NTB - digi Skrevet 13. oktober 2017 Del Skrevet 13. oktober 2017 Nå blir det helt slutt på svindyre samtaler til kundeservice Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 13. oktober 2017 Del Skrevet 13. oktober 2017 (endret) Takk for det! Med dette begynner et av de svarteste kapitlene i norsk telco-historie å gå mot slutten. NB! Lovverket setter forbud for kundeservice hos private bedrifter beregnet på forbrukere. Politiet kan fortsatt beholde 02800, og firmaer som har andre firmaer som kunder kan beholde grisenummeret sitt. Edit: "Grisenummer" omfatter femsifrede nummer, nummer som begynner på 800/810/815 og i viss grad nummer på 85. Endret 13. oktober 2017 av Slettet-376f9 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123849734 Skrevet 13. oktober 2017 Del Skrevet 13. oktober 2017 Det burde heller løses ved å kreve at teleoperatører fakturer samme takst som til mobil/fasttelefonnummer når man ringer femsifrede. Gratis når man ringer 800 nummer også fra mobil. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 13. oktober 2017 Del Skrevet 13. oktober 2017 Det hadde vært det absolutt enkleste, men det finnes ingen lovhjemmel for det. Årsaken til at forbrukermyndighetene, og ikke Nkom tar affære, er at forbudet er Hjelmervik markedsføringsloven para 11. Lenke til kommentar
Xantippe Skrevet 13. oktober 2017 Del Skrevet 13. oktober 2017 Kjempeflott nyhet! Jeg har alltid reagert på at jeg må betale for å få support som inngår i garantien på et produkt. Ingen av bedriftene oppgir hva det koster å ringe disse numrene, og jeg skjønner ikke at det er lov. De gangene jeg har spurt, har jeg fått til svar at de ikke vet selv hva det koster. Lenke til kommentar
G Skrevet 13. oktober 2017 Del Skrevet 13. oktober 2017 (endret) Endelig noe vettugt i fra Stortinget. Håper det på sikt blir ende enklere enn det denne loven skisserer, som dere jo berører i debatten. Noen burde starte en diskusjonstråd på diskusjon.no hvor man kan si fra om bedrifter som ikke føyer seg innen 15. oktober. Så er det mye enklere å oversende myndighetene lister over syndebukkene. For det er vel neppe alle som får det med seg like raskt, hva de nå må forholde seg til, eller driver de å informerer de 5-siffrede bedriftene aktivt i forkant? Endret 13. oktober 2017 av G Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 13. oktober 2017 Del Skrevet 13. oktober 2017 (endret) Jeg tar utfordringen! Edit: se her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1791195 Endret 13. oktober 2017 av Slettet-376f9 Lenke til kommentar
G Skrevet 13. oktober 2017 Del Skrevet 13. oktober 2017 (endret) Får inntrykk av at det gjelder 5-siffrede numre. Gjelder loven noen flere enn de 5-siffrede? Ser at noen har rapportert noen nummer som starter på 8 og 9. Omfattes disse fordyrende numrene også av loven, for jeg fikk ikke helt inntrykk av det når jeg leste artikkel og den her tilhørende artikkeldebattråden? Så er det litt "støy" i "varseltråden" din Tom Bäcker? Oops. Jeg leste jo kun innlegg nr. 2 i den tråden. Ser at det var taksert rimelig de han nevnte. EDIT: Søknad om å få 5-siffret nummer går via NKOM. Bukken og havresekken ordning, eller? Ref: https://www.nkom.no/marked/nummerforvaltning/e.164-nummerplan/5-sifret-nummer-02000-09999 Endret 13. oktober 2017 av G Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 13. oktober 2017 Del Skrevet 13. oktober 2017 Dette er lovens tekst: "I næringsvirksomhet er det forbudt å henvise forbrukere som skal ta kontakt med den næringsdrivende i forbindelse med en inngått avtale, til et telefonnummer som belaster forbrukeren med en høyere kostnad enn grunntakst." Loven henviser ikke til konkrete nummer, men til nummer som prises høyere enn "grunntakst". I praksis er grunntakst det du betaler for å ringe fast eller mobil, dvs. nummer som begynner med 2/3/4/5/6/7/9. Nummerne det henvises til i loven er, så langt jeg vet, femsifrede nummer, nummer som begynner på 800/810/815 og diverse nummer på 85. Til daglig så sier folk "femsifrede nummer", fordi det begrepet er lett å huske. Når jeg sjekker hjemmesider, så ser jeg at firmaer med 815-nummer også har byttet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 13. oktober 2017 Del Skrevet 13. oktober 2017 Nkom har hele tiden vært klare på at det koster å leie et femsifret nummer. Om det er "Bukken og Havresekken" blir irrelevant, nå som overtakserte nummer har fått dødsstøtet. Ingen seriøse bedrifter gidder ha overtakserte nummer, når de a) ikke tjener på det, og b) driter på kundene sine. Jeg tipper at hele svineriet er borte før neste sommer. Lenke til kommentar
Capitalist Hippie Skrevet 13. oktober 2017 Del Skrevet 13. oktober 2017 Forbannet piss. Dette betyr at mennesker som ikke ringer kundeservice 24/7 vil måtte betale for dette; altså dyrere tjenester for folk flest. Lenke til kommentar
Capitalist Hippie Skrevet 13. oktober 2017 Del Skrevet 13. oktober 2017 Tjenestene vil også bli dårligere (i tillegg til dyrere) da flere vil ringe for den minste ting. Typisk idioti fra mennesker som ikke forstår hvordan markeder fungerer. Lenke til kommentar
meg0709 Skrevet 13. oktober 2017 Del Skrevet 13. oktober 2017 (endret) Men de aller fleste som har 5 siffret nummer har jo også som regel ett vanlig 8 siffret nummer som ikke koster noe ekstra, ikke nødvendigvis de enkleste numrene å finne, men de er nå en gang der om man leter. Endret 13. oktober 2017 av meg0709 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 13. oktober 2017 Del Skrevet 13. oktober 2017 (endret) Trodde det var telenor som tok pengene når man ringer et femsifret nummer, og ikke bedriften selv? I så fall: hvorfor har så mange bedrifter godtatt å bli prakket på et femsifret nummer som mange kunder ikke ønsker å bruke? For eksempel: Ved strømbrudd ønsker jeg å melde fra til kraftselskapet. De kan kun nås på et femsifret nummer. Det er ikke JEG som trenger support. Jeg gjør dem faktisk en tjeneste. Det er kraftselskapet som trenger hjelp til å finne feilen. Idioten som designet nettsiden burde være klar over dette, og ikke gjemme det alternative, åttesifrede nummeret under overskriften "Ringer du fra utlandet?". Nei, jeg sitter hjemme uten strøm! Jeg skal ikke betale for å melde fra! Endret 13. oktober 2017 av Mannen med ljåen 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 14. oktober 2017 Del Skrevet 14. oktober 2017 Korrekt. Operatøren din tar pengene. Bedriften får ingenting, og i mange tilfeller vet ikke bedriften hva det koster å ringe dem. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 14. oktober 2017 Del Skrevet 14. oktober 2017 Tjenestene vil også bli dårligere (i tillegg til dyrere) da flere vil ringe for den minste ting. Typisk idioti fra mennesker som ikke forstår hvordan markeder fungerer. På den annen side, er det riktig å betale tre kroner per minutt for å ringe Politiet på 02800? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 14. oktober 2017 Del Skrevet 14. oktober 2017 Tjenestene vil også bli dårligere (i tillegg til dyrere) da flere vil ringe for den minste ting. Typisk idioti fra mennesker som ikke forstår hvordan markeder fungerer. Nei. Dette er fra folk som forstår hvordan markedet fungere og når det trengs regler for å justere for markedets dårlige valg. 1 Lenke til kommentar
Gjest member-455415 Skrevet 15. oktober 2017 Del Skrevet 15. oktober 2017 NB! Lovverket setter forbud for kundeservice hos private bedrifter beregnet på forbrukere. Politiet kan fortsatt beholde 02800, og firmaer som har andre firmaer som kunder kan beholde grisenummeret sitt. Edit: "Grisenummer" omfatter femsifrede nummer, nummer som begynner på 800/810/815 og i viss grad nummer på 85. Ja, det skulle virkelig bare mangle og det er jævla på tryne at politiets nummer ikke er gratis, spesielt siden man må vente så jævla lenge før de svarer, og de viderekobler deg hundre ganger helt til man snakker med syvende far i huset hos dem. Den ene mer gretten enn den andre desto lenger inn i avdelingene man kommer, og dette skal man i tillegg betale blodpris for, når POLITIET er dem som surrer? Jeg har måttet bruke flere hundre kroner jeg bare i år på de folka der når de har surra i saker de på toppen av det hele har trodd på løgnhalser naive som fy. Så det er jo helt vilt, at man selv da må betale blodpris for å snakke med dem og ordne opp i deres feil. Sånn har det også vært med andre folk som kronidiotene i bedrifter som har surra selv eller solgt folk dårlig produkter. Kommunikasjonskjerringa i Telenor måtte også ro som bare det da hun ble spurt om det av NRK, og hele deres sleipe blodprisagenda skinte igjennom da. Hun bare "ehh, de nummerne er spesialnummer med spesielle tjenester" eller noe sånt, men ja særlig. Det er bare tull og det er noe de har brukt for å loppe oss for penger. Jeg personlig ble så lei av å betale det for lenge siden at jeg begynte å bare bruke chat i kontakt med bedrifter, men endel har ikke det, og der bruker de ekstra lang tid også og chatter med 3 personer samtidig og sånt, så det tar knallang tid så man blir nødt til å ringe dem. Jeg tror det delvis dreier seg om at bedrifter som Lefdal vil prise folk ut fra å ta kontakt med dem. Bare se på Facebook og Google nå om dagen; det nye er at det er nesten umulig å komme i direkte kontakt med selskaper som dem. Man kan sende inn feedback som de ikke svarer på, men det å faktisk få snakke med en representant fra dem er nesten umulig. Telenor er det nærmeste man kommer norsk mafia på høyt nivå i Norge. De akkurat som andre "mafiaer" er akkurat like kyniske og jævlige som ekte mafia er, men de gjør det innenfor lovens rammer istedenfor. Men også utenfor som man så med alt det korrupsjonsgreiene. Men det er virkelig bra at det fortsatt eksisterer mennesker med fornuften i behold som bryr seg om folket sitt ve og vel blant norske myndigheter, men de begynner å bli mangelvare. Lojalitet blant nordmenn er vanskelig å finne om dagen, og de fleste politikere virker det som om driter i Norge og bare vil spare opp mest mulig penger for å kjøpe seg leilighet i Spania når de blir pensjonister. Så Norge og nordmenn blir loppa fra alle verdenshjørner i samarbeid med nordmenn. Folk burde demonstrere mot dette! Fordi prisene har blitt så høye nå at det går over stokk og stein. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 15. oktober 2017 Del Skrevet 15. oktober 2017 En del av de 5-siffrede nummerene har spesielle funksjoner som geolokasjon som router til riktig nummer avhengig av hvor du ringer fra. F.eks politiet og legevaktene har dette, og en hel del andre nummere. Dette systemet må både vedlikeholdes og feilrettes. Nødnummere igjen bruker en annen men lignende funksjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå