Zuzu Petals Skrevet 9. desember 2003 Del Skrevet 9. desember 2003 Ønsker å bygge en pc som skal brukes til å ta opp 6 timer med tv-opptak hver eneste kveld, og som har kapasitet til å ha opptak 30 dager bakover i tid til enhver tid. Opptakene kan gjerne være komprimert i DivX eller i SVCD kvalitet. PC-en skal kunne vise opptakene på en tv-skjerm, og det skal være mulig å brenne ut eventuelle programer på CD-R. Maskinen skal ikke brukes til noe som helst annet enn opptak og utbrenning, og den bør helst ikke være for dyr å bygge. Hva slags maskin passer best for dette? Hvilket tv-kort bør jeg velge? Finnes det programvare for opptak som automatisk sletter videofiler eldre enn 30 dager? På forhånd takk for svar. Lenke til kommentar
Sir Zu Zwat Skrevet 9. desember 2003 Del Skrevet 9. desember 2003 Hvor mye har du tenkt å bruke? Lenke til kommentar
Sir Zu Zwat Skrevet 9. desember 2003 Del Skrevet 9. desember 2003 Hvor mye har du tenkt å bruke? Lenke til kommentar
Supervisor Skrevet 9. desember 2003 Del Skrevet 9. desember 2003 Hm, jeg tipper at du trenger en diiiger HDD. Jeg bruker Pinnacle PCTV Pro kort som gjør det mulig å kunne ta SVCD opptak. Har aldri hatt behov for en så krevende jobb som du skal utføre, men tror at hvilken som helst NYERE PC passer bra så lenge du har stor lagringsplass og overføring av data fra TV-kort til HDD går fort nok. Har ikke hjemme nå for å prøve hvor mye plass tar 1 min i SVCD, men tror at det er mye...... Lenke til kommentar
karasjok Skrevet 9. desember 2003 Del Skrevet 9. desember 2003 Du bør nok ha en ganske stor hard disk,ja. Skal du ha bra opptaks kvalitet,så bør du ha en CPU på ca 1,5 GHZ,minst 256 DDR minne. Jeg har Pinnacle PCTVpro,har ikke noe erfaring når det gjelder opptak hver dag i en hel mnd.Spørs om man kan stole helt på timer funskjon,hvis ikke du tar opptak manuelt da. Lenke til kommentar
Sir Zu Zwat Skrevet 9. desember 2003 Del Skrevet 9. desember 2003 P4 er nok best.... To harddisker på 160 er passelig vil jeg tro... Men hvor mye skal du bruke? Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 9. desember 2003 Del Skrevet 9. desember 2003 Trodde det var ca .13 GB pr time hvilket vil si 6 timer x 30 dager x 13 GB = 2,34 Terrabyte = mange disker. Arrester meg hvis jeg tar feil. Lenke til kommentar
Fedora Skrevet 9. desember 2003 Del Skrevet 9. desember 2003 Spørs på TV-kortet hva slags maskin du trenger. Et TV-kort med innebygget codec koster fort 2000,-, men da kreves det ikke så altfor mye av maskinen. (1.5-2GHz tipper jeg). TV-kort med ren software-codec får aldri nok maskinkraft (3GHz ?) hvis du vil ha god oppløsning. Jeg kjører med en 2.4GHz P4 + All In Wonder 7500. Det kortet har en kvasiløsning på codec, og følger fint med i svingene. Her finner du mye om TV-kort: www.dvdrhelp.com/capturecards Hvis du får det til å virke, kan du jo forsøke å bruke et MSI tv@nywhere. Det kan ta video rett i MPEG4/DivX. Jeg pleier å ta opp i SVCD. Det slukes av de fleste stand-alone DVD-spillere. Programvaren til ATI gir deg mulighet til å splitte opptaket i f.eks. max 2MB filstørrelse. Det blir mye diskplass. Tar du opp i DivX, gir det en bitrate på ca 0.3-1Mbit/s video + ca 128 Kbit/s lyd. I SVCD blir det ca 1-2.5Mbit/s video + ca 128 Kbit/s lyd. Max bitrate for SVCD er ca 2.75Mbit/s. Det blir ca 1.24 GB i timen, eller ca 220GB over 30 dager (maximum, ettersom jeg regnet max bitrate og SVCD støtter VBR) Slette filer? Kjører du Linux, kan du alltids fikse det med en cron-jobb. Vet ikke om et AT-script i Windows kan gjøre sånt. Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 9. desember 2003 Del Skrevet 9. desember 2003 Jeg vil helt klart anbefale deg dette tv-kortet. Fikk elkjøp til å ta det inn for meg fra EET, og da ble den samlede prisen på 595. Synes dette korter er utrolig bra, har de funksjonene du trenger + litt til, inkluder innebygget codec. Du kan da velge i alle mulige formater og brenne ut direkte på cd eller dvd dersom dette er ønnskelig. Lenke til kommentar
Zuzu Petals Skrevet 9. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2003 Hvor mye har du tenkt å bruke? Tar utgangspunkt i 5.000 kroner inkl.mva. for maskinen. Lenke til kommentar
Zuzu Petals Skrevet 9. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2003 Spørs på TV-kortet hva slags maskin du trenger. Et TV-kort med innebygget codec koster fort 2000,-, men da kreves det ikke så altfor mye av maskinen. (1.5-2GHz tipper jeg). TV-kort med ren software-codec får aldri nok maskinkraft (3GHz ?) hvis du vil ha god oppløsning.Jeg kjører med en 2.4GHz P4 + All In Wonder 7500. Det kortet har en kvasiløsning på codec, og følger fint med i svingene. Her finner du mye om TV-kort: www.dvdrhelp.com/capturecards Takk for tipset om nettsiden. Den var bra! Vurderer å kjøpe Dette Hauppauge! tv-kortet med innebygget mpeg2 codec. Er det noen som har erfaringer? Kortet er dyrt, må nok strekke budsjettet. Kan jeg klare meg med et AMD basert system? Lenke til kommentar
Fedora Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Vurderer å kjøpe Dette Hauppauge! tv-kortet med innebygget mpeg2 codec. Er det noen som har erfaringer? Kortet er dyrt, må nok strekke budsjettet. Kan jeg klare meg med et AMD basert system? AMD bør gå bra. Hvis du skal bruke et standardkabinett, kan jeg anbefale hovedkort i NF7 -serien fra Abit.. Lenke til kommentar
tøs Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Får jeg lov til å spørre hva du skal med det? Lenke til kommentar
Zuzu Petals Skrevet 11. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2003 Får jeg lov til å spørre hva du skal med det? Skal brukes i forsknings- og undervisningssammenheng. La oss si at jeg f.eks. ønsker å følge utviklingen i budsjettforhandlingene på Stortinget. Da kan det være nyttig å se utviklingen over en periode på 30 dg. Opptakene skal ikke kringkastes, derfor er ikke kvaliteten vesentlig. Jeg kan komprimere kraftig så lenge jeg har et ok bilde. Lenke til kommentar
xoop Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 Trodde det var ca .13 GB pr time hvilket vil si 6 timer x 30 dager x 13 GB = 2,34 Terrabyte = mange disker. Arrester meg hvis jeg tar feil. Nei, det er DV video som tar 13GB per time, med DivX eller SVCD får du nokså god kvalitet med 1GB per time, 6t x 30d x 1GB= 180GB. grovt regnet, jeg mener han kan klare seg med en på 160GB. Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 Her kan du se en oppsumering av testene til Din Side på tv-kort. Der er to kort som de anbefaler, et til 600 kr og et til 2000, så da spørs det hvilket du har behov for. Lenke til kommentar
titus Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 Må det være VCD - SVCD format? Er det interessant med DIVX-komprimering? Det er mye mer effektivt enn SVCD. Tenk litt over hva som er akseptabel bildeoppløsning - det er utrolig mye å tjene av harddiskplass på å gå ned i oppløsning. Selv bruker jeg 352 x 288 som jeg synes er et brukbart kompromiss til allround bruk. Det høres imidlertid ut som du kan klare deg med endel lavere oppløsning. Lenke til kommentar
|SeVen| Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 jeg har XP2500+@10x220 512 Minne, Terratec AIW tv-kort. Jeg har KUN software Codec, så alt går på software, Jeg klarer ikke ta opp dette helt glatt, kjører jeg ned oppløsningen til 320x200 så funker det, men 640 og 1024 hakke sjangs. Lenke til kommentar
titus Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 jeg har XP2500+@10x220 512 Minne, Terratec AIW tv-kort. Jeg har KUN software Codec, så alt går på software, Jeg klarer ikke ta opp dette helt glatt, kjører jeg ned oppløsningen til 320x200 så funker det, men 640 og 1024 hakke sjangs. Hvilken komprimering bruker du? Og bruker du maskinene til annet samtidig? - det betyr mye. Mener vel egentlig at maskinen din greit bør klare DIVX-komprimering i sanntid i format 352x288 med standard komprimeringsinnstillinger (det er noen innstillinger på DIVX som øker komprimeringstiden betydelig). Lenke til kommentar
|SeVen| Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 (endret) Har hundre og ørten komprimerings codecer, men har funnet ut at Xvid og Wma funker best. Resten blir flere hundre gig på 1 time. Funnet ut at det er bedre å bruke en video-capturer i steden for korte`s software for "logging" Endret 11. desember 2003 av |SeVen| Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå