torest Skrevet 13. oktober 2017 Del Skrevet 13. oktober 2017 Wärtsilä er kandidat 1 til Norwegian Tech Award.De lader ferge med 1,2 megawatt effekt - uten fysisk kontakt med fartøyet Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 13. oktober 2017 Del Skrevet 13. oktober 2017 "På kaia er 1,8 megawattimer teknisk begrensning." Begrensingen må vel være på effekt, ikke energi. 1 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 13. oktober 2017 Del Skrevet 13. oktober 2017 Enig med deg! Eneste mulighet er hvis laderen blir varmere og varmere og tåler kun en viss tid før den må kobles fra... 1 Lenke til kommentar
torest Skrevet 13. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2017 "På kaia er 1,8 megawattimer teknisk begrensning." Begrensingen må vel være på effekt, ikke energi. Korrekt påpekt. Redigeringsfeil som nå er rettet. (red.) Lenke til kommentar
larstdahl Skrevet 13. oktober 2017 Del Skrevet 13. oktober 2017 1.2 MW effekt, og teoretisk virkningsgrad på ca 96%, skulle gi minimum 48 kW tap i form av varme. Hvor oppstår denne varmen, og hvordan blir de kvitt den? 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 13. oktober 2017 Del Skrevet 13. oktober 2017 Intet annet enn utrolig imponerende. Jeg må innrømme at jeg avskrev denne teknologien for noen år siden... Så feil kan man ta. Hadde vært interessant å fått visst hvordan de gjør kompenseringen for bevegelser. De må på en eller annen måte styre magnetfeltet. Har de flere spoler i forskjellige plan? Lenke til kommentar
RJohannesen Skrevet 13. oktober 2017 Del Skrevet 13. oktober 2017 Intet annet enn utrolig imponerende. Jeg må innrømme at jeg avskrev denne teknologien for noen år siden... Så feil kan man ta. Hadde vært interessant å fått visst hvordan de gjør kompenseringen for bevegelser. De må på en eller annen måte styre magnetfeltet. Har de flere spoler i forskjellige plan? Hva mener du med bevegelser? De låser ferga fast med "sugekoppen" og "land-delen" vil da ha samme plassering i forhold til ferja hvis den beveger seg. Jeg regner med at armen tillater litt bevegelser fra sjøgang. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 13. oktober 2017 Del Skrevet 13. oktober 2017 Intet annet enn utrolig imponerende. Jeg må innrømme at jeg avskrev denne teknologien for noen år siden... Så feil kan man ta. Hadde vært interessant å fått visst hvordan de gjør kompenseringen for bevegelser. De må på en eller annen måte styre magnetfeltet. Har de flere spoler i forskjellige plan? Hva mener du med bevegelser? De låser ferga fast med "sugekoppen" og "land-delen" vil da ha samme plassering i forhold til ferja hvis den beveger seg. Jeg regner med at armen tillater litt bevegelser fra sjøgang. – Det er kjente prinsipper med elektromagnetiske felt. Kjernen i teknologien er å styre kraftoverføringen og få maksimal utnyttelse av effektene. Det er uhyre komplisert når det er to enheter som beveger seg i forhold til hverandre, både horisontalt, vertikalt, og rull, sier Sørfonn. Lenke til kommentar
Christer Fure Nervik Skrevet 13. oktober 2017 Del Skrevet 13. oktober 2017 1.2 MW effekt, og teoretisk virkningsgrad på ca 96%, skulle gi minimum 48 kW tap i form av varme. Hvor oppstår denne varmen, og hvordan blir de kvitt den? Om hvordan er det med strålingen rundt ladeutstyret ? Tapsenergien "forsvinner" ikke... den omgjøres til ett eller annet.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 13. oktober 2017 Del Skrevet 13. oktober 2017 1.2 MW effekt, og teoretisk virkningsgrad på ca 96%, skulle gi minimum 48 kW tap i form av varme. Hvor oppstår denne varmen, og hvordan blir de kvitt den? Om hvordan er det med strålingen rundt ladeutstyret ? Tapsenergien "forsvinner" ikke... den omgjøres til ett eller annet.. Ja, "el-følsomme" får vel fritak fra å ta fergen... Lenke til kommentar
Christer Fure Nervik Skrevet 13. oktober 2017 Del Skrevet 13. oktober 2017 Hva er energibehovet for fergen på en tur mellom ladingene ?? Er det ladestasjoner på begge sider ? Hvordan er forholdet mellom maksimal ladekapasitet ved kai (i normal rutedrift) i forhold til energibehovet som fergen trenger fram til neste lading ? (Blir det problemer om f.eks fergen får 1min kortete ladetid med kai?) Batterkapasiteten ombord - hvordan er bruken ved normal drift ? - lades det til 100% ved hver lading ? - hva er normal restkapasitet rett før neste neste lading ? Lenke til kommentar
likferd Skrevet 14. oktober 2017 Del Skrevet 14. oktober 2017 1.2 MW effekt, og teoretisk virkningsgrad på ca 96%, skulle gi minimum 48 kW tap i form av varme. Hvor oppstår denne varmen, og hvordan blir de kvitt den? Om hvordan er det med strålingen rundt ladeutstyret ? Tapsenergien "forsvinner" ikke... den omgjøres til ett eller annet.. Der er ingen stråling. Dette er snakk om elektromagnetisme. Tapet er i induksjonsprosessen, og går rett til varme. Om du har en QI lader til mobilen så vet du at det blir veldig varmt. Problemet her er jo at de må ta unna 48kW varme istedet for et par watt i mobilens tilfelle, så man må trenge seriøse kjøleløsninger. Lenke til kommentar
asshole Skrevet 20. oktober 2017 Del Skrevet 20. oktober 2017 En plugg hadde nå vært 1000 ganger enklere da, men arti læll. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå