Gå til innhold

Høyre avviser Sps forslag om 500 millioner årlig til bredbånd

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+987123849734

Nå er vel en god del bredbånd (og strøm) selskaper offentlig eide, så da bør vel det enkleste være å ikke ta ut så store overskudd og heller bruke pengene på å investere i infrastruktur. Men klart, litt kjipt for da er det jo ikke like lett for noen politikere å ta creden for å ha "gitt" penger til utbygging.

Lenke til kommentar

Bredbåndsutbygging bør markedet klare å bygge ut selv uten at skattebetalerne skal gå inn å sponse ulønnsomme prosjekter. Dersom markedet ikke er villig til å bygge ut et sted så er det vel heller ikke betalingsvilje eller nytteverdi nok til å gjøre det.

Sp er bare ute etter nok en kreativ måte å tvinge folk flest til å betale bøndenes regninger. Med tanke på at under 1% av norges befolkning er bønder (ca 46 000 stk) så er det omtrent et 1:100 forhold mellom hvor mye hver av oss sponser og hvor mye hver enkelt bonde får sponset bredbåndstilknytningen sin med. Da regner de med kjempegevinst per bonde mot et forholdsvis lite tap for andre innbyggere. Tanken er vel at det skal bli godtatt uten nevneverdige protester siden det utgjør relativt små beløp for 99% av oss. Nå vil sikkert enkelte hevde at tidligere bondepartiet favner om flere enn bare bøndene, men ser man på politikken deres så er det ofte de "brede" distriktssakene som byttes bort i forhandlinger når bøndene skal ha ennå mer å fordele på ennå færre bønder. Poenget mitt er altså at brukerne bør betale selv. Det koster mer å bo spredt og de som velger det bør også ta kostnaden ved valget sitt. Det er ikke byboernes oppgave å subsidiere bygdelivet. Boligene er dyre nok som de er i by og billige på landet.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg er klar over det, men nå er balansen ganske mye andre veien. Noe bør opprette balansen igjen. Norge er mer spredt enn det vi har godt av og vi trenger ikke ytterligere tiltak for å loppe byboere for å subsidiere bygder. Når det er sagt så er det noe ubehagelig overformyndersk over det å fortelle folk hvor de skal bo (med diverse økonomiske tiltak og dytt).

Lenke til kommentar

Jeg er klar over det, men nå er balansen ganske mye andre veien. Noe bør opprette balansen igjen. Norge er mer spredt enn det vi har godt av og vi trenger ikke ytterligere tiltak for å loppe byboere for å subsidiere bygder. Når det er sagt så er det noe ubehagelig overformyndersk over det å fortelle folk hvor de skal bo (med diverse økonomiske tiltak og dytt).

Med den logikken så bør vel alle mann flytte til Oslo, så kan vi gi bort alt nord for Sinsenkrysset til Russerene.
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Bredbåndsutbygging bør markedet klare å bygge ut selv uten at skattebetalerne skal gå inn å sponse ulønnsomme prosjekter. Dersom markedet ikke er villig til å bygge ut et sted så er det vel heller ikke betalingsvilje eller nytteverdi nok til å gjøre det.

Sp er bare ute etter nok en kreativ måte å tvinge folk flest til å betale bøndenes regninger. Med tanke på at under 1% av norges befolkning er bønder (ca 46 000 stk) så er det omtrent et 1:100 forhold mellom hvor mye hver av oss sponser og hvor mye hver enkelt bonde får sponset bredbåndstilknytningen sin med. Da regner de med kjempegevinst per bonde mot et forholdsvis lite tap for andre innbyggere. Tanken er vel at det skal bli godtatt uten nevneverdige protester siden det utgjør relativt små beløp for 99% av oss. Nå vil sikkert enkelte hevde at tidligere bondepartiet favner om flere enn bare bøndene, men ser man på politikken deres så er det ofte de "brede" distriktssakene som byttes bort i forhandlinger når bøndene skal ha ennå mer å fordele på ennå færre bønder. Poenget mitt er altså at brukerne bør betale selv. Det koster mer å bo spredt og de som velger det bør også ta kostnaden ved valget sitt. Det er ikke byboernes oppgave å subsidiere bygdelivet. Boligene er dyre nok som de er i by og billige på landet.

Det er ikkje bare bønder som bor i distriktet. Husk at distrikter kan inneholde små "byer" på rundt 5000 personer, store bedrifter er og ute i distriktene. Der eg bur gravde dei en mil med fiber og berre skolen fikk, både dei lokale bedriftene og husstandene har ikkje fått selv om fiberen er 100m unna, grunnen er at ingen har råd å bygge ut mer. Norge er et for lite land til å ha konkuranse mellom bedrifter i det heletatt på ganske mange områder og derfor vi har "statlige" bedrifter som har litt andre formål og derfor vi har en velferdsstat som har subsidier, er norge perfekt? nei og det vil det aldri være, det er alltid rom for forbedringer, men du får nok lese gjennom ka du har skrevet, men eg er enig at dei kan ikkje bare grave fiber til hvert eneste bonde i hele landet, men dei kan godt grave til hver eneste tettbebygde område i landet

• Liker 6
Lenke til kommentar

Dersom markedet ikke er villig til å bygge ut et sted så er det vel heller ikke betalingsvilje eller nytteverdi nok til å gjøre det.

Jeg er klar over det, men nå er balansen ganske mye andre veien. Noe bør opprette balansen igjen. Norge er mer spredt enn det vi har godt av og vi trenger ikke ytterligere tiltak for å loppe byboere for å subsidiere bygder.

Mener du at verdiskapningen i Norge hovedsaklig kommer fra byene? Og mener du at strømlinjer heller ikke skulle vært bygd/sponset av staten i distriktene tidligere, hvis det ikke var et marked villig til å betale prisen for det? Bredbånd er vel ikke så langt unna m.t.p. behovet for strøm i dagens samfunn.

Lenke til kommentar

Breakneckroom60: Tror nok du misforstår. Tettsteder har generelt god sammfunnsøkonomisk lønnsomhet og driver seg selv. Vi er nok mer enig enn du gir uttrykk for.

1NRE8SMS: Nei det mener jeg ikke. Norges verdiskapning kommer hovedsaklig fra havområder helt uten fastboende.

Lenke til kommentar

Det er ikkje bare bønder som bor i distriktet. Husk at distrikter kan inneholde små "byer" på rundt 5000 personer, store bedrifter er og ute i distriktene. Der eg bur gravde dei en mil med fiber og berre skolen fikk, både dei lokale bedriftene og husstandene har ikkje fått selv om fiberen er 100m unna, grunnen er at ingen har råd å bygge ut mer. Norge er et for lite land til å ha konkuranse mellom bedrifter i det heletatt på ganske mange områder og derfor vi har "statlige" bedrifter som har litt andre formål og derfor vi har en velferdsstat som har subsidier, er norge perfekt? nei og det vil det aldri være, det er alltid rom for forbedringer, men du får nok lese gjennom ka du har skrevet, men eg er enig at dei kan ikkje bare grave fiber til hvert eneste bonde i hele landet, men dei kan godt grave til hver eneste tettbebygde område i landet

Og om bøndene vil ha hastighet, så bør det vel la seg gjøre med noen kilometers trådløs fastmonterte sendere og mottagere vel?

Lenke til kommentar

"De siste tre årene har kommunene til sammen søkt om støtte for 1,7 milliarder kroner, men det er bare gitt 375 millioner kroner i støtte." dette er tall "kun" ntb kommer med, , sier ikke jeg ikke tror di i dette tilfelle men , di er så statlige, di er et "nyhets" byrå som for det meste kommer med politisk "fakta", selv om di har ingen hjemme side, ingen tv kanal. Di er stort sett,ofte,, di eneste som får tak i sånne tall, akkurat som om di har en innside mann..,dame.. eller verre, tett samarbeid,, kunne kort sagt bare stått :

"dette er en beskjed fra staten, alle som søker får kun 1\4" ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...