Gå til innhold

[Løst] Kjøpe nytt skjermkort, hvilket burde jeg gå for?


Anbefalte innlegg

120 Hz har ærlig talt ikke stort for seg om Cities: Skylines er hovedfokuset, det er ikke akkurat et spill som krever raske reaksjoner eller har mye bevegelse i seg.

Hvis ytelsesproblemene dine i Cities: Skylines dukker opp med høy befolkning og mange mods er det CPU og RAM som er flaskehalsen, eller så er moddene du bruker er rett og slett elendig programmert, som ofte er tilfellet.

 

Test av 1080 Ti: http://www.tomshardware.com/reviews/nvidia-geforce-gtx-1080-ti,4972-2.html

Som du ser er det et hestehode foran et vanlig 1080, det er fordi det har flere regneenheter. Det at 1080 Ti opererer på rundt 1 600 000 000 perioder per sekund kontra 1080 sine 1 800 000 000 perioder per sekund hjelper fint lite når et 1080 Ti kan gjøre ca 3500 flyttallsoperasjoner per periode, som er 1000 operasjoner mer enn det 1080 klarer.

Har 16 GB DDR4 2933 MHz & 1700.

 

FPS'en dropper på cities som er det jeg spiller mest for tiden, har snakket med flere om det og det ender alltid opp med at skjermkortet er for dårlig :/

 

Cities Skylines krever en god pc, har kun 5 mods og ingen assets på (selv om jeg ikke tror det gjør noe forskjell på ytelse, såvidt). Har fps problemer når jeg er zoomet inn i byen med 100k folk og biler flytter seg etc.. Min 25~ fps.

 

Ville et 1080 kort ha null problem med dette med 11 gb vram og 1600 MHz~?

 

Kjøp kortet og test. Kjøp raskere spilleskjerm senere. Har selv 34" til 7k, er ikke en spilleskjerm men filmer. Kjører kun 60Hz 1920-1080.

21/9.

Kan tenke meg 60 hz er nok, men hvis jeg ønsker og prøve csgo eller lignende spill har jeg fått vite stor forskjell fra 120 og 60 :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, hvis andre påstår at skjermkortet er for dårlig, så er det bare å oppgradere. Det er uansett svært lett å sjekke etter siste oppdatering i Windows 10:

post-221391-0-88838800-1508164463_thumb.png

 

Hvis du har Task Manager åpen på en annen skjerm, eller lignende hardware-overvåkning koblet mot mobilen din, så vil skjermkort være flaskehalsen når GPU load er 90% eller høyere, mens CPU er vanligvis flaskehalsen når GPU load er under 90%

 

Erfaringsmessig pleier dog CPU å være flaskehalsen i de fleste sim/strategi-spill.

Endret av N o r e n g
Lenke til kommentar

 

Beklager, men jeg klarer ikke å forklare hvordan dette funker på en enkel nok måte for deg. Kanskje noen andre tar jobben :)

Ser den, ikke lett og forklare om MHz er viktigere enn 8 eller 11 GB.

 

Må nok gå for MHz ^^

 

Hverken Mhz eller antall GB et skjermkort har forteller alt om ytelsen. Det er ting som antall CUDA cores og minne båndbredde blandt annet, som har mye å si for ytelsen. Detaljer om forskjellen mellom GTX 1080 med 8GB og 1080Ti med 11GB finner du hos produsenten, nVidia.com.

 

Kort fortalt : GTX 1080Ti er raskere enn GTX 1080. Så har du råd til det, velg 1080Ti som Kjetil Lura skrev over.

Lenke til kommentar

Vel, hvis andre påstår at skjermkortet er for dårlig, så er det bare å oppgradere. Det er uansett svært lett å sjekke etter siste oppdatering i Windows 10:

attachicon.gifGPU Engine.png

 

Hvis du har Task Manager åpen på en annen skjerm, eller lignende hardware-overvåkning koblet mot mobilen din, så vil skjermkort være flaskehalsen når GPU load er 90% eller høyere, mens CPU er vanligvis flaskehalsen når GPU load er under 90%

 

Erfaringsmessig pleier dog CPU å være flaskehalsen i de fleste sim/strategi-spill.

Har ikke den "GPU" delen, sikkert en ny oppdatering som kom med creators update?

 

Har kun problemer med creators update, så kommer ikke til og oppdatere på en god stund før jeg VET det er fikset.

 

 

 

 

Beklager, men jeg klarer ikke å forklare hvordan dette funker på en enkel nok måte for deg. Kanskje noen andre tar jobben :)

Ser den, ikke lett og forklare om MHz er viktigere enn 8 eller 11 GB.

 

Må nok gå for MHz ^^

 

Hverken Mhz eller antall GB et skjermkort har forteller alt om ytelsen. Det er ting som antall CUDA cores og minne båndbredde blandt annet, som har mye å si for ytelsen. Detaljer om forskjellen mellom GTX 1080 med 8GB og 1080Ti med 11GB finner du hos produsenten, nVidia.com.

 

Kort fortalt : GTX 1080Ti er raskere enn GTX 1080. Så har du råd til det, velg 1080Ti som Kjetil Lura skrev over.

 

Takk, skal titte mer inn på dette med CUDA cores ^^

Lenke til kommentar

Takk, skal titte mer inn på dette med CUDA cores ^^

 

For å forenkle det noe. GTX 1080 har 2560 hestekrefter (CUDA cores), mens 1080Ti har 3584 hestekrefter. Selv om 1080Ti har mer VRAM (11GB), så er det få spill som trenger det i dag. 8GB VRAM (som GTX 1080 har), holder for deg som spiller i 1080p oppløsning enda. Du vet, Google kan finne mye info om slikt ;)

Lenke til kommentar

 

Takk, skal titte mer inn på dette med CUDA cores ^^

 

For å forenkle det noe. GTX 1080 har 2560 hestekrefter (CUDA cores), mens 1080Ti har 3584 hestekrefter. Selv om 1080Ti har mer VRAM (11GB), så er det få spill som trenger det i dag. 8GB VRAM (som GTX 1080 har), holder for deg som spiller i 1080p oppløsning enda. Du vet, Google kan finne mye info om slikt ;)

 

Som jeg forklarte over, cities stopper opp på 4. Så hvordan vil 8 være nok hvis kun 60-100k folk er for mye? Selv med lite til ingen mods enablet. Det er problemet.

Lenke til kommentar

 

 

Takk, skal titte mer inn på dette med CUDA cores ^^

 

For å forenkle det noe. GTX 1080 har 2560 hestekrefter (CUDA cores), mens 1080Ti har 3584 hestekrefter. Selv om 1080Ti har mer VRAM (11GB), så er det få spill som trenger det i dag. 8GB VRAM (som GTX 1080 har), holder for deg som spiller i 1080p oppløsning enda. Du vet, Google kan finne mye info om slikt ;)

 

Som jeg forklarte over, cities stopper opp på 4. Så hvordan vil 8 være nok hvis kun 60-100k folk er for mye? Selv med lite til ingen mods enablet. Det er problemet.

 

 

Har du googlet hva det spillet krever på max da? Det spillet har sikkert egne forum tråder på nettet, spurt der? Ja, 4GB VRAM begynner å bli lite til nye spill, men er du helt sikkert på at det er der flaskehalsen ligger, og ikke ytelsen ellers på ditt skjermkort?

 

Jeg har aldri spilt det spillet så jeg vet ikke...

Lenke til kommentar
For CPU ja

Med det oppsettet av spillet er det ikke vits i å oppgradere skjermkortet i det hele tatt, 1080 Ti aktiverer ikke GPU Boost, og belastes aldri mer enn 20%

Det som er tydelig er at flere enn 4 kjerner er fullstendig irrelevant, og at ytelse per kjerne er viktigst. Det er godt mulig det vil hjelpe litt for trådstarter å bytte til NVIDIA pga driver ytelse, men for Cities er det ikke vits i noe bedre enn et GTX 1060 6GB

 

BeamNG.drive ser ikke ut til å være så krevende det heller, mulig det kan være et poeng med 1070-ytelse der.

 

 

Uansett: flaskehalsen for Cities er mest sannsynlig Ryzen 7 1700, pga dårlig optimaliserte mods

Lenke til kommentar

Samme videoskaper har laget en oppsummeringsvideo: https://youtu.be/VHT5QK0m9C0?t=8m37s

 

Det som ikke kom frem under benchmark-videoen over er at simuleringshastigheten er vesentlig bedre på en R7-1700X, men konklusjonen hans angående skjermkort er den samme som jeg kom til: det er ingen vits i å oppgradere skjermkortet forbi ytelsesklasse GTX 1060/RX 580.

 

Jeg vil også gjette på at spillet allokerer så mye VRAM som er tilgjengelig, uavhengig om det brukes eller ikke, og det er ingen åpenbare tegn som antyder at teksturene i spillet er spesielt høyoppløste heller, så det er liten vits i å bry seg om skjermkort i det hele tatt for Cities:Skylines.

Lenke til kommentar

 

 

 

Takk, skal titte mer inn på dette med CUDA cores ^^

 

For å forenkle det noe. GTX 1080 har 2560 hestekrefter (CUDA cores), mens 1080Ti har 3584 hestekrefter. Selv om 1080Ti har mer VRAM (11GB), så er det få spill som trenger det i dag. 8GB VRAM (som GTX 1080 har), holder for deg som spiller i 1080p oppløsning enda. Du vet, Google kan finne mye info om slikt ;)

 

Som jeg forklarte over, cities stopper opp på 4. Så hvordan vil 8 være nok hvis kun 60-100k folk er for mye? Selv med lite til ingen mods enablet. Det er problemet.

 

 

Har du googlet hva det spillet krever på max da? Det spillet har sikkert egne forum tråder på nettet, spurt der? Ja, 4GB VRAM begynner å bli lite til nye spill, men er du helt sikkert på at det er der flaskehalsen ligger, og ikke ytelsen ellers på ditt skjermkort?

 

Jeg har aldri spilt det spillet så jeg vet ikke...

 

Ikke spesielt nytt cities men..

 

Virker jævlig Cpu-krevende

 

Dayum, cinematic å greier.

 

Ninja-edit: Så fps'en på Intel sin side var mye "smoothere" tho.

 

 

Virker jævlig krevende

 

For CPU ja

Med det oppsettet av spillet er det ikke vits i å oppgradere skjermkortet i det hele tatt, 1080 Ti aktiverer ikke GPU Boost, og belastes aldri mer enn 20%

Det som er tydelig er at flere enn 4 kjerner er fullstendig irrelevant, og at ytelse per kjerne er viktigst. Det er godt mulig det vil hjelpe litt for trådstarter å bytte til NVIDIA pga driver ytelse, men for Cities er det ikke vits i noe bedre enn et GTX 1060 6GB

 

BeamNG.drive ser ikke ut til å være så krevende det heller, mulig det kan være et poeng med 1070-ytelse der.

 

 

Uansett: flaskehalsen for Cities er mest sannsynlig Ryzen 7 1700, pga dårlig optimaliserte mods

 

"mods" - 60k populasjon by, ingen mods installert. FPS dropper og cpu går på 22% (Ifølge oppgave behandling, kan se på logiske prosessorene å men de 10 andre brukes såvidt av 16.)

 

 

Samme videoskaper har laget en oppsummeringsvideo: https://youtu.be/VHT5QK0m9C0?t=8m37s

 

Det som ikke kom frem under benchmark-videoen over er at simuleringshastigheten er vesentlig bedre på en R7-1700X, men konklusjonen hans angående skjermkort er den samme som jeg kom til: det er ingen vits i å oppgradere skjermkortet forbi ytelsesklasse GTX 1060/RX 580.

 

Jeg vil også gjette på at spillet allokerer så mye VRAM som er tilgjengelig, uavhengig om det brukes eller ikke, og det er ingen åpenbare tegn som antyder at teksturene i spillet er spesielt høyoppløste heller, så det er liten vits i å bry seg om skjermkort i det hele tatt for Cities:Skylines.

Modder ikke tungt, har aldri over 10 mods. Har heller ingen assets som bare øker lastingen av spillet.

 

Hørte han også sa man ikke trengte mer enn en R9 390 / RX 480 >_>

 

Har R9 380, men er kun 4 GB så yeah x)

 

Blir nok mest sannsynlig enten en 1080 med 11 gb vram eller Gaming X, får se nesten hva det blir :)

Endret av MultiGamerClub
Lenke til kommentar

Blir nok mest sannsynlig enten en 1080 med 11 gb vram eller Gaming X, får se nesten hva det blir :)

 

GTX 1080 fåes kun med 8GB VRAM. Skal du ha 11GB må du opp en prisklasse til GTX 1080 Ti. To ulike kort både ytelsesmessig og prismessig.

 

Virker som det spillet ditt ikke er blandt de best optimaliserte der ute, så som det ble nevnt over her er nok en høyt overklokket 4-kjerne Intel som er best her. Så ikke sikkert ytelsen i akkurat dette spillet vil bli så veldig mye bedre med GTX 1080Ti kort.

 

Edit : Du kan jo velge et GTX 1070 kort da, som også har 8GB VRAM og er 20-25% under GTX 1080 i ytelse. F.eks dette kortet her : https://prisguiden.no/produkt/msi-geforce-gtx-1070-gaming-x-8g-263527

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

 

Blir nok mest sannsynlig enten en 1080 med 11 gb vram eller Gaming X, får se nesten hva det blir :)

 

GTX 1080 fåes kun med 8GB VRAM. Skal du ha 11GB må du opp en prisklasse til GTX 1080 Ti. To ulike kort både ytelsesmessig og prismessig.

 

Virker som det spillet ditt ikke er blandt de best optimaliserte der ute, så som det ble nevnt over her er nok en høyt overklokket 4-kjerne Intel som er best her. Så ikke sikkert ytelsen i akkurat dette spillet vil bli så veldig mye bedre med GTX 1080Ti kort.

 

Edit : Du kan jo velge et GTX 1070 kort da, som også har 8GB VRAM og er 20-25% under GTX 1080 i ytelse. F.eks dette kortet her : https://prisguiden.no/produkt/msi-geforce-gtx-1070-gaming-x-8g-263527

 

:/, sært det hoppet på prisene men yeah.. Har en venn som hadde 1080 men degraderte til 1070 fordi det fungerte bedre.. Skal spørre hvorfor og spørre litt mer angående dette.

 

Men takk for alle svar ^^

 

Å det er sant, Cities; Skylines er ikke bra "kodet" på endel måter ettersom jeg har fått flere kræsjer på at gammel kode gjorde at spillet kræsjet :s. Selv rust og andre spill har det hendt lignende hendelser.

Lenke til kommentar

 

Har en venn som hadde 1080 men degraderte til 1070 fordi det fungerte bedre.. Skal spørre hvorfor og spørre litt mer angående dette.

 

Ehhh noob venn? :p

 

Egentlig ganske god på data. Solgte det og fikk 1000 kroner mer, 1070 ga nesten lik ytelse som 1080 så var ikke verdt det tydeligvis :)

 

 

Det virker jo litt som om alt må tenkes så nøye igjennom om leses seg opp på at når Ts endelig får tatt et valg er en ny gen sluppet xD

Ti* Tenker jeg du mener, men ja.

 

1070 Ti kommer jo rett rundt hjørnet så får vente litt til ^_^

 

Etter 1070 Ti kommer vil nok prisene droppe litt og jeg slår til. 1800X ligger på 4200~ mens 1700 kostet med 3200~ så 1800x er ikke så mye dyrere som jeg trodde. Spiller hovedsaklig cities så må nok investere i og bytte igjen -_-

 

Eneste som er igjen da er ny skjerm, rip mitt budsjett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...