AnonymDiskusjon Skrevet 15. oktober 2017 Del Skrevet 15. oktober 2017 Jeg er mellom to boliger og skal leie leilighet i et halvt år minst. Har derfor 1 million på bok som jeg trenger å investere. På grunn av den korte horisonten ønsker jeg lav risiko. Har noen et spesifikt tips til høyrentekonto eller lavriskfond som jeg kan sette pengene i? Nå står de på en sparekonto med 0,6% rente, så trenger å få flyttet på de. Anonymous poster hash: 36544...559 Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 15. oktober 2017 Del Skrevet 15. oktober 2017 https://www.finansportalen.no/plassere-penger/bankinnskudd/ Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 15. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2017 Takk! Den linken var gull! Hva med obligasjoner? Ser at obligasjonsfondene i snitt oppnår ca 2% avkastning etter forvaltningsgebyr. I hvilke tilfeller vil man velge de over høyrentekonto som også gir 2%. Anonymous poster hash: 36544...559 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 15. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2017 BB Bank. Ingen over, ingen ved siden. Ikke finansiell rådgivning, men jeg ville vurdert å putte pengene du trenger til husleie og egenkapital der, og så putte resten i noe med større risiko (aksjesparekonto, Bitcoin, e.l.). https://www.bbf.no/ Anonymous poster hash: b24e1...3d1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 15. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2017 Takk! Den linken var gull! Hva med obligasjoner? Ser at obligasjonsfondene i snitt oppnår ca 2% avkastning etter forvaltningsgebyr. I hvilke tilfeller vil man velge de over høyrentekonto som også gir 2%. Anonymous poster hash: 36544...559 Jeg ser ikke poenget med å putte de i obligasjonsfond når forventet avkastning er så lav. Vil du ha litt større forventet avkastning enn det du får på høyrentekonto så synes jeg det gir mer mening å ha f. eks. 90% eller 80% av pengene i banken i stedet for 100%, og så sette de resterende 10% eller 20% i noe som historisk sett har monnet. Anonymous poster hash: b24e1...3d1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 15. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2017 Har allerede investert 30% (450k) i diverse indeksfond. Dumt spørsmål kanskje, men jeg er vant til å ha pengene mine i store banker. Er det noen ulemper med å ha de i små banker? Ser at man er sikret med bankenes sikringsfond, så man kan ikke tape penger om de skulle gå dukken? Anonymous poster hash: 36544...559 Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 15. oktober 2017 Del Skrevet 15. oktober 2017 Jeg er mellom to boliger og skal leie leilighet i et halvt år minst. Har derfor 1 million på bok som jeg trenger å investere. På grunn av den korte horisonten ønsker jeg lav risiko. Jeg er i nesten samme situasjon. Har kjøpt nybolig men skal ikke betale før overtakelse om 6-9 måneder og ønsker å gjemme 3M på en tryg måte, så jeg endte opp med å spre de på to forskjellige banker (pga beløpgrensen for bankgarantiordningen) med grei rente (~2%) og månedlig kapitalisering - konservativt, men da kan jeg sove godt om natten. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 15. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2017 Har allerede investert 30% (450k) i diverse indeksfond. Dumt spørsmål kanskje, men jeg er vant til å ha pengene mine i store banker. Er det noen ulemper med å ha de i små banker? Ser at man er sikret med bankenes sikringsfond, så man kan ikke tape penger om de skulle gå dukken? Anonymous poster hash: 36544...559 Jeg ser ingen nevneverdige ulemper. Jeg putter i hvert fall pengene der hvor renten er høyest. Anonymous poster hash: b24e1...3d1 Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 16. oktober 2017 Del Skrevet 16. oktober 2017 Har allerede investert 30% (450k) i diverse indeksfond. Dumt spørsmål kanskje, men jeg er vant til å ha pengene mine i store banker. Er det noen ulemper med å ha de i små banker? Ser at man er sikret med bankenes sikringsfond, så man kan ikke tape penger om de skulle gå dukken? Anonymous poster hash: 36544...559 Så lenge de er med i sikringsfondet skal det ikke ha noe å si. Det eneste jeg har opplevd er at feks Santander gjerne bruker noen dager på å motta/flytte penger. Lenke til kommentar
Rankiz Skrevet 16. oktober 2017 Del Skrevet 16. oktober 2017 Med så kort tidshorisont ville jeg ikke anbefalt noe annet enn vanlig sparekonto, der den beste nå er på 2,17% rente. Lenke til kommentar
Ane Mari Skrevet 16. oktober 2017 Del Skrevet 16. oktober 2017 (endret) Har dere testet ut DNB Spare? Jeg ønsker å finne ut om den fungerer bra for noen og om fond og aksjer der er tilbudt til kunden til rettferdig pris. Jeg vet at forbrukerrådet skal saksøke DNB - 180 000 nordmenn har betalt 690 millioner kroner for mye i gebyrer til DNB. Jeg har laget en side for å samle disse typer diskusjon. https://www.facebook.com/groups/367274443702711/ Endret 16. oktober 2017 av Ane Mari Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 16. oktober 2017 Del Skrevet 16. oktober 2017 Er det noen ulemper med å ha de i små banker? Ser at man er sikret med bankenes sikringsfond, så man kan ikke tape penger om de skulle gå dukken? Anonymous poster hash: 36544...559 Hvis det er en utenlandsk bank kan det være verd å sjekke om den er medlem av sikringsfondet, eller om den bare er dekket av ordningen i EU/EØS. Sistnevnte dekker bare 100 000 euro, mens det norske sikringsfondet dekker 2 mill. kroner. Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 16. oktober 2017 Del Skrevet 16. oktober 2017 Hvorfor heter denne tråden "sparing" når det du et ute etter er investering? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 16. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2017 Hvorfor heter denne tråden "sparing" når det du et ute etter er investering? Words are hard... Jeg som ikke har terminologien i orden. Anonymous poster hash: 36544...559 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå