Gå til innhold

Det tok kun 24 timer å knekke kopibeskyttelsen til Middle-earth: Shadow of War


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

At piratkopiering av spill til syvende og sist er et tyveri er det vanskelig å argumentere imot.

 

Nei, det er det ikke, det er to forskjellige ting, hvorfor insisterer så mange på denne feilaktige banaliseringen?

 

AtW

 

 

 

 

By pirating a song, video game, or movie, that’s taking away part of the market earnings that the creator is entitled to.

http://hollythelibrarian.com/2013/05/19/piracy-is-theft-no-matter-what-people-say/

Lenke til kommentar

At piratkopiering av spill til syvende og sist er et tyveri er det vanskelig å argumentere imot.

 

Nei, det er det ikke, det er to forskjellige ting, hvorfor insisterer så mange på denne feilaktige banaliseringen?

 

AtW

 

Stjele? Tjaaa. Kanskje ikke, men man må vel innse at det blir litt som å snike seg inn på kino. Man får tilgang på noe som man egentlig skulle betale for.
Lenke til kommentar

At piratkopiering av spill til syvende og sist er et tyveri er det vanskelig å argumentere imot.

 

Nei, det er det ikke, det er to forskjellige ting, hvorfor insisterer så mange på denne feilaktige banaliseringen?

 

AtW

 

Kan du utdype hvorfor dette er to forskjellige ting?

Lenke til kommentar

At piratkopiering av spill til syvende og sist er et tyveri er det vanskelig å argumentere imot.

 

Nei, det er det ikke, det er to forskjellige ting, hvorfor insisterer så mange på denne feilaktige banaliseringen?

 

AtW

Ta Stardew Valley, for eksempel. Én fyr satt og jobbet med det i flere år. Det var et enormt arbeid han la inn i det, og det kostet enormt mye tid og krefter, for ikke å snakke om økonomisk. Så da spillet endelig kom ut, ble det spredt på piratsider omtrent fra dag én, og fyren satt igjen uten en krone for alt strevet. "Alle" er enige om at spillet er et mesterverk, men fyren som lagde det får ingenting igjen for det. Hvordan tror du han føler det nå?

 

Nå gikk det heldigvis ikke sånn med han, og han er godt i gang med neste prosjekt. Men det er realiteten når vi snakker om piratkopiering. Samme hva man kaller det, handler det om å ta ting som ikke er ditt, og drite i å betale for det. Det får enorme konsekvenser - inkludert for deg selv, når du sitter der med always online osv. Når man leser om utviklere som går konkurs er det lett å tenke huffda, det var kjipt. Men det er også lett å glemme at dette er folk som har jobbet i årevis med noe de er svært engasjerte med, og nå sitter de der plutselig uten jobb. Og du klarer likevel å forsvare piratkopiering?

Endret av Schreiber
Lenke til kommentar

Fatte å begriper ikke hvordan folk i 2017 ikke enda forstår at pga et produkt er sammensat av 1010101010101 så er det fortsatt noen som har laget det og som eier rettigheter på det. Ergo, om du vil ha det så må du som med produkter sammensat av materie, betale.

 

Burde ikke være rocket science dette. 

Endret av LarZen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

At piratkopiering av spill til syvende og sist er et tyveri er det vanskelig å argumentere imot.

 

Nei, det er det ikke, det er to forskjellige ting, hvorfor insisterer så mange på denne feilaktige banaliseringen?

 

AtW

Ta Stardew Valley, for eksempel. Én fyr satt og jobbet med det i flere år. Det var et enormt arbeid han la inn i det, og det kostet enormt mye tid og krefter, for ikke å snakke om økonomisk. Så da spillet endelig kom ut, ble det spredt på piratsider omtrent fra dag én, og fyren satt igjen uten en krone for alt strevet. "Alle" er enige om at spillet er et mesterverk, men fyren som lagde det får ingenting igjen for det. Hvordan tror du han føler det nå?

 

Nå gikk det heldigvis ikke sånn med han, og han er godt i gang med neste prosjekt. Men det er realiteten når vi snakker om piratkopiering. Samme hva man kaller det, handler det om å ta ting som ikke er ditt, og drite i å betale for det. Det får enorme konsekvenser - inkludert for deg selv, når du sitter der med always online osv. Når man leser om utviklere som går konkurs er det lett å tenke huffda, det var kjipt. Men det er også lett å glemme at dette er folk som har jobbet i årevis med noe de er svært engasjerte med, og nå sitter de der plutselig uten jobb. Og du klarer likevel å forsvare piratkopiering?

3 millioner solgte på Steam, pluss det spillet har solgt på konsoll?

"...satt igjen uten en krone..." passer ikke helt inn her, eller har jeg gått glipp av noe?

De $30 millionene får han sikkert til å føle seg ganske OK

http://www.gamerevolution.com/features/13384-stardew-valleys-single-developer-has-made-over-30-million#/slide/1

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Med den griske praksisen som har blitt vist av utviklere de site årene, med innhold låst bak pakkepriser på spill, har dem lagt opp til piratkopiering selv. Kjøp super duper deluxe edition og få med div dill, våpen, rustninger og whatever for den nette sum av 1000 kr.

For å ikke snakke om dag èn dlc med ekstra innhold, loot kasser, penge grabb, penge grabb....

Jeg har ingen problemer å laste ned spill for å gi utviklere fingeren, slik de gir meg fingeren. Og jeg håper tusenvis av andre folk gjør det samme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

At piratkopiering av spill til syvende og sist er et tyveri er det vanskelig å argumentere imot.

 

Nei, det er det ikke, det er to forskjellige ting, hvorfor insisterer så mange på denne feilaktige banaliseringen?

 

AtW

Ta Stardew Valley, for eksempel. Én fyr satt og jobbet med det i flere år. Det var et enormt arbeid han la inn i det, og det kostet enormt mye tid og krefter, for ikke å snakke om økonomisk. Så da spillet endelig kom ut, ble det spredt på piratsider omtrent fra dag én, og fyren satt igjen uten en krone for alt strevet. "Alle" er enige om at spillet er et mesterverk, men fyren som lagde det får ingenting igjen for det. Hvordan tror du han føler det nå?

 

Nå gikk det heldigvis ikke sånn med han, og han er godt i gang med neste prosjekt. Men det er realiteten når vi snakker om piratkopiering. Samme hva man kaller det, handler det om å ta ting som ikke er ditt, og drite i å betale for det. Det får enorme konsekvenser - inkludert for deg selv, når du sitter der med always online osv. Når man leser om utviklere som går konkurs er det lett å tenke huffda, det var kjipt. Men det er også lett å glemme at dette er folk som har jobbet i årevis med noe de er svært engasjerte med, og nå sitter de der plutselig uten jobb. Og du klarer likevel å forsvare piratkopiering?

For det første er det ingen her som har forsvart piratkopiering, bare påpekt at det ikke er å stjele. At det ikke er å stjele er, som det også har blitt påpekt, ikke et argument for at det er greit.

 

Så til fantasihistorien din… Det er veldig liten sammenheng mellom piratkopiering og salg eller mangel på salg. Bransjens påstand om at hver piratkopi er et tapt salg er rett og slett feil.

 

Dette er forøvrig heller ikke et forsvar for piratkopiering.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

At piratkopiering av spill til syvende og sist er et tyveri er det vanskelig å argumentere imot.

 

Nei, det er det ikke, det er to forskjellige ting, hvorfor insisterer så mange på denne feilaktige banaliseringen?

 

AtW

Ta Stardew Valley, for eksempel. Én fyr satt og jobbet med det i flere år. Det var et enormt arbeid han la inn i det, og det kostet enormt mye tid og krefter, for ikke å snakke om økonomisk. Så da spillet endelig kom ut, ble det spredt på piratsider omtrent fra dag én, og fyren satt igjen uten en krone for alt strevet. "Alle" er enige om at spillet er et mesterverk, men fyren som lagde det får ingenting igjen for det. Hvordan tror du han føler det nå?

 

 

Ta saken med en bekjent av meg, han var ute på byen men ble utsatt for blind vold, flikk flere brudd i ansiktet og er når nervøs når han er på byen. Tror du han føler seg bra? Ble han utsatt for tyveri?

 

AtW

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

At piratkopiering av spill til syvende og sist er et tyveri er det vanskelig å argumentere imot.

 

Nei, det er det ikke, det er to forskjellige ting, hvorfor insisterer så mange på denne feilaktige banaliseringen?

 

AtW

By pirating a song, video game, or movie, that’s taking away part of the market earnings that the creator is entitled to.[/size]

http://hollythelibrarian.com/2013/05/19/piracy-is-theft-no-matter-what-people-say/

 

Only if someone listening to/playing/watching the pirated song/video game/movie, would've paid for said song/video game/movie, if a pirated version was not available!

Endret av QS4MO8J3
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

At piratkopiering av spill til syvende og sist er et tyveri er det vanskelig å argumentere imot.

 

Nei, det er det ikke, det er to forskjellige ting, hvorfor insisterer så mange på denne feilaktige banaliseringen?

 

AtW

Ta Stardew Valley, for eksempel. Én fyr satt og jobbet med det i flere år. Det var et enormt arbeid han la inn i det, og det kostet enormt mye tid og krefter, for ikke å snakke om økonomisk. Så da spillet endelig kom ut, ble det spredt på piratsider omtrent fra dag én, og fyren satt igjen uten en krone for alt strevet. "Alle" er enige om at spillet er et mesterverk, men fyren som lagde det får ingenting igjen for det. Hvordan tror du han føler det nå?

 

Nå gikk det heldigvis ikke sånn med han, og han er godt i gang med neste prosjekt. Men det er realiteten når vi snakker om piratkopiering. Samme hva man kaller det, handler det om å ta ting som ikke er ditt, og drite i å betale for det. Det får enorme konsekvenser - inkludert for deg selv, når du sitter der med always online osv. Når man leser om utviklere som går konkurs er det lett å tenke huffda, det var kjipt. Men det er også lett å glemme at dette er folk som har jobbet i årevis med noe de er svært engasjerte med, og nå sitter de der plutselig uten jobb. Og du klarer likevel å forsvare piratkopiering?

 

 

 

Piratkopiering sprer informasjon og sørger for at flere får vite om spillet. Jeg tør å påstå at Stardew Valley ble så stort som det gjorde på grunn av piratkopiering. Om noen piratkopierer er det ingenting som tilsier at denne personen ville kjøpt spillet om det ikke var tilgjengelig utenom. Det blir heller større sjanse for at personen kjøper spillet, fordi de har hatt muligheten til å teste det ut. Om noen piratkopierer så blir det ikke som å ta spillet i butikken eller snike på kino. Det er helt greit at det moralskt sett ikke er ok, men det handler om det større bildet og hva utvikleren faktisk får ut av det. Jeg tror ikke du kan finne ett eneste spill som har solgt værre på grunn av piratkopiering, snarere tvert i mot. Det handler heller ikke om tiden personen har puttet inn i produktet, selv om jeg bruker en uke på å tegne en strekmann, så betyr ikke det at den tegningen er verdt en ukes lønn eller strev.

 

Hele diskusjonen rundt piratkopiering er bare en moralsk fallem og enden på visa er at det alltid vil eksistere. Det finnes alltid noen som ikke er villig å betale full pris.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er trist at noen fortsatt mener at piratkopiering ikke er det samme som å stjele, det vitner om mangel på rettsforståelse...

Loven om opphavsrett er til for at nettopp ikke-fysiske arbeider skal ha samme rettsvern som fysiske objekter. Det er ikke noe å diskutere så lenge dette er nedfelt i loven. Alle mulige analogier forandrer ikke på faktum... De dårlige analogiene gjelder begge parter, både "you wouldn't download a car" og "jeg har ikke fysisk tatt noe, jeg har bare kopiert en original" holder ikke vann...

 

Det er en grunn til at vi har egne jurister på opphavsrett :)

Lenke til kommentar

Jeg har ikke ulovlig lasta ned spill på mange år. Nå vurderer jeg ig gjøre det med shadow of war og battlefront 2 bare på trass.

 

Samme her, har aldri lastet ned et spill via torrents, men har delt spill med hverandre på lan osv og da gjerne gamle spill som er vanskelig å få tak i på andre måter.

 

Alle som er noenlunde oppegående kjøper spill i dag, digitalt koster det ingenting om man venter noen mnd etter spillet er ute.

 

Men disse to spillene laster jeg kanskje ned på pur, for jeg er interessert i spillene men vil ikke gi de griske store selskapene mer penger. Ubisoft, EA, Activision har jeg ikke kjøpt et spill av på lenge (med unntak av M+R).

 

Stardew Valley har jeg derimot kjøpt 2 ganger. Samme med Witcher 3. Spill som er laget av folk som bryr seg og er stolte av produktene sine.

 

Stem med lommebøkene deres folkens!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...