Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er otrivin nesespray farlig?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke slik at du garantert blir avhengig, men det er frarådet å bruke det mer enn 14 dager, les og følg det som står på etiketten. Forlenget bruk kan skade slimhinnene.

Det står maks 10 dager.

Andre igjen sier at man kan bli avhengig selv etter 2-3.

Anonymous poster hash: c9ba0...ab6

Er bare tull, folk som har problem med nesespray må vitterlig ha mye rare problemer.

Lenke til kommentar

Det sliter ut det som er av slimhinner i nesa. Det går dog bra å bruke det en ukes tid, men anbefales ikke brukes lengre.

Sjøl derimot klarte jeg ikke være tett. Litt allergi så ofte tett. Så siste halvanna år har jeg brukt omtrent 5-6 sprayflasker otrivin menthol I UKA. Nesten en ny hver dag.

Det som skjer, uten å være fagmann men det jeg har fått forklart - Etter at otrivinen er ute av systemet (4-5 timer etter bruk) så føler kroppen at den MÅ ha mer. Vev i nesen utvider seg, og du blir tett igjen. Denne gangen på grunn av otrivinen. Har ikke brukt på en mnd nå, etter kjeft fra en overlege på øre nese hals. Var tett ei lita uke, men gikk over etter at jeg slutta med otrivin

Om du er potte tett, bruk etter anbefalt dose. Ikke mer. Dersom du havner "utpå"(komisk tanke med nesespray men det er ikke kjekt ihvertfall), ligg unna i minst 3 mnd. Etter lang tids bruk vil fremdeles nesen gå pån å føle den må ha otrivin - dersom du ikke klarer la være.

Lenke til kommentar

Det er ikke slik at du garantert blir avhengig, men det er frarådet å bruke det mer enn 14 dager, les og følg det som står på etiketten. Forlenget bruk kan skade slimhinnene.

Det står maks 10 dager.

Andre igjen sier at man kan bli avhengig selv etter 2-3.

Mennesker er noe spesielle når det kommer til avhengighet. Man kan bli avhengig av å spise bananskall uten at det er noen som helst grunn til at bananskallspising er avhengighetsskapende.

Vi liker deilige følelser og en sprut med nesespray opplever mange som deilig. Da vil man selvfølgelig ha det deilig mer og vipps så er man avhengig.

Som nevnt over så ødelegger otrivin litt greier oppi nesa så nesa ikke gjør jobben sin, da er nesa "avhengig" av en spray med jevne mellomrom for å funke. Det er hvertfall det jeg har lest og jeg har også lest at dette er et problem veldig mange har og får. Me not know.

Lenke til kommentar

Vi liker deilige følelser og en sprut med nesespray opplever mange som deilig. Da vil man selvfølgelig ha det deilig mer og vipps så er man avhengig.

Nei, det er ikke det som menes med avhengighet av nesespray. Jeg har satt deg på ignorerte brukere, men jeg er likevel nødt til å åpne hver bidige post du legger inn, i tilfelle du misleder andre brukere med tøv. :grumpy:

Er bare tull, folk som har problem med nesespray må vitterlig ha mye rare problemer.

Sikker på at du har forstått hva som menes med dette?

"Avhengig av nesespray" betyr rett og slett at nesen blir potte tett hvis man ikke får spray. Dette er en fysisk motreaksjon på for mye tilførsel av spray. Nesen venner seg til sprayen. Det er normalt, og rammer ikke en spesiell type mennesker med rare problemer.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Nei, det er ikke det som menes med avhengighet av nesespray. Jeg har satt deg på ignorerte brukere, men jeg er likevel nødt til å åpne hver bidige post du legger inn, i tilfelle du misleder andre brukere med tøv. :grumpy:

Sikker på at du har forstått hva som menes med dette?

"Avhengig av nesespray" betyr rett og slett at nesen blir potte tett hvis man ikke får spray. Dette er en fysisk motreaksjon på for mye tilførsel av spray. Nesen venner seg til sprayen. Det er normalt, og rammer ikke en spesiell type mennesker med rare problemer.

Som jeg nevnte er det fare for skader på slimhinner ja, som medfører kronisk tetthet. Poenget var at om man ikke klarer å slutte når det åpenbart blir et problem så skal man jaggu slite med mye i livet. Problemet er en bagatell i så måte, som TS ikke trenger å være veldig bekymret for. Det er nå min mening.

Lenke til kommentar

Er fint mulig å bli avhengig av nesespray. Men det er ikke slik som røyk- eller alkohol-avhengighet. Det som skjer er at du rett og slett blir potte tett i nesen så lenge du ikke bruker nesespray, og derfor må fortsette å bruke det for å kunne puste med nesen. Har selv vært avhengig etter en lengre forkjølelse tidligere i år.

Klarer du å tvinge deg selv til å ikke ta nesespray, går avhengigheten over av seg selv etter noen uker, og du kan puste normalt igjennom nesen igjen. Er ikke verre enn det :)

Lenke til kommentar

Som jeg nevnte er det fare for skader på slimhinner ja, som medfører kronisk tetthet. Poenget var at om man ikke klarer å slutte når det åpenbart blir et problem så skal man jaggu slite med mye i livet. Problemet er en bagatell i så måte, som TS ikke trenger å være veldig bekymret for. Det er nå min mening.

Jeg har vært avhengig av nesespray pga at jeg jobbet i et veldig støvete miljø. Jeg var rett og slett ikke klar over at nesespray faktisk kunne gjøre ting værre over tid. Jeg bruker ikke nesespray nå mere, men jeg er konstant tørr og små tett i nesa.

Lenke til kommentar

Leser at man kan bli avhengig.

1) kan jeg bruke den 2 ganger daglig, i 3-4 dager?

2) hvor mye dager og hvor langt bruk skal til før en blir avhengig? Mere enn 7-8?

Det ødelegger slimhinnene og gjør at man blir permanent tett i nesa og derfor avhengig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...