Gå til innhold

Hevder de «store, tunge» elbilene sliter mer på veien - avvises av fagfolkene


Anbefalte innlegg

Men utslipp av CO2 er høyere med de store elbilene enn ved små elbilene.

Når du skal lade denne bilen, forbruker de på lik linje som andre elforbrukere, energi fra den europeiske elmiksen. Dette inkluderte kullkraft, gasskraft, atomkraft, vindkraft, vannkraft, etc.

 

Desse bilene bruker idag gratis den veien som vi andre betaler for. Er det rettferdig?

 

Mao burde de ha beskatning basert på vekt, slik fossile biler har. Og slutt på gratis ferge, bom, etc.

 

El-biler med store batteripakker og masse bagasjeplass kan oftere erstatte fosilbil bruk. De lades også sjeldenere slik att batteripakkene varer lenger. Sånn sett vil dette veie opp litt for det høyere co2 avtrykket ved produksjon og bruk.

 

Energimiksen fra Europa blir grønnere hvert år, og skal etterhvert bli nesten helt ren. Og vi snakker ikke om fjern fremtid her, men kanskje innen levetiden til biler som selges idag. Nå utgjør også co2 delen av energimixen fra Europa en veldig liten andel av strøm som brukes I Norge, vi snakker om 1-2%

 

På litt sikt må det også innføres avgifter på el-biler men det hadde vært fint om de totale avgiftene gikk ned, kosten av bilhold er altfor høyt, spesielt for de med noe lavere inntekter.

 

Det er også uheldig dersom de dårligere bilene skal få urettmessige konkuransefordeler basert på uriktige antagelser. Ja teslaen sliter 6 ganger mer på veien enn en minibil på ett tonn, men det er fortsatt så lite at det ikke gjør noe. Slitasjen på vei fra en personbil ved normal bruk er 0,001øre/km*13500 kilometer = 13,5 øre I året I snitt per personbil. Om det skal justeres for vektforskjell snakker vi kanskje om 10øre for minibil på ett tonn, og 60 øre for en tesla per år.

Man må legge til grunn at bilen skal kjøre i 100.000 år for å rettferdig gjøre den vektkomponenten som er foreslått.

 

Som det står i artikkelen sliter de tyngste lastebilene like mye på veien som 75000 personbiler per kjørte kilometer. Det blir da lett å se at vektkomponenten i engangsavgiften er blåst voldsomt opp for personbiler og ikke reflekterer den faktiske slitasjen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Enda en som ikke har skjønt det... nei vi lader ikke med EU strøm...

 

Så hvorfor har vi DC-kabel mellom Norge-Nederland, Norge-Danmark, samt luftspenn i fleng mellom Norge og Sverige, som igjen har linjer mot Danmark og Tyskland? Trodde disse var med på å sikre stabil kraftforsyning her i nord, samt supplere Europa med "grønn energi".

https://www.ssb.no/energi-og-industri/statistikker/elektrisitet/aar

 

95% selvforsynt. Tror du vi har såpass store linjer mot europa at vi kan bli forsynt av dem?? Linjene vil glødet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Staten må ha inntekter. Enkelt i prinsippet. Elbilavgiftene kommer de også. Dette påfunnet var noe kreativt men kanskje lite gjennomtenkt. Det må da være andre måter å sikre seg inntekter enn avgift av denne typen? Har selv to elbiler, en av dem tesla, så for meg som skal selge vil jo dette bety hopp for bruktbilprisen (hvis den blir innført)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke noe de lader gratis på kjøpesenteret, hos arbeidsgiver, offentlige parkeringsplasser etc.

Ingenting er gratis. Hos arbeidsgiver er gratis lading en fordel man mottar fra arbeidsgier, akkurat som gratis kaffe. På noen kjøpesenter kan man kanskje få gratis strøm fordi de vil ha deg som kunde. De forventer å tjene penger på deg. Og ja det, er kanskje fortsatt enkelte offentlige ladepunkger som er gratis, men jeg har aldri sett ett. De er på vei ut.
  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Men utslipp av CO2 er høyere med de store elbilene enn ved små elbilene.

Når du skal lade denne bilen, forbruker de på lik linje som andre elforbrukere, energi fra den europeiske elmiksen. Dette inkluderte kullkraft, gasskraft, atomkraft, vindkraft, vannkraft, etc.

 

EU- miksen og disse grønne sertifikatene og salg av norsk strøm er for leng3 siden avslørt som en bløff og papirstrøm.

Kan vi ikke bare kalle det "lukusavgift" på kjøretøy som har alt for stor motor (og dermed potensiale for å forbruke masse energi fort) i forhold til behovet?

 

Forslaget tar i bruk "kvasivitenskap" som grunngivelse for en avgift.

Lenke til kommentar

Uklokt å trekke inn vektkomponenten igjen. Betyr åpenbart lite for veislitasjen. Batteri og sikkerhetsutstyr gjør bilene tyngre, uten at utslipp øker noe som helst.

Dette vil bare føre til at fossile biler blir mer attraktive. Avgifter må man tydeligvis ha, men innfør da samtidig samme avgift på tilsvarende fossil/hybrid bil. Slik vil fordelen til utslippsfri bil bestå i kroner og øre, samtidig som man får pengene inn fra de "forhatte" teslaene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

[quote name='Espen Hugaas Andersen' Elbilister betaler elavgift på lik linje med andre forbrukere av strøm.

Ikke noe de lader gratis på kjøpesenteret, hos arbeidsgiver, offentlige parkeringsplasser etc.

 

De fleste kjøpesenter har gått over, eller holder på å gå over til betalte ladeløsninger. -Og det er vel ikke mange som hadde giddet å stå i flere timer på kjøpesenter hver dag / uke bare for å slippe å betale 20 - 50 kroner for å lade hjemme? Å benytte offentlige parkeringsplasser er også tungvindt for daglig lading, med mindre du rent tilfeldigvis bor med en ladestasjon rett over gata. -Men selvfølgelig lading hos arbeidsgiver er en mulighet. -Men jeg vil anta at 80-90% av all elbillading foregår hjemme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Enda en som ikke har skjønt det... nei vi lader ikke med EU strøm...

Så hvorfor har vi DC-kabel mellom Norge-Nederland, Norge-Danmark, samt luftspenn i fleng mellom Norge og Sverige, som igjen har linjer mot Danmark og Tyskland? Trodde disse var med på å sikre stabil kraftforsyning her i nord, samt supplere Europa med "grønn energi".

 

 

Vi har det for å ha ett solid nett, pga EU krav osv. Vi er netto eksportører av kraft. Alt dette spiller liten til ingen rolle all den tid en ikke bruker drivstoff som trenger en god mengde energi bare for å komme ned i tanken på bensinstasjonen.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nok et tiltak fra regjeringen som viser en holdning til forskning og kunnskap på trump-nivå, der altså. I godt selskap med samferdselsministerens motstand mot streknings-ATK, oljeministerens miljøvennlige olje og finansministerens trickle-down economy.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kjære FRP og Co, om dette er et skalkeskjul for å avgiftsbelegge de rikeste - som er helt greit i seg selv. Ingen grunn til å skjule dette - hvorfor ikke avgiftslegge basert på kjøpspris i stedet?

En tenkt elektrisk Porsche på 1.99 tonn, til 2 millioner kr, slipper fortsatt avgift? Samtidig som en mulig Skoda Oktavia med ekstra stort batteri, 2.5 tonn, til 400 000kr, må betale maks avgift!

Vektavgift rammer skeivt, bruk bare vanlig moms i stedet.

 

Eksempel på gradvis infasing med moms:

2017-2019 -> 5% moms.

2019-2021 -> 10% moms

2021-2023 -> 15 % moms

2023-2025 -> 20 % moms

2026 -> 25% moms. Forbud mot salg av fossilbiler til persontransport.

Avgiftsfritaket på elbiler syns jeg har vært greit, men jeg har aldri likt momsfritaket. Når det nå engang er der synes jeg det må være en fin løsning å fase inn moms på alle el-biler som skissert her. ?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Jo større dekk og tyngre biler, jo mer sliter de på veidekke. Å hevde noe annet er politikk. I tillegg bestemmer arealet bilen dekker av veibanen hvor mye svevestøv bilen virvler opp.

Det er bare det at sammenhengen mellom akseltrykk og veislitasje er en funksjon i fjerde potens. Så forskjellen på 1 tonn og 10 tonn er helt enorm. I praksis er det eneste som sliter veiene tungtransport, lastebiler og busser. Samt piggdekk om tygger i stykker overflaten.

 

Dermed blir forskjellen på en bil med akseltrykk på 500kg og 1000kg helt marginal.

 

At store biler virvler opp mer strøm er godt tenkelig. Men avgiften er ikke på arealet (selv om det er en sammenheng her, åpenbart).

 

Totalt forurenser dagens både bensin og dieslbiler langt mindre enn dagens elbiler.

Det er det vel neppe noe grunnlag for å si. Det har vært nok av fagfellevurderte beregninger på livtidsutslipp fra sammenlignbare biler. F.eks. MB B-e og MB B (bensin) hvor elbilen kommer langt bedre ut - selv om du kjører den på kullkraft.

 

 

Det du snakker om der er dypere lag av veien, hvor tungtransport er dominerende, en lastebil sliter endel mer i det øverste slitelaget også, men det er ikke at det i praksis kun er tungtrafikk som tar slitelaget.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Norge burde komme over på en refusjonsordning på linje med det de aller fleste land har (alle utenom Noprge?) som incentivordring. Du får refundert et fastbeløp som har utgangspunkt i et nyttig (men ikke lukseriøst) kjøretøy.

 

Dagens ordning har gått ut på dato.

 

Dagens ordning er tilpasset VIP-enes leketøy:

 

https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/stordalen-kjoepte-elbil-til-3-3-millioner/a/10134774/

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Jo større dekk og tyngre biler, jo mer sliter de på veidekke. Å hevde noe annet er politikk. I tillegg bestemmer arealet bilen dekker av veibanen hvor mye svevestøv bilen virvler opp.

Det er bare det at sammenhengen mellom akseltrykk og veislitasje er en funksjon i fjerde potens. Så forskjellen på 1 tonn og 10 tonn er helt enorm. I praksis er det eneste som sliter veiene tungtransport, lastebiler og busser. Samt piggdekk om tygger i stykker overflaten.

 

Dermed blir forskjellen på en bil med akseltrykk på 500kg og 1000kg helt marginal.

 

At store biler virvler opp mer strøm er godt tenkelig. Men avgiften er ikke på arealet (selv om det er en sammenheng her, åpenbart).

 

Totalt forurenser dagens både bensin og dieslbiler langt mindre enn dagens elbiler.

Det er det vel neppe noe grunnlag for å si. Det har vært nok av fagfellevurderte beregninger på livtidsutslipp fra sammenlignbare biler. F.eks. MB B-e og MB B (bensin) hvor elbilen kommer langt bedre ut - selv om du kjører den på kullkraft.

 

 

Det du snakker om der er dypere lag av veien, hvor tungtransport er dominerende, en lastebil sliter endel mer i det øverste slitelaget også, men det er ikke at det i praksis kun er tungtrafikk som tar slitelaget.

 

AtW

 

 

Har du noen tall/kilder på dette?

Alle steder jeg finner virker det som det også for slitelaget er veldig liten forskjell på privatbiler, og at det er tyngre biler som er den største kilden sammen med piggdekk:

https://www.aftenposten.no/osloby/i/Lna1/Vil-du-kjore-gront-med-elbil_-bor-du-droppe-piggene

http://e24.no/bil/bare-tungtransport-sliter-norske-veier/22587695

 

Ellers har også riktig veidekke en stor betydning:

https://www.tu.no/artikler/slik-kan-norske-veier-fa-mindre-hjulspor/231912

Lenke til kommentar

Elbil-garantien om fredning ut 2020 er brutt. Det er det verste med dette forslaget. For dette er bare begynnelsen.

Dernest er det forskjellsbehandlingen mellom Oslo/Bergen/Trondheim-befolkningen og oss som ikke kan bruke/har kollektivtrafikk. Flere batterier betyr økt kjørelengde og dermed bruksnytte. Det hjelper ikke at det går en skolebuss om morgenen og ettermiddagen. Når skal politikerne forstå at ikke alle bor i storbyene?? DER satses det alltid mer og mer på kollektivtrafikk vi ikke har nytte av. Og nå altså også den "fordelen" hvor de kan klare seg med en liten/lett elbil som har en rekkevidde på 10-20 mil gi ekstra økonomisk fordel. Og det er stort sett tilstrekkelig til daglig bruk i disse byområdene.

Når det gjelder hybridene, er det riktig å favorisere ladehybridene (PHEV) og det er også greit at man legger til krav om hvor langt man minimum skal kunne kjøre med batterier.
Men burde da ikke kjørelengde på strømmen differensieres i forhold til nettopp dette?
En vektavgift er like latterlig på dette området. Det finnes faktisk ladehybrider som kan kjøre opptil 70 kilometer, selv om disse foreløpig ikke er kommet til Norge. Med vektavgift på elbil med tilstrekkelig rekkevidde og ladbar hybrid straffer man i begge tilfeller hovedsakelig halvparten av befolkningen som holder liv i hele resten av landet.

Slutt å snakke om strøm fra kullkraftverk som gir strøm i Norge! Se på nettoeksporten - differansen mellom naturlig norsk energi, kontra importen. Og slutt å være sjalu fordi noen må ha andre biltyper på grunn av geografien i dette landet. Janteloven til Aksel Sandemose har ingenting å gjøre med elbil politikken.

Endret av Knut Nyhagen
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Men utslipp av CO2 er høyere med de store elbilene enn ved små elbilene.

Når du skal lade denne bilen, forbruker de på lik linje som andre elforbrukere, energi fra den europeiske elmiksen. Dette inkluderte kullkraft, gasskraft, atomkraft, vindkraft, vannkraft, etc.

Desse bilene bruker idag gratis den veien som vi andre betaler for. Er det rettferdig?

Mao burde de ha beskatning basert på vekt, slik fossile biler har. Og slutt på gratis ferge, bom, etc.

Enda en som ikke har skjønt det... nei vi lader ikke med EU strøm...

Jo da det laddes med EU-strøm, de fleste el-biler lades på natta og da er Norge netto importør av strøm fra EU.( Dette Eu-kraft også på dagen, men i mindre mengder) Det er for vannkraft er enkelt å regulere en kull- eller/og atomkraftverk. Og stømnettet sorter ikke hva som blir puttet inn i nettet, en av få lette regulerbare kraftkildet er vannkraft, kull- og atomkraft er regulerbart men treg regulering, da disse bruker vanndamp til å drifte generatorene. Sol- og vindkraft er momentan kraft som går rett på nette når disse kan produsere kraft.

Ja, Norge har kraft nok til å forsyne seg selv, men nå er ikke linjenettet bygget sånn at vi er øde øy i Europa, det betyr alt av kraft som produser i Europa komer hjem til deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...