Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Male bak varmepumpe?

Anbefalte innlegg

Vi overtar et nytt hus i November. Huset er ikke malt, kun grunnet, av entreprenør.

Det betyr at vi må male huset til våren.

Da lurer jeg på om jeg kan bestille montør til å sette opp varmepumpe nå før vinteren. Går det da bra til våren, når vi skal male, eller må man da fjerne varmepumpa for å kunne male veggen?

Endret av Drogin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Går greit å male bak varmepumpens utedel, den står ikke helt inntil veggen. Dersom du er i tvil, kan du bare male over det området av veggen som blir bak varmepumpen før den monteres.

Lenke til kommentar

Dessverre er det kun støpt såle i huset. "Grunnmuren/sålen" er ikke høy nok til å kunne montere varmepumpen på.

Har også lest at på østlandet hvor det kan komme mye snø, er som regel "stilaser" for varmepumpene ikke høye nok, slik at man ikke har stort annet valg enn å sette dem opp på tre-panelet.

Men om montøren er proff, og fester korrekt i stendere, og bruker vibrasjonsdempere, så bør det vel være tålelig?

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Du kan få den montert på bakken, noe som vel er anbefalt om du ikke kan montere på grunnmur så vidt jeg vet.

d1a89d935b75c796449ab325111d1858d2c94ce7

Monterer du på vegg ville jeg satt på ett varmepumpehus, da kan du male det og så mye av veggen bak du klarer, så ser ingen det. Eller kommer du gjerne ganske greit til bak med f.eks en radiatorpensel.

Lenke til kommentar

Men om montøren er proff, og fester korrekt i stendere, og bruker vibrasjonsdempere, så bør det vel være tålelig?

Det blir ditt problem, ikke montørens, hvis du etterhvert finner ut at det blir plagsom lyd. 

Min er montert på murvegg i kjelleren. Likevel kan jeg høre vibrasjoner i etasjen over, på andre siden av huset. Lavfrekvente vibrasjoner forplanter seg i mur. Jeg er sjeleglad jeg ikke hørte på montøren som ville sette den på treveggen utenfor stuen. Han var også proff ...

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...