Gå til innhold

Hevder de «store, tunge» elbilene sliter mer på veien - avvises av fagfolkene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men utslipp av CO2 er høyere med de store elbilene enn ved små elbilene.

Når du skal lade denne bilen, forbruker de på lik linje som andre elforbrukere, energi fra den europeiske elmiksen. Dette inkluderte kullkraft, gasskraft, atomkraft, vindkraft, vannkraft, etc.

 

Desse bilene bruker idag gratis den veien som vi andre betaler for. Er det rettferdig?

 

Mao burde de ha beskatning basert på vekt, slik fossile biler har. Og slutt på gratis ferge, bom, etc.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Men utslipp av CO2 er høyere med de store elbilene enn ved små elbilene.

Når du skal lade denne bilen, forbruker de på lik linje som andre elforbrukere, energi fra den europeiske elmiksen. Dette inkluderte kullkraft, gasskraft, atomkraft, vindkraft, vannkraft, etc.

 

Desse bilene bruker idag gratis den veien som vi andre betaler for. Er det rettferdig?

 

Mao burde de ha beskatning basert på vekt, slik fossile biler har. Og slutt på gratis ferge, bom, etc.

 

EU- miksen og disse grønne sertifikatene og salg av norsk strøm er for leng3 siden avslørt som en bløff og papirstrøm.

En bil som veier to tonn og har gummisåler uten pigg og står halve året i garasjen, sliter mindre på veien enn en liten tass med piggdekk..så hvordan skal det bli rettferdig??

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Hvis vi ville kunne vi få nullutslipp på hele Norges transport.  Både på vare/langtransport og personbiltransport.

La forurenser betale.

Om folk vil velge batteri-elektrisk med forbrenningsmotor som rekkeviddeforlenger, så bør de betale.

Om folk velger batteri-elektrisk (kun), eller batterielektrisk med Hydrogen som rekkeviddeforlenger er det ingen forurensningsavgift å betale.

Markedet bør bestemme.

Og om folk vil velge kun batteri og tar seg tid til å lade og planlegge kjøring kan de de.

Om folk vil gjøre dette for småkjøring, og benytte Hydrogen ( som kommer til å tilbys til halv pris av fossilt), gir det verdi for alle når det gjelder bedre nærmiljø.

Sturle vil fortsatt kunne vente for å lade på langjøring om han trives med det. Det er et marked  også for religiøse.

Lenke til kommentar

Kjære FRP og Co, om dette er et skalkeskjul for å avgiftsbelegge de rikeste - som er helt greit i seg selv. Ingen grunn til å skjule dette - hvorfor ikke avgiftslegge basert på kjøpspris i stedet?

En tenkt elektrisk Porsche på 1.99 tonn, til 2 millioner kr, slipper fortsatt avgift? Samtidig som en mulig Skoda Oktavia med ekstra stort batteri, 2.5 tonn, til 400 000kr, må betale maks avgift!

Vektavgift rammer skeivt, bruk bare vanlig moms i stedet.

 

Det er ikke de rikeste som blir avgiftsbelagt

Det regjeringen vil er at dyre biler, også elbiler, skal være forbeholdt de som har mest.

"Frp, for rikfolk flest..."

Endret av Xaphoon
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis vi ville kunne vi få nullutslipp på hele Norges transport. Både på vare/langtransport og personbiltransport.

La forurenser betale.

Om folk vil velge batteri-elektrisk med forbrenningsmotor som rekkeviddeforlenger, så bør de betale.

Om folk velger batteri-elektrisk (kun), eller batterielektrisk med Hydrogen som rekkeviddeforlenger er det ingen forurensningsavgift å betale.

Markedet bør bestemme.

Og om folk vil velge kun batteri og tar seg tid til å lade og planlegge kjøring kan de de.

Om folk vil gjøre dette for småkjøring, og benytte Hydrogen ( som kommer til å tilbys til halv pris av fossilt), gir det verdi for alle når det gjelder bedre nærmiljø.

Sturle vil fortsatt kunne vente for å lade på langjøring om han trives med det. Det er et marked også for religiøse.

Å, elbil er kun for religiøse...?

Beklager å skuffe deg, men hydrogen er kun for de blåøyde...

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Enda en som ikke har skjønt det... nei vi lader ikke med EU strøm...

 

Så hvorfor har vi DC-kabel mellom Norge-Nederland, Norge-Danmark, samt luftspenn i fleng mellom Norge og Sverige, som igjen har linjer mot Danmark og Tyskland? Trodde disse var med på å sikre stabil kraftforsyning her i nord, samt supplere Europa med "grønn energi".
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...