Gå til innhold

Kort utdannelse med gode jobbmuligheter?

ITtraktor

Anbefalte innlegg

Sitter her og er totalt fortvilet og umotivert. Gikk 2013 rett fra VGS til å studere Bachelor i Petroleumsteknologi, etter råd fra mange om at dette var noe av det lureste man kunne velge dersom man var interessert i teknologi og realfag. Fullførte dette i 2016, men da hadde selvfølgelig hele marked gått i dass og dette var den mest ubrukelig utdanningen man kunne ha.

Tenkte derfor jeg skulle velge noe som litt tryggere og som nærmest garanterte jobb, nemlig lokfører. Alt så kjempebra ut når jeg begynte med dette og det skulle kjøres masse flere tog i fremtiden og alle skulle være garantert jobb. Men så finner plutselig NSB ut at de ikke en gang skal ansette halvparten av studentene de har bestilt fra skolen. Og jeg har dermed kastet bort ytterligere 1,5 år på en utdannelse som er TOTALT ubrukelig for noe som helst annet og helt uten utsikter for jobb. Det værste av alt er at denne utdanningen er ferskvare og blir ugyldig dersom man ikke får jobb etter ett halvt år. 

Sitter nå med studiegjeld til pipa og vet ærlig talt ikke hva jeg skal ta meg til. Ufattelig bittert å ha tatt to utdanninger som i følge "alle" skulle være sikre for så å ende opp i denne situasjonen. Har egentlig ikke lyst til å kaste bort noe mer tid på studier heller. Noen forslag til hva jeg skal gjøre?

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan dessverre ikke svensk. 

Tror du alle svenskene som jobbet i Norge kunne norsk? Nei, de forstår norsk med å kunne svensk. Slik gjelder også motsatt.

Tror du å jobbe som servitør og å være lokfører stiller de samme kravene til språk og kommunikasjon? Trafikkreglene er også helt anderledes i Sverige. 

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar

Bil omsorgsarbeider/ hjelpepleier eller noe i den duren,  da er du sikret jobb stort sett hvor du vil i landet, men du vil leve i en økonomisk tvangstrøye resten av livet, - men du har jobb om ikke annet. 

Ikke interessert i å kaste bort 3 år for å kun få 10-20% stilling. Faget interessere meg heller ikke i det hele tatt. 

Lenke til kommentar

Du kan bli lærer. og det trengs flere lærere som deg. Flere med "feil" utdanning blir lærer tilslutt, for eksempel de som studerte petrolumsfag.

Du kan også jobbe med flere yrker som ikke krever utdanning:

- Skoleassistent

- Pleiearbeider

- Renholder

- Bussjåfør

- Parkeringsvakt

Dessuten er ikke en bachelorgrad betegnet som en høyere gradsutdanning i Norge. Det først når man tar mastergrad og oppover at man anser det som høyere gradsutdanning.

Endret av Fast Jobb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bussjåfør krever førerkort som heller ikke er gratis. Hvem er det som har sagt noe om høyere utdanning? Og ja, jeg er fult klar over at det finnes masse drittjobber som parkeringsvakt osv. Men det er ikke det jeg ser for meg etter å ha brukt 5 år på utdannelse. Har forresten søkt på jobb som parkeringsvakt, men ikke en gang der fikk jeg napp. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...