Gå til innhold

Adapter på adapter

Anbefalte innlegg

Har et Samsung NX Mini kamera som jeg broker til reise hvor jeg vil ha et kraftig kamere med liten størrelse. Største original objektivet til dette er bare på 27 mm, så lurte på å kjøpe et adapter slik at jeg kan sitte på større linse. Vet det går an å sette på adapter fra NX mini til vanlig NX kamera, men er ikke adapter til så mange andre linser.
Hvis jeg kjøper et nx til nx-m adapter og setter på et canon ef til nax adapter, kan jeg da bruke canon linse på kameraet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

NX mini har rekordliten registeravstand (avstanden fra sensor til den ringen der objektivet monteres). Det betyr at avstandsstykker med kobling fra ditt kamera til en annen type objektiv vil fungere rent teknisk. Faktisk over til alle andre merker. En av utfordringen er å finne disse adapterne. En annen er at det ikke blir spesielt kompakt lengre. En tredje er hvor mye du skal gidde å bruke på det. NX-M adapteren koster jo minst 1,5 tusenlapp og det kan godt hende du er bedre tjent med å kjøpe et annet kamera og bære med deg begge, i stedet for å drasse på en adapter og måtte bytte stadig vekk, med de støvinnslipp og tidsbruk det medfører.

Lenke til kommentar

I teorien bør det virke, men hva mener du med virke. De fleste Canon til NX-adaptere er enkle saker uten elektriske kontakter som i praksis betyr at du ikke får stilt blenderen på Canon-linsen (og ikke autofokus). I tillegg koster jo NX til NX-Mini en del (vet ikke om det finnes nytt lenger) og siden Samsung la ned kameraproduksjonen for et par år siden bruker du en god del penger på et system hvor det aldri vil komme nye kameraer eller linser.

Lenke til kommentar

Fikk min nye 09-27 mm linse i dag. Den gjør kameraet mye mer fleksibelt enn med bare 9 mm pannekake linse. Kanskje jeg klarer meg med det også får jeg bruke de andre kameraene mine med større linse hvis behov, men er fortsatt litt nysgjerrig på adapter. Er det bra utvalg i linser med NX fatning hvis jeg kjøper adapter fra NX-M til NXm  vanlig?

Endret av Tullballj
Lenke til kommentar

Nei, ikke nå lengre. NX og NX mini er dødt og begravet. Samsung sluttet dessverre begge produktseriene for et par år siden og det er nå kun bruktmarkedet som har objektiver til de to systemene. Selv der er det ganske lite spennende å finne. Skal du ha adapter, start med en billig adapter så du ikke bruker så mye penger på et dødt system og sørg for at adapteren adapterer til noe mer vanlig enn NX/NX mini. F.eks Nikon F, Canon EF, Pentax K, Fuji X eller noe sånt.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke klart å finne adapter til Canon eller Sony som passer med NX-M fatning. Jeg har for det meste linser som passer til Canon og Sony da det er de kameraer jeg har brukt mest.

NX-M-kameraer var bare på markedet en kort periode før Samsung ga opp kameraer så det er ikke rart om det er dårlig med like adaptere. Mitt beste råd er å bruke det du har, eventuelt kjøpe brukt NX-M-linser hvis du kan finne noe. Finner du ikke det du trenger er det bedre å bytte til nytt system enn å prøve å få til adapter på NX-M.

Du skriver ikke hva slags Canon- og Sony-linser du har, men er det Canon EF/EF-S vil du aldri får det til å virke tilfredstillende på NX-M. Manglende autofocus er gitt, men du vil heller ikke kunne justere blender.

Velger du å bytte system så hold deg unna Nikon 1 som har samme sensor som NX-M, og ser ut til å være et like dødt system.

Canon linser (hvis det er EF/EF-S) vil fungere rimelig bra på et av de nyeste Eos-M-kameraene med adapter.

Sony-linser (hvis det er A-fatning) vil fungere rimelig bra på kameraer med Sony E-fatning med Sonys (dyre adapter).

Canon EF-linser vil også fungere på Sonys kameraer med E-fatning via tredjeparts adapter. Fungere med rimelig bra AF på enkelte av Sonys modeler, som A6500.

Samme gjelder Canon EF på MFT-kameraer. Vil fungere med treg AF på mange, rimelig bra AF på noen.

Har du gamle Canon FD-linser (fra 80-tallet eller før) vil de fungere bra med billige adaptere på veldig mange system.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Jeg har Canon ef linser og et sett med fd linser. Har også en del Sony E-mount linser. Har også et par m 4/3 linser og olympus om linse.

Tror det blir litt mye styr å kjøpe adapter og ekstra linser til Samsung kameraet. Får klare meg med de jeg har kanskje, men hadde vært gøy å prøve bare.

Endret av Tullballj
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...