TheyStoleMyName Skrevet 16. oktober 2017 Del Skrevet 16. oktober 2017 Hei! Noen her som har en ide på hvordan man kan sikre ladekabelen til elbiler, når man lader offentlig (tips og triks)? Har blitt frastjålet ladekabelen for andre gang nå. Har både prøvd å låse ladepistolen i tillegg til å ha hjulet over ladekabelen, samt låst kabel rundt felg. Har også sett litt på dashcams, men virker som det som regel er egnet til når man kjører og ikke står parkert i 8 timer +-. Disse koster alt fra 1000 til 3.500kr og dersom man skal stå parkert trenger man en "powerbank" som koster mellom 1.000kr - 2.000kr i tillegg, da det interne batteriet ikke har kapasitet til å være aktiv i lengre perioder. Håper på gode innspill, og eller om dere vet om en råsterk lås som jeg kan bruke. Tusen takk på forhånd! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0 Skrevet 16. oktober 2017 Del Skrevet 16. oktober 2017 Har ikke noe svar, bare et spørsmål. Finnes det el/hybridbiler som låser fast ladekabelen i kontakten på bilen under lading? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 16. oktober 2017 Del Skrevet 16. oktober 2017 Har ikke noe svar, bare et spørsmål. Finnes det el/hybridbiler som låser fast ladekabelen i kontakten på bilen under lading? Ja, Tesla gjør dette. Men, den kan røskes løs. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 16. oktober 2017 Del Skrevet 16. oktober 2017 (endret) Har både prøvd å låse ladepistolen i tillegg til å ha hjulet over ladekabelen, samt låst kabel rundt felg. Forstår jeg rett i at kabelen forsvant mens dekket på bilen sto på kabelen? Endret 16. oktober 2017 av mobile999 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 16. oktober 2017 Del Skrevet 16. oktober 2017 Dashcam trekker lite strøm, og når bilen står på lading så går den jo aldri tom for strøm... Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 16. oktober 2017 Del Skrevet 16. oktober 2017 Du kan holde deg i området neste gang, følge med. Er sikkert samme person eller samme gruppe folk som stjeler sånne her. Film det, anmeld det, eller balltre osv Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 16. oktober 2017 Del Skrevet 16. oktober 2017 kortlenket kjetting som du låser rundt kabelen og stolpen Lenke til kommentar
toffo Skrevet 16. oktober 2017 Del Skrevet 16. oktober 2017 Har også sett litt på dashcams, men virker som det som regel er egnet til når man kjører og ikke står parkert i 8 timer +-. Disse koster alt fra 1000 til 3.500kr og dersom man skal stå parkert trenger man en "powerbank" som koster mellom 1.000kr - 2.000kr i tillegg, da det interne batteriet ikke har kapasitet til å være aktiv i lengre perioder. Det finnes dashcams som kobles til bilens strøm. Utfordringen kan være plass på minnebrikke, men de fleste har vel bevegelsessensor slik at det lagrer opptak bare når det oppfatter bevegelse. Velg gjerne et med kamera både foran og bak. Det koster et par-tre tusen men er fort verdt det både i den sammenhengen du beskriver og ved trafikkuhell. Lenke til kommentar
billywillie Skrevet 16. oktober 2017 Del Skrevet 16. oktober 2017 Greit med dash cam men hva skal du bruke opptaket til hvis ikke det er noen du kjenner. Tipper politiet legger dette i henlagt skuffen før du kommer inn døra. Lenke til kommentar
TheyStoleMyName Skrevet 16. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2017 Har både prøvd å låse ladepistolen i tillegg til å ha hjulet over ladekabelen, samt låst kabel rundt felg. Forstår jeg rett i at kabelen forsvant mens dekket på bilen sto på kabelen? Ja, jeg kjørte over kabelen, i tillegg til at jeg hadde låst den med vanlig lås. (For ekstra sikkerhet) Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 16. oktober 2017 Del Skrevet 16. oktober 2017 (endret) Dashcam er vel det eneste du kan gjøre i tillegg hvis du ikke modifiserer kabelen på noen måte, men det er lite sannsynlig at det vil hjelpe da politiet helt sikkert bare henlegger saken selv om du har videobevis... Hvordan har folk fått med seg kabelen når du har sikret den så godt som jeg får inntrykk av? Må ha brukt rimelig mye fysisk makt. Du kan jo sette på en wireklemme (eller tre) av noe slag så du får fler "låsepunkt" på kabelen. Da vil jo tyvene måtte bruke enda mer fysisk makt.... Endret 16. oktober 2017 av Soseks Lenke til kommentar
toffo Skrevet 16. oktober 2017 Del Skrevet 16. oktober 2017 Det kan jo se ut som det har gått sport i å ta akkurat din kabel, da. Det gjennomsnittlige dophuet hadde gitt opp for lenge siden, og øst-europeerne gidder sjelden bruke såpass mye tid og verktøy hvis det ikke er større verdier (for dem) å hente - og enda sjeldnere to ganger på samme sted. Jeg gjetter at hvis du får til overvåkning så kjenner du igjen folkene. Lenke til kommentar
toffo Skrevet 16. oktober 2017 Del Skrevet 16. oktober 2017 Jeg så forresten et godt tips her - legge kabelen rundt en stolpe e.l. og så bruke en kraftig og tight hengelås (eller to) rundt begge ledningene der de går ut fra stolpen. Det er da svært vanskelig å klippe eller slipe hengelåsen uten å skade kabelen.Finnes ingen stolpe eller annet punkt å ha kabelen rundt er det vel mulig å gjøre samme trikset ved f.eks. forstillinga på bilen - blir bare litt mer styr. Lenke til kommentar
traskas waits for alice Skrevet 16. oktober 2017 Del Skrevet 16. oktober 2017 Leser flere steder at det er folk som kjøper wire-lås med justering hvor de nesten stripser ladekabelen fast til ene eika på felgen eller noe annet som er logisk. Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 16. oktober 2017 Del Skrevet 16. oktober 2017 Har ikke noe svar, bare et spørsmål. Finnes det el/hybridbiler som låser fast ladekabelen i kontakten på bilen under lading? Golf GTE, og regner med EL-Golf. Lenke til kommentar
toffo Skrevet 16. oktober 2017 Del Skrevet 16. oktober 2017 Har ikke noe svar, bare et spørsmål. Finnes det el/hybridbiler som låser fast ladekabelen i kontakten på bilen under lading? Golf GTE, og regner med EL-Golf. Leaf har også det f.o.m 2013, men den er ikke så solid så den er mest ment for å hindre moroklumper å dra ut kabelen. Men kabelen til Leaf, I-MiEV, iON og C-Zero har også et festepunkt for hengelås i håndtaket, som låser kabelen fra å bli dratt ut. Ikke helt inkludert i bilens funksjonalitet altså, men innenfor kjapt og greit å gjøre. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 16. oktober 2017 Del Skrevet 16. oktober 2017 (endret) Jeg har sett at noen legger ladekladden i bagasjerommet og lukker igjen på første hakket slik at ledningen ikke blir klemt. Det kan fungere dersom bakluken kan låses i den stillingen. Endret 16. oktober 2017 av mobile999 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 16. oktober 2017 Del Skrevet 16. oktober 2017 Ja, jeg kjørte over kabelen, i tillegg til at jeg hadde låst den med vanlig lås. (For ekstra sikkerhet) Kabelen er absolutt ikke ment å ligge i klem under hjulet, den praksisen bør du slutte med. 2 Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 16. oktober 2017 Del Skrevet 16. oktober 2017 Hengelås og kjetting bør gjøre susen. Må bare finne et hengelås som ikke er så stor at man klarer å dra kabelen løs. Visst du har lading foran, så skal det vel være et slepefeste man kan forankre kjettingen i. Lenke til kommentar
TheyStoleMyName Skrevet 17. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2017 Dashcam trekker lite strøm, og når bilen står på lading så går den jo aldri tom for strøm... Har hørt det motsatte.. Når bilen står på lading så er det rekkevidden/batteriet bak som blir ladet og ikke 12V batteriet som jeg har forstått om jeg ikke tar feil. Eller lader den også 12V batteriet, isåfall må man sikkert koble den til 12V batteriet på en eller annen måte, siden når man slår av bilen, så går det ikke strøm ut via 12V? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå