minimax Skrevet 14. oktober 2017 Del Skrevet 14. oktober 2017 (endret) Finnes det noe gummiaktig lim som passer å holde fast bla. ledninger som ligger løst oppå f.eks. kretskort? Av og til modifiseres datamaskiner og elektronikk der ledninger loddes til komponenter og da kan en slik lim forhindre at de mekanisk forflytter seg og river løs loddingene. Jeg har prøvd å bruke limpistol til dette, med det resultat at det lett løsner (sikkert fordi overflatene er glatte), men jeg vil ikke at det skal festes permanent med f.eks. superlim, Araldit eller lignende. Jeg har sett gamle kretskort der en eller annen form for gul gummiaktig lim som lett kan rives av om nødvendig brukes, men har så langt ikke funnet ut hva dette er. Noen tips? Endret 14. oktober 2017 av minimax Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 15. oktober 2017 Del Skrevet 15. oktober 2017 Jeg har hatt relativt gode erfaringer med å bruke limpistol. Det du må gjøre når limet løsner for lett, er enten å vaske overflaten fri for oljeholdige substanser, sørge for at limet dekker mer overflateareal, eller rett og slett å skrubbe overflaten med f.ex stålbørst så limet får bedre feste. Nb: sistnevnte tiltak må jo vurderes opp mot hvorvidt kretskortet kan ta skade av det eller ikke. En annen ting er at lim fra limpistol smelter ved relativ lav temperatur, noe som kan være problematisk om du skulle lime noe som er i umiddelbar nærhet til cpu-kjøler el.l. Alternativet må vel være tekstil-lim. Har ikke testet dette på kretskort, men berget et sony-kamera fra den visse død etter at kameraet óg kamerastativ hadde hadde gått i bakken ved at jeg med limet klarte å tette alle synlige åpninger. Nå vet jeg ikke hvordan dette limet reagerer på hyppige temperatursvingninger, kan godt hende at det over tid mister fleksibilitet. Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 15. oktober 2017 Del Skrevet 15. oktober 2017 Såvidt jeg har sett så bruker de fleste smeltelim. Ser det er noen som også anbefaler superlim med herdespray. Men her må man være litt forsiktig med hvilken type plast isolasjonen er laget av. Lenke til kommentar
minimax Skrevet 23. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2017 Kanskje smeltelimet jeg kjøpte ikke var av beste typen. Kan ikke huske om jeg kjøpte hos Clas Ohlson, Biltema, Panduro eller andre steder. Så langt jeg har sett selges disse kun etter diameterstørrelse og ikke egenskaper, men det er allikevel kanskje noen som er bedre egnet til å feste ledninger på glatte overflater enn f.eks. lim for å klistre sammen papirark eller hva nå enn man ellers bruker limpistoler til? Tekstillim har jeg ikke prøvd, og det er vel kanskje en litt fleksibel lim noe a la det jeg etterspør? Lenke til kommentar
BearCat Skrevet 24. oktober 2017 Del Skrevet 24. oktober 2017 I bransjen bruker vi normalt RTV silikon til å feste kabler / komponenter som trenger "støtte". For eksempel en slik transparant type hvor vi ønsker inspeksjons mulighet. Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 24. oktober 2017 Del Skrevet 24. oktober 2017 I bransjen bruker vi normalt RTV silikon til å feste kabler / komponenter som trenger "støtte". For eksempel en slik transparant type hvor vi ønsker inspeksjons mulighet. Men problemet med silikonbaserte produkter er at de avgasser, og gassene er korroderende. Står tilogmed i beskrivelsen til produktet. "Ikke egnet for korrosjonsutsatte materialer" Lenke til kommentar
minimax Skrevet 24. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2017 Nettop! Det var akkurat det jeg fikk høre etter at jeg så fint hadde festet løse ledninger oppå et hovedkort med vanlig baderomssilikon. Nå har jo den bakteriedrepende middel i seg, og jeg trodde det var årsaken til korrosjonsproblemene, men da er det selve silikonet forstår jeg ut fra svaret her. Veldig synd, for det festet ledningene fint. Jeg fikk det hele heldigvis bort uten de store problemene da det ikke helt hadde tørket ferdig, så da var det bare å dra av. Men den fleksible, gummiaktige limen jeg har sett brukt tidligere i elektronikk skulle jeg gjerne visst hva er.... Lenke til kommentar
BearCat Skrevet 24. oktober 2017 Del Skrevet 24. oktober 2017 (endret) Den jeg linket til var bare et (dårlig) eksempel på RTV, en som jeg har i kjemikaleskapet her på verkstedet er Dow Corning 3140 (som bl.annet brukes som coating i avionikk utstyr, noe som gjør den litt tynn for "liming") Engelsk datablad. Protection of corrosion-sensitive components • Protection of rigid and flexible circuit boards Norsk HMS blad. PS. Loctite har også alternative produkter. Endret 24. oktober 2017 av BearCat Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå