John Tangerås Skrevet 13. oktober 2017 Del Skrevet 13. oktober 2017 OK, siden vekta ikke har betydning for slitasjen, så sliter det like mye å gå til fots, som å kjøre med en Tesla? 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 13. oktober 2017 Del Skrevet 13. oktober 2017 Jo større dekk og tyngre biler, jo mer sliter de på veidekke. Å hevde noe annet er politikk. I tillegg bestemmer arealet bilen dekker av veibanen hvor mye svevestøv bilen virvler opp. Det er bare det at sammenhengen mellom akseltrykk og veislitasje er en funksjon i fjerde potens. Så forskjellen på 1 tonn og 10 tonn er helt enorm. I praksis er det eneste som sliter veiene tungtransport, lastebiler og busser. Samt piggdekk om tygger i stykker overflaten. Dermed blir forskjellen på en bil med akseltrykk på 500kg og 1000kg helt marginal. At store biler virvler opp mer strøm er godt tenkelig. Men avgiften er ikke på arealet (selv om det er en sammenheng her, åpenbart). Totalt forurenser dagens både bensin og dieslbiler langt mindre enn dagens elbiler. Det er det vel neppe noe grunnlag for å si. Det har vært nok av fagfellevurderte beregninger på livtidsutslipp fra sammenlignbare biler. F.eks. MB B-e og MB B (bensin) hvor elbilen kommer langt bedre ut - selv om du kjører den på kullkraft. Det du snakker om der er dypere lag av veien, hvor tungtransport er dominerende, en lastebil sliter endel mer i det øverste slitelaget også, men det er ikke at det i praksis kun er tungtrafikk som tar slitelaget. AtW Har du noen tall/kilder på dette? Alle steder jeg finner virker det som det også for slitelaget er veldig liten forskjell på privatbiler, og at det er tyngre biler som er den største kilden sammen med piggdekk: https://www.aftenposten.no/osloby/i/Lna1/Vil-du-kjore-gront-med-elbil_-bor-du-droppe-piggene http://e24.no/bil/bare-tungtransport-sliter-norske-veier/22587695 Ellers har også riktig veidekke en stor betydning: https://www.tu.no/artikler/slik-kan-norske-veier-fa-mindre-hjulspor/231912 Din første kilde underbygger jo det jeg sier? Biler med piggdekk er en ikke uvensentlig kilde til slitasje på det øverste slitelaget. Riktignok mindre enn en lastebil med kjetting (vesentlig også), men det er torss alt 10 ganger så mye (eller mer) lette kjøretøy enn tunge på de fleste veier, og det er langt mer vanlig med vinterdekk enn kjetting. AtW Lenke til kommentar
ism_InnleggNO Skrevet 13. oktober 2017 Del Skrevet 13. oktober 2017 Først så klager de på at de som har råd til mest luksus betaler for lite i skatt og får for mye skattelette, så klager de på at luksus skattegges. Høres nesten ut som opposisjonen dette... En Tesla er ikke en luksusgjenstand. Det er det eneste reelle alternativet til en fossil familiebil og det er mange helt vanlige familier som har kjøpt en Tesla i stede for en stasjonsvogn til rundt 350 000,- som ofte er alternativet. 6 Lenke til kommentar
eisi Skrevet 13. oktober 2017 Del Skrevet 13. oktober 2017 Jeg tror at "Stor elbil-avgiften" vil ha effekt for mange som skal velge mellom elbil eller diesel/bensin-bil i nær fremtid. Vi gjorde IKKE valget av Tesla Model X til ca kr 700.000,- fordi det er lønnsomt for oss, selv med alle fordelene elbiler har. Vi gjorde det fordi vi har veldig lyst på miljøvennlig elbil som kunne erstatte den gamle utslitte dieselbilen (Mazda 5 - 2005). OG fordi hele familien synes det er en veldig kul bil :-) . Dette var et kjøp vi utelukkende turde å gjøre pga alle de gode betingelse og vi strakte oss derfor langt over det vi tidligere har brukt på bilkjøp. Det er ikke så synd på oss, men vi har uflaks fordi elbilen vi har bestilt trolig kommer i starten av 2018. Vi ville ikke ha kjøpt bilen hvis vi visste at den kom til å koste kr 70.000,- mer (10% mer). Da ville vi kjøpt en bruktbil for kr 150.000-250.000 med god plass til familien og hengerfeste som vi pleier. Og de 70.000,- kunne dekke dieselforbruket vårt i ca 3 år. Hilsen far i en familie med normal inntekt. (Vet det er uklarhet i hva summene blir, men det ser ut som om de fleste som har regnet på det sier ca 71.000 på X75 og ca 96.000 på X100). 3 Lenke til kommentar
rabs Skrevet 13. oktober 2017 Del Skrevet 13. oktober 2017 Pris for slitasje??? Biler i klassen lette kjøretøy, har mikroskopiske forskjeller på slitasje. Den er uansett ikke så stor ,at et avgiftshopp på 70.000 eller deromkring, i det hele tatt henger på greip!! Med den logikken kan de fjerne vektavgiften for fossile biler og 1 Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 13. oktober 2017 Del Skrevet 13. oktober 2017 (endret) Jo større dekk og tyngre biler, jo mer sliter de på veidekke. Å hevde noe annet er politikk. I tillegg bestemmer arealet bilen dekker av veibanen hvor mye svevestøv bilen virvler opp. Det er bare det at sammenhengen mellom akseltrykk og veislitasje er en funksjon i fjerde potens. Så forskjellen på 1 tonn og 10 tonn er helt enorm. I praksis er det eneste som sliter veiene tungtransport, lastebiler og busser. Samt piggdekk om tygger i stykker overflaten. Dermed blir forskjellen på en bil med akseltrykk på 500kg og 1000kg helt marginal. At store biler virvler opp mer strøm er godt tenkelig. Men avgiften er ikke på arealet (selv om det er en sammenheng her, åpenbart). Totalt forurenser dagens både bensin og dieslbiler langt mindre enn dagens elbiler. Det er det vel neppe noe grunnlag for å si. Det har vært nok av fagfellevurderte beregninger på livtidsutslipp fra sammenlignbare biler. F.eks. MB B-e og MB B (bensin) hvor elbilen kommer langt bedre ut - selv om du kjører den på kullkraft. Det du snakker om der er dypere lag av veien, hvor tungtransport er dominerende, en lastebil sliter endel mer i det øverste slitelaget også, men det er ikke at det i praksis kun er tungtrafikk som tar slitelaget. AtW Har du noen tall/kilder på dette? Alle steder jeg finner virker det som det også for slitelaget er veldig liten forskjell på privatbiler, og at det er tyngre biler som er den største kilden sammen med piggdekk: https://www.aftenposten.no/osloby/i/Lna1/Vil-du-kjore-gront-med-elbil_-bor-du-droppe-piggene http://e24.no/bil/bare-tungtransport-sliter-norske-veier/22587695 Ellers har også riktig veidekke en stor betydning: https://www.tu.no/artikler/slik-kan-norske-veier-fa-mindre-hjulspor/231912 Din første kilde underbygger jo det jeg sier? Biler med piggdekk er en ikke uvensentlig kilde til slitasje på det øverste slitelaget. Riktignok mindre enn en lastebil med kjetting (vesentlig også), men det er torss alt 10 ganger så mye (eller mer) lette kjøretøy enn tunge på de fleste veier, og det er langt mer vanlig med vinterdekk enn kjetting. AtW Ja, med piggdekk ja. Men hva med alle de som ikke kjører med piggdekk? Man har jo piggdekkavgift, og det er i Oslo kun ca 15% som kjører med piggdekk. Man kunne sikkert diskutert om avgiften burde være høyere, men å straffe alle for at 15% kjører med piggdekk blir vel feil? (Hvis dette er bakgrunnen for denne vektavgiften, betyr det at man straffer alle biler for at de potensielt kan bruke piggdekk...) Endret 13. oktober 2017 av KalleKanin Lenke til kommentar
FB.863329346 Skrevet 13. oktober 2017 Del Skrevet 13. oktober 2017 Pris for slitasje??? Biler i klassen lette kjøretøy, har mikroskopiske forskjeller på slitasje. Den er uansett ikke så stor ,at et avgiftshopp på 70.000 eller deromkring, i det hele tatt henger på greip!! Sånn sett, så vil en liten E UP på piggdekk slite mer på veien, enn en Tesla på reine gummisåler!! Derimot, så kan antall kjørte km påvirke slitasjen mer, men der kommer jo det inn ,at alle, også elbiler betaler moms, når energilageret skal fylles. Så kommer elavgiften...det blir betaling etter bruk og forbruk ,og det burde holde. Vi må innse, at avgifter, basert p teoretiske utslipp, når bilen står parkert er latterlig. Betaling for faktisk bruk, forbruk og slitasje..den som bruker mer betaler mer. Om en Tesla rusler og går rundt 500 000 km iløpet av livet så er den enorme avgiften du snakker om på 14 øre pr km. Det er latterlig av elbileiere å ikke kan innse at de bruker veiene både sommer og vinter. Og at det er faktisk noen som må betale for det. Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 13. oktober 2017 Del Skrevet 13. oktober 2017 (endret) Om en Tesla rusler og går rundt 500 000 km iløpet av livet så er den enorme avgiften du snakker om på 14 øre pr km. Det er latterlig av elbileiere å ikke kan innse at de bruker veiene både sommer og vinter. Og at det er faktisk noen som må betale for det. Ja, men dette gjelder jo alle biler? Selv en liten elbil bruker veiene, og tar ikke opp så veldig mye mindre plass på veien enn en stor Tesla? (Man må fortsatt ha minst 3 sekunders avstand) Så hvis poenget er å betale for veiutbygging og vedlikehold, er det vel da feil å knytte den til vekten, hvis vekt har lite å si for slitasjen på veiene? Ideelt sett burde man kanskje kun hatt to typer avgifter på kjøretøyer ?: 1 "miljøavgift" som går til utgifter med forurensing. Denne vil nok være ganske lav for en elbil. For fossilbiler bør denne primært være på drivstoffet. EDIT: Ikke helt gjennomtenkt. Renseteknologi bør også tas med i dette bildet. En gammel Euro1-bil forurenser sannsynligvis mye mer enn en Euro6-7 bil. 2 en bruksavgift som brukes for å bygge og å vedlikeholde veier, og gjelder i forhold til hvor langt man har kjørt, uavhenig av teknologi, og kanskje bare med en liten justeringsfaktor for størrelse. Og både for 1 og 2 bør man fordele kostnadene på ALLE kjøretøy. Nå betaler private biler og lastebiler for de aller fleste av utgiftene til vei, selv om også offentlig og kollektivtrafikk er avhengig av veier å kjøre på. Endret 13. oktober 2017 av KalleKanin Lenke til kommentar
Jens-Erik Skrevet 13. oktober 2017 Del Skrevet 13. oktober 2017 Hvorfor skal ikke e-biler også betale avgift? Alle andre må betale årsavgift uansett om bilene brukes eller ikke. Jeg kan ikke forstå hvorfor e-biler skal ha avgiftslette i alle retninger. 1 Lenke til kommentar
Øyvind Lunde Skrevet 13. oktober 2017 Del Skrevet 13. oktober 2017 Men utslipp av CO2 er høyere med de store elbilene enn ved små elbilene. Når du skal lade denne bilen, forbruker de på lik linje som andre elforbrukere, energi fra den europeiske elmiksen. Dette inkluderte kullkraft, gasskraft, atomkraft, vindkraft, vannkraft, etc. Desse bilene bruker idag gratis den veien som vi andre betaler for. Er det rettferdig? Mao burde de ha beskatning basert på vekt, slik fossile biler har. Og slutt på gratis ferge, bom, etc. Elbiler bruker fra 1-2,5kWh pr mil i snitt over året eller tilsvarende 0,1 til 0,25 liter diesel etter at dieselen er pumpet opp transportert, fraktet rafinert distribuert. Elbiler vil på sikt med en ny V2G standard bli en viktig og ettertraktet resurs i strømnettetvårt både med tanke på nettkapasitet og ballansering av forbruk opp mot produksjon av energi. Elbiler handler om mer enn å erstatte en "bil" . Den blir en del av infrastrukturen som kaller energi distribusjon, produksjon og forbruk. Husk at de som nå betaler en million for en elbil nærmest uavkortet støtter utviklingen av markedet som baner vei for lavere priser og flere modeller som vil koste langt mindre. MEN mange er seg selv nok å lar misunnelsen styre fremfor fornuften i det store bildet. https://electrek.co/2017/10/04/nissan-ev-ecosystem-free-power-leaf-vehicle-to-grid/ Lenke til kommentar
RJohannesen Skrevet 13. oktober 2017 Del Skrevet 13. oktober 2017 Hvorfor skal ikke e-biler også betale avgift? Alle andre må betale årsavgift uansett om bilene brukes eller ikke. Jeg kan ikke forstå hvorfor e-biler skal ha avgiftslette i alle retninger. Det dumme med dette avgiftsforslaget er at det er en avgift på rekkevidde, ikke på luksus. Om man trenger 100kWt batteriet i familiebilutgaven så må man betale masse ekstra avgifter. Men velger man så å gå opp til performance-utgaven som gjør 0-100 på rundt 3 sekunder så får man denne oppgraderingen så og si avgiftsfritt fordi den ikke tilfører noe særlig ekstra vekt. Samme gjelder autopilot og luksus-oppgraderinger, det blir også avgiftsfritt. Om du velger å få bilen belagt med ekte sølv eller gull, eller setene trukket i forhud fra japanske kobe-okser så vil dette også være avgiftsfritt. Saken er at dette forslaget er en stor seier for de som ønsker å opprettholde salget av store dieselbiler i Norge, for det er en ren avgift på rekkevidde for elbiler. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 13. oktober 2017 Del Skrevet 13. oktober 2017 Jo større dekk og tyngre biler, jo mer sliter de på veidekke. Å hevde noe annet er politikk. I tillegg bestemmer arealet bilen dekker av veibanen hvor mye svevestøv bilen virvler opp. Det er bare det at sammenhengen mellom akseltrykk og veislitasje er en funksjon i fjerde potens. Så forskjellen på 1 tonn og 10 tonn er helt enorm. I praksis er det eneste som sliter veiene tungtransport, lastebiler og busser. Samt piggdekk om tygger i stykker overflaten. Dermed blir forskjellen på en bil med akseltrykk på 500kg og 1000kg helt marginal. At store biler virvler opp mer strøm er godt tenkelig. Men avgiften er ikke på arealet (selv om det er en sammenheng her, åpenbart). Totalt forurenser dagens både bensin og dieslbiler langt mindre enn dagens elbiler. Det er det vel neppe noe grunnlag for å si. Det har vært nok av fagfellevurderte beregninger på livtidsutslipp fra sammenlignbare biler. F.eks. MB B-e og MB B (bensin) hvor elbilen kommer langt bedre ut - selv om du kjører den på kullkraft. Det du snakker om der er dypere lag av veien, hvor tungtransport er dominerende, en lastebil sliter endel mer i det øverste slitelaget også, men det er ikke at det i praksis kun er tungtrafikk som tar slitelaget. AtW Har du noen tall/kilder på dette? Alle steder jeg finner virker det som det også for slitelaget er veldig liten forskjell på privatbiler, og at det er tyngre biler som er den største kilden sammen med piggdekk: https://www.aftenposten.no/osloby/i/Lna1/Vil-du-kjore-gront-med-elbil_-bor-du-droppe-piggene http://e24.no/bil/bare-tungtransport-sliter-norske-veier/22587695 Ellers har også riktig veidekke en stor betydning: https://www.tu.no/artikler/slik-kan-norske-veier-fa-mindre-hjulspor/231912 Din første kilde underbygger jo det jeg sier? Biler med piggdekk er en ikke uvensentlig kilde til slitasje på det øverste slitelaget. Riktignok mindre enn en lastebil med kjetting (vesentlig også), men det er torss alt 10 ganger så mye (eller mer) lette kjøretøy enn tunge på de fleste veier, og det er langt mer vanlig med vinterdekk enn kjetting. AtW Ja, med piggdekk ja. Men hva med alle de som ikke kjører med piggdekk? Man har jo piggdekkavgift, og det er i Oslo kun ca 15% som kjører med piggdekk. Man kunne sikkert diskutert om avgiften burde være høyere, men å straffe alle for at 15% kjører med piggdekk blir vel feil? (Hvis dette er bakgrunnen for denne vektavgiften, betyr det at man straffer alle biler for at de potensielt kan bruke piggdekk...) Såvidt meg bekjent er forholdene i liknende størrelse om det er sommerdekk på både lette og tunge kjøretøy. AtW Lenke til kommentar
Jens-Erik Skrevet 13. oktober 2017 Del Skrevet 13. oktober 2017 Hvorfor skal ikke e-biler også betale avgift? Alle andre må betale årsavgift uansett om bilene brukes eller ikke. Jeg kan ikke forstå hvorfor e-biler skal ha avgiftslette i alle retninger. Det dumme med dette avgiftsforslaget er at det er en avgift på rekkevidde, ikke på luksus. Om man trenger 100kWt batteriet i familiebilutgaven så må man betale masse ekstra avgifter. Men velger man så å gå opp til performance-utgaven som gjør 0-100 på rundt 3 sekunder så får man denne oppgraderingen så og si avgiftsfritt fordi den ikke tilfører noe særlig ekstra vekt. Samme gjelder autopilot og luksus-oppgraderinger, det blir også avgiftsfritt. Om du velger å få bilen belagt med ekte sølv eller gull, eller setene trukket i forhud fra japanske kobe-okser så vil dette også være avgiftsfritt. Saken er at dette forslaget er en stor seier for de som ønsker å opprettholde salget av store dieselbiler i Norge, for det er en ren avgift på rekkevidde for elbiler. Alle som kjøper diesel eller bensinbiler betaler allerede avgifter så det holder. Enkelte bilmodeller så er avgiften det dobbelte av prisen på selve bilen. Hvorfor er det da så urettferdig av de som ønsker å kjøpe elbil må betale litt? At myndighetene velger å innføre avgift for bare de tunge er vel på lik linje som tidligere avgifter på diesel og bensinbiler. Et utgangspunkt må man ha. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 13. oktober 2017 Del Skrevet 13. oktober 2017 Men utslipp av CO2 er høyere med de store elbilene enn ved små elbilene. Når du skal lade denne bilen, forbruker de på lik linje som andre elforbrukere, energi fra den europeiske elmiksen. Dette inkluderte kullkraft, gasskraft, atomkraft, vindkraft, vannkraft, etc. Desse bilene bruker idag gratis den veien som vi andre betaler for. Er det rettferdig? Mao burde de ha beskatning basert på vekt, slik fossile biler har. Og slutt på gratis ferge, bom, etc. Enda en som ikke har skjønt det... nei vi lader ikke med EU strøm... Jo da det laddes med EU-strøm, de fleste el-biler lades på natta og da er Norge netto importør av strøm fra EU.( Dette Eu-kraft også på dagen, men i mindre mengder) Det er for vannkraft er enkelt å regulere en kull- eller/og atomkraftverk. Og stømnettet sorter ikke hva som blir puttet inn i nettet, en av få lette regulerbare kraftkildet er vannkraft, kull- og atomkraft er regulerbart men treg regulering, da disse bruker vanndamp til å drifte generatorene. Sol- og vindkraft er momentan kraft som går rett på nette når disse kan produsere kraft. Ja, Norge har kraft nok til å forsyne seg selv, men nå er ikke linjenettet bygget sånn at vi er øde øy i Europa, det betyr alt av kraft som produser i Europa komer hjem til deg. Så det raffineres ikke olje på natten da? poenget er at vi forminsker raffineringen som krever mye energi og bruker lite energi på å komme oss rundt. Men den første delen der går liksom ikke inn hos de fleste. de tenker kun på kullkraft i EU. Norge er netto eksportør av kraft, slik er det bare. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 13. oktober 2017 Del Skrevet 13. oktober 2017 Hvorfor skal ikke e-biler også betale avgift? Alle andre må betale årsavgift uansett om bilene brukes eller ikke. Jeg kan ikke forstå hvorfor e-biler skal ha avgiftslette i alle retninger. vi betaler årsavgift.. Lenke til kommentar
RJohannesen Skrevet 13. oktober 2017 Del Skrevet 13. oktober 2017 Hvorfor skal ikke e-biler også betale avgift? Alle andre må betale årsavgift uansett om bilene brukes eller ikke. Jeg kan ikke forstå hvorfor e-biler skal ha avgiftslette i alle retninger. Det dumme med dette avgiftsforslaget er at det er en avgift på rekkevidde, ikke på luksus. Om man trenger 100kWt batteriet i familiebilutgaven så må man betale masse ekstra avgifter. Men velger man så å gå opp til performance-utgaven som gjør 0-100 på rundt 3 sekunder så får man denne oppgraderingen så og si avgiftsfritt fordi den ikke tilfører noe særlig ekstra vekt. Samme gjelder autopilot og luksus-oppgraderinger, det blir også avgiftsfritt. Om du velger å få bilen belagt med ekte sølv eller gull, eller setene trukket i forhud fra japanske kobe-okser så vil dette også være avgiftsfritt. Saken er at dette forslaget er en stor seier for de som ønsker å opprettholde salget av store dieselbiler i Norge, for det er en ren avgift på rekkevidde for elbiler. Alle som kjøper diesel eller bensinbiler betaler allerede avgifter så det holder. Enkelte bilmodeller så er avgiften det dobbelte av prisen på selve bilen. Hvorfor er det da så urettferdig av de som ønsker å kjøpe elbil må betale litt? At myndighetene velger å innføre avgift for bare de tunge er vel på lik linje som tidligere avgifter på diesel og bensinbiler. Et utgangspunkt må man ha. En gradvis innføring av mva, f.eks. 2 % hvert år til vi når 25% kunne vært en fornuftig vinkling, da ville man betalt mer avgifter for de dyreste og mest eksklusive utgavene. Men nå fremstår det mer som et forsøk på å bremse utviklingen av biler med lang rekkevidde, og presse folk til å fortsette å kjøpe dieselbiler. Har man behov for lang rekkevidde må man da velge mellom forurensende dieselbil med avgifter eller elbil med avgifter. 2 Lenke til kommentar
0AAVKDA1 Skrevet 13. oktober 2017 Del Skrevet 13. oktober 2017 Men utslipp av CO2 er høyere med de store elbilene enn ved små elbilene. Når du skal lade denne bilen, forbruker de på lik linje som andre elforbrukere, energi fra den europeiske elmiksen. Dette inkluderte kullkraft, gasskraft, atomkraft, vindkraft, vannkraft, etc. Desse bilene bruker idag gratis den veien som vi andre betaler for. Er det rettferdig? Mao burde de ha beskatning basert på vekt, slik fossile biler har. Og slutt på gratis ferge, bom, etc. Kjøper man strøm av Lyse, betaler man vanligvis "miljøavlat" og disse ørene ekstra garanterer for at strømmen som allerede er den grønneste norske vannkraft(vi har netto eksport i dette landet) er fri for strøm fra de to Danske kullkraftverkene som fremdeles er i drift! Det er kun dem som er motstandere av å kjøre på strøm som trekker frem Europeisk energimiks hver eneste gang TU trykker en epistel om elbiler!!! 2 Lenke til kommentar
Jens-Erik Skrevet 13. oktober 2017 Del Skrevet 13. oktober 2017 Hvorfor skal ikke e-biler også betale avgift? Alle andre må betale årsavgift uansett om bilene brukes eller ikke. Jeg kan ikke forstå hvorfor e-biler skal ha avgiftslette i alle retninger. Det dumme med dette avgiftsforslaget er at det er en avgift på rekkevidde, ikke på luksus. Om man trenger 100kWt batteriet i familiebilutgaven så må man betale masse ekstra avgifter. Men velger man så å gå opp til performance-utgaven som gjør 0-100 på rundt 3 sekunder så får man denne oppgraderingen så og si avgiftsfritt fordi den ikke tilfører noe særlig ekstra vekt. Samme gjelder autopilot og luksus-oppgraderinger, det blir også avgiftsfritt. Om du velger å få bilen belagt med ekte sølv eller gull, eller setene trukket i forhud fra japanske kobe-okser så vil dette også være avgiftsfritt. Saken er at dette forslaget er en stor seier for de som ønsker å opprettholde salget av store dieselbiler i Norge, for det er en ren avgift på rekkevidde for elbiler. Alle som kjøper diesel eller bensinbiler betaler allerede avgifter så det holder. Enkelte bilmodeller så er avgiften det dobbelte av prisen på selve bilen. Hvorfor er det da så urettferdig av de som ønsker å kjøpe elbil må betale litt?At myndighetene velger å innføre avgift for bare de tunge er vel på lik linje som tidligere avgifter på diesel og bensinbiler. Et utgangspunkt må man ha. En gradvis innføring av mva, f.eks. 2 % hvert år til vi når 25% kunne vært en fornuftig vinkling, da ville man betalt mer avgifter for de dyreste og mest eksklusive utgavene. Men nå fremstår det mer som et forsøk på å bremse utviklingen av biler med lang rekkevidde, og presse folk til å fortsette å kjøpe dieselbiler. Har man behov for lang rekkevidde må man da velge mellom forurensende dieselbil med avgifter eller elbil med avgifter. For samtlige diesel og bensinbiler betales det avgift basert på CO2 utslipp, tidligere var avgift basert på antall hk, motor volum og vekt. Summen av pris, frakt og avgifter ble så tillagt 25% moms. I dag er avgiftene basert på pris og utslipp av CO2 for så å legge på 25% moms. På elbiler er det ingen avgift, ei heller moms. Jeg kan ikke forstå at det skal være så urimelig at elbiler skal ha noe avgift. Forslag er å ha en avgift på kr.70.000 på en bil til kr. 1.000.000. Andre biler med en pris på kr.1.000.000 vil i Norge koste anslagsvis kr. 2.500.000, dvs. 1.500.000 i avgifter. Dette er ikke en rekkevidde avgift. Det er nå flere mindre elbiler med tilsvarende kjørelengde som Tesla. 1 Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 13. oktober 2017 Del Skrevet 13. oktober 2017 (endret) Ja, med piggdekk ja. Men hva med alle de som ikke kjører med piggdekk? Man har jo piggdekkavgift, og det er i Oslo kun ca 15% som kjører med piggdekk. Man kunne sikkert diskutert om avgiften burde være høyere, men å straffe alle for at 15% kjører med piggdekk blir vel feil? (Hvis dette er bakgrunnen for denne vektavgiften, betyr det at man straffer alle biler for at de potensielt kan bruke piggdekk...) Såvidt meg bekjent er forholdene i liknende størrelse om det er sommerdekk på både lette og tunge kjøretøy. AtW Mulig. Har foreløpig ikke funnet gode tall på dette, men når piggdekk sliter opp til 100 ganger mer på veiene, blir slitasjen fra de "lette" personbilene (under 3500kg) som kjører piggfritt neglisjerbare i den store sammenheng. Men et poeng som ikke har blitt tatt frem, er at alle biler virvler jo opp svevestøv uansett type og kilden til støvet. Selv om hovedvekten av svevestøvet i Oslo skyldes vedfyring, vil bilene være med på å "holde dette støvet i luften" ved at de virvler det opp. Usikker hvor mye vekt har å si her, men farten har visst en del å si. Her er det nevt noe om dette: https://www.vegvesen.no/om+statens+vegvesen/presse/Kronikker/kronikk-fartsgrense-for-bedre-luft Her står det at fart har mest å si i forhold til piggdekk og slitasjen disse gir, og at dette er en mye viktigere kilde til svevestøv enn oppvirvling, men at man også får noe redusert oppvirvling av nedsatt hastighet. Men her gjør faktisk Oslo nå en god ting, de har økt frekvensen for veivasking. Dette vil kraftig redusere denne oppvirvlingen. Piggdekk er uansett tydeligvis verstingen i forhold til svevestøvutslipp fra biltrafikken. Og særlig tunge lastebiler og busser burde ha en skyhøy piggdekkavgift. Endret 13. oktober 2017 av KalleKanin 1 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 13. oktober 2017 Del Skrevet 13. oktober 2017 Det dumme med dette avgiftsforslaget er at det er en avgift på rekkevidde, ikke på luksus.Avgift på rekkevidde? Virkelig? en Ampera e har 520 km rekkevidde og kan feite seg opp ytterligere 400kg før det er snakk om at det koster en krone i vektavgift. Avgiften slår ut på millonbiler fra Tesla og kommende millionbiler fra Jaguar, Porsche og Mercedes. Digre luksus-SUVer. Langt fra en rekkeviddeavgift. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå