Arild Haraldsen Skrevet 16. oktober 2017 Del Skrevet 16. oktober 2017 KOMMENTAR: Er sikker digital postkasse blitt et mål i seg selv? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. oktober 2017 Del Skrevet 16. oktober 2017 (endret) Er sikker digital postkasse blitt et mål i seg selv?Har sikker digital postkasse blitt et mål i seg selv?Jeg mener det bør være et mål i seg selv, selv om man selvsagt kan ønske seg mer interaktive og direkte løsninger. Dagens epost er fortsatt brukt i stor utstrekning for en rekke formål, men det er dessverre avlyttbart og kan enkelt forpestes av spam og svindel fra ukjente avsendere. Et ID-system er nødvendig og avlyttingssikkerheten er spesielt viktig for industri, næringsliv og for å ivareta personvern ved komminukasjon med blant annet helsevesenet. Interaktiviteten og direktheten som etterspørres tror jeg er fult mulig å implementere i den digitale postkassa. Endret 16. oktober 2017 av Simen1 1 Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 16. oktober 2017 Del Skrevet 16. oktober 2017 (endret) Men hvorfor skal det det når disse tjenestene allerede finnes (eller bør finnes) hos de aktørene som skal sende ut informasjonen? Endret 16. oktober 2017 av kjetilkl 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. oktober 2017 Del Skrevet 16. oktober 2017 (endret) Utviklingskostnader. Det er meningsløst at det skal sitte ørten etater og utvikle hver sine separate løsninger for trygg digital kommunikasjon med det offentlige. Lite brukervennlig er det også om folk må holde orden på passord og innlogging til etat A, B, C, D, osv. Hvis løsningene kan gjenbrukes og sikkerheten administreres et sentralt sted så sparer vi store summer og gjør det enklere for brukerne. Endret 16. oktober 2017 av Simen1 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123849734 Skrevet 16. oktober 2017 Del Skrevet 16. oktober 2017 Utviklingskostnader. Det er meningsløst at det skal sitte ørten etater og utvikle hver sine separate løsninger for trygg digital kommunikasjon med det offentlige. Lite brukervennlig er det også om folk må holde orden på passord og innlogging til etat A, B, C, D, osv. Hvis løsningene kan gjenbrukes og sikkerheten administreres et sentralt sted så sparer vi store summer og gjør det enklere for brukerne. Kommunikasjon med det offentlige bør og må være i de kanaler folk bruker. Det at det offentlige skal utvikle egne kommunikasjonsløsninger blir like dumt som om de skulle bygge egne mobilnett hvor innbyggerne måtte ha egne sim kort for å ringe de. Epost fungerer utmerket og vi trenger ikke noe annet. Så kan evt etatene koble sine systemet mot mail systemene sine for å integrere kommunikasjonen i sine systemer. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 16. oktober 2017 Del Skrevet 16. oktober 2017 Det finnes jo en og annen som allerede har e-post og ikke ser behovet for å ta i bruk flere. Lenke til kommentar
Knut Erik_370616 Skrevet 16. oktober 2017 Del Skrevet 16. oktober 2017 Så du synes det er greit at f.eks. NAV eller sykehuset sender konfidensiell informasjon på vanlig e-post? Det gjør ikke jeg. 5 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. oktober 2017 Del Skrevet 16. oktober 2017 Utviklingskostnader. Det er meningsløst at det skal sitte ørten etater og utvikle hver sine separate løsninger for trygg digital kommunikasjon med det offentlige. Lite brukervennlig er det også om folk må holde orden på passord og innlogging til etat A, B, C, D, osv. Hvis løsningene kan gjenbrukes og sikkerheten administreres et sentralt sted så sparer vi store summer og gjør det enklere for brukerne.Kommunikasjon med det offentlige bør og må være i de kanaler folk bruker. Det at det offentlige skal utvikle egne kommunikasjonsløsninger blir like dumt som om de skulle bygge egne mobilnett hvor innbyggerne måtte ha egne sim kort for å ringe de. Epost fungerer utmerket og vi trenger ikke noe annet. Så kan evt etatene koble sine systemet mot mail systemene sine for å integrere kommunikasjonen i sine systemer. Facebook altså? Det er fullstendig uaktuelt for min del og sikkert ulovlig å mate fremmede myndigheter med konfidensiell informasjon på den måten. Epost har heller ikke den nødvendige sikkerheten. Jeg husker da setebelte ble påbudt i biler. Mange motsatte seg loven og argumenterte med at myndigheter plager bilistene med unødvendige lover og regler. Folk måtte da være fri til å velge selv.. Jeg ser visse likheter med argumentene om at folk må da få velge epost som de har vært vant til å bruke i årevis. "det har jo alltid fungert bra" selv om 100 000 nordmenn har gått i nigeriasvindel, fakturasvindel, daglig bombarderes av spam fra ukjente og omtrent alle spionorganisasjoner i verden ser hva man sender og mottar. 1 Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 16. oktober 2017 Del Skrevet 16. oktober 2017 Så du synes det er greit at f.eks. NAV eller sykehuset sender konfidensiell informasjon på vanlig e-post? Det gjør ikke jeg. Nav har sin egen portal på nav.no, sykehuset vil kunne levere til helsenorge.no. Du bruker samme innlogging på begge sidene, du kan få en epost med beskjed om at du har oppdateringer på siden når det kommer noe nytt. E-post er ikke eneste løsningen, men for data som ikke er sensitiv av natur burde innbyggere få lov til å velge å få informasjonen der, for sensitiv data kan man bare få beskjed om at det har kommet så logger man seg på en portal for å finne innholdet. Synes det var ett veldig godt poeng det som skrives i kommentaren om at innovasjon har vært helt fraværende i DPI/SDP-prosjektet. 1 Lenke til kommentar
1J7HHBGW Skrevet 16. oktober 2017 Del Skrevet 16. oktober 2017 Jeg ser ingen ting som tyder på at forvaltningen ser forskjell på ditt og mitt. Løsningen de promotererer som DIN postkasse er i praksis forvaltningens. At de lar banker etc putte brev i den samme postkassa endrer ikke noe på DET. 1 Lenke til kommentar
007CD Skrevet 16. oktober 2017 Del Skrevet 16. oktober 2017 Så du synes det er greit at f.eks. NAV eller sykehuset sender konfidensiell informasjon på vanlig e-post? Det gjør ikke jeg. Ikke noe problem, de kan få en offentlig GPG nøkkel hos meg som de kan bruke før de sender det til meg den infoen jeg ønsker. 1 Lenke til kommentar
janhoy Skrevet 17. oktober 2017 Del Skrevet 17. oktober 2017 Så du synes det er greit at f.eks. NAV eller sykehuset sender konfidensiell informasjon på vanlig e-post? Det gjør ikke jeg. Ikke noe problem, de kan få en offentlig GPG nøkkel hos meg som de kan bruke før de sender det til meg den infoen jeg ønsker. Helt greit å måtte gå inn på NAV, helsenorge, Skatteetaten eller Altinn for å hente brev fra det offentlige. Innloggingen er jo den samme over alt. I tillegg burde man på ID-porten kunne laste opp sin PGP-nøkkel slik at etatene kan sende kopi av hele meldingen sammen med varselet om at brevet ligger online. Lenke til kommentar
fail Skrevet 18. oktober 2017 Del Skrevet 18. oktober 2017 Så du synes det er greit at f.eks. NAV eller sykehuset sender konfidensiell informasjon på vanlig e-post? Det gjør ikke jeg. Ikke noe problem, de kan få en offentlig GPG nøkkel hos meg som de kan bruke før de sender det til meg den infoen jeg ønsker. Helt greit å måtte gå inn på NAV, helsenorge, Skatteetaten eller Altinn for å hente brev fra det offentlige. Innloggingen er jo den samme over alt. I tillegg burde man på ID-porten kunne laste opp sin PGP-nøkkel slik at etatene kan sende kopi av hele meldingen sammen med varselet om at brevet ligger online. Jeg skulle også likt det, men jeg tror ikke det vil være brukervennlig nok. Men det kan løses ved at alle innbyggere for utdelt en usb hsm hos f.eks. politiet (som med pass) som inneholder din privatnøkkel, som du så må fornye etter en viss periode. Kostnaden for dette ville kanskje havnet på nivå med DPI, eller muligens mer, og ikke nevneverdig mer brukervennlig, men absolutt sikrere (ende-til-ende). Jeg skulle forøvrig fortsatt ønske at det offentlig hadde én portal og forholde seg til, ikke at jeg må vite om alle mulig tjenester som nav, helsenorge, skatteetaten ol. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå