Gå til innhold

TEST: GoPro Hero6 Black


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det noen begrensning på hvor lang en timelapse-video kan være, utover begrensning på minnekortstørrelse?

 

Batteritiden tror jeg vil være den største utfordringen, men vi har ikke testet timelaps-funksjonen så jeg kan ikke garantere at det ikke er noen andre begrensninger. Hvis ingen andre vet mer her kan du jo spørre i GoPros egne forum, der er det sikkert noen som har brukt timelapsen mer :-)

Lenke til kommentar

 

Litt overflatisk test IMO. For det første er dette kameraet som Hero5 skulle/burde vært i fjor. Hero5 var bare kosmetisk oppgradert fra Hero4. Det er derfor helt hinsides at markedsprisen på Hero6 er hele 52 prosent høyere enn Hero5. Det vil nok påvirke salget vesentlig. jeg tviler saterk på at den pressede bunnlinjen til Gopro vil fly i taket med dette kameraet.

 

Dårlig 4K støtte: 4K60 fungerer ikke samtidig med bildestabilisering. Så her blir det stryk. LINEAR bildeutsnitt uten fisheye forvregning fungerer fortsatt kun i 2.7K oppløsning. Siden LINEAR er tilnærmet påkrevet ved bruk som dronekamera (feks Gopro sin Karma) får du ikke filmet luftfoto i 4K .

 

GoPro har øket fargemetningen noe helt enormt. Såpass mye at det i mange scener ser helt hyper ut. Trolig bare en software endring og sier lite om kvaliteten på kamera selv om nå mange mener fargene er knall.

 

Lyden er fremdeles sub-optimal, spesielt hvis du tar av side-døren for å bruke kameraet i GoPro sin egen Karma Grip-stabilisator. Den dårlige lyden henger igjen fra Hero5 som har samme "patent". Tydelighvis bryr Gopro seg overhode ikke om å fikse dette men mener den dårlige lyden er grei nok.

 

Jeg er ikke enig i at testen er overfladisk. Med over 2000 ord, 4 testvideoer (der 3 er "side om side") og flere sammenligningsbilder, tror jeg faktisk vi går mer i dybden og gir et bedre sammenligningsgrunnlag for leserne våre enn mange andre tester jeg sjekka nå. Klart man kan gå enda mer detaljert til verks, men det er begrenset hvor mye tid og spalteplass vi kan bruke på ett kamera, og da holder vi oss til å teste og omtale det vi mener er mest relevant. Hvis det er noe du savner må du gjerne si ifra - vi tar til oss alle relevante innspill, selv om ikke alt alltid blir med videre :-)

 

Å være uenig med vurderingen er en annen sak. Vi sier ikke at vi har fasiten og at vårt ord er lov. Istedet kommer vi med vår vurdering og tanker om kameraet, og forsøker så godt vi kan å gi leserne den informasjonene de trenger for å gjøre seg opp sin egen mening. Som for eksempel videoen der vi sammenligner 4K 60p uten stabilisering med 4K 30p med stabilisering.

Dere nevner ikke den generelt dårlige lyden og den enda mer tragiske lyden når man tar av sidedøren og plasserer Hero6 i Karma Grip.

 

Et utall tester på nett finner også at gjengivelsen i mørket er dårligere på Hero6 enn Hero5.

 

Og så har vi prisen igjen. GoPro slår seg sammen med SocioNext for å lage en billigere kameraprosessor enn det de må betale for tidligere markedsleder Ambarella som til nå har vært å finne i samtlige GoPro kameraer de siste fem årene. Men allikvel er altså butikkprisen i Norge 52% (!) større enn for Hero5. Dette premiumet vil man at man skal betale for tilt kompensert elektronisk bildestabilisering (i SoC) og økningen fra 30 til 60 FPS.

Lenke til kommentar

filming innendørs hvor det er ex. lysstoffrør på 50Hz vil blafre på opptak hvis man ikke bruker PAL innstilling, eller også utendørs om kvelden med gatebelysning......belysning generelt i Norge er 50Hz(PAL)

 

høyeste fps gir bedre video så velg derfor uansett 60Hz(NTSC) fremfor 50Hz.... 

 

Vel, i dårlig lys vil 25 FPS absolutt gi et bedre bilde enn 60 FPS siden du kan eksponere hvert bilde i et lengre tidsrom.

Lenke til kommentar

 

 

Litt overflatisk test IMO. For det første er dette kameraet som Hero5 skulle/burde vært i fjor. Hero5 var bare kosmetisk oppgradert fra Hero4. Det er derfor helt hinsides at markedsprisen på Hero6 er hele 52 prosent høyere enn Hero5. Det vil nok påvirke salget vesentlig. jeg tviler saterk på at den pressede bunnlinjen til Gopro vil fly i taket med dette kameraet.

 

Dårlig 4K støtte: 4K60 fungerer ikke samtidig med bildestabilisering. Så her blir det stryk. LINEAR bildeutsnitt uten fisheye forvregning fungerer fortsatt kun i 2.7K oppløsning. Siden LINEAR er tilnærmet påkrevet ved bruk som dronekamera (feks Gopro sin Karma) får du ikke filmet luftfoto i 4K .

 

GoPro har øket fargemetningen noe helt enormt. Såpass mye at det i mange scener ser helt hyper ut. Trolig bare en software endring og sier lite om kvaliteten på kamera selv om nå mange mener fargene er knall.

 

Lyden er fremdeles sub-optimal, spesielt hvis du tar av side-døren for å bruke kameraet i GoPro sin egen Karma Grip-stabilisator. Den dårlige lyden henger igjen fra Hero5 som har samme "patent". Tydelighvis bryr Gopro seg overhode ikke om å fikse dette men mener den dårlige lyden er grei nok.

 

Jeg er ikke enig i at testen er overfladisk. Med over 2000 ord, 4 testvideoer (der 3 er "side om side") og flere sammenligningsbilder, tror jeg faktisk vi går mer i dybden og gir et bedre sammenligningsgrunnlag for leserne våre enn mange andre tester jeg sjekka nå. Klart man kan gå enda mer detaljert til verks, men det er begrenset hvor mye tid og spalteplass vi kan bruke på ett kamera, og da holder vi oss til å teste og omtale det vi mener er mest relevant. Hvis det er noe du savner må du gjerne si ifra - vi tar til oss alle relevante innspill, selv om ikke alt alltid blir med videre :-)

 

Å være uenig med vurderingen er en annen sak. Vi sier ikke at vi har fasiten og at vårt ord er lov. Istedet kommer vi med vår vurdering og tanker om kameraet, og forsøker så godt vi kan å gi leserne den informasjonene de trenger for å gjøre seg opp sin egen mening. Som for eksempel videoen der vi sammenligner 4K 60p uten stabilisering med 4K 30p med stabilisering.

Dere nevner ikke den generelt dårlige lyden og den enda mer tragiske lyden når man tar av sidedøren og plasserer Hero6 i Karma Grip.

 

Et utall tester på nett finner også at gjengivelsen i mørket er dårligere på Hero6 enn Hero5.

 

Og så har vi prisen igjen. GoPro slår seg sammen med SocioNext for å lage en billigere kameraprosessor enn det de må betale for tidligere markedsleder Ambarella som til nå har vært å finne i samtlige GoPro kameraer de siste fem årene. Men allikvel er altså butikkprisen i Norge 52% (!) større enn for Hero5. Dette premiumet vil man at man skal betale for tilt kompensert elektronisk bildestabilisering (i SoC) og økningen fra 30 til 60 FPS.

Alle actionkameraer har dårlig lyd, noe annet forventer vi ganske enkelt ikke - det er en grunn til at GoPro lenge har lagt musikk over omtrent alle videoene på YouTube-kanalen sin. Men lyden har blitt bedre siden Hero5 Black, siden kameraet nå gjør en mye bedre jobb med å kutte vekk bassrumling. Dette kommenterer vi.

 

Ang. mørkegjengivelse kommenterer vi jo også dette, men siden det er litt «give and take», da det er sterkere farger på bekostning av litt mer kromastøy, har vi for eksempel ikke vektlagt det i konklusjonen eller karaktergivningen.

 

Prisen har vi også bemerket tydelig i testens konklusjon, og det er hovedgrunnen til at kameraet ikke får en generell anbefaling fra oss. Men om prisen er for høy for markedet eller ikke er en annen sak, det vil nok prishistorikken vise iløpet av det neste året.

Lenke til kommentar

 

filming innendørs hvor det er ex. lysstoffrør på 50Hz vil blafre på opptak hvis man ikke bruker PAL innstilling, eller også utendørs om kvelden med gatebelysning......belysning generelt i Norge er 50Hz(PAL)

 

høyeste fps gir bedre video så velg derfor uansett 60Hz(NTSC) fremfor 50Hz.... 

 

Vel, i dårlig lys vil 25 FPS absolutt gi et bedre bilde enn 60 FPS siden du kan eksponere hvert bilde i et lengre tidsrom.

Det vil nok være mer aktuelt å sammenligne 50 med 60 fps og 25 med 30 fps, og da tviler jeg på at kvalitetsforskjellen blir så fryktelig stor. Men om vi sammenligner 25 vs 50 fps, og ser bort fra ulempene med lengre lukkertid relatert til bevegelsesuskarphet (problem hvis vi forholder oss til "tradisjonell" actionkamerabruk), så er det fortsatt ikke et 1-1 (2-1?) forhold mellom bildekvalitetsforbedringen på 25 vs 50 fps. Ved 50 fps vil det være mindre endring fra bilde til bilde, noe som vil være lettere for kodeken å prossessere, og som i teorien kan kompensere for mer bildestøy. Hvordan det slår ut må man nesten sammenligne i praksis for å få et fornuftig svar på. Dette gjelder dog ikke hvis det er veldig lite bevegelse i bildet, så på statiske bilder i mørke omgivelser vil nok den lavere fps-en gi bedre bilder.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...