IHS Skrevet 14. oktober 2017 Del Skrevet 14. oktober 2017 (endret) "Muslims engaged in the Hajj (pilgrimage) are obliged to sacrifice a lamb or a goat or join others in sacrificing a cow or a camel during the celebration of the Eid al-Adha ......The Eid al-Adha is major annual festival of animal sacrifice in Islam. In Indonesia alone, for example, some 800,000 animals were sacrificed in 2014 by its Muslims on the festival, but the number can be a bit lower or higher depending on the economic conditions.[According to Lesley Hazleton, in Turkey about 2,500,000 sheep, cows and goats are sacrificed each year to observe the Islamic festival of animal sacrifice, with a part of the sacrificed animal given to the needy who didn't sacrifice an animal. According to The Independent, nearly 10,000,000 animals are sacrificed in Pakistan every year on Eid. Countries such as Saudi Arabia transport nearly a million animals every year for sacrifice to Mina (near Mecca)" kilde: https://en.wikipedia.org/wiki/Animal_sacrifice Endret 14. oktober 2017 av IHS Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 14. oktober 2017 Del Skrevet 14. oktober 2017 Har ikke dette egentlig omgjort en god del av kjøttet fra Nortura til offerkjøtt? Offerkjøtt advares det mot i Nye Testamentet. https://www.nrk.no/ostlandssendingen/nortura-sier-opp-halal-avtale-med-islamsk-rad-1.13715521 "Nortura har siden 2006 hatt en avtale om halalsertifisering av enkelte produkter." "Halal-avtalen innebærer at det leses en takknemlighetsbønn for dyret under bedøving, før det slaktes på ordinært vis." Bønnene har blitt lest av en imam, og dette har pågått siden 2006... Vet ikke helt om det vil innebære at Nortura nå sier opp avtalen med Islamsk Råd. Betyr det at muslimene heretter vil finne kyllinger og slakte dem selv? De siste tiårene har det vært flere bønder som har rapportert om manglende sauer. Kan disse sauene ha blitt tatt av muslimene som behøvde noen sauer å slakte? Eller har sauene blitt tatt av noen ekstremt sultne ikke-muslimer? Lenke til kommentar
0laf Skrevet 14. oktober 2017 Del Skrevet 14. oktober 2017 (endret) Det kan godt være at noen gjør det, dersom de har dyr, og har mulighet til det. Det er ingen pålegg om å ofre dyr i Islam. Eid er en tradisjonsrik feiring, som går tilbake til Abraham og hans ofring av sønnen Isak. Abraham ble bedt om å dra til landet Moria og ofre sin sønn Isak som et brennoffer. Da Abraham grep kniven å skulle til å ofre sin sønn, ble han forhindret av at Guds engler ropte ned til ham: "Legg ikke hånd på gutten og gjør ham ikke noe! For nå vet jeg at du frykter Gud, siden du ikke engang sparte din eneste sønn for meg." Abraham ofret så et lam i stedet. I versjonen i Koranen blir vel Isak byttet ut med et lam av Allah, akkurat i det Abraham skjærer over strupen, og derfra stammer også dagens ofring av dyr. Nå spises jo disse dyrene. De som ofrer dyr tar normalt en tredjedel selv, gir en tredjedel til familie eller venner, å gir en tredjedel til de fattige slik at de også får mat. Det er altså mer en organisert slakt innen en gitt tidsperiode, litt sånn som når vi nordmenn slakter hundretusenvis av sauer før fårikålsesongen hvert år. Endret 14. oktober 2017 av adeneo Lenke til kommentar
IHS Skrevet 14. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2017 (endret) Det kan godt være at noen gjør det, dersom de har dyr, og har mulighet til det. Det er ingen pålegg om å ofre dyr i Islam. Eid er en tradisjonsrik feiring, som går tilbake til Abraham og hans ofring av sønnen Isak. Abraham ble bedt om å dra til landet Moria og ofre sin sønn Isak som et brennoffer. Da Abraham grep kniven å skulle til å ofre sin sønn, ble han forhindret av at Guds engler ropte ned til ham: "Legg ikke hånd på gutten og gjør ham ikke noe! For nå vet jeg at du frykter Gud, siden du ikke engang sparte din eneste sønn for meg." Abraham ofret så et lam i stedet. I versjonen i Koranen blir vel Isak byttet ut med et lam av Allah, akkurat i det Abraham skjærer over strupen, og derfra stammer også dagens ofring av dyr. Nå spises jo disse dyrene. De som ofrer dyr tar normalt en tredjedel selv, gir en tredjedel til familie eller venner, å gir en tredjedel til de fattige slik at de også får mat. Det er altså mer en organisert slakt innen en gitt tidsperiode, litt sånn som når vi nordmenn slakter hundretusenvis av sauer før fårikålsesongen hvert år. Ofrer de disse dyrene til Allah ? Endret 14. oktober 2017 av IHS Lenke til kommentar
0laf Skrevet 14. oktober 2017 Del Skrevet 14. oktober 2017 Ofrer de disse dyrene til Allah ? Det står jo i Wikipedia-artikkelen du lenker til i ditt eget innlegg alt sammen, så du kan jo begynne med å lese den? Other Muslims not on the Hajj to Mecca also participate in this sacrifice wherever they are ... It is understood as a symbolic re-enactment of Abraham's sacrifice of a ram in place of his son... Meat from this occasion is divided into three parts, one part is kept by the sacrificing family for food, the other gifted to friends and family, and the third given to the poor Muslims.... The sacrificed animal is a sheep, goat, cow or camel. The feast follows a communal prayer at a mosque or open air. De ofrer ikke til Allah, men gjenskaper Abrahams ofring, og ettersom Abraham er stamfaren i alle de tre abrahamittiske religioner, så finner man historien om Isak også i jødedommen og kristendommen, selv om de to andre religionen ikke feirer Eid på samme måte. Det eneste offeret Allah trenger, er at man bekjenner sin tro, intet mer, intet mindre. At man skulle få fordeler av å ofre dyr til Allah, går i mot alt Islam står for. Igjen, man slakter en del dyr på et angitt tidspunkt for å feire Abrahams ofring til Gud, det er ikke noe verre enn når vi slakter en haug med griser får å få ribbe til jul. 1 Lenke til kommentar
IHS Skrevet 14. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2017 (endret) De ofrer ikke til Allah, men gjenskaper Abrahams ofring, og ettersom Abraham er stamfaren i alle de tre abrahamittiske religioner, så finner man historien om Isak også i jødedommen og kristendommen, selv om de to andre religionen ikke feirer Eid på samme måte. Det eneste offeret Allah trenger, er at man bekjenner sin tro, intet mer, intet mindre. At man skulle få fordeler av å ofre dyr til Allah, går i mot alt Islam står for. Igjen, man slakter en del dyr på et angitt tidspunkt for å feire Abrahams ofring til Gud, det er ikke noe verre enn når vi slakter en haug med griser får å få ribbe til jul. Du sier at Abraham ofret dyr til Gud, men at muslimer ikke ofrer dyr til Gud (dvs. at de ikke gjør det samme som Abraham) Men det stemmer ikke med hva som står her, "In Islam, the sacrifice of an animal is legal from the morning of the 10th to sunset of the 12th Dhu l-Hijjah, the 12th lunar month of the Islamic calendar. On these days Muslims all over the world offer Qurbani which means a sacrifice/ slaughter of an animal on specific days for the pleasure of Allah." kilde: https://en.wikipedia.org/wiki/Qurbani Endret 14. oktober 2017 av IHS Lenke til kommentar
IHS Skrevet 15. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2017 Blir kjøtt av dyr ofret til Allah, også servert i Norge ? http://minhaj.no/innlegg/posts/2015/august/qurbani-2015/ Lenke til kommentar
misanthrope Skrevet 15. oktober 2017 Del Skrevet 15. oktober 2017 Var noen som drepte en sau på grotesk vis i en bakgate der en venn av meg bor for noen uker tilbake, så ja, det er nok en del som gjør det her til lands også.Skrur du på TV'en så dreper de dyr på Farmen også for underholdningen vår. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 15. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2017 Islamic Cultural Centre Norway 2017 https://www.islamic.no/wp-content/uploads/2017/09/img_6829-2.jpg Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 15. oktober 2017 Del Skrevet 15. oktober 2017 "Meat from this occasion is divided into three parts, one part is kept by the sacrificing family for food, the other gifted to friends and family, and the third given to the poor Muslims." Alle dyr jeg spiser har også blit offret, til meg og min mage. Jeg ofrer ofte egg og bacon. Kaffebønner er mitt daglige offer. Hundene mine mottar offer hver dag. Jeg blir invitert til å spise offerdyr med jevne mellomrom. Å ha en fest og slakte dyr for den festen er greit, men med en gang man kaller det offer så er det ikke greit? Det er altså ikke greit å spise mat på bursdagen sin siden det teknisk sett er et offer til bursdagsbarnet.... Lenke til kommentar
IHS Skrevet 15. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2017 (endret) Det er vel da på det rene at norske muslimer spiser og serverer kjøtt av dyr som er ofret til Allah. Å sammenligne dette med fårikål, julribbe mm. dvs. kjøtt av dyr som ikke blir ofret til noen gud, blir meningsløst. Tilater ritualet at offer kjøttet blir puttet i fryseren for senere servering ? Endret 15. oktober 2017 av IHS Lenke til kommentar
0laf Skrevet 15. oktober 2017 Del Skrevet 15. oktober 2017 Å sammenligne dette med fårikål, julribbe mm. dvs. kjøtt av dyr som ikke blir ofret til noen, blir meningsløst. Kjøtt er kjøtt, og slakt er slakt. Om noen sier "pris Gud" i det de dreper dyret spiller vel ingen praktisk rolle. Hadde de virkelig "ofret" dyr til Gud, så hadde de ikke spist de etterpå. 3 Lenke til kommentar
IHS Skrevet 15. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2017 (endret) Kjøtt er kjøtt, og slakt er slakt. Om noen sier "pris Gud" i det de dreper dyret spiller vel ingen praktisk rolle. Hadde de virkelig "ofret" dyr til Gud, så hadde de ikke spist de etterpå. Der tar du feil, å spise det ofrede dyret er en sentral del av dyreofrings rituale i en rekke kulturer. https://en.wikipedia.org/wiki/Animal_sacrifice Endret 15. oktober 2017 av IHS 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 15. oktober 2017 Del Skrevet 15. oktober 2017 Det er vel da på det rene at norske muslimer spiser og serverer kjøtt av dyr som er ofret til Allah. Å sammenligne dette med fårikål, julribbe mm. dvs. kjøtt av dyr som ikke blir ofret til noen gud, blir meningsløst. Tilater ritualet at offer kjøttet blir puttet i fryseren for senere servering ? Vel, absolutt all mat kristne spiser er et offer siden dere ber gud velsigne maten og takker gud for maten. Å sette et navn foran slakten eller innsankingen av maten gjør det ikke til noe barbarisk forferdelig som ikke bør finne sted. Jeg er glad for all mat jeg får og takker jorden vi bor på for at den har mulighet til å gi oss det vi trenger. Jorden offrer av sitt overskudd til alle som går på henne. Å lete etter måter å rakke ned på muslimer på den måten er veldig lavmål, spesiellt hvis man er religiøs selv. Det finnes plenty av ting man kan rakke ned på når det kommer til Islam, men denne "offringen" er ikke en av dem. Kan vi ikke heller fokusere på f.eks. voldtektsoffre? Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 15. oktober 2017 Del Skrevet 15. oktober 2017 "Vel, absolutt all mat kristne spiser er et offer siden dere ber gud velsigne maten og takker gud for maten." Men hvis jeg tror at Allah er en avgud, må min velsignelse over maten på en måte nulle ut velsignelsen fra imamen. Imamen tilhører tross alt en annen og fremmed religion. Hvorfor må jeg spise kjøtt som muslimene har velsignet? Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 15. oktober 2017 Del Skrevet 15. oktober 2017 (endret) Du må ingenting. Dyrk din egen mat. Da slipper du også de farlige kjemikaliene eliten dytter inn i alt. Du som kristen burde holde deg langt unna alt som står i butikkhyllene. Du vet at de også installerer en "strålingsmaskin" i skjermer som gjør deg mer mottagelig for ting som at jorden er en ball og at menn er kvinner og omvendt. Endret 15. oktober 2017 av Soseks Lenke til kommentar
IHS Skrevet 15. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2017 (endret) Det er vel da på det rene at norske muslimer spiser og serverer kjøtt av dyr som er ofret til Allah. Å sammenligne dette med fårikål, julribbe mm. dvs. kjøtt av dyr som ikke blir ofret til noen gud, blir meningsløst. Tilater ritualet at offer kjøttet blir puttet i fryseren for senere servering ? Vel, absolutt all mat kristne spiser er et offer siden dere ber gud velsigne maten og takker gud for maten. Å sette et navn foran slakten eller innsankingen av maten gjør det ikke til noe barbarisk forferdelig som ikke bør finne sted. Jeg er glad for all mat jeg får og takker jorden vi bor på for at den har mulighet til å gi oss det vi trenger. Jorden offrer av sitt overskudd til alle som går på henne. Å lete etter måter å rakke ned på muslimer på den måten er veldig lavmål, spesiellt hvis man er religiøs selv. Det finnes plenty av ting man kan rakke ned på når det kommer til Islam, men denne "offringen" er ikke en av dem. Kan vi ikke heller fokusere på f.eks. voldtektsoffre? Dette at de kristne takker for maten og alt annet de får fra Gud, er ikke noe annet enn takknemlighet, Soseks Dette muslimene driver med, er det samme som jødene og en rekke andre holdt på med i oldtiden. Endret 15. oktober 2017 av IHS Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 15. oktober 2017 Del Skrevet 15. oktober 2017 Tenk om all mat var satanistisk, da hadde kanskje de kristne og muslimene sultet ihjel? Lenke til kommentar
0laf Skrevet 15. oktober 2017 Del Skrevet 15. oktober 2017 Der tar du feil, å spise det ofrede dyret er en sentral del av dyreofrings rituale i en rekke kulturer. Fra gammelt av ga man ofte brennoffer, hvor dyrene ble drept og brent, fordi herren elsker lukten av brent kjøtt. Det var jo heller ikke vanlig å spise ofringene i gamle egyptiske og søramerikanske religioner, og i jødedommen var det begrensninger på hvem som kunne fortære et ofret dyr. Bibelen er jo klar på at brennoffer er veien å gå, fra første mosebok Så gikk Noah ut, og hans sønner, hans kone og hans svigerdøtre med ham. Alle dyrene, alt krypet, alle fuglene, alt som rører seg på jorden - alt etter sitt slag, gikk ut av arken. Og Noah bygde et alter for Herren. Han tok av alle rene dyr og av alle rene fugler og ofret brennoffer på alteret. Og Herren kjente den behagelige duften, og Herren sa i sitt hjerte: Jeg vil aldri mer forbanne jorden for menneskets skyld.. I Islam er jo egentlig alt kjøtt ofret til herren, i form av Halal, og igjen, hvorvidt en prest sier noen ord under slakten er vel fullstendig likegyldig? 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 15. oktober 2017 Del Skrevet 15. oktober 2017 Dette at de kristne takker for maten og alt annet de får fra Gud, er ikke noe annet enn takknemlighet, Soseks Dette muslimene driver med, er det samme som jødene og en rekke andre holdt på med i oldtiden. Kjært barn har mange navn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå