Gå til innhold

Smaker all vin "bensin"?

Anbefalte innlegg

Hei,

FOr en tid tilbake drakk jeg vin for første gang i mitt liv. Jeg er voksen kvinne, midten av 20-årene. Før dette hadde jeg aldri rørt alkohol i noen som helst form. Jeg fikk anbefalt en italiensk vin av ansatt på Vinmonopolet, men den smakte "bensin". Før noen spør - nei, jeg har aldri smakt bensin, Men det jeg mener med dette var at vinen hadde en veldig sterk, nesten hostemedisin-smak og minner om bensin. Husker ikke navnet på vinen, Var 13& alkohol. Smaker all vin slik? Eller kan jeg prøve en annen? Jeg er på utkikk etter noe søtere, mildere, om man kan si det... Finnes det i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Neida, noen er gode ^^ Jeg drikker mest hvitvin, siden de er mér fruktige og søte. I hvert fall hvis du finner en god en.

Hvis jeg kan anbefale en, så er det Casas Patronales, Chilénsk hvitvin. Vet ikke om du får den på glassflaske. Har kun kjøpt den på polet i Strømstad i 3-litersdunker ^^ Den er så fruktig og søt, men uten tilsatt sukker. Veldig imponért over den. Kan drikke mengder av den uten å få garvesyre eller noe. Det er bare min erfaring.

https://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/casas-patronales-689508

Lenke til kommentar

Jeg har smakt på bensin så jeg vet hvor dårlig det er å sammenlikne bensin med hvilkensomhelst vin. Jeg vil anbefale å starte med rosèvin hvis du vil gå den røde veien ellers så er det fint å begyne med sprudlevin (vin med kullsyre) hvis du vil gå den hvite veien.

Når det kommer til vin så er det voldsomt mange smaker og variasjon innenfor smakene. Du kan prøve mange viner og plutselig finne en du liker. Vin er også en tilvenningssak så du kan "tvinge deg til å like det".

Protip; Drikk med måte!

Edit; Skriveleif. è, ikke e.

Endret av Soseks
Lenke til kommentar

Hvis du tar turen til Vinmonopolet, vil du se at de har flere forskjellige hundre typer rødvin og hvitvin, og de som jobber der vil nok finne noen varianter som ikke er sterke eller bitter. Har selv prøvd og prøver samtlige merker og årgang, men dessverre husker jeg aldri navnet på dem.

Eneste er en som heter "Pardon my french", liten størrelse i plastflaske, som er helt greit. Ikke for bitter, ikke for sterk. Den kan jeg anbefale for nybegynnere.

Er også noen hvitvin som er gode, men selvsagt husker jeg ikke navnene akkurat nå.

Uansett, man må nesten prøve seg fram for å finne typer man liker best. Siden alle har forskjellig smak, er det vanskelig å gå etter andres anbefalinger. (jada i starten må man starte et sted, men etter at man får smaken og vet hva man liker, mener jeg)

Sprudlevin er også godt til rolige kvelder og kosestunder. En rosa cava er søt i smaken og passer perfekt til frukt og kaker.

Lenke til kommentar

Du hadde den muligheten til å lage en bra tittel: "Smaker all vin 'diesel'".

Jeg likte ikke vin før selv, før jeg fant en jeg likte. Jeg liker søte hvitviner, typisk riesling, noe jeg tror er ganske vanlig for nybegynnere. Rødviner er jeg ikke så picky på, men jeg har min favoritt der (husker ikke navnet, ser det på flaska).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Riesling og Cava er vel kongeligheten når det gjelder jentevin.

Ellers er jo alles smak forskjellig, så hvis du ikke liker vin så liker du det ikke. Det er ikke mulig for noen å forutsi om du kommer til å like en gitt vin eller ikke, du må bare prøve deg frem. Neste gang du er på Vinmonopolet og spør etter vin, fortell hvilke du har prøvd og hvorfor du ikke likte dem –  det vil hjelpe personalet til å unngå å anbefale viner som ligner de du har prøvd.

Lenke til kommentar

Neida, det finnes mange forskjellige typar vin.

Den du fikk anbefalt var mest sannsynleg ein italiensk raudvin, dette er vin som er ansett som lettdrikkelig vin, men det er fortsatt ein raudvin som kan kreve litt tilpassa smak.

Dersom du vil ha noke som er søtare og mildare så er ein søt kvitvin vegen å gå.

Min klare anbefaling er at neste gang du er på polet så spør du om hjelp til å finne ein søt kvitvin, nevn gjerne også at du ikkje liker raudvin så blir det lettare for dei å anbefale noke.

På vinmonopolet brukar dei å være flinke til å gi gode anbefalingar tilpassa din smak, men du bør helst ha smakt litt forskjellig slik at du kan gi tilbakemelding på kva du liker.

Lenke til kommentar

Det kan jo godt hende at trådstarter rett og slett ikke liker vin. Eller at det krever noen omganger med tilvenning..

Søt hvitvin nedi 7 % (8 %), deromkring. Grøss for et søtt skvip  :)

En blir fort lei av den sødmen. Men tørre viner (surere viner) kan være en litt tøff opplevelse å smake første gangen. En vin kan fint være en mellomting også. 13 % alkohol som beskrives, det er typisk for en tørr vin. Dessuten så betyr det en god del hvor mye sukker som var i druene i utgangspunktet.

Siden gjærsoppene drepes av ytterligere fermentering / høyere alkoholprosent, så vil ting stanse. Dessuten så tilsettes vel en svovelforbindelse til vinen for virkelig å stanse gjæringen (tror jeg årsaken bak det er).

En vin med høy alkoholprosent kan variere en del i sødme de også. Det er f.eks. noen isviner, uten at jeg har smakt særlig av det, altså der druene henger til frosten kommer eller hva det nå går i., som har fått ekstra stort sukkerinnhold. Mye av sukkeret omdannes selvsagt til alkohol, men de begrenser seg gjerne hvor langt de lar gjæringsprosessen gå, elns.

Jeg er selvsagt ikke noen vinsmaker. Noe av det eklere av hvitvin jeg har smakt, kommer i fra Australia. Så jordsmonn, eller hva det går i betyr også noe for smaken. Andre vil sikkert synes at slik vin bare er himmelsk. Så folk er svært forskjellige, og vinsmakere har sikkert lært at noe skal verdsettes mer, selv om de kanskje foretrekker noe annet selv?

Vet ikke hva du har smakt på jeg. Men jeg vil tro at du "ikke kan gå feil" på søte viner ala denne. Er mange unge damer som drikker på dette tyske utvalget:

https://www.google.no/search?q=liebfraumilch

Wikipedia:

https://en.wikipedia.org/wiki/Liebfraumilch

In Germany, where the variety originates, Riesling wine labels indicate five different sweetness categories: Kabinett (dry to off-dry), Spätlese (sweet), Auslese(sweeter), Beerenauslese (very sweet) and Trockenbeerenauslese (super sweet).

Smaken er som baken. Her er noens mening:

http://www.drinkswinesspirits.com/229/german-wine-skip-the-liebfraumilch/

Endret av G
Lenke til kommentar

Finnes ingen som kommer gjennom en løgndetektortest på at følgende smaker godt på første forsøk:

A. Sprit smaker godt
B. Vin smaker godt
C. Øl smaker godt
D. Heimbrent smaker godt
E. Røyk smaker godt

Heldigvis så er folk såpass sta at det blir da både alkoholikere, narkomane og ikke minst mange døde av kreft hvert eneste år.

Ikke la første forsøket stoppe dere folkens.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Finnes ingen som kommer gjennom en løgndetektortest på at følgende smaker godt på første forsøk:

A. Sprit smaker godt

B. Vin smaker godt

C. Øl smaker godt

D. Heimbrent smaker godt

E. Røyk smaker godt

Heldigvis så er folk såpass sta at det blir da både alkoholikere, narkomane og ikke minst mange døde av kreft hvert eneste år.

Ikke la første forsøket stoppe dere folkens.

Du har ikke smakt multe-dessert-vinen Lakka.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...