Gå til innhold

Hårreisende at sosialstøttemottakere ikke får nok penger til mat

Gjest medlem-329093

Anbefalte innlegg

Det er heldigvis bare tull. Har flere kjente som har jobbet på sosialkontor/NAV sosial og ifølge både dem og det jeg leser på nett så er riktignok satsene litt forskjellige ifra kommune til kommune, og i Oslo som er blandt de som gir desidert minst, så dekker de husleie og strøm og gir deg 6500+ i måneden å leve for. Mange studenter, minstepensjonister, aleneforeldre osv. har mindre enn 6500 i måneden å rutte med. Hva man bruker de pengene på er jo opptil enhver. NAV dekker også større utgifter utover det. Og dessuten er det slik at sosialstønad skal være det aller siste sikkerhetsnettet. Målet er å få alle over på andre ordninger. Sosial er for de som faller imellom, eventuelt i påvente av annen ytelse / jobb.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

når de får 300 kroner til mat i uka og det er øremerket mat, og det ikke strekker til for et sunt og variert kosthold så er det noe galt det er vel alle enige om, hvis man ikke har giftet seg til jobben og ikke kan få sparken med mindre man er utro.

Her er det mange faktorer: kommunevariasjoner(spør byrådet om konkrete tall), utøvelse av skjønn fra saksbehandler til saksbehandler, tolkning av lovverk, kompetanse osv.

Det går fort i underkant av ~~40,- kr  dagen for en person; på ingen måte luksuriøst. Ja, sikkerhetsnettet vårt er glimrende.

Endret av Cipher Panda
Lenke til kommentar

Hvem får ikke nok penger til mat? Somaliske 8-barnsfamilier som nekter å jobbe og ikke har lært seg et kvekk av norsk etter 10 år i landet?

Vi har ikke sosialstøtte for at folk skal unngå konsekvensene av sine dårlige beslutninger.

Til din informasjon så var det ei hvit dame.

Hun kunne ha fått mer hadde ikke denne Somaliske 8-barnsfamilien tatt så mye av pengene staten har tildelt.

• Liker 4
Lenke til kommentar

De er altså avhengige av gratis mat nødhjelp fordi de ikke får nok til å leve. Hva er da poenget med sosialstøtte? Er det ikke nettopp for at man skal kunne leve den er der? Smålig!

Hva hvis man selv hadde havnet i uføret og trengte hjelp? Ville man ikke da ønsket at man fikk nok til å overleve ihvertfall?

Man skal ikke tåle så inderlig vel...

Hvor mye får de i sosial støtte?

Som student greide eg fint å leve på ca 6500kr/månad. Nok for å dekke hybel, mat og hadde litt til overs for drikkingen m.m.

Lenke til kommentar

De er altså avhengige av gratis mat nødhjelp fordi de ikke får nok til å leve. Hva er da poenget med sosialstøtte? Er det ikke nettopp for at man skal kunne leve den er der? Smålig!

Problemet er jo at de ikke forstår å budgettere og bruker pengene feil.  Et system som i USA der en andel av pengene øremerkes mat ville vært en god ide her også.

Så alle som går på "sosiale" er tanketomme økonomiske analfabeter? Wow, fint at noen har oversikten da. Nei det tror jeg bare er fordommer.

Det er du som kun kommer med påstander her. Kom med kilder eller vis nå i alle fall budsjettet her i tråden? Og hva er gratis mat nødhjelp? Hørt flere som har fått gratis mat som ikke "sosialstøttemottaker", får disse også for lite penger eller gjelder dette kun "sosialstøttemottakere"?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er jo at de ikke forstår å budgettere og bruker pengene feil.  Et system som i USA der en andel av pengene øremerkes mat ville vært en god ide her også.

Så alle som går på "sosiale" er tanketomme økonomiske analfabeter? Wow, fint at noen har oversikten da. Nei det tror jeg bare er fordommer.

De er jo det. Når jeg studerte levde jeg på studielån som etter at utgifter til bøker, laptop, semesteravgift, ol. ting til studiet tilsvarte litt over 6000 kr i måneden. Av dette gikk 4000 kroner til hybelen (og da var strøm og internet inkludert), og de resterende 2000 kr var da nok til å overleve, og til og med nok til en runde på byen en gang i blant, ol.

En uføretrygdet har vel ettersom jeg har forstått ofte utbetalt rundt 15 000 kr i måneden. Altså over dobbelt så mye som jeg fint kunne overleve på. Og i tillegg behøver de ikke å bo sentralt slik som jeg måtte for å komme meg på skolen hver dag (det man sparte i boutgifter ved å bo lenger unna sentrum var ikke like mye som man måtte ut med for månedskort til buss, og taxi en gang i blant etter en tur på byen så det lønte seg heller å bo i sentrum og sykle over alt).

Lenke til kommentar

Tja, min bror er sosialmottaker, men har arbeidet tidligere, og er på vei ut i jobb igjen etter ca 6 måneder uten jobb. Han får utbetalt 4000 kr i måneden, samtidig som han følger opplæring ca 30 km fra bosted.

Kult om noen vil fortelle hvordan det regnestykket skal gå opp.

Lenke til kommentar

Det er du som sier "alle", det har jeg aldri sagt.  

Folk lærer desverre ikke basal husholdningsøkonomi i dag, hverken hjemmefra eller i skolen, og resultatet ser vi f.eks. i Luksusfellen.  Disse prioriterer kjapp moro fremfor å betale regninger, og da må det gå galt på et eller annet tidspunkt.  

Det er bra, hvis da kan vi lage flere episoder av luksusfellen.

Lenke til kommentar

Hva hvis man selv hadde havnet i uføret og trengte hjelp? Ville man ikke da ønsket at man fikk nok til å overleve ihvertfall?

Man skal ikke tåle så inderlig vel...

Det er bare tull, man kan leve fint på det man får i sosialhjelp, og i tillegg kan man få bostøtte for å dekke husleie. Klart det er litt trangere om man bor i en by med høyere utgifter, men da er gjerne satsene også høyere. Med litt evne til å prioritere klarer man det fint, sosialhjelp er jo ikke noe man skal gå på over lengre tid uansett.

Lenke til kommentar

Tja, min bror er sosialmottaker, men har arbeidet tidligere, og er på vei ut i jobb igjen etter ca 6 måneder uten jobb. Han får utbetalt 4000 kr i måneden, samtidig som han følger opplæring ca 30 km fra bosted.

Kult om noen vil fortelle hvordan det regnestykket skal gå opp.

Det går opp dersom man har familie og venner å støtte seg på.  Generelt så burde man kunne føle seg som medlem av en noe større "klan" som en kan søke trygghet i og der man stoler på hverandre. Samholdet i "klanen" styrkes dersom man *ikke* stoler på de utafor klanen. Dette krever dog litt sosial kontroll, slik at man ikke menger seg for mye med utenforstående. Litt utagerende konflikt med de utafor hjelper også på samholdet.

Innafor klanen kan man få formidlet småjobber og f.eks. delta i former for samordna økonomisk svindel og "skatte-planlegging". Opptrer man som flokk, så har man mye mer muligheter enn dersom man opptrer som uavhengig individ. Det er ikke uten grunn at ulver ofte opptrer i flokk. Så når man bygger ned velferdstaten og ikke har borgerlønn - så må vi fortest mulig adoptere kulturen til mange av våre fremmed-kulturelle innvandrere :-) Og så blir det morsomt å kunne få kontroll over damene igjen? :-)

Den som ikke forstår at dette er ironi, kan ha det så godt!

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Hvem får ikke nok penger til mat? Somaliske 8-barnsfamilier som nekter å jobbe og ikke har lært seg et kvekk av norsk etter 10 år i landet?

Vi har ikke sosialstøtte for at folk skal unngå konsekvensene av sine dårlige beslutninger.

Til din informasjon så var det ei hvit dame.

Hun kunne ha fått mer hadde ikke denne Somaliske 8-barnsfamilien tatt så mye av pengene staten har tildelt.

For noe tull. Så hvis både hun og den somaliske 8 barnsfamilien får så blir det enda mindre på nestemann igjen? Tull og tøys. Det er ikke slik det fungerer. Forklar meg gjerne hvorfor hun skulle fått mer?

Lenke til kommentar

I en helt annen diskusjon om 1 liter vann som koster 40,- pr liter, så har de fleste vann i krana faktisk som er fullt brukbart.

Drikker man 2 liter vann hver dag som er ofte det ernæringsfolket anbefaler, så blir det litt over 29000,- i året.

Et eksempel på hvordan noen få kroner ble en fet ferie...

Lenke til kommentar

For noe tull. Så hvis både hun og den somaliske 8 barnsfamilien får så blir det enda mindre på nestemann igjen? Tull og tøys. Det er ikke slik det fungerer. Forklar meg gjerne hvorfor hun skulle fått mer?

Jo færre Somaliske 8 barnsfamilier som tar penger ut av kassa desto mer kan man gi til resten, da spesielt nordmenn.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jo færre Somaliske 8 barnsfamilier som tar penger ut av kassa desto mer kan man gi til resten, da spesielt nordmenn.

Øke livsoppholdet til "nordmenn" vil få færre til å henvende seg der å søke? Hvorfor skal det bli færre som søker der når du vil gjøre det mer attraktivt ved å "slenge inn en pengebonus"? Jeg holder meg til tema (som er sosialstønad) og orker ikke spore av med alt annet rart.. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...