Gå til innhold

ANMELDELSE: Middle-earth: Shadow of War


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stort sett fin anmeldelse, enig med mye (spilt rundt 20 timer).

 

Det jeg er skuffet over med anmeldelsen er at dere ikke tar tak i problematikken rundt "gold" editions osv.

 

Hvilken versjon har dere testet? Standard, silver, gold? Er det enda flere?

 

Jeg kjøpte standard, og må betale 329kr hvis jeg vil ha "gold" - dvs med fire "story expansions". Er disse ekspansjonene allerede en del av spillet? Eller er det noe ala Civ6, der man forhåndsbetaler for de neste X expansions? I sistnevnte tilfellet er det "greit nok".

 

Men hvis de eksisterer allerede i dag, er det jo hårreisende - da går jeg glipp av store deler av spillet fordi jeg kjøpte en (overpriset) normalversjon til 500kr.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Stort sett fin anmeldelse, enig med mye (spilt rundt 20 timer).

 

Det jeg er skuffet over med anmeldelsen er at dere ikke tar tak i problematikken rundt "gold" editions osv.

 

Hvilken versjon har dere testet? Standard, silver, gold? Er det enda flere?

 

Jeg kjøpte standard, og må betale 329kr hvis jeg vil ha "gold" - dvs med fire "story expansions". Er disse ekspansjonene allerede en del av spillet? Eller er det noe ala Civ6, der man forhåndsbetaler for de neste X expansions? I sistnevnte tilfellet er det "greit nok".

 

Men hvis de eksisterer allerede i dag, er det jo hårreisende - da går jeg glipp av store deler av spillet fordi jeg kjøpte en (overpriset) normalversjon til 500kr.

 

Jeg har testet den vanlige utgaven av spillet. Dette med ulike versjoner av samme spill er på ingen måte nytt og heller ikke et problem (i mine øyne) – de dyrere utgavene kommer med mer innhold, og da gjerne også såkalte «season pass», som da innbefatter diverse utvidelser. Disse er (så vidt jeg vet) aldri en del av spillet, og slippes gradvis i ukene/månedene etter lansering.
Lenke til kommentar

Jeg gjorde den store "feilen" å spille gjennom eneren rett før shadow of war kom ut. Kjente fra første stund at jeg var temmelig stappmett på combaten som her er helt uendret fra eneren. Komt meg et stykke i act 2 hvor ting starter å plukke opp litt fart, men så langt må jeg si at jeg egentlig fortsatt venter på at spillet virkelig skal starte. Så langt må jeg nok si at dette ble alt for likt eneren med få nye elementer som virkelig engasjerer meg.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

«de nevnte kassene virkelig ikke påvirker spillopplevelsen det minste.»

 

Påvirker det ikke spillopplevelsen, eller følelsen av mestring, at man hele tiden har mulighet til å kjøpe innholdet man låser opp? Får man en mestringsfølelse av å skaffe en sterk orkehær når man kunne gjort det samme med et kredittkort?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg gjorde den store "feilen" å spille gjennom eneren rett før shadow of war kom ut. Kjente fra første stund at jeg var temmelig stappmett på combaten som her er helt uendret fra eneren. Komt meg et stykke i act 2 hvor ting starter å plukke opp litt fart, men så langt må jeg si at jeg egentlig fortsatt venter på at spillet virkelig skal starte. Så langt må jeg nok si at dette ble alt for likt eneren med få nye elementer som virkelig engasjerer meg.

Da hopper jeg over. Jeg spilte gjennom eneren men var dritlei mot slutten da kampene ikke er noe særlig vanskelig. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-23ll7q82UE

Fin anmeldelse :) Men, er såpass mye spennende i oktober, at venter på salg. Tipper løpet av januar finnes spillet på tilbud på G2A.com :)

Lenke til kommentar

Fin anmeldelse. Vurderer et kjøp likevel, lootcrates er ikke så farlig dersom den vanlige dropraten er så høy som det beskrives her uansett.

 

Disse litt glisne omgivelsene, er de forbedret i Windows-versjonen? Vurderer dette til PC, som en avbrekk i Destiny 2 på PS4.

Lenke til kommentar

«de nevnte kassene virkelig ikke påvirker spillopplevelsen det minste.»

 

Påvirker det ikke spillopplevelsen, eller følelsen av mestring, at man hele tiden har mulighet til å kjøpe innholdet man låser opp? Får man en mestringsfølelse av å skaffe en sterk orkehær når man kunne gjort det samme med et kredittkort?

 

Man får jo nesten større mestringsfølelse når man lar være å benytte seg av denne muligheten, og likevel banker livskiten ut av Sauron og co.
Lenke til kommentar

Skuffende at det å ha loot-bokser i et enspiller-spill ikke slår ut negativt på karakteren. Det er vel en av de få mulighetene dere som anmeldere har til å slå ned på slik praksis? Annet enn å kommentere det litt i en paragraf midt i anmeldelsen.

 

Hver gang dette blir akseptert, vil utgiveren prøve å pushe et steg videre med neste påfunn.

Endret av Snøspade
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Skuffende at det å ha loot-bokser i et enspiller-spill ikke slår ut negativt på karakteren. Det er vel en av de få mulighetene dere som anmeldere har til å slå ned på slik praksis? Annet enn å kommentere det litt i en paragraf midt i anmeldelsen.

 

Hver gang dette blir akseptert, vil utgiveren prøve å pushe et steg videre med neste påfunn.

 

Enig, alle store spill anmelder sider burde gi full pris spill med loot crates automatisk 1. 

Siden disse utgiverne bryr seg så mye om metacritic score, ville da scoren bli elendig om IGN, gamer, og alle andre sider som blir brukt i metacritic ga spillene 1. 

Da ville det ikke ta mange spill før loot crates var borte fra AAA spill.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fullførte nettopp spillet, eller jeg har ikke fullført Act 4 aka endeløs grinding for å få 2 min cutscene så den så jeg bare på YouTube.

 

Jeg elsket Shadow Mordor, det var helt klart mitt "Game of the Year" i 2014. Men dette spillet syntes jeg ble alt for mye, og jeg vet ikke om jeg vil kalle det for "for mye av det gode" heller.

 

Syntes spillet har et helt merkelig tempo og flyt. Det er tydelig at det legges opp til at du skal ha spilt spill nummer en for du blir jo kastet rett ut i det og du unlocker skills i et helt latterlig høyt tempo.

 

Helt umiddelbart så slakter du jo orcer i øst og vest, og det dukker opp den ene named orc'en etter den andre. For meg så blir det rett og slett for mye. Jeg elsker Nemesissystemet, men det blir litt undergravd når det dukker opp så til de grader mange named orcs som skal kjøre en monolog hele tiden. Og det tok ikke mange timene før du merker at monologene begynte å bli resirkulert også og hele spillet legger jo opp til at du må la deg rævkjøre innimellom ellers så får du egentlig aldri noe forhold til noen av disse orcene og ender egentlig aldri opp med en "Nemesis".

 

Et av det kuleste tidspunktene i spillet var når du kjemper i arenaen og din Nemesis fra spill nummer en dukker opp som siste boss. Men dessverre så har du jo fått så latterlig mange skills allerede her så du maltrakterer jo det som var din vanskeligste motstander i spill nummer en fryktelig lett så selv om det var kult at han dukket opp så fikk du jo ikke spesielt mye ut av det. Mot slutten av spillet så sloss du jo mot det som skal være din Nemesis fra spill nummer to og jeg ante rett og slett ikke hvem det var... Så lite forhold hadde jeg til den orcen, for meg var det bare en av etterhvert hundrevis av named orcs jeg har myrdet i dette spillet.

 

 

Historien var jo temmelig avleggs fra starten av, men hadde jo sine morsomme øyeblikket selv om slutten var svært lite tilfredsstillende.. Hovedproblemet mitt med spillet var at det var en endeløs grindfest fra første til siste slutt, og det selv før du eventuelt belager deg ut på Act 4 som jo bare er en meningsløs grindfest helt uten story missions for å låse opp en final cutscene som egentlig  bare forteller deg at alt du har gjort har vært totalt meningsløst...

 

 

Det er utrolig synd, for spillet har et stort potensiale og Nemesissystemt har også et utrolig stort potensiale. Kampsystemet er morsomt, men det krever en større grad av utfordring og det krever en bedre progresjon og et bedre tempo enn at du får tilgang til nesten alt av skills og ferdigheter etter 1-3 timer i spillet. Og Nemesissystemet faller fullstendig igjennom når spillet fullstendig misbruker hele systemet ved å kaste så latterlig mange named orcs på det hele tiden, selv fra første sekund.

 

Er det en ting spillet her burde ta innover seg så er det "Less is more". Og selv om spill nummer en også ble litt vel grindy etterhvert og hadde en helt latterlig dårlig slutt så er jo spill nummer to egentlig bare mer av nøyaktig det samme bare enda verre på samtlige punkter. Nye fiender i spill nummer en ble jo gjerne introduserte med diverse single-player missions og når du først møtte nye fiender som Caragors, Graugs osv så var de jo genuint skumle og vanskelig å ha med å gjøre. Når du blir introdusert for nye fiender i spillet her så er det null story missions for å introdusere de og de utgjør egentlig ingen reell trussel for deg heller.

 

 

Nei må nok dessverre si meg meget skuffet over dette spillet.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Fullførte nettopp spillet, eller jeg har ikke fullført Act 4 aka endeløs grinding for å få 2 min cutscene så den så jeg bare på YouTube.

 

Jeg elsket Shadow Mordor, det var helt klart mitt "Game of the Year" i 2014. Men dette spillet syntes jeg ble alt for mye, og jeg vet ikke om jeg vil kalle det for "for mye av det gode" heller.

 

Syntes spillet har et helt merkelig tempo og flyt. Det er tydelig at det legges opp til at du skal ha spilt spill nummer en for du blir jo kastet rett ut i det og du unlocker skills i et helt latterlig høyt tempo.

 

Helt umiddelbart så slakter du jo orcer i øst og vest, og det dukker opp den ene named orc'en etter den andre. For meg så blir det rett og slett for mye. Jeg elsker Nemesissystemet, men det blir litt undergravd når det dukker opp så til de grader mange named orcs som skal kjøre en monolog hele tiden. Og det tok ikke mange timene før du merker at monologene begynte å bli resirkulert også og hele spillet legger jo opp til at du må la deg rævkjøre innimellom ellers så får du egentlig aldri noe forhold til noen av disse orcene og ender egentlig aldri opp med en "Nemesis".

 

Et av det kuleste tidspunktene i spillet var når du kjemper i arenaen og din Nemesis fra spill nummer en dukker opp som siste boss. Men dessverre så har du jo fått så latterlig mange skills allerede her så du maltrakterer jo det som var din vanskeligste motstander i spill nummer en fryktelig lett så selv om det var kult at han dukket opp så fikk du jo ikke spesielt mye ut av det. Mot slutten av spillet så sloss du jo mot det som skal være din Nemesis fra spill nummer to og jeg ante rett og slett ikke hvem det var... Så lite forhold hadde jeg til den orcen, for meg var det bare en av etterhvert hundrevis av named orcs jeg har myrdet i dette spillet.

 

 

Historien var jo temmelig avleggs fra starten av, men hadde jo sine morsomme øyeblikket selv om slutten var svært lite tilfredsstillende.. Hovedproblemet mitt med spillet var at det var en endeløs grindfest fra første til siste slutt, og det selv før du eventuelt belager deg ut på Act 4 som jo bare er en meningsløs grindfest helt uten story missions for å låse opp en final cutscene som egentlig  bare forteller deg at alt du har gjort har vært totalt meningsløst...

 

 

Det er utrolig synd, for spillet har et stort potensiale og Nemesissystemt har også et utrolig stort potensiale. Kampsystemet er morsomt, men det krever en større grad av utfordring og det krever en bedre progresjon og et bedre tempo enn at du får tilgang til nesten alt av skills og ferdigheter etter 1-3 timer i spillet. Og Nemesissystemet faller fullstendig igjennom når spillet fullstendig misbruker hele systemet ved å kaste så latterlig mange named orcs på det hele tiden, selv fra første sekund.

 

Er det en ting spillet her burde ta innover seg så er det "Less is more". Og selv om spill nummer en også ble litt vel grindy etterhvert og hadde en helt latterlig dårlig slutt så er jo spill nummer to egentlig bare mer av nøyaktig det samme bare enda verre på samtlige punkter. Nye fiender i spill nummer en ble jo gjerne introduserte med diverse single-player missions og når du først møtte nye fiender som Caragors, Graugs osv så var de jo genuint skumle og vanskelig å ha med å gjøre. Når du blir introdusert for nye fiender i spillet her så er det null story missions for å introdusere de og de utgjør egentlig ingen reell trussel for deg heller.

 

 

Nei må nok dessverre si meg meget skuffet over dette spillet.

 

bytt til nemesis vanskelighetsgrad...

Lenke til kommentar

Har slutta spille midt i. Mulig jeg tar det opp når jeg får litt tid, men synes det ble for mye piss selv. Går jo knapt gå to meter uten at du har 40 orcs rundt deg. Og Aien er ganske så håpløs. Hadde absolutt verdt bedre med færre fiender og større variasjon trur jeg. Har sansen for nemesis men forventet egentlig mer :p 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...