simen929 Skrevet 13. oktober 2017 Del Skrevet 13. oktober 2017 Hei, Har nå signert en ny leiekontrakt vha forbrukerrådets kontrakt. Lenke til kontrakten: https://fil.forbrukerradet.no/wp-content/uploads/2015/09/forbrukerradets-husleiekontrakt-29.11.16.pdf Greien er at leiligheten er i et hus hvor utleier ikke bor. Når vi signerte kontrakten valgte vi valg "A" i punkt 3. Etter at kontrakten ble signert ønsker husleier at vi skal endre dette, til punkt "B". Han forklarte det med at "det har med skatt å gjøre". Jeg kan såpass at jeg vet at det er skattefritt dersom man har leieboere i bolig man bor i selv, dersom arealet man leier ut er mindre enn 50% av boligen. Spørsmålet mitt er om JEG som leietaker kan stilles til noe som helst ansvar dersom denne utleieren snyter på skatten? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 13. oktober 2017 Del Skrevet 13. oktober 2017 Dersom du aktivt medvirker til å utarbeide falsk dokumentasjon som du har positiv kunnskap om at skal brukes for å villede skattemyndighetene er dette straffbart som medvirkning til skattesvik, jf. straffeloven § 378, med en strafferamme på inntil to års fengsel. Det er imidlertid svært sjelden vi ser at skattemyndighetene går etter leietaker. Leietaker har som regel ikke aktivt deltatt i utarbeidelsen av detaljene i kontrakten, og har sjelden forhåndskunnskap om hvor utleier rent faktisk bor, slik at Skatteetaten antagelig ikke vil bry seg om din medvirkning. Men du utsetter deg for en risiko. 3 Lenke til kommentar
simen929 Skrevet 13. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2017 (endret) Den er grei. Får ta meg en prat med de. Kontrakten er tross alt signert korrekt slik den er pr idag. Takk for hjelpen! Endret 13. oktober 2017 av simen929 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå