Gå til innhold

Mulig leverproblem hos ung katt. Erfaringer?

Anbefalte innlegg

Hei! Min 5 år gamle katt ble slapp og i dårlig form tirsdag med litt oppkast men hadde matlyst og drakk vann og hadde litt av og på perioder hvor hun var litt leken, så jeg tenkte det var forbigående slik det har vært før når kattene mine har vært midlertidig syke. Utover Fredags kveld/natt ble hun veldig mye dårligere, matlysten forsvant og hun spydde mye oftere bare helt hvitt skum/magesyre og hun prøvde drikke litt til tider men endte bare opp med å spy igjen så jeg fikk en hastetime hos dyrlegen. Han kunne ikke kjenne noe feil på nyrer og andre organer eksternt, men det ble tatt blodprøve som vi ikke vil få svar på før etter helgen.

Når jeg kom hjem igjen fra dyrlegen så ringte han plutselig å sa at han hadde sett mye gult enzym (tror i alle fall det var det han sa men ikke 100% sikker siden jeg var litt stresset og distré når han ringte) i blodet hennes som han mente bare betydde en ting og at det da kunne være noe feil med leveren, men han sa ikke så mye mer enn det og vi skulle bare avvente blodprøvesvarene. Han ba oss gi henne noe antibiotika vi hadde liggende til overs fra sist uke som en annen katt fikk for ett sår han hadde.

Er det noen her som har vært borti noe lignende før og hvordan gikk det med katten deres i så fall? Er forberedt på at dette ikke har noe positivt utfall men håper jo på det beste selvsagt, og det er jo så klart typisk at slik skal skje rett før helga når alt med dyrlegekontorer og blodprøve testing stopper opp og alt skal strekke ut. Det jeg er mest redd for er at hun skal ligge lide i flere dager egentlig om det ikke er noe håp.

Vet dette er litt opp i lufta og ingen kan gi helt 100% riktige svar her og det er jo faktisk ikke sikkert det er leveren hennes som er problemet, men kanskje noen kjenner seg igjen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Reagerte egentlig på det samme selv, men jeg har ikke peiling på slik og medisinen er altså ikke utgått på dato enda da den skulle holde litt over en uke ifølge apoteket. Hun er blitt i dårligere form i løpet av kvelden, sitter eller ligger helst stille på samme sted og bare stirrer ut i lufta og når hun beveger seg så henger hun med bakenden og sjangler veldig mye og skjelver. Skulle gjerne løpt avgårde til en annen dyrlege nå men akutten nå på natta er ikke mulig med min økonomi da jeg har minstepensjon og allerede har brukt rundt 5000 denne uka hos dyrlegen.

Endret av XtaZ
Lenke til kommentar

Hva var det pus fikk antibiotika for sist? Ga dere henne hele kuren eller ga dere dere når hun virket fin igjen?

Hadde nok dratt til en annen vet når det er mulig, skjønner ikke hvordan antibiotika skal hjelpe på leverproblemer heller, da må han mistenke en form for infeksjon og selv da burde man helst vite hva slags infeksjon det er før man behandler det med antibiotika siden vi har forskjellige antibiotika i forskjellig styrke avhengig av hva man trenger det til.

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

Det var en annen katt som originalt fikk denne antibiotikaen, en 17 år gammel hann som var veldig slapp og hadde et stygt sår i baken som dyrlegen mente var en revnet analkjertel og han kviknet til igjen etter ca 3 dager med kuren men jeg ga han medisinen hele uka som legen hadde gitt meg beskjed om. Såret har grodd helt igjen og han er tilbake til sitt gode gamle. Samme dag han avsluttet kuren sin så ble hun andre slapp og dårlig.

Han sa ingenting om mistanke til noe infeksjon eller noe å nevnte bare det gule han hadde sett i blodet hennes å nevnte leveren og han sa egentlig bare rett ut at jeg kunne gi katten samme mengde antibiotika den andre katten fikk, altså 1ml om morgen og kveld for å se om det hadde noen effekt mens vi ventet på svaret på blodprøven.

Endret av XtaZ
Lenke til kommentar

Det sa han ikke noe om men hadde han mistenkt det håper jeg virkelig han hadde sagt ifra. Har 3 katter totalt her så hvis den siste også blitt syk nå så tilter jeg tror jeg! Håper blodprøvene er klare på mandag men regner med det er for optimistisk, og vil tro jeg ikke kommer så mye lengre selv hos en annen dyrlege på mandag da de også sikkert vil kjøre samme blodprøveopplegget før de kan sette noen diagnose. Får bare håpe hun overlever dagene frem til blodprøvene kommer.

Lenke til kommentar

Eller han vet ikke hva som feiler katta og ber deg gi antibiotikaen bare for å gjøre noe. En katt som henger med bakenden, skjelver og sjangler virker svært syk, særlig om den har blitt stadig dårligere siden tirsdag og frem til i dag.  Kanskje den har fått i seg gift av noe slag.

Lenke til kommentar

Sånn da var ett helt jævlig valg tatt og pus er sent for å avlives uten at jeg faktisk får hvite hva som feiler henne før neste uke. Hun ble bare dårligere å dårligere og hun bare sjanglet rundt i leiligheten og har konstant kræsjet rundt i ting å kravlet seg inn i de minste plassene hun kunne og ble ofte bare sittende fast og virket helt borte vekk, har ikke rørt mat eller vann på over ett døgn og selv når jeg prøvde gi henne litt vann med en sprøyte så ble det bare kastet opp igjen med en gang. Hun har heller ikke fått sovet eller slappet av overhodet og har bare sett panisk ut i blikket og reagerte nesten ikke på berøring eller at jeg pratet til henne. Er egentlig ikke sikker på om hun var så veldig bevisst eller om hun bare gikk rundt på "autopilot". Ringte dyrlegevakta i natt og fikk ikke så mye hjelp der heller og fikk beskjed om at ett besøk dit ville kostet minimum 10 - 15 000 og at det fort kunne legges på noen titusenlapper oppå der igjen hvis det faktisk var noe som kunne behandles. Rett og slett sinnssyke priser og jeg greier egentlig ikke fatte at det skal være så dyrt når ett dyr er i nød og jeg orket heller ikke tanken på at hun kanskje hadde stor lidelse og skulle være slik til en uviss dag i neste uke, eventuelt blitt enda verre mens jeg ventet.

Nå er jeg bare så jævlig forbanna på hvor fort dette utviklet seg fra bare være litt vanlig slapphet og dårlig form som jeg har sett mange ganger før til å bare bli fullstendig krise selv etter et dyrlegebesøk og at dette absolutt skulle skje på det verste mulige tidspunktet i uka hvor alt stopper opp og hvor lite hjelp det er å få for alvorlig syke dyr her i landet hvis man ikke er stinn av gryn.

Hvis dyrlegen ringer mandag og sier blodprøvene er kommet og det er en sykdom som er lett å behandle så veit jeg ikke hva jeg gjør... Det føltes så sinnsykt galt å ta livet hennes også uten å vite hvorfor så håper egentlig han ringer å sier at det var noe veldig alvorlig galt som ikke noe kunne blitt gjort noe med og at det uansett hadde endt i avlivning, så får jeg faktisk litt sinnsro.

Beklager sytinga og takk til dere som svarte.

Endret av XtaZ
Lenke til kommentar

Takk. Fikk svar i dag og det var visst nesten total leversvikt og stor leverskade. Dyrlegen visste ikke årsaken og tippet enten kreft av noe slag eller at hun hadde fått i seg noe giftig, men jeg aner ikke hva for noe giftig det kan være i så fall for det er jo begrenset hva hun kan ha fått tak i her i leiligheten. Litt godt å vite at avlivning var rett avgjørelse da tur på akutten mest sannsynlig ikke hadde reddet henne uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...