Gå til innhold

Er det mulig å irritere de siste bilistene som dropper bilbelte akkurat nok til at de tar det på?

Anbefalte innlegg

3) Sosial korreks for uønsket oppførsel er effektivt og gunstig i et samfunn. Folk har blitt så vevre nå at de forventer å kunne gjøre hva som helst uten at omgivelsene foretar seg noe, slik er ikke, og bør ikke virkeligheten være.

Inkvisisjonen utøvde også en utmerket sosial korreks for mangel på gudetro... unnskyld, korrekt moralsk oppførsel og fromhet. Personlig ville jeg nok i Inkvisisjonens velmaktsdager raskt havnet på top 100 lista over ettersøkte... 

Kommer til å ta med balltre i baggasjerommet, utenfor syne for andre i fra nå av  :wee:

Alternativt så kan jeg bruke bolteløsnerredskapet for hjulbytte  :dribble:

3bd212cb7291aa1bb394562d35c43fbe.jpg

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sånn har jeg det også. Ble innlært på kjøreskolen. Rygger også ganske så fint med bilbeltet på. Dersom behov for større overkroppsbevegelse ved rygging, så kan man fin dra ut selen et stykke, plassere overkropp i den posisjon man behøver etterpå. Alternativt bevege overkroppen med litt krefter så beltet automatisk følger med.

Fulle folk, med bilnøkkelen i hånda, eller tenningen i eller ved et kjøretøy, kan risikere varetektsfengsling av politiet, selv om kjøretøyet står stille. Er bare edru folk som tryggt kan passere dette her, med nøkkel i hånd/tenning (også uten bilbeltet festet).

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er det på tide å slutte denne galskapen. Jeg er en av de som ALDRI glemmer bilbelte, og jeg begynner å bli temmelig lei av ulingen. Hvorfor? Jo, fordi det er noe som kalles "rygging", der det faktisk er anbefalt å ikke bruke bilbelte. Fra forskriften:

Påbudet om bruk av bilbelte og annet sikringsutstyr gjelder likevel ikke:

a) når kjøretøyet står stille,

b) under rygging,

c) under kjøring i garasje, på parkeringsplass, bensinstasjon, verkstedområde eller lignende avgrenset område,

Er det ikke på tide at vi får med samme regler i bilbeltepåminnelseforskriftene? Dette kan implementeres ved at alarmen først og fremst er deaktivert i revers, og helst også opp til 20km/h. Som relativt uerfaren hengerfører er en manisk uling det siste jeg trenger under kompliserte snuoperasjoner med henger.

Vi har to biler, og ingen av dem hyler dersom en kjører sakte nok. Har ikke målt akkurat hvor du slår inn, men vil tippe ca gangfart. Den ene bilen (eller er det slik i begge, ble litt usikkert) lager også en veldig lav lyd i starten, men øker volumet etter hvert.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Samme her. Jeg har vel for gamle og billige bilmodeller til at så er tilfelle  :wee:

EDIT:

Istemming med Tom Bäckers poeng i innlegget nedenfor.

Jeg har ikke sett på langt nær det antallet ulykker som Tom, men har hørt at halvhjelm på motorsyklister/mopedister er svært ekkelt. Ikke mye kjeve igjen der..

Lurer på hvor lenge jeg kan kjøre med hjelm i bil, før politiet stopper meg for potensiale til å være råkjører?

Martin- og Petter-komplekser. Kommer til å bli lagt inn i psykiatrien og greier  :p

Endret av G
Lenke til kommentar

Pøs på med tiltak:

- Stereoanlegget mutes

- Mer plagsom varsellyd, dysharmoniske og skjærende toner og en masende stemme som forklarer med teskje gang på gang at beltet må tas på, hvordan og hvorfor

- Blinkende varsellampe for hørselhemmede og folk med ørepropper

- Motorkraftbegrensning

- Varmeapparat/setevarme/AC slåes av

- Belte-bak-ryggen-trikset motarbeides ved at beltet må trekkes lengre ut enn at man får festet beltet

- Knutetrikset motarbeides ved at setebelteuttrekkmåleren nullstilles når bilen slåes av

- Strengere bøter, flere prikker

Tiltakene bør starte ved 10 km/t og ikke gi seg etter noen minutter.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Alternativt at setevarmer overdimensjoneres og slår seg på maksimalinnstilling  :p

Da blir man "kastrert" om man ikke gir seg (gjelder mannfolk)..

For de med cabriolet (eller biler med soltak), så får man ikke stengt soltaket. Virkningsfullt spesiellt i regnskogsesongen på Vestlandet.

Øhh, man kan fremdeles drepe noen ved 5 km/t Simen! (ved akselbevegelse er vel mer aktuellt da)

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Bilbelte-sikkerhet burde da være et (godt) tilbud, ikke et påbud.

Manglende bruk går ikke ut over andre. At sykehus-utgifter blir større for samfunnet med mange (sterkere) skadde er så sin sak, men går vi først inn på slik argumentasjon er det ingen stopp; og vi får et svært ubehagelig moralsk samfunn.

Manglende bruk går ut over andre. Jeg vil ikke ha deg gjennom frontruta i en kollisjon. Husk at man sier en vanlig person veier 2 tonn i en fart på 80 km/t. Man kan gjøre utrolig mye skade bare med sin egen kropp. Det samme gjelder de som sitter bak. Derfor må alle ha på seg belte i min bil, åkkesom.

Lenke til kommentar

Bilbelte-sikkerhet burde da være et  (godt) tilbud, ikke et påbud.

Manglende bruk går ikke ut over andre. At sykehus-utgifter blir større for samfunnet med mange (sterkere) skadde er så sin sak, men går vi først inn på slik argumentasjon er det ingen stopp; og vi får et svært ubehagelig moralsk samfunn.

Jo manglende bruk går ut over andre mennesker! I en kollisjon så vil mennesker som ikke er sikret med bilbelte fly rundt inni bilen og treffe andre mennesker som er sikret med bilbelte. I verste fall flyr personen som ikke bruker bilbelte ut av bilen og treffer andre mennesker.

https://www.youtube.com/watch?v=PRH5rYUHoVU

Legg merke til klippet på ca 50 sek, der man ser innsiden av en buss der ingen bruker belte, blir som en vaskemaskin som snurrer rundt med mennesker. Samme med personen på ca 1 min og 20 sek. Hun flyr rett inn i kvinnen som sitter ved siden av pga at hun IKKE brukte belte. Så jo bruker man ikke bilbelte går dette ut over andre mennesker.

##Obs: Sterke bilder i video.## - Admin, Quote.

Endret av Quote
La inn advarsel mot innhold i video.
  • Liker 6
Lenke til kommentar

1) Er det ikke? Hadde vært interessant å se statistikk på dette, jeg vil tippe folk som ikke bruker belte også er mer ulykkesutsatt, men vet det ikke.

Correlation does not mean causation.

Spørsmålet var om man hadde større sannsynlighet for å være involvert i en ulykke, dvs korrelasjon.

AtW

Lenke til kommentar

1) Er det ikke? Hadde vært interessant å se statistikk på dette, jeg vil tippe folk som ikke bruker belte også er mer ulykkesutsatt, men vet det ikke.

Correlation does not mean causation.

Spørsmålet var om man hadde større sannsynlighet for å være involvert i en ulykke, dvs korrelasjon.

AtW

Det var ikke sånn jeg tolket påstanden i det hele tatt. Jeg tolker det mer som at det å ikke bruke bilbelte ikke vil øke risikoen for ulykker.
Lenke til kommentar

Du er heldig om du ender med livslangt ødeleggene whiplash, uten den setebeltebruken. Og uheldig om du ender opp med knust kranie, lammelser, hjerneskade, "grønnsaks-utfall" eller tap av liv. (selv om setebelte også kan gi whiplash)

Kudos til deg for å ha funnet en såpass grafisk passende video. Er jo nesten så en kommer til å tro at det ikke er sanne bilder, men en Grand Theft Auto-animasjon  :)

(det burde grøsse litt når en ser slikt.., men er jammen ikke sikkert det biter lengre på folk)

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar

De nyeste hurtigbåtene har seter som minner om bilseter, der leter jeg automatisk etter beltet etter jeg har satt meg ned.

Hvis man skal forsikre en bil med litt kraftigere motor blir det dyrere enn en med vanlig motor.

Bør det være samme forsikringspremie for de som kjører uten belte som for de som sikrer seg?

Avisene oppgir gjerne om føreren i en bilulykke var påvirket, men sjelden om føreren/passasjerene har unnlatt å bruke bilbelte. Dermed blir vi mer oppmerksomme på farene med fyllekjøring, men ikke farene med å kjøre uten bilbelte.

Lenke til kommentar

Bilbelte-sikkerhet burde da være et  (godt) tilbud, ikke et påbud.

Hvis vi gjør bilbelte frivillig, og dette øker antall trafikkskadde/drepte med 10%. Hvem skal dekke KOSTNADENE?

Dem selv. Case closed.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...