Gå til innhold

Norges kulturarv har lagt inn sperre mot Internet Explorer

Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Jeg sitter på kundestøtte for en webløsning, og mange brukerproblemer løses elegant ved å bytte til Chrome eller Firefox. Det er meget mulig at dette ligger i designet av løsningen, men det er en svært enkel fiks.

Lenke til kommentar

[..] mange brukerproblemer løses elegant ved å bytte til Chrome eller Firefox [..] det er en svært enkel fiks.

Ikke for Ragna som er 60 til 120 år. Hun hakke peiling på hvordan ny nettleser skal installeres, og i tillegg kan det være veldig vanskelig å forklare via telefon.

--

Det er altfor mange som fortsatt bruker IE til at man kan tillate seg slike elendige løsninger. Attpåtil er dette for et bibliotek og ikke et LAN-party for fjortenåringer. De ansvarlige hos Nasjonalbiblioteket må være grovt inkompetente.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du får en del https utfordringer med eldre versjoner av nettlesere og OS. Det er ikke alltid du ønsker å eksponere server siden din ved å tilby så utdaterte TLS opsjoner at eldre versjoner av nettlesere og OS henger med. Det gjelder ikke bare eldre versjoner av windows og IE, det gjelder alle plattformer.

Hva enn problemet måtte være kan man ikke la det gå utover brukeren, selv om vedkommende har en datamaskin fra steinalderen.

Lenke til kommentar

Jeg sitter på kundestøtte for en webløsning, og mange brukerproblemer løses elegant ved å bytte til Chrome eller Firefox. Det er meget mulig at dette ligger i designet av løsningen, men det er en svært enkel fiks.

Vel internett Explorer ligger langt bak i støtte av Html5 og Ecmascript(javascript). Derfor vil det si at jeg som utvikler ikke kan bruke nye funksjoner som forenkler/forbedrer koden hvis jeg skal støtte IE. Dette utenom at jeg må bruke polyfills osv. Så det er mer tungvinnt og du må tilpasse løsningen til IE så mye du klarer. Dette vil igjen føre til at utviklingen vil ta lenger tid og holdes noe tilbake på grunn av at det må støttes en nettleser som fikk siste oppdatering i 2013.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du får en del https utfordringer med eldre versjoner av nettlesere og OS. Det er ikke alltid du ønsker å eksponere server siden din ved å tilby så utdaterte TLS opsjoner at eldre versjoner av nettlesere og OS henger med. Det gjelder ikke bare eldre versjoner av windows og IE, det gjelder alle plattformer.

Hva enn problemet måtte være kan man ikke la det gå utover brukeren, selv om vedkommende har en datamaskin fra steinalderen.

Jeg skjønner tankegangen. Men dette vil gå utover brukeren uansett. hastigheten på nyutvikling vil sinkes. Så brukeren blir truffet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg skjønner tankegangen. Men dette vil gå utover brukeren uansett. hastigheten på nyutvikling vil sinkes. Så brukeren blir truffet.

Nettopp. Prioriteringen blir da hvilke brukere en ønsker dette skal gå ut over;

De med nytt utstyr (som vil oppleve en dårligere tjeneste enn nødvendig) eller de med gammelt utstyr (som ikke får tjenesten i det hele tatt).

Lenke til kommentar

Så du ville vurdert å eksponere din server for kjente svakheter for at brukere med utdatert oppsett skal kunne koble seg til?

• Liker 4
Lenke til kommentar

Så du ville vurdert å eksponere din server for kjente svakheter for at brukere med utdatert oppsett skal kunne koble seg til?

Hvorfor må alt være på samme server?

Det må det selvfølgelig ikke. La meg presisere; Ville du vurdert å eksponere ditt TLS termineringspunkt for kjente svakheter for at brukere med utdatert oppsett skal kunne koble seg til?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...