Gjest Slettet-376f9 Skrevet 15. oktober 2017 Del Skrevet 15. oktober 2017 Geolokasjon virker (eller virker ikke) uansett hvilket nummer du ringer til. Det er samme info om deg som overføres uansett. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 15. oktober 2017 Del Skrevet 15. oktober 2017 (endret) Geolokasjon virker (eller virker ikke) uansett hvilket nummer du ringer til. Det er samme info om deg som overføres uansett.Det stemmer, og det virker stort sett bra avhengig av hvilken operatør man har. Men man er avhengig av ett virituellt(?) nummer som er likt over hele landet, sånn sett det samme hvilke nummer det er så lenge det ikke er noe faktisk nummer. Vil anta de setter slike nummere 5-siffrede for å skille de. Men de kunne så klart hatt tatt ibruk en helst ubrukt nummerserie på 8-siffer. Ellers er det samme informasjon man får med uavhengig av hvilke nummer man ringer, men georouting, som f.eks politiet bruker går på basestasjon man ringer fra via sin operatørs sentral som skal route det riktig, ut fra det jeg vet. Det er altså ikke innringer sin info som avvgjør hvor man kommer. Endret 15. oktober 2017 av aklla Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 15. oktober 2017 Del Skrevet 15. oktober 2017 Ja jøss. Årsaken til at grisenummerne begynner på 0 eller 8 er for å signalisere at nummeret har spesiell takst. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 15. oktober 2017 Del Skrevet 15. oktober 2017 Mulig, men det var nå for å vise at disse nummerene også har spesielle funksjoner man mulingens ikke får via 8-siffrede nummer, evt ikke ønskelig med disse funksjonene. Usikker på om det f.eks ikke kan skille 8-siffrede nummer og route de slik man kan med 5-siffrede. Dette er jo så klart en teknisk begrensning som sikkert kan fikses og ren spekulering fra min side. Men du kjenner kanskje til om man kan bruke georouting på 8-siffrede nummer? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 15. oktober 2017 Del Skrevet 15. oktober 2017 Det er ingen forskjell i funksjonalitet eller tjenester, uansett hvilket nummer du ringer. Det har også sagt selv, i innlegg nr. 22. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 15. oktober 2017 Del Skrevet 15. oktober 2017 Jeg vil nå påstå at viderekobling til riktig 8-siffret nummer når man ringer ett 5-siffret nummer ut fra hvilken basestasjon man er koblet til og hvilken opertør man har er en annen funsjonalitet enn når man ringer en kompis uten noen form for routing.. Ringer man 02800 kommer man til den lokale politistasjon uansett hvor i landet man er(oslo når man er i oslo, bodø når man er bodø osv). Ringer jeg min kompis kommer jeg til han uansett. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 15. oktober 2017 Del Skrevet 15. oktober 2017 Jeg vil nå påstå at viderekobling til riktig 8-siffret nummer når man ringer ett 5-siffret nummer ut fra hvilken basestasjon man er koblet til og hvilken opertør man har er en annen funsjonalitet enn når man ringer en kompis uten noen form for routing.. Ringer man 02800 kommer man til den lokale politistasjon uansett hvor i landet man er(oslo når man er i oslo, bodø når man er bodø osv). Ringer jeg min kompis kommer jeg til han uansett. Om dette ikke går på 8-sifrede nummer, så er det bare kunstig begrensninger fra leverandører. AtW Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 15. oktober 2017 Del Skrevet 15. oktober 2017 Her innrømmer Telia og Telenor at det ikke er noen det ikke er noen ekstra funksjoner knyttet til spesialnummer: https://www.nrk.no/norge/telenor-og-telia-innrommer-at-dyre-femsifra-nummer-ikkje-har-ekstra-funksjonar-1.13240939 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 15. oktober 2017 Del Skrevet 15. oktober 2017 (endret) Om dette ikke går på 8-sifrede nummer, så er det bare kunstig begrensninger fra leverandører. AtW Uten at jeg kjenner til om det faktisk gjør det, så kan denne begrensningen ligge på basestasjonene. Jeg kjenner ikke nok til detaljene rundt hvordan det teknisk sett gjøres, men om det ligger i basestasjonen kan det være at samtlige basestasjoner må omprogrammeres om man skal ha denne funksjonen på 8-siffrede nummere. Det kan være en teknisk begrensning i hvordan routing gjøres som gjør det, en begrensning som da evt. må fjernes. Edit: og med link fra Tom ble det oppklart Endret 15. oktober 2017 av aklla Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 15. oktober 2017 Del Skrevet 15. oktober 2017 akkla: du er helt på villspor. Les artikkelen jeg linket til. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 15. oktober 2017 Del Skrevet 15. oktober 2017 Hvordan mener du det teknisk skal foregå? De må jo vite hvor du ringer fra med ditt 8-sifrede nummer? AtW Lenke til kommentar
aklla Skrevet 15. oktober 2017 Del Skrevet 15. oktober 2017 akkla: du er helt på villspor. Les artikkelen jeg linket til.Jeg så den først etter jeg postet, ettersom du postet når jeg skrev Og ja, jeg ser jeg var på villspor men har heldigvis noen som retter meg. Jeg jobber en noen spesialnummere, men på "feil" side(mellom kunde og operatør). Jeg kan altså bare overordnet hvordan det faktisk fungerer, ikke detaljene, noe jeg også har skrevet Lenke til kommentar
Lunalotic Skrevet 16. oktober 2017 Del Skrevet 16. oktober 2017 Noen som har vært i kontakt med politiet for og få et alternativt nummer til 02800 ? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 16. oktober 2017 Del Skrevet 16. oktober 2017 Du finner dem på 180.no ved å søke etter "politiet lillestrøm" f.eks. Ikke helt sentrumsblink, men det virker som regel. Lenke til kommentar
covah Skrevet 17. oktober 2017 Del Skrevet 17. oktober 2017 Forbannet piss. Dette betyr at mennesker som ikke ringer kundeservice 24/7 vil måtte betale for dette; altså dyrere tjenester for folk flest. Du har tydeligvis ikke skjønt en ting. Det er ikke firmaene som får inntekten av bruken av disse numerene. Det er teleselskapene (Telenor, Telia osv.). Så dette har INGENTING å si på hva det koster å drifte kundeservice. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 17. oktober 2017 Del Skrevet 17. oktober 2017 Du har tydeligvis ikke skjønt en ting. Det er ikke firmaene som får inntekten av bruken av disse numerene. Det er teleselskapene (Telenor, Telia osv.). Så dette har INGENTING å si på hva det koster å drifte kundeservice. Telenor, Telia osv kommer til å dekke inn dette tapet på andre måter, tror det var det han tenkte på. Det har ingenting å si for kundeservice nei, men for mobiloperatøren. Må de kutte de ett sted øker de garantert ett annet sted. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 17. oktober 2017 Del Skrevet 17. oktober 2017 På samme måte som da «fri» roaming ble innført. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 17. oktober 2017 Del Skrevet 17. oktober 2017 (endret) Om du vil ringe politiet, og det ikke haster, bare bruk smarttelefonen din og google f.eks. "Rogaland politi", "Stavanger politi", "Bergen politi", "Trondheim politi" eller liknende, avhengig av hvor du er. Du får så et helt normalt telefonnummer, og kan ringe dem. Om det haster, drit i alt slikt, og ring 112 umiddelbart. Når det er sagt: Det burde virkelig være gratis å ringe nødnummeret. Det er landssvik om teleselskapene krever betalt for å formidle kontakt med nødsentralen. Endret 17. oktober 2017 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
aklla Skrevet 17. oktober 2017 Del Skrevet 17. oktober 2017 Er det ikke alltid gratis å ringe nødnummere da? Nødnummere går også utenom f.eks SIM-kort og betaling på betalingstelefoner.. Lenke til kommentar
Jan Olsen Skrevet 18. oktober 2017 Del Skrevet 18. oktober 2017 5-sifret skulle være så "enkelt" å huske. ICE byttet nå til 21 00 00 00, kan det bli særlig enklere? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå