Hanne Løvik Skrevet 12. oktober 2017 Del Skrevet 12. oktober 2017 Slik rammes kommende elbilmodeller av «Tesla-avgiften».Hevder de «store, tunge» elbilene sliter mer på veien - avvises av fagfolkene Lenke til kommentar
Fryktlaus Skrevet 12. oktober 2017 Del Skrevet 12. oktober 2017 Men utslipp av CO2 er høyere med de store elbilene enn ved små elbilene. Når du skal lade denne bilen, forbruker de på lik linje som andre elforbrukere, energi fra den europeiske elmiksen. Dette inkluderte kullkraft, gasskraft, atomkraft, vindkraft, vannkraft, etc. Desse bilene bruker idag gratis den veien som vi andre betaler for. Er det rettferdig? Mao burde de ha beskatning basert på vekt, slik fossile biler har. Og slutt på gratis ferge, bom, etc. 6 Lenke til kommentar
Populært innlegg Bernt2 Skrevet 12. oktober 2017 Populært innlegg Del Skrevet 12. oktober 2017 Pris for slitasje??? Biler i klassen lette kjøretøy, har mikroskopiske forskjeller på slitasje. Den er uansett ikke så stor ,at et avgiftshopp på 70.000 eller deromkring, i det hele tatt henger på greip!! Sånn sett, så vil en liten E UP på piggdekk slite mer på veien, enn en Tesla på reine gummisåler!! Derimot, så kan antall kjørte km påvirke slitasjen mer, men der kommer jo det inn ,at alle, også elbiler betaler moms, når energilageret skal fylles. Så kommer elavgiften...det blir betaling etter bruk og forbruk ,og det burde holde. Vi må innse, at avgifter, basert p teoretiske utslipp, når bilen står parkert er latterlig. Betaling for faktisk bruk, forbruk og slitasje..den som bruker mer betaler mer. 10 Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 12. oktober 2017 Del Skrevet 12. oktober 2017 Men utslipp av CO2 er høyere med de store elbilene enn ved små elbilene. Når du skal lade denne bilen, forbruker de på lik linje som andre elforbrukere, energi fra den europeiske elmiksen. Dette inkluderte kullkraft, gasskraft, atomkraft, vindkraft, vannkraft, etc. Desse bilene bruker idag gratis den veien som vi andre betaler for. Er det rettferdig? Mao burde de ha beskatning basert på vekt, slik fossile biler har. Og slutt på gratis ferge, bom, etc. EU- miksen og disse grønne sertifikatene og salg av norsk strøm er for leng3 siden avslørt som en bløff og papirstrøm.En bil som veier to tonn og har gummisåler uten pigg og står halve året i garasjen, sliter mindre på veien enn en liten tass med piggdekk..så hvordan skal det bli rettferdig?? 7 Lenke til kommentar
Populært innlegg iVandal Skrevet 12. oktober 2017 Populært innlegg Del Skrevet 12. oktober 2017 Kjære FRP og Co, om dette er et skalkeskjul for å avgiftsbelegge de rikeste - som er helt greit i seg selv. Ingen grunn til å skjule dette - hvorfor ikke avgiftslegge basert på kjøpspris i stedet? En tenkt elektrisk Porsche på 1.99 tonn, til 2 millioner kr, slipper fortsatt avgift? Samtidig som en mulig Skoda Oktavia med ekstra stort batteri, 2.5 tonn, til 400 000kr, må betale maks avgift! Vektavgift rammer skeivt, bruk bare vanlig moms i stedet. 13 Lenke til kommentar
Populært innlegg iVandal Skrevet 12. oktober 2017 Populært innlegg Del Skrevet 12. oktober 2017 Kjære FRP og Co, om dette er et skalkeskjul for å avgiftsbelegge de rikeste - som er helt greit i seg selv. Ingen grunn til å skjule dette - hvorfor ikke avgiftslegge basert på kjøpspris i stedet? En tenkt elektrisk Porsche på 1.99 tonn, til 2 millioner kr, slipper fortsatt avgift? Samtidig som en mulig Skoda Oktavia med ekstra stort batteri, 2.5 tonn, til 400 000kr, må betale maks avgift! Vektavgift rammer skeivt, bruk bare vanlig moms i stedet. Eksempel på gradvis infasing med moms: 2017-2019 -> 5% moms. 2019-2021 -> 10% moms 2021-2023 -> 15 % moms 2023-2025 -> 20 % moms 2026 -> 25% moms. Forbud mot salg av fossilbiler til persontransport. 10 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 12. oktober 2017 Del Skrevet 12. oktober 2017 Slitasje på hva? Overflatelaget eller dypere lag? Det er i dypere lag enn overflatelaget tungtransport er så dominerende? AtW Lenke til kommentar
Populært innlegg Salvesen. Skrevet 12. oktober 2017 Populært innlegg Del Skrevet 12. oktober 2017 Men utslipp av CO2 er høyere med de store elbilene enn ved små elbilene. Når du skal lade denne bilen, forbruker de på lik linje som andre elforbrukere, energi fra den europeiske elmiksen. Dette inkluderte kullkraft, gasskraft, atomkraft, vindkraft, vannkraft, etc. Desse bilene bruker idag gratis den veien som vi andre betaler for. Er det rettferdig? Mao burde de ha beskatning basert på vekt, slik fossile biler har. Og slutt på gratis ferge, bom, etc. Enda en som ikke har skjønt det... nei vi lader ikke med EU strøm... 16 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 12. oktober 2017 Del Skrevet 12. oktober 2017 Men utslipp av CO2 er høyere med de store elbilene enn ved små elbilene. Når du skal lade denne bilen, forbruker de på lik linje som andre elforbrukere, energi fra den europeiske elmiksen. Dette inkluderte kullkraft, gasskraft, atomkraft, vindkraft, vannkraft, etc. Elbilister betaler elavgift på lik linje med andre forbrukere av strøm. 8 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 12. oktober 2017 Del Skrevet 12. oktober 2017 Hvis vi ville kunne vi få nullutslipp på hele Norges transport. Både på vare/langtransport og personbiltransport. La forurenser betale. Om folk vil velge batteri-elektrisk med forbrenningsmotor som rekkeviddeforlenger, så bør de betale. Om folk velger batteri-elektrisk (kun), eller batterielektrisk med Hydrogen som rekkeviddeforlenger er det ingen forurensningsavgift å betale. Markedet bør bestemme. Og om folk vil velge kun batteri og tar seg tid til å lade og planlegge kjøring kan de de. Om folk vil gjøre dette for småkjøring, og benytte Hydrogen ( som kommer til å tilbys til halv pris av fossilt), gir det verdi for alle når det gjelder bedre nærmiljø. Sturle vil fortsatt kunne vente for å lade på langjøring om han trives med det. Det er et marked også for religiøse. Lenke til kommentar
likferd Skrevet 12. oktober 2017 Del Skrevet 12. oktober 2017 Nei og nei, må du betale avgift på Jaguaren, Teslaen eller Mercedesen din? Så synd det er på deg da. Du har det virkelig hardt. 1 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 13. oktober 2017 Del Skrevet 13. oktober 2017 Er vel rett før deise Tesla frikene påstår at dekkslitasjen er mindre enn på sykkel. 3 Lenke til kommentar
Sondre2 Skrevet 13. oktober 2017 Del Skrevet 13. oktober 2017 Er vel rett før deise Tesla frikene påstår at dekkslitasjen er mindre enn på sykkel. Ja, jeg har byttet dekk på sykkelen noe oftere enn på Teslaen om man måler i tid. Måler man i kilometer dekkene varer, er et himmelvid forskjell. 1 Lenke til kommentar
Sondre2 Skrevet 13. oktober 2017 Del Skrevet 13. oktober 2017 Dersom man innfører en Tesla-avgift, må man også øke avgiftene tilsvarende eller mer på de store fossilene. Da beholder elbilene konkurransefortrinnet sitt. 6 Lenke til kommentar
Xaphoon Skrevet 13. oktober 2017 Del Skrevet 13. oktober 2017 En regjering uten hjerne... 3 Lenke til kommentar
Xaphoon Skrevet 13. oktober 2017 Del Skrevet 13. oktober 2017 (endret) Kjære FRP og Co, om dette er et skalkeskjul for å avgiftsbelegge de rikeste - som er helt greit i seg selv. Ingen grunn til å skjule dette - hvorfor ikke avgiftslegge basert på kjøpspris i stedet? En tenkt elektrisk Porsche på 1.99 tonn, til 2 millioner kr, slipper fortsatt avgift? Samtidig som en mulig Skoda Oktavia med ekstra stort batteri, 2.5 tonn, til 400 000kr, må betale maks avgift! Vektavgift rammer skeivt, bruk bare vanlig moms i stedet. Det er ikke de rikeste som blir avgiftsbelagtDet regjeringen vil er at dyre biler, også elbiler, skal være forbeholdt de som har mest. "Frp, for rikfolk flest..." Endret 13. oktober 2017 av Xaphoon 3 Lenke til kommentar
Xaphoon Skrevet 13. oktober 2017 Del Skrevet 13. oktober 2017 Hvis vi ville kunne vi få nullutslipp på hele Norges transport. Både på vare/langtransport og personbiltransport. La forurenser betale. Om folk vil velge batteri-elektrisk med forbrenningsmotor som rekkeviddeforlenger, så bør de betale. Om folk velger batteri-elektrisk (kun), eller batterielektrisk med Hydrogen som rekkeviddeforlenger er det ingen forurensningsavgift å betale. Markedet bør bestemme. Og om folk vil velge kun batteri og tar seg tid til å lade og planlegge kjøring kan de de. Om folk vil gjøre dette for småkjøring, og benytte Hydrogen ( som kommer til å tilbys til halv pris av fossilt), gir det verdi for alle når det gjelder bedre nærmiljø. Sturle vil fortsatt kunne vente for å lade på langjøring om han trives med det. Det er et marked også for religiøse. Å, elbil er kun for religiøse...? Beklager å skuffe deg, men hydrogen er kun for de blåøyde... 7 Lenke til kommentar
Fryktlaus Skrevet 13. oktober 2017 Del Skrevet 13. oktober 2017 [quote name='Espen Hugaas Andersen' Elbilister betaler elavgift på lik linje med andre forbrukere av strøm. Ikke noe de lader gratis på kjøpesenteret, hos arbeidsgiver, offentlige parkeringsplasser etc. Lenke til kommentar
Fryktlaus Skrevet 13. oktober 2017 Del Skrevet 13. oktober 2017 Enda en som ikke har skjønt det... nei vi lader ikke med EU strøm... Så hvorfor har vi DC-kabel mellom Norge-Nederland, Norge-Danmark, samt luftspenn i fleng mellom Norge og Sverige, som igjen har linjer mot Danmark og Tyskland? Trodde disse var med på å sikre stabil kraftforsyning her i nord, samt supplere Europa med "grønn energi". 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå