Gå til innhold

Nettbutikk for ''eldre'' maskinvare + oppgraderingsråd mini-atx m/LGA1155

JonasPB

Anbefalte innlegg

Heisann! 

Jeg sitter på en Komplett Gamer mini i10 med en i3-3220 (3,3Ghz, Dual Core) prosessor paret med ett Zotac 660 2GB og 6GB ram, med 120GB SSD og en 1TB SSHD. 

Slik jeg ser det er det i stor grad prosessoren som er flaskehalsen idag, og ihvertfall den delen som har vist seg vanskeligst å bytte. 

Jeg har søkt etter en oppgradering på prosessorsiden, men dette viser seg å ikke være enkelt. 

Finnes det idag en nettbutikk som selger ''utgåtte'' prosessorfamilier som passer til brikkesettet LGA1155 eller er jeg prisgitt bruktmarkedet? 

Uansett utfall av de to variantene, hvilken prosessor vil gi meg mest ''bang for the buck'' i den familien, og hvilke andre oppgraderinger vil regnes som lønnsomme uten å bytte hele hovedkortet og dermed kabinettet sannsynligvis? 

På forhånd tusen takk for alle som tar seg tid til å svare

Endret av JonasPB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første du må se etter er bios støtte for 2600K, du kan og se etter 3770K og 3250. Men bios må støtte dem før du setter dem inn i maskinen.

Hovedkortet er ett Gigabyte GA Z77N og ifølge produsentens hjemmeside

''Supports 3rd and 2nd Gen. Intel® Core™ CPUs (LGA1155 socket''

Dette skulle vel bety at den støtter de to typene du nevner? 

Lenke til kommentar

Det første du må se etter er bios støtte for 2600K, du kan og se etter 3770K og 3250. Men bios må støtte dem før du setter dem inn i maskinen.

Hovedkortet er ett Gigabyte GA Z77N og ifølge produsentens hjemmeside

''Supports 3rd and 2nd Gen. Intel® Core™ CPUs (LGA1155 socket''

Dette skulle vel bety at den støtter de to typene du nevner? 

https://www.gigabyte.com/Ajax/SupportFunction/GetCpuList/?Value=4337&Type=Product

Også her ser det ut til at så lenge BIOS versjon er F2 så skal alle være støttet. 

Lenke til kommentar

Enig. Har selv 3770K.

TS: Det må du se på maskinen din hvilken bios du kjører nå. Har du F2 så er det bare å kjøpe deg en 3770K på brukten.

Ser at siste bios er F3.

Skal dobbelsjekke bios'en når jeg kommer hjem, takk for svar :) 

Lenke til kommentar

OBS! både i7-2600k og i7-3770 er nå mer enn 5 år gamle, jeg vil ikke si det er urimelig å by 500 kr for prosessoren

Støttes disse?

https://ark.intel.com/products/series/59137/Intel-Xeon-Processor-E3-Family

Ser ut til at kr 500 er muligens litt under verdien på Ebay. Men er alltids lov å forsøke med lave bud. Noen vil jo ofte bare bli kvitt ting også. Jeg har sett brukbar laptop med 4-kjernet i7 gå for gjerne kr 1500 på Finn.no (og det er en komplett maskin), så..

Kan hende at en komplett maskin/delemaskin å plukke i fra også er verdt å vurdere, men det krever å gå litt inn i materien, og det kan fort bli en del googling for å finne ut hvilke maskiner som kommer ferdig levert med den rette CPU, som du er på jakt etter.

Endret av G
Lenke til kommentar

OBS! både i7-2600k og i7-3770 er nå mer enn 5 år gamle, jeg vil ikke si det er urimelig å by 500 kr for prosessoren

Men hvilken av de er ''best kjøp'' om man kan gi en sånn vurdering på de?

i7-3770 er håret raskere uten overklokk.

2600k lar seg overklokke ca 800 MHz høyere enn 3770, og blir dermed raskere etter overklokk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...