gulpetter Skrevet 16. oktober 2017 Del Skrevet 16. oktober 2017 Aldri skjønt greia med å ikke bruke belte.. Tar det på før jeg starter motoren, så er det bare å ture i vei trygt og godt. Aldri hatt behov for å ta det av ved rygging heller, hverken med eller uten henger. Kanskje det bare er jeg som er verdensmester.. Same her. Kjenner meg faktisk litt naken viss eg køyrer bil utan bilbelte. 1 Lenke til kommentar
Fritjof Skrevet 17. oktober 2017 Del Skrevet 17. oktober 2017 Vi er så forskjellige (sett fra min side og sikkert med en dose fordommer): A. Noen vil bare bestemme alt selv her i verden. "Ingen skal fortelle meg hva jeg skal risikere". Det er viktigere at jeg har følelsen av å ha kontroll enn at det er reell sikkerhet. Disse fnyser gjerne av forskning og statistikk og har et stort selvbilde. De er gjerne også for at politi skal gå med våpen og heier på amerikanske forhold. De driver kanskje også med risikosport. De er nok også mot enhver ting som kan minne om overvåkning. B. Noen orker ikke å tenke på at det vi gjør selv også påvirker andre. De var nok også mot røykeloven. C. Noen av oss er pr. definisjon distre eller tenker på alt annet enn det vi til enhver tid gjør. Jeg kjenner meg selv igjen her. D. Noen av oss tenker på hva som kan gå galt til enhver tid og er ekstremt trygghetssøkende. De irriterer gjerne andre i trafikken slik at disse igjen, i affekt, gjør noe de ikke burde. E. Noen av oss gjør bare det som lover og regler sier at vi skal gjøre og er snille og greie. De er kanskje ikke så opptatt av å "tenke sjæl". F. Noen tenker slik at samfunnet vil gå i stå hvis det var 0-visjon på alt som er risikabelt. "Det er farlig å leve, man kan dø av det". Hvor jeg er i dette bildet? Litt overalt kanskje, avhengig av situasjonen. Men jeg setter pris på beltepåminneren. Og det gjør jeg til tross for at jeg kjenner en person som sannsynligvis ville ha omkommet om hun hadde brukt bilbelte. Vi skal ikke så lett la holdningene våre styres av enkelthendelser med folk vi kjenner. Eks. "helsevesenet kan være bra selv om mora mi ble feilmedisinert". "Politiet kan være bra selv om kameraten min var utsatt for hardhendt behandling fra en politibetjent". Da havna jeg vel litt utenfor tem, men... 1 Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 17. oktober 2017 Del Skrevet 17. oktober 2017 Lag en diger pigg i midten av rattet som automatisk trekkes inn når bilbeltet tilkobles. Piggen vil holde idiotene fast ved en kollisjon slik at de ikke flyr ut av bilen og skader andre. 2 Lenke til kommentar
r0zie Skrevet 20. oktober 2017 Del Skrevet 20. oktober 2017 Bilbelte-sikkerhet burde da være et (godt) tilbud, ikke et påbud. Manglende bruk går ikke ut over andre. At sykehus-utgifter blir større for samfunnet med mange (sterkere) skadde er så sin sak, men går vi først inn på slik argumentasjon er det ingen stopp; og vi får et svært ubehagelig moralsk samfunn. Tipper de som sitter foran den som ikke bruker belte er uenig 1 Lenke til kommentar
Ompa Kaiiizer Skrevet 20. oktober 2017 Del Skrevet 20. oktober 2017 Nå er det på tide å slutte denne galskapen. Jeg er en av de som ALDRI glemmer bilbelte, og jeg begynner å bli temmelig lei av ulingen. Hvorfor? Jo, fordi det er noe som kalles "rygging", der det faktisk er anbefalt å ikke bruke bilbelte. Fra forskriften: Påbudet om bruk av bilbelte og annet sikringsutstyr gjelder likevel ikke: a) når kjøretøyet står stille, b) under rygging, c) under kjøring i garasje, på parkeringsplass, bensinstasjon, verkstedområde eller lignende avgrenset område, Er det ikke på tide at vi får med samme regler i bilbeltepåminnelseforskriftene? Dette kan implementeres ved at alarmen først og fremst er deaktivert i revers, og helst også opp til 20km/h. Som relativt uerfaren hengerfører er en manisk uling det siste jeg trenger under kompliserte snuoperasjoner med henger. Er da fullt mulig å rygge med bilbelte på da. Dessuten: ryggekamera... Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 20. oktober 2017 Del Skrevet 20. oktober 2017 1) Du har IKKE høyere risiko for å bli innlandet i en ulykke fordi du ikke bruker bilbelte. Det er løgn. Hva svarer du på her? Noe i artikkelen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå