torest Skrevet 16. oktober 2017 Del Skrevet 16. oktober 2017 Forsvarsmateriell har valgt Vard Langsten for de tre nye Kystvaktskipene.Forsvaret fikk skarp kritikk for teknologivalgene til nytt kystvaktskip. Verftet vil ikke love innovative løsninger Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 16. oktober 2017 Del Skrevet 16. oktober 2017 Eg forstår ikkje kvifor det er så viktig å få kystvaktskipa til å gå på LNG. Joda det er meir miljøvennlig, men er ikkje litt av poenget med eit militært fartøy at det skal kunne operere også dersom det oppstår hendelsar som gjer det vanskeleg å få ta i drivstoff? Det er ikkje så mange LNG-anlegg langs kysten, i alle fall ikkje samanlikna med antallet dieselpumper. Fylleanlegg for LNG er i tillegg svært sårbare for sabotasje. Så ja, det er dumt å i dag planlegge at framtidas militærmateriell skal byggast etter tegningar som alt i dag er utdaterte, men av og til er det smartast å benytte seg vellprøvde og robuste løysningar. Eit krigsskip bør kunne gå på det drivstoffet som det er lettast å få tak i, og det må være mulig å dra fram sjøkart på papir dersom iPaden går tom for straum. 7 Lenke til kommentar
joffeloff Skrevet 16. oktober 2017 Del Skrevet 16. oktober 2017 Hele dette narrativet er bare tull og vas. Det sier seg selv at et militærskip skal gå på flytende drivstoff som har blitt utprøvd i over 100 år på både sivile og militære skip, ikke en kryogenisk flytende gass. Ikke bare kan det fort bli problematisk å få tak i LNG, det kan også medføre operasjonelle problemer som forsvaret ikke kan tolerere. Det er bare å ta en titt på historikken til gassfergene som Torghatten har satt i drift. Problemene der er ille nok i sivil sammenheng, men hadde vært en skandale dersom det var forsvarets skip. Jeg kan derimot være enig i at skipene burde hatt et par batteripakker, dette kunne bidratt til både miljøvennlighet i havn og sårbare farvann (Svalbard), samt fleksibilitet og besparing av drivstoff, uten at det går på bekostning av fartøyets pålitelighet og robusthet. Dersom batteripakken skulle ha barndomssyke vil dieselgeneratorene fremdeles fungere. 4 Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 16. oktober 2017 Del Skrevet 16. oktober 2017 Burde nok valgt dihydrogenmonoksid med natriumklorid som drivstoff.. Lenke til kommentar
cbrr6 Skrevet 16. oktober 2017 Del Skrevet 16. oktober 2017 Hybriddrift er vel og bra, det kan det hende at dukker opp til og med. LNG kan dere stappe langt oppi ratata. Dette er ytre Kystvakt, utholdenhet betyr noe. Det samme gjør fleksibilitet. 4 Lenke til kommentar
Stefse Skrevet 18. oktober 2017 Del Skrevet 18. oktober 2017 Hybriddrift er vel og bra, det kan det hende at dukker opp til og med. LNG kan dere stappe langt oppi ratata. Dette er ytre Kystvakt, utholdenhet betyr noe. Det samme gjør fleksibilitet. Antar det blir elektrisk fremdriftsmaskineri så da kan man kan velge alt dette. LNG til arktiske strøk med en separat gassgenerator som hjelpemaskin for maks ~10-12knop. Tank og genset på utsiden av skroget som kan dumpes på havet om det trengs. LNG kommer til å bli mer utbredt, og gassfelt er det ingen mangel på.Tror det er lurt å holde diesel og gassmaskineriet helt separat og ikke blande inn DF motorer, men det var nå bare min mening. Batteri kan være til nytte i gitte situasjoner som f.eks lytting, og for å fjerne varmestråling fra eksos i tillegg til peak-shaving selvsagt. Absolutt noe jeg ville vurdert ja. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå