fått lithium i tilegg. Så nå tar jeg 125mg lamictal om morgenen, 125mg lamictal og 800mg lithium på kvelden.

Er dette mye? Jeg vet liksom ikke hva normalen er når det kommer til behandling av bipolar lidelse.

Anonymous poster hash: aa1a8...391
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ang. hvor mye medisin kroppen får, så er det virkestoffets konsentrasjon i blodet/serum som bestemmer, ikke hvor mye man putter i munnen / antall mg. Kroppens opptak av medisiner varierer veldig fra person til person. Så for å avgjøre hvor mye man skal ta, så må man egentlig ta blodprøver, eller serumspeil som det kalles. Det kan man få gjort med Lamictal og litium. Om man gjør det får man vite konsetrasjonen, og så kan man se om det ligger innenfor det intervallet man har forsket frem at man bør ligge i. Men det er et stort intervall, med Lamictal skal regner med at intervallet skal være fra 10 til 50 nmol/L. Hvor på intervallet akkurat du bør ligge på avhenger av diagnose, og hvordan behandleren din observerer at du reagerer på medikasjonen. Hvis man får effekt av så og så mye, så trenger man ikke øke, men hvis behandleren ikke registrerer noen endring, så kan det være at dosen må økes. For bipolaritet er det egentlig ikke angitt noen minimumsgrense, men hvis man skal finne ut om du tar for mye medisin så må du ta blodprøve. Når det gjelder lamictal og litium så er dette egentlig ganske viktig, siden begge medisinene kan gjøre stor skade ved overdosering, spesielt litium som egentlig er et veldig giftig stopp (men ikke i de dosene man bruker ved medisinering, som er lavere enn hva som er farlig). Lamictal kan også gi noen stygge bivirkninger ved overdosering. Så når det gjelder lamictal og litium så er det langt viktigere å unngå overdosering enn ved f.eks. antidepressiva som cipralex, da man der har veldig mye å gå på for det blir skadelig. Men med tanke på bivirkninger (som ikke er pga forgiftning), så bør man ikke bruke for mye her heller, så måling av serumkonsetrasjon er egentlig noe leger alltid bør tenke på når det gjelder psykofarmaka. Opptaket av de ulike medisinene varierer veldig fra person til person, og fastlegene som ikke har noe i mot å skrive ut antidepresssiva på egenhånd bare ser på antall mg i felleskatalogen, og tenker at hvis man holder seg innenfor så og så mange mg med medisin, så er man riktig medisinert. Men det stemmer ikke, da man fint kan få for lite (slik at man ikke merker noen effekt) eller for mye (slik at man får unødvendige bivirkninger) selv om antall mg er korrekt i forhold til felleskatalogen. Så her ville jeg være obs var jeg deg, og selv tatt initiativ til å sørge for at de medisinene du tar, som på ingen måte er sukkertøy, brukes på korrekt måte. Når det er forskning på effekten (og bivirkningene) av psykofarmaka, så ser man alltid på serumverdiene, og ikke antall mg, og da må de som skriver ut disse medisinene også se på det. Det er snakk om blodprøver man kan ta på et helt vanlig legekontor. De må sendes til et spesielt laboratorie, og tar 2-3 uker for å få svar (her i Norge), men jeg mener dette er noe alle som får slike medisiner skal kunne kreve. Hvis ikke så er det skjødesløs bruk av medisiner som faktisk kan ha veldig stor innvirkning på deg. Og da snakker jeg ikke bare hvordan du har det psykisk, for disse medisinene virker inn på hele systemet ditt, med alt fra hvordan tarmsystemet fungerer til hjernens belønningssenter (feks appetitt). Følg med, og krev dette. Det er du som skal leve dette livet, og da er det ikke for lite forlangt å kreve et par blodprøver.

Hm, beklager at jeg ikke brukte avsnitt og formulerte dette mer leselig.

Anonymous poster hash: fac45...a2a
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...