Gå til innhold

[Løst] Kjøpe nytt skjermkort, hvilket burde jeg gå for?


Anbefalte innlegg

Har sett endel på skjermkort i det siste ettersom jeg oppgraderte prosessoren for endel måneder siden.

 

Men skjermkortet har vart i 2 gode år med sine problemer her og der (Mest drivere)

 

For øyeblikket har jeg et MSI R9 380 4 GB GDDR5. (980 MHz ~ 1000 MHz OC Modus)

 

Men ettersom jeg ser markedet er blitt litt billigere, hvilket burde jeg gå for?

 

Har sett litt forskjell på disse tre skjermkortene:

 

Nvidia GeForce GTX 1080 Ti:

Det jeg eneste jeg ser er positivt med 1080 Ti er 11 GB med GDDR5X minne.

Klokkefrekvensen er på 1480 MHz til vanlig og 1582 med boost.

Pris: 6800~
 

MSI GeForce GTX 1080 Gaming X:

Høy klokkefrekvens på 1708 MHz og 1847 MHz med boost.

Har 8 GB GDDR5X minne, dobbelt så mye som det jeg har nå.

Pris: 5700~

 

Asus GeForce GTX 1070 Strix Gaming OC:

Høy klokkefrekvens på 1657 MHz og 1860 MHz med boost.

8 GB GDDR5X minne.

Pris: 4750~

 

Kilder / Priser er henter fra prisguiden.no, sammenlignet endel skjermkort der også.

 

Hoved-spørsmålet mitt er egentlig dette;

Ram framfor klokkefrekvens eller motsatt?

 

Har kun 4 GB på mitt nåværende kort, men ville tro 11 GB ville vært bedre?

 

Ser Gaming X kortet hart 8 GB, men dobbelt så mye klokke frekvens som mitt nåværende kort.. Ville tro MHz har også endel og si, men som oftest har ram på skjermkortet vært en viktig komponent også.

 

Så hva tenker folk er det jeg burde gå får? Gjerne kom med egne innspill eller andre kort som er verdt å ta en titt på. Er bare lei av driver problemer eller at skjermkortet ikke takler tunge spill lenger :/

 

- MultiGamerClub :)

 

Edit:

Specs på pcen / utstyr: (Tenkte det kan være nyttig og bringe med, full liste!)

 

 

GPU: MSI Radeon R9 380 Gaming 4GB
CPU: ​Amd Ryzen 7 1700 3.0 GHz (BoosT: 3.7 Ghz)
MOBO: ROG STRIX X370-F GAMING​
RAM: 16GB DDR4 (2x 8GB) 2666MHz (Overclocket til 2933 MHz)
PSU: Chieftec BPS-850C (Nitro Series)
MONITOR 1: Philips 273LH - 1920 x 1080 - 60hz (Hdmi)
SSD1: Intel 600p - 250GB (M.2)
SSD2: SAMSUNG 850 EVO - 500GB
OS: Windows 10 Pro 64-bit
MUS: Razer Abyssus 2014
TASTATUR: Corsair K40 Raptor
KABINNET: CM Storm Scout II Gaming

 

 

 

Edit2:

Vil det ha noe å si på skjermen? Er kun en 60 Hz skjerm, så ville tro den må bort/oppgraderes å >_<

Endret av MultiGamerClub
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vega56 og en freesync skjerm blir jo et alternativ du ikke har nevnt, med fare for og pisse i motvind så er det billigere enn nvidia og gsync skjerm.

Men hvis du bare klinker til med 1080ti og en random 120/144Hz skjerm behøver ikke det koste over 10k heller.

 

Edit: 1080ti har stort sett høyere MHz enn det som står oppgitt i boost også (y)

Endret av Trondz1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har kun 4 GB på mitt nåværende kort, men ville tro 11 GB ville vært bedre?

 

Ser Gaming X kortet hart 8 GB, men dobbelt så mye klokke frekvens som mitt nåværende kort.. Ville tro MHz har også endel og si, men som oftest har ram på skjermkortet vært en viktig komponent også.

 

Ikke se deg blind på antall GB med minne et skjermkort har, eller Mhz GPU kjører på. Det er flere faktorer som spiller inn. 1080Ti er ca 30% raskere enn GTX 1080, og det har mest å gjøre med antall CUDA cores det har.

 

Siden du har den CPU'n og skjermen du har, så er det ikke noe vits med noe raskere enn et GTX 1080 kort (f.eks MSI Gaming X). Men har du planer om en 27", 1440p G-Sync skjerm etterhvert, så kan et 1080Ti være et poeng. Hjelper ikke med et super raskt skjermkort hvis CPU holder ytelsen tilbake.

Lenke til kommentar

Min anbefaling er å kjøre på med ett 1080 Ti kort nå, om du likevel skal ha deg en ny og deilig skjerm snart. Da slipper du å angre på at du ikke tok den helt ut når du endelig sitter der med 144/165hz skjerm :wee:

 

Black Friday, Cyber Friday, Nyttårssalg, Power sin DNB rabatt... mange gode anledninger innen rekkevidde på å gjøre ett godt kjøp på både skjermkort og skjerm.

 

Men husk, ikke gå for det billigste 1080 Ti kortet nødvendigvis..selv om det frister mtp. ytelse pr. krone sånn sett. Men støy og temperaturer er også en viktig faktor, i hvert fall for min del.  

 

Om det er viktig for deg plukk deg ut noen kort, billige og litt dyrere og sjekk ut erfaringer her inne og på nett mtp. støy og kjøling, for det er primært det som skiller 1080 ti kortene der ute.

 

F.eks Asus sitt 1080 Ti Turbo kortet bråker mye og blir varmt, i mens Asus sine 1080 Ti Rog Strix kort har en deilig utført kjøler og holder kortet kjølig uten å bråke så mye.

Endret av Mala
Lenke til kommentar

 

Har kun 4 GB på mitt nåværende kort, men ville tro 11 GB ville vært bedre?

 

Ser Gaming X kortet hart 8 GB, men dobbelt så mye klokke frekvens som mitt nåværende kort.. Ville tro MHz har også endel og si, men som oftest har ram på skjermkortet vært en viktig komponent også.

 

Ikke se deg blind på antall GB med minne et skjermkort har, eller Mhz GPU kjører på. Det er flere faktorer som spiller inn. 1080Ti er ca 30% raskere enn GTX 1080, og det har mest å gjøre med antall CUDA cores det har.

 

Siden du har den CPU'n og skjermen du har, så er det ikke noe vits med noe raskere enn et GTX 1080 kort (f.eks MSI Gaming X). Men har du planer om en 27", 1440p G-Sync skjerm etterhvert, så kan et 1080Ti være et poeng. Hjelper ikke med et super raskt skjermkort hvis CPU holder ytelsen tilbake.

 

Er cpu'en et problem nå? Hvorfor egentlig?

 

Føler det er mer skjermkortet som er bottleneck her nå og skjermen må byttes ut med en bedre en men ^^

 

 

Min anbefaling er å kjøre på med ett 1080 Ti kort nå, om du likevel skal ha deg en ny og deilig skjerm snart. Da slipper du å angre på at du ikke tok den helt ut når du endelig sitter der med 144/165hz skjerm :wee:

 

Black Friday, Cyber Friday, Nyttårssalg, Power sin DNB rabatt... mange gode anledninger innen rekkevidde på å gjøre ett godt kjøp på både skjermkort og skjerm.

 

Men husk, ikke gå for det billigste 1080 Ti kortet nødvendigvis..selv om det frister mtp. ytelse pr. krone sånn sett. Men støy og temperaturer er også en viktig faktor, i hvert fall for min del.  

 

Om det er viktig for deg plukk deg ut noen kort, billige og litt dyrere og sjekk ut erfaringer her inne og på nett mtp. støy og kjøling, for det er primært det som skiller 1080 ti kortene der ute.

 

F.eks Asus sitt 1080 Ti Turbo kortet bråker mye og blir varmt, i mens Asus sine 1080 Ti Rog Strix kort har en deilig utført kjøler og holder kortet kjølig uten å bråke så mye.

Ser at den kunne vært bra, men er akkurat på grensepunktet at det blir vanskelig og sette den i pcen x) (30~ cm max lengde)

 

 

Vega56 og en freesync skjerm blir jo et alternativ du ikke har nevnt, med fare for og pisse i motvind så er det billigere enn nvidia og gsync skjerm.

Men hvis du bare klinker til med 1080ti og en random 120/144Hz skjerm behøver ikke det koste over 10k heller.

 

Edit: 1080ti har stort sett høyere MHz enn det som står oppgitt i boost også (y)

Må nok oppgradere skjermen x), ikke at jeg tror det er noe vits mellom 60 hz og 120 hz men hvem vet ^^

Lenke til kommentar

Er cpu'en et problem nå? Hvorfor egentlig?

 

 

Må nok oppgradere skjermen x), ikke at jeg tror det er noe vits mellom 60 hz og 120 hz men hvem vet ^^

 

En Ryzen 1700 er en liten flaskehals for et GTX 1080Ti kort ved 1080p oppløsning, men ved 1440p er flaskehalsen mest skjermkortet ja.

 

Du vil merke forskjell fra din 60 Hz skjerm til en 144 Hz skjerm ja! Spessielt om den har G-Sync også (for nVidia skjermkort).

Lenke til kommentar

Forskjellen er MERKBAR. Og når du kommer til 120, så vil du bare fortsette :p

Å?

 

 

Når var siste gang du oppgraderte?

Hvor lenge håper du at denne oppgraderingen skal holde?

Oppgraderte nylig til 1700, nytt motherboard og ddr4 ram (2666 MHz overclocket til 2933 Mhz)

 

 

 

Er cpu'en et problem nå? Hvorfor egentlig?

 

 

Må nok oppgradere skjermen x), ikke at jeg tror det er noe vits mellom 60 hz og 120 hz men hvem vet ^^

 

En Ryzen 1700 er en liten flaskehals for et GTX 1080Ti kort ved 1080p oppløsning, men ved 1440p er flaskehalsen mest skjermkortet ja.

 

Du vil merke forskjell fra din 60 Hz skjerm til en 144 Hz skjerm ja! Spessielt om den har G-Sync også (for nVidia skjermkort).

 

Liten flaskehals?

 

Hvorfor skal alle klage på den? Akkurat fått den og har ingen problemer. Er kun skjermkortet som er flaske halsen her nå :S

 

Tydeligvis er ikke 4 GB GDDR5 mye lenger.. Å det har kun gått såvidt 2 år siden jeg kjøpte den x)

Lenke til kommentar

Liten flaskehals?

 

Hvorfor skal alle klage på den? Akkurat fått den og har ingen problemer. Er kun skjermkortet som er flaske halsen her nå :S

 

Tydeligvis er ikke 4 GB GDDR5 mye lenger.. Å det har kun gått såvidt 2 år siden jeg kjøpte den x)

 

Jeg har da ikke sagt at Ryzen 1700 er dårlig har jeg vel? Ja, nå er det ditt skjermkort som er flaskehalsen, og derfor vil du få bedre ytelse i spill med et raskere kort. 1080Ti er såpass kraftigere enn det du har nå at man trenger å ha en CPU som klarer å henge med, og det ER forskjell mellom en Ryzen og en i7 7700K/8700K fra Intel i spill - spessielt ved 1080p oppløsning.

 

Derfor kan et GTX 1080 kort være en grei kombinasjon til din CPU så lenge du fortsatt spiller i 1080p. Forstår du hva jeg mener nå?

Lenke til kommentar

Hvorfor skal alle klage på den? Akkurat fått den og har ingen problemer. Er kun skjermkortet som er flaske halsen her nå :S

 

Tydeligvis er ikke 4 GB GDDR5 mye lenger.. Å det har kun gått såvidt 2 år siden jeg kjøpte den x)

Du oppgraderte nylig CPU, og det er en av de beste prosessorene du kan kjøpe i dag, så slutt å tenkte på den.

 

Antall GB VRAM på skjermkortet er ærlig talt ikke spesielt interessant i dag. Det er svært få tilfeller der 4GB VRAM er et reelt problem i normale oppløsninger, og da kan du enkelt redusere teksturoppløsningen et hakk og få utmerket ytelse igjen.

 

Jeg legger merke til at du skriver flere steder at du "må" bytte skjermen også når du først bytter skjermkort, men jeg har fortsatt ikke klart å se grunnen til at du vil oppgradere nå.

Jeg kan se at du er litt misfornøyd med driverne til skjermkortet ditt, men det er sjelden driverne som får begeret til å renne over.

Er det et spill som nylig har kommet ut du ønsker bedre ytelse i?

Har du nylig fått en god slump penger tilgjengelig og ønsker å oppgradere av den grunn?

Budsjettet ditt ser ikke ut til å være spesielt begrenset heller.

 

Grunnen til at jeg spør, er fordi det er umulig å gi råd om hva du bør kjøpe når selve målet med oppgraderingen ikke er klart. Det er umulig for meg (eller noen andre) å si om du burde gå for et 1070 eller 1080 Ti når jeg ikke har noen anelse om hva du ønsker å oppnå.

 

Hvis du ikke ønsker å gi noen informasjon om hva du håper å oppnå her, så er det eneste tipset jeg kan gi deg dette:

Les anmeldelser!

Techpowerup

Guru3D

The Tech Report

Tom's Hardware

 

Enten leser du anmeldelser selv, og kommer til en konklusjon på egen hånd, eller så gir du oss informasjon om hva du ønsker/forventer av å oppgradere, spesifikt.

 

 

EDIT:

Og til dere som skriver om flaskehalser hele tiden:

Et 1080 Ti med en Ryzen 1700 på 1080p er kanskje begrenset til en viss grad av CPU i dag, men jeg kan garantere dere at i 2019 vil 1080 Ti være flaskehalsen i 1080p.

Endret av N o r e n g
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Forskjellen er MERKBAR. Og når du kommer til 120, så vil du bare fortsette :p

Å?

 

 

Når var siste gang du oppgraderte?

Hvor lenge håper du at denne oppgraderingen skal holde?

Oppgraderte nylig til 1700, nytt motherboard og ddr4 ram (2666 MHz overclocket til 2933 Mhz)

 

 

 

Er cpu'en et problem nå? Hvorfor egentlig?

 

 

Må nok oppgradere skjermen x), ikke at jeg tror det er noe vits mellom 60 hz og 120 hz men hvem vet ^^

 

En Ryzen 1700 er en liten flaskehals for et GTX 1080Ti kort ved 1080p oppløsning, men ved 1440p er flaskehalsen mest skjermkortet ja.

 

Du vil merke forskjell fra din 60 Hz skjerm til en 144 Hz skjerm ja! Spessielt om den har G-Sync også (for nVidia skjermkort).

 

Liten flaskehals?

 

Hvorfor skal alle klage på den? Akkurat fått den og har ingen problemer. Er kun skjermkortet som er flaske halsen her nå :S

 

Tydeligvis er ikke 4 GB GDDR5 mye lenger.. Å det har kun gått såvidt 2 år siden jeg kjøpte den x)

 

Du sa den var et flaske hals for 1080 / TI.

 

Hvorfor er det et flaskehals og når du snakker om 1080p, mener du skjerm, resolution eller annet?

 

 

 

Hvorfor skal alle klage på den? Akkurat fått den og har ingen problemer. Er kun skjermkortet som er flaske halsen her nå :S

 

Tydeligvis er ikke 4 GB GDDR5 mye lenger.. Å det har kun gått såvidt 2 år siden jeg kjøpte den x)

Du oppgraderte nylig CPU, og det er en av de beste prosessorene du kan kjøpe i dag, så slutt å tenkte på den.

 

Antall GB VRAM på skjermkortet er ærlig talt ikke spesielt interessant i dag. Det er svært få tilfeller der 4GB VRAM er et reelt problem i normale oppløsninger, og da kan du enkelt redusere teksturoppløsningen et hakk og få utmerket ytelse igjen.

 

Jeg legger merke til at du skriver flere steder at du "må" bytte skjermen også når du først bytter skjermkort, men jeg har fortsatt ikke klart å se grunnen til at du vil oppgradere nå.

Jeg kan se at du er litt misfornøyd med driverne til skjermkortet ditt, men det er sjelden driverne som får begeret til å renne over.

Er det et spill som nylig har kommet ut du ønsker bedre ytelse i?

Har du nylig fått en god slump penger tilgjengelig og ønsker å oppgradere av den grunn?

Budsjettet ditt ser ikke ut til å være spesielt begrenset heller.

 

Grunnen til at jeg spør, er fordi det er umulig å gi råd om hva du bør kjøpe når selve målet med oppgraderingen ikke er klart. Det er umulig for meg (eller noen andre) å si om du burde gå for et 1070 eller 1080 Ti når jeg ikke har noen anelse om hva du ønsker å oppnå.

 

Hvis du ikke ønsker å gi noen informasjon om hva du håper å oppnå her, så er det eneste tipset jeg kan gi deg dette:

Les anmeldelser!

Techpowerup

Guru3D

The Tech Report

Tom's Hardware

 

Enten leser du anmeldelser selv, og kommer til en konklusjon på egen hånd, eller så gir du oss informasjon om hva du ønsker/forventer av å oppgradere, spesifikt.

 

 

EDIT:

Og til dere som skriver om flaskehalser hele tiden:

Et 1080 Ti med en Ryzen 1700 på 1080p er kanskje begrenset til en viss grad av CPU i dag, men jeg kan garantere dere at i 2019 vil 1080 Ti være flaskehalsen i 1080p.

 

Har lest endel andmeldelser. Sa prisen var på rundt 7k~ cirka til skjermkort. (Skjerm var ikke inkludert i prisen, kunne sagt rundt 10k da.)

 

Cities skylines hovedsaklig som jeg har fps drops i og beamng-drive som er tungt på skjermkortet etter endel oppdateringer på spillet.. Kunne ta alt av grafikker for et halvt år siden.. Med 60-70 fps stabil (utenom kræsjing ofc.). Men nå dipper den til 40~45 fps på alt av max..

 

Har alltid hatt endel problemer med skjermkortet fra tid til annen, så ønsker vel et mer stabilt kort som faktisk HOLDER en periode istedenfor at jeg må oppgradere annenhvert år :S.

 

Takk for tiden du brukte på innlegget ditt å, var veldig langt ^^

 

Busjett:

Cirka; 10k

Dette inkluderer: GPU & Skjerm.

 

Ville ikke tro en 120/144 Hz skjerm kostet stort.. Tok en kjapp titt og så prisene lå på rundt 3-7k :I *iiip :I*

 

Konklusjonen er denne:

Burde jeg gå for et skjermkort som har 11 GB VRam men 1480 MHz base clock og 1582 MHz boost..

 

Eller gå for et skjermkort som har 8 GB VRam med 1708 MHz og 1847 MHz boost clock speed?

 

11 GB burde holde i flere år fremover? Men samtidig som klokke hastigheten er viktig vet jeg ikke helt.

Lenke til kommentar

Konklusjonen er denne:

Burde jeg gå for et skjermkort som har 11 GB VRam men 1480 MHz base clock og 1582 MHz boost..

 

Eller gå for et skjermkort som har 8 GB VRam med 1708 MHz og 1847 MHz boost clock speed?

 

11 GB burde holde i flere år fremover? Men samtidig som klokke hastigheten er viktig vet jeg ikke helt.

Det er ingen negative konsekvenser ytelsesmessig ved å gå for et GTX 1080 Ti, selv om det kjører på lavere klokkefrekvenser enn et GTX 1080 har det vesentlig flere regneenheter, hadde du lest en anmeldelse av et 1080 Ti hadde du sett dette relativt raskt.

 

Antall Gigabyte med minne på skjermkort er om dagen mer enn nok for alle kort på markedet, det var først i fjor at 2GB begynte å bli et problem, og 2GB var High-end i 2011.

 

For å sammenligne med biler:

Et 1080 Ti har en 12-sylindret motor, mens et 1080 har en 8-sylindret motor. Jo flere sylindre, dess høyere drivstoffforbruk, men det er ingen tvil om at 1080 Ti kan yte mer når det har flere sylindre enn et 1080.

Et 1080 Ti har 11 GB bagasjerom, mens et 1080 har 8 GB bagasjerom. Når spill du kjører stort sett bruker mindre enn 4 GB er det totalt irrellevant hvor stort bagasjerom du har.

Lenke til kommentar

 

Konklusjonen er denne:

Burde jeg gå for et skjermkort som har 11 GB VRam men 1480 MHz base clock og 1582 MHz boost..

 

Eller gå for et skjermkort som har 8 GB VRam med 1708 MHz og 1847 MHz boost clock speed?

 

11 GB burde holde i flere år fremover? Men samtidig som klokke hastigheten er viktig vet jeg ikke helt.

Det er ingen negative konsekvenser ytelsesmessig ved å gå for et GTX 1080 Ti, selv om det kjører på lavere klokkefrekvenser enn et GTX 1080 har det vesentlig flere regneenheter, hadde du lest en anmeldelse av et 1080 Ti hadde du sett dette relativt raskt.

 

Antall Gigabyte med minne på skjermkort er om dagen mer enn nok for alle kort på markedet, det var først i fjor at 2GB begynte å bli et problem, og 2GB var High-end i 2011.

 

For å sammenligne med biler:

Et 1080 Ti har en 12-sylindret motor, mens et 1080 har en 8-sylindret motor. Jo flere sylindre, dess høyere drivstoffforbruk, men det er ingen tvil om at 1080 Ti kan yte mer når det har flere sylindre enn et 1080.

Et 1080 Ti har 11 GB bagasjerom, mens et 1080 har 8 GB bagasjerom. Når spill du kjører stort sett bruker mindre enn 4 GB er det totalt irrellevant hvor stort bagasjerom du har.

 

Der er problemet, 4 GB GDDR5 minne er ikke nok for Cities: Skylines eller BeamNG.Drive.

 

Folk med 8 og 11 ville jeg tro ikke har dette problemet, men når man kommer opp i 2-3 millioner befolkning sliter alle kort uansett hva du drar på.. Å folk bruker 900 assets++ og 50+ mods.. Forventer nesten at ingenting kommer til å holde til Cities; Skylines.

 

Ang. andmeldelser, leste kun noen om X & Z og om Titan X, leste kjapt gjennom, så ikke noe spesielt ut fra kortene. Eneste som virker å ha noe interesse er Frozen funksjonen og at vifter ikke brukes i det hele tatt under liten load.

 

Beklager, men jeg klarer ikke å forklare hvordan dette funker på en enkel nok måte for deg. Kanskje noen andre tar jobben :)

Ser den, ikke lett og forklare om MHz er viktigere enn 8 eller 11 GB.

 

Må nok gå for MHz ^^

 

 

Kjøp ti kortet og test. Det beste spille (og andre ting kortet) du får nå, ja uten om titan x da.

Heh, i wish men når skjermen koster 3-5k er det jo litt sært og ikke få full utnytte av kortet ^^

Lenke til kommentar

120 Hz har ærlig talt ikke stort for seg om Cities: Skylines er hovedfokuset, det er ikke akkurat et spill som krever raske reaksjoner eller har mye bevegelse i seg.

Hvis ytelsesproblemene dine i Cities: Skylines dukker opp med høy befolkning og mange mods er det CPU og RAM som er flaskehalsen, eller så er moddene du bruker er rett og slett elendig programmert, som ofte er tilfellet.

 

Test av 1080 Ti: http://www.tomshardware.com/reviews/nvidia-geforce-gtx-1080-ti,4972-2.html

Som du ser er det et hestehode foran et vanlig 1080, det er fordi det har flere regneenheter. Det at 1080 Ti opererer på rundt 1 600 000 000 perioder per sekund kontra 1080 sine 1 800 000 000 perioder per sekund hjelper fint lite når et 1080 Ti kan gjøre ca 3500 flyttallsoperasjoner per periode, som er 1000 operasjoner mer enn det 1080 klarer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...