Gå til innhold

Virgin-milliardæren Richard Branson hiver seg på Hyperloop-prosjektet


Anbefalte innlegg

Så du refererer til de velkjente sitatene fra dem som mente pil og bue var umulig, eller de enda mer kjente uttalelsene fra dem som mente flåter var umulige?

De fleste som tar grundig feil tar grundig feil fordi en del typer teknologi kan utvikles videre i et voldsomt tempo, og styres av faktorer som ikke er fysisk begrensende. Et eksempel på dette er selvsagt datamaskiner, der eksempelet vil være at man i 1965 uttalte at datamaskiner en gang i fremtiden kan komme ned i ett tonn, at verden bare vil behøve en håndfull datamaskiner, og at det aldri vil være aktuelt for folk å ha en datamaskin privat. Årsaken til at dette slo feil er selvsagt tre vesentlige:
1: Den som uttalte seg kunne for lite om emnet.
2: Utviklingen styres av en teknologi som, inntil omtrent nå, har latt seg krympe og effektivisere til det ekstreme.
3: Den største driveren for denne utviklingen er forbruksmønster, ikke fysiske lover.

Når det gjelder hyperloop så finnes det ikke et forbruksmønster som i seg selv kan løse disse problemene. Man kan nemlig ikke kjøpe seg bort fra fysikkens lover. Det var i sin tid ikke fysikkens lover som trigget disse i retrospekt fjerne uttalelsene om datamaskiner, det var rene gjetninger.

Det vi snakker om her er ikke trender, antatt nødvendighet osv, det er simpelthen slik at 640km er 640km også om 20 år, trykkforskjellen er den samme. Vi vil få en utvikling på materialsiden, men det alene kan ikke løse problemene. Dessuten må man spørre seg hva et nanorør på 640km vil koste å produsere. Problemet er så enkelt og transparent som dette:

- Musk og gjengen holder kjeft om en del av de problemene de ikke ser noen løsning på.
- Kostnader, dimensjonering osv er grovt underdrevet.
- Drift og vedlikehold er i seg selv fullstendig oversett.
- De tekniske utfordringene som faktisk omtales er allikevel forklart løst med metoder som ikke er i nærheten av å være tilstrekkelige.

Jeg kan rett og slett ikke tro på at det store gapet mellom såkalt white paper og virkelighet skulle være ukjent for dem. Dessuten er det helt urimelig å tenke seg at i det minste noen i en organisasjon som involverer såpass mange ingeniører ikke ser dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tok en rask beregning av overflaten vs solcelle. Det kan se ut til at en årsproduksjon fra dette oppsettet, om det dekker selve røret, verken mer eller mindre, er akkurat nok til å evakuere røret en gang i året. Det vil si, om man har en løsning på å lagre 500GWh rimelig tapsfritt i opptil 12 mnd. Jeg har da forutsatt standardsyklus for solceller i Sørnorge og typisk praktisk virkningsgrad for utbredte typer solcellepaneler. Dette forutsetter selvsagt at man alltid har optimal vinkel på panelene og at de aldri er dekket av snø eller annet. Dette tilsvarer for ordens skyld omtrent 2,5 milliarder kilometer i et flysete, eller altså hele Norges befolkning flydd fra øst til vest eller motsatt.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Nei, de er ikke en romflyprodusent. For det første har de ikke startet å produsere noe som helst. For det andre har de ikke et "romfly" som kan tåle re-entry, og for det tredje har de aldri virkelig hatt et bemannet objekt i verdensrommet.

 

 

 

Mulig de er ikke er en romflyprodusent etter din definisjon, og at de har ikke produsert noe som helst etter din definisjon... Bortsett fra at de altså er det og har det. Din omgang med fakta er som forventet. 

 

 

The Spaceship Company (TSC) is a British/American spacecraft manufacturing company that was founded by Burt Rutan and Richard Branson in mid-2005 and was jointly owned by Virgin Group (70%) and Scaled Composites (30%) until 2012 when Virgin Galactic became the sole owner. [...]

The company is manufacturing Virgin Galactic's spacecraft and will sell spacecraft to other buyers.

 

 

 

The Scaled Composites Model 339 SpaceShipTwo (SS2) is an air-launched suborbital spaceplane type designed for space tourism. It is manufactured by The Spaceship Company, a California-based company owned by Virgin Galactic.

 

 

Men det er ikke poenget. Poenget er at Hyperloop har hentet inn en profilert investor som jobber innenfor romfartssegmentet og dermed har erfaring med fysiske utfordringer. Som også ledes av en profilert investor, der vurdering av viability er en spisskompetanse i seg selv. Dette som kontrast til før de hadde klart å hente inn en slik investor. De har altså gått opp flere hakk i troverdighet som selskap. Det betyr ikke at de fysiske utfordringene blir noe enklere, men det betyr at tiltroen på at de kan løse dem faktisk går opp i markedet. 

 

Ikke like mye i diskusjonsforumet, kanskje. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Nei, de er ikke en romflyprodusent. For det første har de ikke startet å produsere noe som helst. For det andre har de ikke et "romfly" som kan tåle re-entry, og for det tredje har de aldri virkelig hatt et bemannet objekt i verdensrommet.

 

 

 

Mulig de er ikke er en romflyprodusent etter din definisjon, og at de har ikke produsert noe som helst etter din definisjon... Bortsett fra at de altså er det og har det. Din omgang med fakta er som forventet. 

 

 

The Spaceship Company (TSC) is a British/American spacecraft manufacturing company that was founded by Burt Rutan and Richard Branson in mid-2005 and was jointly owned by Virgin Group (70%) and Scaled Composites (30%) until 2012 when Virgin Galactic became the sole owner. [...]

The company is manufacturing Virgin Galactic's spacecraft and will sell spacecraft to other buyers.

 

 

 

The Scaled Composites Model 339 SpaceShipTwo (SS2) is an air-launched suborbital spaceplane type designed for space tourism. It is manufactured by The Spaceship Company, a California-based company owned by Virgin Galactic.

 

 

Men det er ikke poenget. Poenget er at Hyperloop har hentet inn en profilert investor som jobber innenfor romfartssegmentet og dermed har erfaring med fysiske utfordringer. Som også ledes av en profilert investor, der vurdering av viability er en spisskompetanse i seg selv. Dette som kontrast til før de hadde klart å hente inn en slik investor. De har altså gått opp flere hakk i troverdighet som selskap. Det betyr ikke at de fysiske utfordringene blir noe enklere, men det betyr at tiltroen på at de kan løse dem faktisk går opp i markedet. 

 

Ikke like mye i diskusjonsforumet, kanskje. 

 

 

Men herre gud a mann, er du bare ute etter å kverulere? Det er ikke "etter min definisjon". De har flydd opp med et vanlig fly med vinger, sluppet løs et lite fly med vinger som henger på dette igjen, flydd litt i tynn luft med vingestyring, pusteutstyr og lavt cockpittrykk. Så har de flydd ned til bakken igjen. De har vært på omkring 0,04% av distansen til månen, og de har aldri hatt et objekt i bane. De er heller ingen produsent. De holder på å teste prototyper og har holdt på med nettopp dette i 13 år. Dette er en stormannsgal manns drøm.

 

Imidlertid er utfordringene med slike farkoster svært trivielle sammenliknet med hyperloop. Ikke bare fordi hyperloop er mer teknisk utfordrende, men det er også viktig at hyperloop er samfunnsøkonomisk bærekraftig, kan skaleres opp slik den er tenkt, er komfortabel, er trygg til daglig bruk i høy frekvens selv om det skulle oppstå feil, ikke er vesentlig utsatt ved eventuell sabotasje og mye mye mer. Selv om hyperloop virker trivielt blant annet fordi det skjer på bakken er ikke det det samme som at det er slik.

 

Men om du har noen argumenter kan du jo gjerne komme med dem. Hvis du bare er ute etter å ta meg så gidder jeg ikke.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Det er godt å se at de som ikke kan en skit om fysikk kan forene seg om dette fantastiske prosjektet.

 

Fortsatt har ingen vist oss et realistisk scenario på hvordan man kan løse problemet som oppstår ved en eventuell punktering. I praksis vil dette, om ingen kommer opp med noe helt unikt, kunne medføre at samtlige pod-er på en strekning knuses til atomer, og at stasjonene i begge ender utslettes sammen med de nærliggende delene av byene.

 

Får man en punktering 30 mil fra endestasjonen på et 2-meters rør vil man få en luftsøyle på 1130 tonn som beveger seg med en fart på omkring 1000km/t mot endestasjonen. Podene den treffer på veien vil bli tilintetgjort og noen endestopp for å fange opp en slik luftsøyle kan man simpelthen ikke lage på en realistisk måte. Dette tilsvarer 15 fullastede Boeing 737 som krasjer samtidig for full maskin rett ned i stasjonsområdet. Man får en gate av ødeleggelser man ellers bare ser etter atomvåpen eller asteroidenedslag.

 

Hvor mener du disse kreftene kommer fra?

 

AtW

 

De kommer fra trykkforskjellen på atmosfærisk luft og det tilnærmede vakuumet inni røret.

 

 

En punktering av hvilken størrelse mener du lager slike krefter? Det er krefter som dannes av trykkforskjeller, men atomvåpenødeleggelser krever mye av de.

 

AtW

 

 

Problemet er ikke at man har ekstremt trykk, eller at man har en sone med vakuum og en med 1 bar trykk. Problemet er lengden på rørene, den kinetiske energien og, uten at det ser ut til å egentlig gjøre noen forskjell i praksis, hastigheten til pod-en.

 

I utgangspunktet vil en punktering av en viss størrelse nesten alltid medføre en total kollaps inntil man har oppnådd tilnærmet samme trykk innenfor og utenfor punkteringen. Men det man også må huske er at når pod-en treffer selv en moderat trykkbølge (som man vil få ved en  mindre lekkasje) så vil man få en coil-effekt. Trykket vil dermed øke inntil noe gir etter. Pod-en trykker på fra den ene siden, og den kinetiske energien på luften trykker på fra den andre siden. Om poden stopper raskt dør alle inni. Om den ikke stopper raskt rekker trykket å bli flere hundre bar og poden knuses. Hvor høyt trykk man må ha på en trykkbølge før en stillestående pod knuses til pinneved ved sammenstøt må man selvsagt regne på, men særlig mye trykk behøver man ikke.

 

Dette kan sammenliknes med hjelmdykking og fall til større dyp. Det er mange som har mistet livet på denne måten. Resultatet er ikke luftbobler i blodet eller liknende, men simpelthen at kroppens bløte deler er blitt skvist inn i selve dykkerhjelmen og delvis opp i slangen. Dette skjer sakte men sikkert. Se for deg da hvilket scenario man får om man legger hastighet og kinetisk energi inn i regnestykket. Om røret er på 3 meter i diameter og man holder kinetisk energi utenfor regnestykket så vil allikevel trykket alene medføre en retardasjon på 4,7G. Dette vil de fleste greit overleve dersom ikke kapselen sprekker. Men legger man derimot til trykket som løper løpsk foran kapselen, luftsøylen som trykker på fra motstatt side osv, så er trykket i løpet av mikrosekunder oppe i flere hundre bar. Da snakker vi plutselig om 500-1000G eller mer. Det kan ingen overleve, heller ikke kapselen, røret eller noe annet. Man får helt garantert en fullstendig blowout, og det samme vil skje med neste pod, og neste pod, og stasjonen i enden og omgivelsene rundt denne.

 

 

Hva mener du med "total kollaps"? I scenarioet ditt virker det som du mener store deler av røret er inntakt. Hvor store hull snakker du om her?

 

Dykkerulykker av denne typen er pga store og raske trykkendringer. Større enn trykkforskjellene det er snakk om her forøvrig. Ikke blir det noen atombombe-aktig hendelse av det heller.

 

AtW

 

Så sant hullet er vesentlig mindre enn tverrsnittet på røret vil det oppstå en innsnevring der det virker voldsomme krefter. Med total kollaps mener jeg der man får en punktering som tilsvarer bortimot tverrsnittet på røret. Det er ingen ting som tilsier at noen annen del av røret skal kollapse før man får en eller annen form for sammenstøt.

 

Disse dykkerulykkene innebærer såvisst ikke raske trykkendringer. Det tar en god del sekunder å falle 10 meter. Et slikt fall kan være katastrofalt, men allikevel innebærer det en trykkforskjell på langt mindre enn 1 bar. Faller man for eksempel 30 meter, og har en effektiv kompressor vil trykkforskjellen i mange tilfeller være så lite som 1 bar, og allikevel finner man dykkerens innvoller langt oppe i luftslangen. I og med det trege hendelsesforløpet er det med andre ord kun det statiske trykket som gjør "jobben". 

 

Ved en punktering i et 640 mil langt vakuumrør derimot, der er det ikke mye statisk over det hele. Det hele kan sammenliknes med forskjellen på en 100 tonns sten som ligger på bakken, og en som kommer farende fra verdensrommet.

 

 

Nei, man finner ikke dykkeres innvoller langt opp i luftslangen i et sånn tilfelle. Det er en urban myth.

 

Og hullet har et rørtversnitt? Igjen hvor kommer disse kreftene fra? Hva er vitsen med atombomber om man får atombombekrefter fra et rørtversnitt inn til vakum? Kan jo bare slippe ned en rørbit som mister enden når det lander.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

Et flyskrog sliter med det samme, men der er trykkforskjellen mindre enn en promille av det vi snakker om her. MVH forumcowboy.

 

Trykkforskjell mellom innside og utside i hyperloopp er ca 1 bar.

Trykkforskjell melllom innside og utside av flyskrog er ca 0,5bar (http://aerosavvy.com/aircraft-pressurization/)

Trykk i et bildekk er ca 2,5bar.

Trykk i hydrogentankene til Toyota Mirai er 700bar

 

Vakuum er ikke et høyt trykk (aldri mer enn 1bar) , men det som er stort her er trykksatt volum, så du har rett i at energimengden blir stor.

Tror du kan ha rett i din teori om luftsøyle, men kun dersom røret åpner seg fullstendig. Jeg tror ikke at et lite hull vil vokse til et større hull... Uansett, all reise medfører risiko, så ikke nødvendigvis noen "showstopper" :)

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

Det er godt å se at de som ikke kan en skit om fysikk kan forene seg om dette fantastiske prosjektet.

 

Fortsatt har ingen vist oss et realistisk scenario på hvordan man kan løse problemet som oppstår ved en eventuell punktering. I praksis vil dette, om ingen kommer opp med noe helt unikt, kunne medføre at samtlige pod-er på en strekning knuses til atomer, og at stasjonene i begge ender utslettes sammen med de nærliggende delene av byene.

 

Får man en punktering 30 mil fra endestasjonen på et 2-meters rør vil man få en luftsøyle på 1130 tonn som beveger seg med en fart på omkring 1000km/t mot endestasjonen. Podene den treffer på veien vil bli tilintetgjort og noen endestopp for å fange opp en slik luftsøyle kan man simpelthen ikke lage på en realistisk måte. Dette tilsvarer 15 fullastede Boeing 737 som krasjer samtidig for full maskin rett ned i stasjonsområdet. Man får en gate av ødeleggelser man ellers bare ser etter atomvåpen eller asteroidenedslag.

 

Hvor mener du disse kreftene kommer fra?

 

AtW

 

De kommer fra trykkforskjellen på atmosfærisk luft og det tilnærmede vakuumet inni røret.

 

 

En punktering av hvilken størrelse mener du lager slike krefter? Det er krefter som dannes av trykkforskjeller, men atomvåpenødeleggelser krever mye av de.

 

AtW

 

 

Problemet er ikke at man har ekstremt trykk, eller at man har en sone med vakuum og en med 1 bar trykk. Problemet er lengden på rørene, den kinetiske energien og, uten at det ser ut til å egentlig gjøre noen forskjell i praksis, hastigheten til pod-en.

 

I utgangspunktet vil en punktering av en viss størrelse nesten alltid medføre en total kollaps inntil man har oppnådd tilnærmet samme trykk innenfor og utenfor punkteringen. Men det man også må huske er at når pod-en treffer selv en moderat trykkbølge (som man vil få ved en  mindre lekkasje) så vil man få en coil-effekt. Trykket vil dermed øke inntil noe gir etter. Pod-en trykker på fra den ene siden, og den kinetiske energien på luften trykker på fra den andre siden. Om poden stopper raskt dør alle inni. Om den ikke stopper raskt rekker trykket å bli flere hundre bar og poden knuses. Hvor høyt trykk man må ha på en trykkbølge før en stillestående pod knuses til pinneved ved sammenstøt må man selvsagt regne på, men særlig mye trykk behøver man ikke.

 

Dette kan sammenliknes med hjelmdykking og fall til større dyp. Det er mange som har mistet livet på denne måten. Resultatet er ikke luftbobler i blodet eller liknende, men simpelthen at kroppens bløte deler er blitt skvist inn i selve dykkerhjelmen og delvis opp i slangen. Dette skjer sakte men sikkert. Se for deg da hvilket scenario man får om man legger hastighet og kinetisk energi inn i regnestykket. Om røret er på 3 meter i diameter og man holder kinetisk energi utenfor regnestykket så vil allikevel trykket alene medføre en retardasjon på 4,7G. Dette vil de fleste greit overleve dersom ikke kapselen sprekker. Men legger man derimot til trykket som løper løpsk foran kapselen, luftsøylen som trykker på fra motstatt side osv, så er trykket i løpet av mikrosekunder oppe i flere hundre bar. Da snakker vi plutselig om 500-1000G eller mer. Det kan ingen overleve, heller ikke kapselen, røret eller noe annet. Man får helt garantert en fullstendig blowout, og det samme vil skje med neste pod, og neste pod, og stasjonen i enden og omgivelsene rundt denne.

 

 

Hva mener du med "total kollaps"? I scenarioet ditt virker det som du mener store deler av røret er inntakt. Hvor store hull snakker du om her?

 

Dykkerulykker av denne typen er pga store og raske trykkendringer. Større enn trykkforskjellene det er snakk om her forøvrig. Ikke blir det noen atombombe-aktig hendelse av det heller.

 

AtW

 

Så sant hullet er vesentlig mindre enn tverrsnittet på røret vil det oppstå en innsnevring der det virker voldsomme krefter. Med total kollaps mener jeg der man får en punktering som tilsvarer bortimot tverrsnittet på røret. Det er ingen ting som tilsier at noen annen del av røret skal kollapse før man får en eller annen form for sammenstøt.

 

Disse dykkerulykkene innebærer såvisst ikke raske trykkendringer. Det tar en god del sekunder å falle 10 meter. Et slikt fall kan være katastrofalt, men allikevel innebærer det en trykkforskjell på langt mindre enn 1 bar. Faller man for eksempel 30 meter, og har en effektiv kompressor vil trykkforskjellen i mange tilfeller være så lite som 1 bar, og allikevel finner man dykkerens innvoller langt oppe i luftslangen. I og med det trege hendelsesforløpet er det med andre ord kun det statiske trykket som gjør "jobben". 

 

Ved en punktering i et 640 mil langt vakuumrør derimot, der er det ikke mye statisk over det hele. Det hele kan sammenliknes med forskjellen på en 100 tonns sten som ligger på bakken, og en som kommer farende fra verdensrommet.

 

 

Nei, man finner ikke dykkeres innvoller langt opp i luftslangen i et sånn tilfelle. Det er en urban myth.

 

Og hullet har et rørtversnitt? Igjen hvor kommer disse kreftene fra? Hva er vitsen med atombomber om man får atombombekrefter fra et rørtversnitt inn til vakum? Kan jo bare slippe ned en rørbit som mister enden når det lander.

 

AtW

 

 

Det er nok ingen myte. Det er høyst reelt, og har til og med blitt testet og verifisert på Mythbusters, selv om de tok rimelig godt i med dybden. Jeg lærte om dette på skolebenken selv for noe over 20 år siden. Den gang hadde vi en av verdens fremste dykkerleger på temaet og fikk temmelig inngående forklart eksakt hva som skjer. Kroppens væsker vil presses opp gjennom hulrommene i kraniet, ut gjennom halsen osv. De mykeste delene, slikt som tarmer, hjerne osv vil følge med samme vei. Disse blander seg med vann og fyller først hjelmen før det presses videre oppover i slangen. Det er absolutt ingen ting som kan stoppe det fra å skje. Det som i stor grad skiller testen Mythbusters gjorde fra de kjente ulykkestilfellene er at disse ulykkene har ofte kommet av skpsvedlikehold. Man har gått ned for eksempel på babord side, beveget seg under kjølen, og opp på andre siden under brygga ved hjelp av en leider for da liksom å slippe å gå ned mellom brygga og båten. Når man da har mistet taket i leideren (man hadde ofte negativ oppdrift med dette utstyret) og falt var man allerede historie når slangen hadde rettet seg ut nedover mot bunnen.

 

Når det gjelder denne hyperloopen så ville det vært en helt utmerket bombe, kanskje med unntak av det litte problemet at den hadde vært en del mil lang og veid kanskje 200 tonn for en 10-mils variant. Det ville også krevd voldsomme mengder energi å "lade" den opp, også ville den fått kraftig redusert effekt om åpningen befant seg 10 mil oppe i luften.

 

Om man bare fjerner "lokket" i enden på den foreslåtte 640km hyperloopen vil et ideelt utslag i andre enden være temmelig kraftig. Bare så vi er på den sikre siden tar jeg regnestykket her:

Hastigheten er på ca 300m/s. Tverrsnittet er på ca 7kvm og lengden er på 640 000 meter. Det gir et volum på ca 4,5 millioner kubikkmeter og en luftmasse på 5376 tonn. Det skulle gi oss 0,5*(300m/s)^2 * 5376000kg =241 920 000 000 Joule. 1kg TNT inneholder en energiekvivalent tilsvarende 4183200 Joule. Det betyr omkring 60 tonn TNT, eller ca 3 fullastede B52 bombefly. Det burde i det minste holde til førstesideoppslag i fredstid.

 

Imidlertid vil det lave mottrykket med største sannsynlighet gjøre at lufthastigheten blir betydelig høyere enn lydhastigheten, noe som igjen medfører enda mer energi.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Et flyskrog sliter med det samme, men der er trykkforskjellen mindre enn en promille av det vi snakker om her. MVH forumcowboy.

 

Trykkforskjell mellom innside og utside i hyperloopp er ca 1 bar.

Trykkforskjell melllom innside og utside av flyskrog er ca 0,5bar (http://aerosavvy.com/aircraft-pressurization/)

Trykk i et bildekk er ca 2,5bar.

Trykk i hydrogentankene til Toyota Mirai er 700bar

 

Vakuum er ikke et høyt trykk (aldri mer enn 1bar) , men det som er stort her er trykksatt volum, så du har rett i at energimengden blir stor.

Tror du kan ha rett i din teori om luftsøyle, men kun dersom røret åpner seg fullstendig. Jeg tror ikke at et lite hull vil vokse til et større hull... Uansett, all reise medfører risiko, så ikke nødvendigvis noen "showstopper" :)

 

Det du her snakker om er absolutt trykkforskjell. Det jeg snakker om er forholdstallet, og med så lavt trykk som Muskemannen snakker om vil det være et høyt forholdstall. Det som får røret til å gå i stykker er at trykket er på "feil side" så en liten svikt får svært raskt ting til å skje. Husk at på bare en meter av dette røret med en diameter på 3 meter så er allikevel trykkforskjellen på omkring 950 tonn. Det skal ikke store deformasjonen til før dette går i filler.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er godt å se at de som ikke kan en skit om fysikk kan forene seg om dette fantastiske prosjektet.

 

Fortsatt har ingen vist oss et realistisk scenario på hvordan man kan løse problemet som oppstår ved en eventuell punktering. I praksis vil dette, om ingen kommer opp med noe helt unikt, kunne medføre at samtlige pod-er på en strekning knuses til atomer, og at stasjonene i begge ender utslettes sammen med de nærliggende delene av byene.

 

Får man en punktering 30 mil fra endestasjonen på et 2-meters rør vil man få en luftsøyle på 1130 tonn som beveger seg med en fart på omkring 1000km/t mot endestasjonen. Podene den treffer på veien vil bli tilintetgjort og noen endestopp for å fange opp en slik luftsøyle kan man simpelthen ikke lage på en realistisk måte. Dette tilsvarer 15 fullastede Boeing 737 som krasjer samtidig for full maskin rett ned i stasjonsområdet. Man får en gate av ødeleggelser man ellers bare ser etter atomvåpen eller asteroidenedslag.

 

Hvor mener du disse kreftene kommer fra?

 

AtW

 

De kommer fra trykkforskjellen på atmosfærisk luft og det tilnærmede vakuumet inni røret.

 

 

En punktering av hvilken størrelse mener du lager slike krefter? Det er krefter som dannes av trykkforskjeller, men atomvåpenødeleggelser krever mye av de.

 

AtW

 

 

Problemet er ikke at man har ekstremt trykk, eller at man har en sone med vakuum og en med 1 bar trykk. Problemet er lengden på rørene, den kinetiske energien og, uten at det ser ut til å egentlig gjøre noen forskjell i praksis, hastigheten til pod-en.

 

I utgangspunktet vil en punktering av en viss størrelse nesten alltid medføre en total kollaps inntil man har oppnådd tilnærmet samme trykk innenfor og utenfor punkteringen. Men det man også må huske er at når pod-en treffer selv en moderat trykkbølge (som man vil få ved en  mindre lekkasje) så vil man få en coil-effekt. Trykket vil dermed øke inntil noe gir etter. Pod-en trykker på fra den ene siden, og den kinetiske energien på luften trykker på fra den andre siden. Om poden stopper raskt dør alle inni. Om den ikke stopper raskt rekker trykket å bli flere hundre bar og poden knuses. Hvor høyt trykk man må ha på en trykkbølge før en stillestående pod knuses til pinneved ved sammenstøt må man selvsagt regne på, men særlig mye trykk behøver man ikke.

 

Dette kan sammenliknes med hjelmdykking og fall til større dyp. Det er mange som har mistet livet på denne måten. Resultatet er ikke luftbobler i blodet eller liknende, men simpelthen at kroppens bløte deler er blitt skvist inn i selve dykkerhjelmen og delvis opp i slangen. Dette skjer sakte men sikkert. Se for deg da hvilket scenario man får om man legger hastighet og kinetisk energi inn i regnestykket. Om røret er på 3 meter i diameter og man holder kinetisk energi utenfor regnestykket så vil allikevel trykket alene medføre en retardasjon på 4,7G. Dette vil de fleste greit overleve dersom ikke kapselen sprekker. Men legger man derimot til trykket som løper løpsk foran kapselen, luftsøylen som trykker på fra motstatt side osv, så er trykket i løpet av mikrosekunder oppe i flere hundre bar. Da snakker vi plutselig om 500-1000G eller mer. Det kan ingen overleve, heller ikke kapselen, røret eller noe annet. Man får helt garantert en fullstendig blowout, og det samme vil skje med neste pod, og neste pod, og stasjonen i enden og omgivelsene rundt denne.

 

 

Hva mener du med "total kollaps"? I scenarioet ditt virker det som du mener store deler av røret er inntakt. Hvor store hull snakker du om her?

 

Dykkerulykker av denne typen er pga store og raske trykkendringer. Større enn trykkforskjellene det er snakk om her forøvrig. Ikke blir det noen atombombe-aktig hendelse av det heller.

 

AtW

 

Så sant hullet er vesentlig mindre enn tverrsnittet på røret vil det oppstå en innsnevring der det virker voldsomme krefter. Med total kollaps mener jeg der man får en punktering som tilsvarer bortimot tverrsnittet på røret. Det er ingen ting som tilsier at noen annen del av røret skal kollapse før man får en eller annen form for sammenstøt.

 

Disse dykkerulykkene innebærer såvisst ikke raske trykkendringer. Det tar en god del sekunder å falle 10 meter. Et slikt fall kan være katastrofalt, men allikevel innebærer det en trykkforskjell på langt mindre enn 1 bar. Faller man for eksempel 30 meter, og har en effektiv kompressor vil trykkforskjellen i mange tilfeller være så lite som 1 bar, og allikevel finner man dykkerens innvoller langt oppe i luftslangen. I og med det trege hendelsesforløpet er det med andre ord kun det statiske trykket som gjør "jobben". 

 

Ved en punktering i et 640 mil langt vakuumrør derimot, der er det ikke mye statisk over det hele. Det hele kan sammenliknes med forskjellen på en 100 tonns sten som ligger på bakken, og en som kommer farende fra verdensrommet.

 

 

Nei, man finner ikke dykkeres innvoller langt opp i luftslangen i et sånn tilfelle. Det er en urban myth.

 

Og hullet har et rørtversnitt? Igjen hvor kommer disse kreftene fra? Hva er vitsen med atombomber om man får atombombekrefter fra et rørtversnitt inn til vakum? Kan jo bare slippe ned en rørbit som mister enden når det lander.

 

AtW

 

 

Det er nok ingen myte. Det er høyst reelt, og har til og med blitt testet og verifisert på Mythbusters, selv om de tok rimelig godt i med dybden. Jeg lærte om dette på skolebenken selv for noe over 20 år siden. Den gang hadde vi en av verdens fremste dykkerleger på temaet og fikk temmelig inngående forklart eksakt hva som skjer. Kroppens væsker vil presses opp gjennom hulrommene i kraniet, ut gjennom halsen osv. De mykeste delene, slikt som tarmer, hjerne osv vil følge med samme vei. Disse blander seg med vann og fyller først hjelmen før det presses videre oppover i slangen. Det er absolutt ingen ting som kan stoppe det fra å skje. Det som i stor grad skiller testen Mythbusters gjorde fra de kjente ulykkestilfellene er at disse ulykkene har ofte kommet av skpsvedlikehold. Man har gått ned for eksempel på babord side, beveget seg under kjølen, og opp på andre siden under brygga ved hjelp av en leider for da liksom å slippe å gå ned mellom brygga og båten. Når man da har mistet taket i leideren (man hadde ofte negativ oppdrift med dette utstyret) og falt var man allerede historie når slangen hadde rettet seg ut nedover mot bunnen.

 

Når det gjelder denne hyperloopen så ville det vært en helt utmerket bombe, kanskje med unntak av det litte problemet at den hadde vært en del mil lang og veid kanskje 200 tonn for en 10-mils variant. Det ville også krevd voldsomme mengder energi å "lade" den opp, også ville den fått kraftig redusert effekt om åpningen befant seg 10 mil oppe i luften.

 

Om man bare fjerner "lokket" i enden på den foreslåtte 640km hyperloopen vil et ideelt utslag i andre enden være temmelig kraftig. Bare så vi er på den sikre siden tar jeg regnestykket her:

Hastigheten er på ca 300m/s. Tverrsnittet er på ca 7kvm og lengden er på 640 000 meter. Det gir et volum på ca 4,5 millioner kubikkmeter og en luftmasse på 5376 tonn. Det skulle gi oss 0,5*(300m/s)^2 * 5376000kg =241 920 000 000 Joule. 1kg TNT inneholder en energiekvivalent tilsvarende 4183200 Joule. Det betyr omkring 60 tonn TNT, eller ca 3 fullastede B52 bombefly. Det burde i det minste holde til førstesideoppslag i fredstid.

 

Imidlertid vil det lave mottrykket med største sannsynlighet gjøre at lufthastigheten blir betydelig høyere enn lydhastigheten, noe som igjen medfører enda mer energi.

 

 

Det var ikke langt oppe i slangen på mythbusters, og trykkforskjellen var mye større. Hvordan skal slangen klare å opprettholde trykkforskjellen om den er fult med menneske?

 

Du forutsetter at hele luftsøylen i røret har samme hastighet langs hele snittet, og evakuerer all energien samtidig, og forutsetter en høy hastighet på hele luftsøylen. Hva er dekningen for noen av disse forutsetningene?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Imidlertid er utfordringene med slike farkoster svært trivielle sammenliknet med hyperloop. Ikke bare fordi hyperloop er mer teknisk utfordrende, men det er også viktig at hyperloop er samfunnsøkonomisk bærekraftig, kan skaleres opp slik den er tenkt, er komfortabel, er trygg til daglig bruk i høy frekvens selv om det skulle oppstå feil, ikke er vesentlig utsatt ved eventuell sabotasje og mye mye mer. Selv om hyperloop virker trivielt blant annet fordi det skjer på bakken er ikke det det samme som at det er slik.

 

Men om du har noen argumenter kan du jo gjerne komme med dem. Hvis du bare er ute etter å ta meg så gidder jeg ikke.

 

 

Jeg er mest interessert i at du oppfatter budskapet: at å få inn investorer som bl.a. står bak profilerte Virgin Galactic og The Spaceship Company, gjør at firmaet får tilført betydelig troverdighet sammenlignet med dersom de ikke har slike investorer i ryggen. Dette var hele hovedbudskapet mitt, og det som følger er bare for å utdype hvorfor jeg mener dette. 

 

Dette betyr at de allerede har måttet rettferdiggjøre de løsningene de har ovenfor investorene, som har akseptert det de har fått presentert, og det betyr at de får tilført betydelige ressurser til å investere i kompetanse de eventuelt ikke allerede har. 

 

Det betyr ikke at de vil lykkes men det øker tiltroen til at de vil lykkes, og det var poenget mitt hele veien. 

 

Direkte sammenlignbart: jeg har for eksempel ingen tiltro til Mars One-prosjektet, det framstår mest som en hoax for meg. Men dersom de fikk inn noen større romfartsaktører som ledende investorer, måtte jeg ha revurdert dette. Slik jeg nå revurderinger sannsynligheten for at dette Hyperloop-prosjektet kan føre noe steds. Frisk kapital hjelper alltid dersom det ikke er en ren hoax. 

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var ikke langt oppe i slangen på mythbusters, og trykkforskjellen var mye større. Hvordan skal slangen klare å opprettholde trykkforskjellen om den er fult med menneske?

 

Du forutsetter at hele luftsøylen i røret har samme hastighet langs hele snittet, og evakuerer all energien samtidig, og forutsetter en høy hastighet på hele luftsøylen. Hva er dekningen for noen av disse forutsetningene?

 

AtW

 

Stikker du et sugerør ned i et glass med vann vil det fylle seg med vann inntil det når tilnærmet samme nivå som overflaten i glasset. Blod, innvoller og annet gørr vil oppføre seg på samme måte. Tettheten er ikke særlig annerledes enn den for vann, det blir i de mest ekstreme tilfellene litt som milkshake i forhold. Hadde de fortsatt eksperimentet til Mythbusters lenge nok ville det steget til det fylte hjelmen og fortsatte et stykke oppover i slangen.

 

Jeg trenger ikke forutsette at lufthastigheten langs hele snittet er lik siden det ikke har noen betydning i denne sammenhengen. Røret er ekstremt tynt sammenliknet med lengden.

 

Hastighetsforskjeller i lengderetningen vil jo ikke kunne forekomme siden det da også måtte innebære trykkforskjeller. Med denne typen hastigheter snakker vi i tillegg om svært store trykkforskjeller. Det er ingen rimelig grunn til at det skulle danne seg slike trykkforskjeller i røret. De ville uansett raskt jevnet seg ut.

 

 

 

## sitatpyramide fjernet av ilpostino ##

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

 

 

Imidlertid er utfordringene med slike farkoster svært trivielle sammenliknet med hyperloop. Ikke bare fordi hyperloop er mer teknisk utfordrende, men det er også viktig at hyperloop er samfunnsøkonomisk bærekraftig, kan skaleres opp slik den er tenkt, er komfortabel, er trygg til daglig bruk i høy frekvens selv om det skulle oppstå feil, ikke er vesentlig utsatt ved eventuell sabotasje og mye mye mer. Selv om hyperloop virker trivielt blant annet fordi det skjer på bakken er ikke det det samme som at det er slik.

 

Men om du har noen argumenter kan du jo gjerne komme med dem. Hvis du bare er ute etter å ta meg så gidder jeg ikke.

 

 

Jeg er mest interessert i at du oppfatter budskapet: at å få inn investorer som bl.a. står bak profilerte Virgin Galactic og The Spaceship Company, gjør at firmaet får tilført betydelig troverdighet sammenlignet med dersom de ikke har slike investorer i ryggen. Dette var hele hovedbudskapet mitt, og det som følger er bare for å utdype hvorfor jeg mener dette. 

 

Dette betyr at de allerede har måttet rettferdiggjøre de løsningene de har ovenfor investorene, som har akseptert det de har fått presentert, og det betyr at de får tilført betydelige ressurser til å investere i kompetanse de eventuelt ikke allerede har. 

 

Det betyr ikke at de vil lykkes men det øker tiltroen til at de vil lykkes, og det var poenget mitt hele veien. 

 

Direkte sammenlignbart: jeg har for eksempel ingen tiltro til Mars One-prosjektet, det framstår mest som en hoax for meg. Men dersom de fikk inn noen større romfartsaktører som ledende investorer, måtte jeg ha revurdert dette. Slik jeg nå revurderinger sannsynligheten for at dette Hyperloop-prosjektet kan føre noe steds. Frisk kapital hjelper alltid dersom det ikke er en ren hoax. 

 

 

Jeg oppfattet helt klart dette. Imidlertid er jeg usikker på om dette påvirker den reelle troverdigheten, eller om dette er et tilfelle av PR. Litt som at man monterer opp butikkreklamer på låvevegger i nærheten av motorveier, ikke fordi man egentlig bryr seg om låven, men fordi man vil ha opp et skilt.

Lenke til kommentar

Stikker du et sugerør ned i et glass med vann vil det fylle seg med vann inntil det når tilnærmet samme nivå som overflaten i glasset. Blod, innvoller og annet gørr vil oppføre seg på samme måte. Tettheten er ikke særlig annerledes enn den for vann, det blir i de mest ekstreme tilfellene litt som milkshake i forhold. Hadde de fortsatt eksperimentet til Mythbusters lenge nok ville det steget til det fylte hjelmen og fortsatte et stykke oppover i slangen.

 

Jeg trenger ikke forutsette at lufthastigheten langs hele snittet er lik siden det ikke har noen betydning i denne sammenhengen. Røret er ekstremt tynt sammenliknet med lengden.

 

Hastighetsforskjeller i lengderetningen vil jo ikke kunne forekomme siden det da også måtte innebære trykkforskjeller. Med denne typen hastigheter snakker vi i tillegg om svært store trykkforskjeller. Det er ingen rimelig grunn til at det skulle danne seg slike trykkforskjeller i røret. De ville uansett raskt jevnet seg ut.

 

Mennesker er fult av andre ting, som feks bein, og er mye mindre tyntflytende enn vann.

 

Nei vel? Kan du vise regnestykket ditt en gang til, det lufthastigheten ikke er med som input?

 

Det er akkurat det det ikke vil, det vil ikke ekstremt raskt jevne seg ut. Det vil ta tid, det er derfor det ikke fungerer som en atombombe.

 

AtW

 

 

 

 

## sitatpyramide fjernet av ilpostino ##

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
Nå ble det alt for mye tekst til at jeg gidder å bruke tid på å quote og diskutere alt.

 

Å ta en lite bit sannhet fra ett område kan ikke nødvendigvis forklare effekten på et annet noe forskjellig område. Det er ikke slik fysikken fungerer. Thunderf00t, påståelig som han er, kan sikkert mye, men feiler i dette tilfellet. Det han klarer er å få til masse trafikk på kanalen sin. Men for all del.

 

Bare for å ta et eksempel fra videoen der hyperlooprør sammenlignes med et digert rom med tykke vegger.

 

Atmosfærisk trykk på et digert rom med vakuum vil være veldig forskjellig enn atmosfærisk trykk på et langt og smalt rør. Foruten en forsvinnende liten del helt på toppen av røret vil man bevege seg mot en vertikal flate på sidene av røret. Dette gir en strukturell styrke som ikke kan sammenlignes med en flat firkantet plate.

 

Hvorfor brukte ikke han som laget videoen dette som eksempel?

IMG_1308.jpg

Lett, fordi det ikke passer med hans budskap.

 

Det er ikke så vanskelig å lage en video med mange påstander basert på delvise fakta som på en ukorrekt men like vel plausibel måte overføres til et annet område, og få det til å høres riktig ut. Det betyr ikke nødvendigvis det er riktig. Spesielt når man med overlegg hopper bukk over de tingene som ikke passer med budskapet.

 

 

Når det gjelder luftstrømmen inn i et vakuumsatt rør som får en katastrofal brist, så er fysikken som presenteres i videoen riktig, men ikke overførbar. Om man har en boks med vakuum og sprøyter luftmolekyler inn i denne så vil de riktig nok treffe veggen i den foreslåtte hastigheten. Men igjen, dette er ikke direkte overførbart til rør, og viser bare at den som har laget videoen egentlig ikke kan nok om fysikk.

 

Enkelt forklart, og som jeg skrev ovenfor, så vil man få den forespeilede effekten i bruddområdet. Men det betyr ikke at denne effekten er vedvarende i hele lengderetningen til røret. Det første som skjer er at lufthastigheten når lydens hastighet før den begrenses av Kantowitz limit. Dette er forklart i artikkelen, men de samme effektene er også årsaken til viften foran på Musk sitt hyperloop design. Mange debunkere liker å poengtere at denne er ubrukelig i nesten vakum, og at den må spinne fantastisk fort for å få fremdrift, men de skjønner ikke konseptet og fysikken bak. Viften er for å motvirke Kantowitz Limit for luft som presses inn mellom vognen og veggen ved at den heller aktivt ledes gjennom vognene og ut bak og eventuelt til en viss grad under. Så var det nevnt også.

 

Men tilbake til luftstrømmen. At det er vakuum i rørene betyr ikke at de ikke påvirkes av andre krefter. Luft har masse i seg selv, og rørene skaper friksjon. Darcy-Weisbach ligningen brukes for å kalkulere dette. Men det vil skape drag som vil se slik ut.

660px-Development_of_fluid_flow_in_the_e

 

I tillegg er det en effekt som kalles boundary layers, dette vil også påvirke luftens ferd gjennom røret. Boundary layers har faktisk så stor effekt at man aktivt må motvirke disse når man konstruerer vindtunneler.

 

Når man regner fysikk med væske og gass som beveger seg i rør så ser man dette som en sammenhengende masse. I og med at man har vakuum så stemmer ikke dette lenger, og man må se på dette som en strøm av individuelle partikler. Når disse strømmer inn i røret så påvirkes de ikke umiddelbart av de negative kreftene som bremser dem, og det når kjapt Kantowitz limit på lydens hastighet. Men tesen er at fordi det er vakuum så vil de fortsette i samme hastighet hele veien. Dette er ikke riktig, faktisk så bremses hastigheten veldig fort.

 

La os si at man plutselig fjerner et rørsegment. Du har da 0,0147 psi i hullet og 14.7 psi rundt, og luften presses inn i hullet for å fylle vakuumet. Men etter hvert som luften strømmer inn så øker distansen mellom vakuumet på innsiden av røret og trykket på 14.7 psi på utsiden av røret. En stadig større del av røret fylles med luft, og man får umiddelbart en situasjon der kreftene ovenfor spiller inn. Selv med vakuum i røret så vil trykkgraden falle ekstremt fort, fordi ny luft som kommer inn må skyve den eksisterende luften foran seg, og denne bremses altså ned i henhold til ligningen ovenfor.

 

Så igjen. Du får ikke en vegg av luft som farer gjennom røret med en atmosfæres trykk. Luften fremst i luftsøylen vil spre seg og tynnes ut langt foran den største andelen av luftmassen. Man kan da ha høy hastighet, men lav masse, som ikke vil gjøre skade, men hurtig utjevne trykket langt foran selve luftsøylen.

 

Alt dette bunner i en helt missforstått formening om hvordan trykkutjevning fungerer. Man kan også ha et rør med normalt trykk, og plutselig tilføre 14.7psi med trykk fra en kompressor. Man får da et umiddelbart høyt trykk der luften blåses inn, før de så vil utjevne seg gjennom røret over tid.

 

Man vil heller ikke kunne oppleve noen sjokkbølge som forplanter seg på grunn av et høyt og plutselig slag av trykk, fordi en sjokkbølge må ha masse å bevege seg i. Vakuum har ikke masse, så det er ikke noe som en sjokkbølge kan bevege seg gjennom.

 

Man har da en kortere distanse der luften kan gjøre stor skade. Den beveger seg fra lydens hastighet og ned mot ufarlig hastighet på et par km. Sensorer har signaler som beveger seg betydelig raskere. Dette betyr at om man får en katastrofal feil i et rørsegment, så kan man sprenge sikkerhetsventiler langs et to km strekk fra bruddstedet. Dette vil fylle røret med luft som ytterligere bremser trykksøylen og gjøre distansen der den kan gjøre skade betraktelig kortere.

Endret av Serpentbane
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg oppfattet helt klart dette. Imidlertid er jeg usikker på om dette påvirker den reelle troverdigheten, eller om dette er et tilfelle av PR. Litt som at man monterer opp butikkreklamer på låvevegger i nærheten av motorveier, ikke fordi man egentlig bryr seg om låven, men fordi man vil ha opp et skilt.

 

 

Da er jeg egentlig fornøyd. Vi vet ikke motivasjonen til noen av aktørene, og kan bare observere at det er progresjon både på organisasjonsnivå (investorer) og mekanisk nivå. Det er langt unna et sluttført, lønnsomt prosjekt. 

Lenke til kommentar

Mennesker er fult av andre ting, som feks bein, og er mye mindre tyntflytende enn vann.

 

Nei vel? Kan du vise regnestykket ditt en gang til, det lufthastigheten ikke er med som input?

 

Det er akkurat det det ikke vil, det vil ikke ekstremt raskt jevne seg ut. Det vil ta tid, det er derfor det ikke fungerer som en atombombe.

 

AtW

Bein løser seg ikke opp og forsøker å trenge opp i slangen vet du.

 

Lufthastighet må jo være med om man skal få kinetisk energi.

 

Med 0,001 bar i røret fra før blir det ingen gradvis utjevning. Se her så kanskje du forstå:

 

 

Som du da også sikkert forstår så er det først og fremst luftsøylen og ikke ping-pong ballen som skyter i filler eplet. Å gå ut i fra subsonisk hastighet er også temmelig koservativt anslått. Det er ingen fysikk som tilsier at dette ikke kan gå vesentlig raskere.

 

 

## sitatpyramide fjernet av ilpostino ##

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Du sa selv at lufthastigheten ikke hadde noen betydning, men greit, du er enig i at den ikke har det.

 

Hva er dekningen for at lufthastigheten er den samme i hele røret

Hva er dekningen for den er hastigheten du har skissert.

Hva er dekningen for at energien blir frigjort omtrent samtidig?

 

AtW

Lenke til kommentar

Nå sitter det vel slektninger til de som påstod at mennesket ville eksplodere i bil ved hastigheter over 90 km/t her i forumet, så lurt å overlate dette til folk som har litt mer peiling tydeligvis.

 

Forskjellen er at dette faktisk aldri vil fungere. Sender deg en PM om noen år for å gni det inn.

Lenke til kommentar

Du sa selv at lufthastigheten ikke hadde noen betydning, men greit, du er enig i at den ikke har det.

 

Hva er dekningen for at lufthastigheten er den samme i hele røret

Hva er dekningen for den er hastigheten du har skissert.

Hva er dekningen for at energien blir frigjort omtrent samtidig?

 

AtW

Når du pumper ut luften av røret "Lader" du røret med potensiell energi (egentlig er det det i prinsippet luften omkring røret som lades). Uansett hvilken hastighet luften måtte ha når den går gjennom røret så er det denne energien som frigjøres. Man kan se for seg at strømningen ikke er laminær eller at den er noe raskere innover i røret enn den er nærmere bruddet, da med et tilsvarende svakt trykkfall mot bølgefronten.

 

Lufthastigheten trenger altså ikke være den samme i hele røret, men antallet molekyler som passerer pr sekund vil være tilnærmet konstant fra bruddet og til det som i all hovedsak vil kunne kalles bølgefronten. Det vi også kan si med rimelig sikkerhet er at starten på prosessen vil gå noe raskere i bruddområdet enn den den påfølgende strømmen da man alltid vil være avhengig av en viss trykkforskjell for å få en luftstrøm til å gå. Imidlertid er det rimelig å anta at dette stabiliserer seg ganske raskt da man etter kort tid vil sette i gang en lokal vind fra omgivelsene og til selve røret. Derfra og innover vil trykkforskjellen opptre mer som en bølge. En rimelig kvalifisert antakelse er dermed at man i sekundene etter bruddet vil ha en flow-hastighet som ligger godt over lydhastigheten, men med et trykk som ligger noe under. Dog vil lydhastigheten også være en anelse lavere grunnet det lavere trykket. Tilnærmet 1000-1050km/t er nok et mer riktig anslag enn 1220 som de sa i den ene videoen.

 

Det burde også forklare hvorfor jeg har benyttet 300m/s og ikke for eksempel 343.

 

Når det gjelder frigjøringen av energi så vil en endeavslutning i alle tilfeller bli blåst av når den første trykkfronten kommer. I løpet av mikrosekunder er trykket oppe i hundrevis eller tusenvis av bar, og det er det ingen ting praktisk gjennomførbart i verden som kan stå i mot. Man får dermed bare en helt minimal forstyrrelse av luftstrømmen i røret for selve bruddet, og noe vesentlig energitap er det heller ikke snakk om da sjokkbølgen fra dette for det første vil bevege seg svært sakte bakover, og når endekappen rives av, eller røret revner, så vil også det akkumulerte trykket som oppstod ved sammenstøtet frigjøres. Imidlertid vil selve ødeleggelsen foregå over litt tid, antakelig noen minutter, siden det tar noe tid å stoppe den enorme luftsøylen. Selve hendelsesforløpet, om man får en kollaps i ene enden av det 640km lange røret, vil med andre ord ta noe over en halvtime fra bruddet til selve gjennomslaget, og deretter en stund på grunn av den enorme kinetiske energien. Grunnet fraværet av en drivende kraft når selve gjennomslaget har funnet sted vil dette naturlig avta, og tapet er selvsagt større jo lengre rør.

 

 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Jeg oppfattet helt klart dette. Imidlertid er jeg usikker på om dette påvirker den reelle troverdigheten, eller om dette er et tilfelle av PR. Litt som at man monterer opp butikkreklamer på låvevegger i nærheten av motorveier, ikke fordi man egentlig bryr seg om låven, men fordi man vil ha opp et skilt.

 

 

Da er jeg egentlig fornøyd. Vi vet ikke motivasjonen til noen av aktørene, og kan bare observere at det er progresjon både på organisasjonsnivå (investorer) og mekanisk nivå. Det er langt unna et sluttført, lønnsomt prosjekt. 

 

 

Ikke for å kverulere, men har det rent faktisk vært fremskritt på mekanisk nivå? Jeg vet at de har kjørt et lite skinnetog på en bit skinne med tilhørende applaus, samt nå nylig et testrun på 192mph i rør, men ingen av disse testene berører jo utfordringene. Man har ikke noe exit/entry-system, man har heller ikke et stort nok system til at man kan komme i nærheten av de skisserte problemstillingene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...