Gå til innhold

Burde man planlegge nå for at bilene forsvinner?


lada1

Anbefalte innlegg

En har argumenter for at bilene kan forsvinne fort når/dersom de blir selvkjørende og mer sikre enn manuelle biler. Selvkjørende vogner kan komme til å drive rundt som robot-gressklippere og sørge for mye av transporten som bilene i dag brukes til. En kan velge vogn etter behov og ikke være begrensa av sin egen bil. En kan jobbe under transport, en kan ha party, se film eller meditere til musikk. Billig blir det og. Kanskje 10 (?) prosent av utgiftene til en bil.

 

Dette må vi anta kommer ganske fort. Hestene forsvant stort sett fra trafikken på ca 20 år når bilene kom. Bilene kan komme til å forsvinne enda fortere. Like fort som smart-telefonen ble noe for nesten alle?

 

Så da er spørsmålet: burde politikerne og planleggere allerede nå ta hensyn til at bilene forsvinner? Det blir vel ikke behov for store motorveier ved byene når bilene forsvinner og "vogner" kan virtuelt hektes i hop og hjøre fort 5 meter fra hverandre? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å svare på tittelen: Nei.

 

Selvkjørende biler kan nok på sikt fungere fint i bykjerner og andre "lukkede" områder med enkel rutenett-layout, men med den topografien og det klimaet vi har i Norge, kommer selvkjørende biler aldri til å ta helt over. Bilen slik vil kjenner den i dag, vil nok være med oss de neste 100 årene også.

 

 

Edit:

Før det i det heletatt kan skje at selvkjørende biler tar over, må det bli en felles standard så bilene kan "snakke" med hverandre. Pr. i dag er det haugevis av forskjellige standarder og systemer. Sikkerhet er også et viktig punkt som vi pr. i dag vet alt for lite om. Og da tenker jeg ikke på trafikksikkerhet, men på sikkerheten i selve infrastrukturen. Hva skjer dersom den hackes? Kan potensielle terrorister ta kontroll over all transport? Hva skjer dersom nettet går ned? Hva skjer om bilen kommer til et sted uten dekning?

 

For ikke å snakke om hvem som skal eie de selvkjørende bilene. Skal de være kommersielt eid? Vil det gagne befolkningen? Offentlig? Kan bilene "nekte" å kjøre til enkelte steder? Selvkjørende biler vil være en massiv inngripen i vår bevegelsesfrihet, med mindre man eier dem selv.

 

Det føles sikkert som om selvkjørende biler er rett rundt hjørnet, men i realiteten er de fremdeles veldig tidlig i utviklingsfasen. Vi vil nok se selvkjørende biler i Norge i løpet av de neste 10 årene, men det blir nok ikke standarden i hverken min eller din levetid.

Endret av Kajac
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Bilene forsvinner? På ingen måte. Det du skildrer betyr bare at private biler blir borte i by(kjern)ene og at vi må ta buss i stedet. Riktignok uten sjåfør. Litt kan spares på å slippe å lønne han, men til gjengjeld blir bilene mye dyrere og komplekse og sårbare, og ikke minst enda mer utsatt for hærverk når de virrer rundt uten å være under oppsyn. 

Lenke til kommentar

Før det i det heletatt kan skje at selvkjørende biler tar over, må det bli en felles standard så bilene kan "snakke" med hverandre. Pr. i dag er det haugevis av forskjellige standarder og systemer. Sikkerhet er også et viktig punkt som vi pr. i dag vet alt for lite om. Og da tenker jeg ikke på trafikksikkerhet, men på sikkerheten i selve infrastrukturen. Hva skjer dersom den hackes? Kan potensielle terrorister ta kontroll over all transport? Hva skjer dersom nettet går ned? Hva skjer om bilen kommer til et sted uten dekning?

Alt dette løses ved å la de ikke kommunisere med hverandre, på samme måte som trafikken i dag. Tesla har en ganske bra selvkjørende funksjon i drift i dag som fungerer uten kommunikasjon med andre. Alt gjøres i bilen, alt den gjør er å bruke sensorer til å følge med på andre.

En verden der biler snakker med hverandre og planlegger sammen er nok veldig langt frem i tid

 

For ikke å snakke om hvem som skal eie de selvkjørende bilene. Skal de være kommersielt eid? Vil det gagne befolkningen? Offentlig? Kan bilene "nekte" å kjøre til enkelte steder? Selvkjørende biler vil være en massiv inngripen i vår bevegelsesfrihet, med mindre man eier dem selv.

Det vil nok være begge deler, og mulighet for å enten leie av en carpool eller eie en slik bil. Hvorfor skulle det være en massiv inngripen i vår bevegelsesfrihet å ikke ha en bil stående utenfor huset 24/7, men heller ha en av mange biler tilgjengelig for bruk 24/7?

Joda, man må kanskje bestille den via en app, men ser ikke hvor den store begrensningen er. Den store fordelen er jo at du kan bli kjørt hjem i fylla, sende barna til skolen i en bil mens du blir hjemme osv.

 

Det føles sikkert som om selvkjørende biler er rett rundt hjørnet, men i realiteten er de fremdeles veldig tidlig i utviklingsfasen. Vi vil nok se selvkjørende biler i Norge i løpet av de neste 10 årene, men det blir nok ikke standarden i hverken min eller din levetid.

Standard blir det nok ikke på en stund, men det går selvkjørende biler rundt i trafikken i dag. Tesla gjør det, NTNU har hatt prosjekter med selvkjørende busser, det er vel flere biler som antagelig snart får funksjonen.

Sjefen min sin Tesla kjører selv og han har ikke hatt noe problemer med det enda.

 

Nei, det er langt ifra ferdig, men de er i trafikken i dag.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

 

Så da er spørsmålet: burde politikerne og planleggere allerede nå ta hensyn til at bilene forsvinner? Det blir vel ikke behov for store motorveier ved byene når bilene forsvinner og "vogner" kan virtuelt hektes i hop og hjøre fort 5 meter fra hverandre? 

 

Jo, det kan absolutt være behov. For med selvkjørende biler så er det ikke urealistisk at det blir vesentlig mer bilkjøring der diverse varer skal fraktes hit og dit.

 

Fremtiden rundt selvkjørende biler er så usikker at jeg ikke helt ser at vi kan begynne å planlegge for dem i vesentlig grad allerede nå.

Lenke til kommentar

Bilene forsvinner? På ingen måte. Det du skildrer betyr bare at private biler blir borte i by(kjern)ene og at vi må ta buss i stedet. Riktignok uten sjåfør. Litt kan spares på å slippe å lønne han, men til gjengjeld blir bilene mye dyrere og komplekse og sårbare, og ikke minst enda mer utsatt for hærverk når de virrer rundt uten å være under oppsyn. 

 

Hmm, jeg har nå en computer til ca 7000 kr. Skulle jeg kjøpe en med tilsvarende kapasitet for 30 år siden, så ville prislappen lyde på ca en mill. Tror jeg. OK, kanskje 500.000 kroner da. Og en telefon-samtale til Kina eller Australia kostet vel ca 20 kroner per minutt (40-50 kr/min omregnet i 2017-kroner?). Gratis telefoni var bare fantasier.

 

Manuelt styrte biler i tungt trafikk-miljø, slik som vi ser mye av nå, tror jeg forsvinner ganske fort. Dersom dette er riktig, så kan store trafikk-maskiner ved byene bli overflødige. Robotstyrte biler kan utnytte veiene mye bedre enn manualt styrte. Og realistisk (satelitt-basert) veiprising kan gjøre at en utnytter transport-ressursene mye bedre. Dette kan bli en ny pengestrøm som det kan øses av :-)

 

Offentlige reguleringer vil kunne justeres for robotiserte biler. Husk at i riktig gamle dager så var det gjerne påbudt at en person måtte gå med flagg forran maskindrevne vogner. Dette var jo noe farlig. Her er det bare å trekke erfaringer fra historien for å underbygge sin holdning :-)

 

Både økonomiske og praktisk relaterte argumenter tilsier at bilene forvinner (mer eller mindre). Kanskje noe for spesielt interesserte blir igjen - tilsvarende hester som transport-midler og traktorer/arbeids-maskiner for hobbyister. Private manuelle biler tar parkeringsplass og de kan bare tilfredstille få behov. De opptar verdifull tid for sjåføren og er farlige. Kostbare saker. Mye enklere å bruke en "app" for å få tilgang til noe som passer situasjonen og humøret. Altså noe man knapt tenker på angående teknikk, slitte dekk/veigrep, forsikring, drivstoff/batteri, olje, intervall-service etc. For ikke å snakke om parkeringsplass (som det vil bli lite av). Og har du tenkt på at det noen ganger kunne være kjekt å bytte bil mens man er på biltur? Siste lag opp til hytta kunne foregå med en annen bil enn den som går på flat-landet. Bare å lempe over reise-boksen :-)

Endret av lada1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...