Gå til innhold

Hevder de «store, tunge» elbilene sliter mer på veien - avvises av fagfolkene


Anbefalte innlegg

Så å si all forskning på veislitasje siden AASHTO rapporten i 1961, bruker loven om fjerde potens for å beregne veislitasje relativ til akselvekt på alt fra tråsykler til lastebiler.

 

Dersom fremgangsmåten ikke kan benyttes for personbiler, så er all forskning på området feilaktig?

Du kan selvfølgelig dokumentere den påstanden?

Jeg har som sagt ikke sett noen forskning på området. Men rapporten fra 1961 kan ikke benyttes til lettere kjøretøy. Leser man rapporten så ser man at den ikke inneholder forskning på lettere kjøretøy. Om du er uenig så kan du gjerne dokumentere at fremgangsmåten kan benyttes til lettere kjøretøy.

 

Eller så kan du bare høre på TØI:

 

"– Men skal tyngden bety noe, må den være såpass at det presser på veilegemet og da trenger man litt mer enn to tonn, sier Thune-Larsen."

 

Eller Statens Veivesen:

 

"– Det spiller ingen rolle om bilen veier ett eller to tonn, sier han til tu.no."

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
TØIs "Marginale Eksterne Kostnader ved Veitrafikk" sier
 

De trafikkavhengige slitasjekostnadene antas i Erikssen (1999) å økes eksponentielt med aksellasten.
I AASHTO (1974) finner vi formelen: R=Σi(2Pi)a
 
Der Pi er aksellast på aksel nr i og a er en eksponent som avhenger av vegens standard.
Jo lavere vegstandard desto høyere blir a og desto større del av slitasjekostnadene skal henføres til kjøretøy med høy akselvekt.
Ifølge Erikssen (1999) er det i internasjonal litteratur vanlig å legge til grunn en eksponent på 4 mens det i rapporten er lagt til grunn 2,5 for å ta hensyn til piggdekkslitasje.
 
Et lavere anslag enn 4 stemmer godt overens med foreløpige signaler om at VTI kan lande på en lavere eksponent enn 4 samt beregninger presentert i Hjelle (2004) som gir tilnærmet samme kostnad for tunge som for lette kjøretøy (2 øre/km for lette og 3 øre/km for tunge).
Haraldsson (2012) fordeler likevel all slitasje på tunge kjøretøy og vi holder derfor fast på 2,5 som eksponent og benytter samme forholdstall mellom kjøretøyklassene som i Erikssen (1999).

 

 

Det står så vidt jeg kan se heller ingenting i AASHTO rapporten om at deres LEF formel ikke kan brukes på personbiler, men det er tydelig at de i stor grad har benyttet den til å regne ut slitasjen lastebiler med forskjellig vekt og akselkombinasjoner forårsaker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så er det jo slik, at en 20 tonns lastebil sliter eksponentielt mer enn en Tesla, altså (20 000 / 2200)4, som betyr at lastebilen sliter 6800 ganger så mye på veien som en Tesla.

 

Forskjellen mellom en E-UP og en Tesla er fremdeles enorm, selv om den ikke er like enorm som dersom man sammenligner personbiler og lastebiler, eller for den saks skyld syklister og biler.

 

Nå betaler jo også en lastebil på 20 tonn opp mot 20 000,- kroner i årsavgift, alt ettersom vekt, aksler, utslippsklasse osv. mens en elbil fra neste år, i henhold til regjerings forslag, betaler ingenting.

 

Lastebilen bidrar altså med uendelig (bokstavelig talt) mer penger til veivedlikehold, enn elbiler, dersom årsavgiften hadde vært en veibruksavgift, noe den ikke er.

Då må du rekne om att. Ein Tesla betaler 455 kroner i årsavgift. Om årsavgifta var ei vegbruksavgift, burde med andre ord ein Tesla betale 2 kroner og 94 øre i årsavgift. I dag betaler han 155 gonger meir.

 

Jaja, Teslaen skal ikkje lade meir enn ca 8,4 kWh før han har betalt sine 2,94 i avgifter til staten.

 

Avgiften som innføres på elbiler, dersom budsjettet vedtas, er engangsavgiften, hvis hovedformål er å skaffe staten inntekter.

 

Eg trur nok ikkje bom- og avgiftspartiet får gjennomslag for denne nye avgifta heller, sidan ho bryt ei avtale som regjeringspartia har med V og KrF. FrP klarar sikkert å grine seg til ei anna ny avgift, slik dei gjorde med flyseteavgifta i fjor.
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Så er det jo slik, at en 20 tonns lastebil sliter eksponentielt mer enn en Tesla, altså (20 000 / 2200)4, som betyr at lastebilen sliter 6800 ganger så mye på veien som en Tesla.

 

Forskjellen mellom en E-UP og en Tesla er fremdeles enorm, selv om den ikke er like enorm som dersom man sammenligner personbiler og lastebiler, eller for den saks skyld syklister og biler.

 

Nå betaler jo også en lastebil på 20 tonn opp mot 20 000,- kroner i årsavgift, alt ettersom vekt, aksler, utslippsklasse osv. mens en elbil fra neste år, i henhold til regjerings forslag, betaler ingenting.

 

Lastebilen bidrar altså med uendelig (bokstavelig talt) mer penger til veivedlikehold, enn elbiler, dersom årsavgiften hadde vært en veibruksavgift, noe den ikke er.

Då må du rekne om att. Ein Tesla betaler 455 kroner i årsavgift. Om årsavgifta var ei vegbruksavgift, burde med andre ord ein Tesla betale 2 kroner og 94 øre i årsavgift. I dag betaler han 155 gonger meir.

 

Jaja, Teslaen skal ikkje lade meir enn ca 8,4 kWh før han har betalt sine 2,94 i avgifter til staten.

 

Avgiften som innføres på elbiler, dersom budsjettet vedtas, er engangsavgiften, hvis hovedformål er å skaffe staten inntekter.

Eg trur nok ikkje bom- og avgiftspartiet får gjennomslag for denne nye avgifta heller, sidan ho bryt ei avtale som regjeringspartia har med V og KrF. FrP klarar sikkert å grine seg til ei anna ny avgift, slik dei gjorde med flyseteavgifta i fjor.

 

Interessant å observere at FrPs avgiftspolitikk treffer dem som er FrP motstandere i utgangspunktet ^^

Det er jo en genistrek, å innføre nye avgifter uten at de mister velgere :)

Jeg har ihvertfall ikke merket en eneste ny avgift fra FrP. Jeg har hørt at de eksisterer, men så lenge de bare irriterer deg Sturle, så er de egentlig mest til glede for meg :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 9 måneder senere...

Dropp buss (som har høy last på akslingen) og kjør Tesla, vel vitende om at et slikt bytte vil redusere slitasjen på veinettet :-)

De er nå mykje rart man skal lese før man blir blind.

 

Ikke for det, eg gir ikke 5 sure sild for rapportene til TØI eller dei som henviser/ refererer til deise (SISO).

 

0 utsleppsbil ? Det heiter 70-80% utsleppsbil for dei som er i markedet nu.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...