AnonymDiskusjon Skrevet 12. oktober 2017 Del Skrevet 12. oktober 2017 Har jobbet 60% hos et firma i 1.5 år gjennom nav med uføretrygd. Etter det ville ikke nav være med på støtte opp bedriften lenger så valget var at de tilbød meg jobb eller at jeg sluttet. Nå har jeg blitt tilbudt en 60% stilling i firmaet, men kun 30% er lønnet fra bedriften. De mener at restrerende skal fortsatt dekkes av trygd. Er den praksisen lov? Jeg trives kjempegodt på arbeidsplassen, men føler at jeg blir utnyttet med å jobbe " gratis" eller med halv timelønn. Anonymous poster hash: d9e43...601 Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 12. oktober 2017 Del Skrevet 12. oktober 2017 Det er det vel NAV som kan gi beste svaret på. Lenke til kommentar
norseman78 Skrevet 12. oktober 2017 Del Skrevet 12. oktober 2017 Du sier rett og slett nei til det "tilbudet" og finner en plass hvor du får det du skal ha. NAV er tydeligvis ute av det. Men om du hadde blitt ansatt og de hadde laget en slik avtale tenker jeg at et fagforbund kunne løst litt opp i flokene. Men på en slik plass ville jeg aldri jobbet selv da. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 12. oktober 2017 Del Skrevet 12. oktober 2017 (endret) Moderatormelding Tråden flyttet til korrekt seksjon. Tilbakemeldinger på moderering tas på PM. Endret 12. oktober 2017 av Dragen Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 12. oktober 2017 Del Skrevet 12. oktober 2017 (endret) Jeg stiller spørsmål ved at NAV skal ha utbetalt 40% uføretrygd. I følge NAV.no gis ikke uføretrygd til de med under 50% arbeidsuførhet. Og de vil avkorte uføregraden din hvis du jobber i 60% stilling i 1,5 år. Endret 12. oktober 2017 av Dragen Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 13. oktober 2017 Del Skrevet 13. oktober 2017 Dette gjelder vel ikke etter at "Ny uføretrygd" tredde i kraft 1. januar 2015? Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 13. oktober 2017 Del Skrevet 13. oktober 2017 (endret) Er den praksisen lov? Jeg trives kjempegodt på arbeidsplassen, men føler at jeg blir utnyttet med å jobbe " gratis" eller med halv timelønn. Anonymous poster hash: d9e43...601 Det er ikke helt innafor nei, men hvis det ikke er under noen tariffavtale så er det så vidt jeg vet ikke noen minstelønn i Norge. Når det er sagt så er det vel stort sett rett over en hundrelapp i timen som pleier å være minimum. Du skal heller ikke "dekke opp med trygden", det blir for dumt. Du dekker på en måte opp motsatt (i mangel på bedre ord) med trygden da du får mindre uføretrygd hvis du jobber over et visst beløp. Litt info https://www.nav.no/no/Person/Pensjon/Relatert+informasjon/jobbe-ved-siden-av-uf%C3%B8retrygd Eksempel på redusering av trygd nederst http://www.arbeidslivet.no/Velferd/Sosialpolitikk/Nye-regler-for-kombinasjon-av-uforetrygd-og-arbeid/ Jeg har ganske god peiling på dette, men er ikke noen ekspert så det kan selvfølgelig være litt feil i det jeg skriver Edit; og litt dårlig skrevet så jeg håper at du skjønner omtrentlig hva jeg mener. Endret 13. oktober 2017 av Soseks Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 13. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2017 I følge nav kan jeg jobbe så mye jeg vil, bare at jeg legger inn forventet inntekt på sidene deres, så de kan trekke trygd etter hva jeg tjener. Jeg jobber på lik linje med andre ansatte. Anonymous poster hash: d9e43...601 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 13. oktober 2017 Del Skrevet 13. oktober 2017 (endret) Uføretrygden bortfaller dersom du tjener mer enn 80% av "arbeidsinntekt før uførhet". Dette kaller NAV at du kan jobbe så mye du vil. Endret 13. oktober 2017 av mobile999 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 13. oktober 2017 Del Skrevet 13. oktober 2017 (endret) Det er riktig. Du kan jobbe så mye du vil så så har de beløpsgrenser og går du over disse så trekker de en viss sum fra trygden. Du skal jo ikke kunne motta 100% trygd og tjene 300.000,- ved siden av Edit; @Anonym601 et hakk over. Endret 13. oktober 2017 av Soseks 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 13. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2017 Det er tariff-avtale på rundt 170,- for ufaglært nybegynner. Anonymous poster hash: d9e43...601 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 14. oktober 2017 Del Skrevet 14. oktober 2017 Uføretrygden bortfaller dersom du tjener mer enn 80% av "arbeidsinntekt før uførhet". Dette kaller NAV at du kan jobbe så mye du vil. Viktig å poengtere at en beholder uføregraden, men at en ikke vil få utbetalt trygd ved høy inntekt Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 14. oktober 2017 Del Skrevet 14. oktober 2017 Det virker på meg som at uføregraden faller bort etter 10 år dersom man ikke har hatt utbetalt uføretrygd. (Man kan søke om å forlenge i fem år etter 5 år med hvilende rett.) Dette reguleres av Forskrift om uføretrygd pgf 3-4. https://lovdata.no/forskrift/2014-12-05-1602/§3-4 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. oktober 2017 Del Skrevet 14. oktober 2017 Jeg har egentlig ikke peiling på dette i det hele tatt, men jeg tenker at du har rett på 60% betaling for 60% stilling. Bedriften kan søke til NAV om å få dekt hele eller deler av lønna di, men den saken er opp til bedriften og NAV å avtale seg i mellom. Bedriften har neppe lov til å beordre deg til arbeid i fritida di (ubetalt tid = fritid). 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 28. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2017 Jeg jobbet gjennom Nav det første året, men siden det var tidsbegrenset gjennom Nav, så måtte bedriften ansette meg eller si meg opp. Anonymous poster hash: d9e43...601 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå