Holter-Jacobsen Skrevet 15. oktober 2017 Del Skrevet 15. oktober 2017 Jeg har i flere år hatt et ønske om å bygge hvor egen pc og nå skal det være.. Det skal IKKE være en Gaming pc men en helt vanlig kontor pc for hjemme bruk. (til konen og meg) Det skal være en mini-ITX pc bygget i et Cooler Master 130 Elite kabinett. Hadde tenkt meg følgende komponenter. Hovedkort: Gigabyte GA-H270N-WIFI, Socket. 1151 CPU: Her er jeg veldig usikker men regner dog med det skal være en i5 Strømforsyning: Corsair CX 450M eller Corsair VS550, 550W PSU Skjermkort: MSI Geforce GT 730 DDR3 128-bit HDMI 4GB Ram: Her er jeg ikke helt sikker på hva og hvor mye Disk: Til operativt system hadde jeg tenkt meg å bruke en ssd disk på 32 mb Til al anden lagring har jeg en ca. 2 år gammel Samsung model: ST1000LM024 SATA 1000 GB (1TB) For at den skal være trådløs wifi – trenger jeg så nåe i tillegg til det over.? Om dette er et riktig oppsett eller om jeg helt har feilet her veit jeg ikke. Derfor håper jeg på hjelp fra noen av dere der ute som nok er mye flinkere til dette end det jeg er… H J Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 15. oktober 2017 Del Skrevet 15. oktober 2017 (endret) Jeg synes det er en dårlig ide å bygge noe på den plattformen. Intel har kommet med nye prosessorer (8.generasjon) som er mye bedre, men de trenger 300-serie hovedkort. Det er sikkert lurt å velge en annen strømforsyning. Jeg har vanskelig for å se noe poeng i det skjermkortet, horfor trenger du det? Prosessoren du velger har (sannsynligvis) innebygget skjermkort. En ssd på 32mb finnes ikke, men hvis du mente GB så finnes det, men ikke anbefalt. Endret 15. oktober 2017 av mobile999 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 15. oktober 2017 Del Skrevet 15. oktober 2017 Det skal være en mini-ITX pc bygget i et Cooler Master 130 Elite kabinett.Har du vurdert denne? https://www.multicom.no/sharkoon-ca-i-black-mini-itx-pc/cat-p/c/p7589980 Mindre og penere, men mindre plass til disker. Grafikkortet kan du droppe. Det integrerte er like bra til kontorbruk. For at den skal være trådløs wifi – trenger jeg så nåe i tillegg til det over.?Nei, du har valgt hovedkortet med wifi. Til operativt system hadde jeg tenkt meg å bruke en ssd disk på 32 mb32 mb er ikke i nærheten av nok, og heller ikke 32 gb. Du må opp på minst 128 GB. Til al anden lagring har jeg en ca. 2 år gammel Samsung model:Kjøp en ny disk. Snurre disker har veldig begrenset levetid når de er i bruk, flyttes, etc... Ingenting er viktigere i en kontor-pc enn at disken holder. Gjerne 512 GB SSD, så trenger du ikke separat systemdisk. Ram: Her er jeg ikke helt sikker på hva og hvor myeDet billigste som passer til hovedkortet, 8 GB er sikkert passe. Lenke til kommentar
j-- Skrevet 15. oktober 2017 Del Skrevet 15. oktober 2017 Hva med en Intel NUC eller tilsvarende? Fin og stabil plattform, utmerket til kontor-PC. Lenke til kommentar
Holter-Jacobsen Skrevet 19. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2017 Takker så langt for svar. Skal prøve meg litt frem... Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 19. oktober 2017 Del Skrevet 19. oktober 2017 Jeg synes det er en dårlig ide å bygge noe på den plattformen. Intel har kommet med nye prosessorer (8.generasjon) som er mye bedre, men de trenger 300-serie hovedkort. Så lenge det bare skal brukes til kontorbruk er det nødvendigvis ikke dumt å kjøpe en 7. generasjon CPU. i5 kan holde i massevis. H265 og et par andre småting er vel eneste forskjellen på 7. og 8. generasjon og det trengs ikke. Jeg er forøvrig enig i at du bør ha minst 128 GB systemdisk. SSD har jo blitt billigere de siste årene så kanskje 256 kan være en idé. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå