Gå til innhold

Rådgivning til hvilken rettningslinje som er best

Alest96

Anbefalte innlegg

Vurderer sterkt å søke til førstegangstjenesten. Er utdannet elektriker med fagbrev, og har store planer om å gå videre som ingeniør. Jeg lurer på om det er noen smarte veier jeg burde ta om jeg kommer inn, som vil hjelpe på utdanningen. 

Har generelt lite kunnskap om førstegangstjenesten, men vet både at det er mange forskjellige stillinger, og diverse forskjellige kursinger. 

Har hørt at i sjøforsvaret kan man jobbe som skipselektriker, men er mer ute etter noe som retter mer mot ingeniør om det er mulig. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er i første omgang bare ute etter førstegangstjeneste i forsvaret, også får heller videre utdanning komme om det skulle være intressant.

Er mest ute etter om det er noen linjer som kan gi fordeler for utdanningen min, mtp kurs og erfaring. 

Lenke til kommentar

Det spørs litt kva du har interesse for, og kva slags ingeniørjobbar du ser for deg å søke på seinare.

Vær forsiktig med å søke deg inn som skipselektrikar. Dette gir deg mykje god yrkeserfaring, men det kan også demotivere deg ut av yrket sidan du blir satt til å gjere fagarbeid utan å få noke ekstra betalt i forhold til dei andre rekruttane som har meir trivielle arbeidsoppgåver.

Av andre tjenestevalg så er det ikkje så mykje som er direkte nyttig til vidare utdanning, men det er ein fin måte å hente inn nye impulsar på.

Dersom du tenker at du vil bli elektroingeniør og ta ein jobb som har maritim tilknyttning så er er sjølvsagt sjøforsvaret eit godt valg. Sjølv om du ikkje får ei tjeneste som er direkte nyttig så vil du nødvendigvis få litt maritim erfaring og lære litt maritime ord og uttrykk som kjem godt med dersom du seinare søker jobb hos eit skipsverft.

Interesserer du deg for fly og droner så er flyforsvaret eit fornuftig valg.

Ellers så ville eg tenkt litt på om du vil velge ei tjeneste som også er nyttig i det sivile liv, sjølv om det ikkje nødvendigvis er ingeniørnyttig. Sanitetstjeneste er alltid fint å kunne sette på CV'en, transporttjeneste kan være greit å ha seinare dersom den tjeneste gjer at du får påspandert bussførarkort, tjeneste som krever sikkerheitsklarering vil vise til at du blei sikkerheitsklarert så sjølv om du ikkje får vise fram klareringspapira så har du papir på at du hadde ein tjeneste som du ikkje kunne hatt utan klarering, osv. Det er mange tjenester som gjer seg godt på CV'en sjølv om det ikkje er knytta opp mot ein framtidig ingeniørjobb.

Eigentleg vil alle tjenester som kan knyttast opp mot at du hadde ansvar eller jobba med sikkerheit være eit stort pluss på CV'en.

Lenke til kommentar

Tjaa... var nå det, tror ikke jeg kan få så veldig høy sikkerhetsklarering pga mistet førerkort som medførte noen dager ubetinget fengsel.. 

Vet ikke hvor strengt det er i forsvaret når det gjelder sånne type dommer, noen som har erfaring?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...