cppdude Skrevet 12. oktober 2017 Del Skrevet 12. oktober 2017 Hei, har litt vansker med å finne lønnsstatistikk på yrker bundet opp mot Machine Learning / Data Science / AI her i Norge. Vet at i utlandet (USA f.eks), så betaler disse yrkene rimelige bra. Rett ut av Universitet / Høgskole tjener de fort $70'-$80' i året (ca. 525' NOK - 600' NOK), og kan fort stige opp til $150k-$250k (1100' NOK - 2000' NOK) etter et par år. Får man en lederstilling innen området i de store selskapene (Google f.eks), så stiger lønningen enda mer drastisk, og da fort dobbelte av de forrige tallene...men dette er selvfølgelig for veldig senior folk, som nok har både Doktorgrad og 10 år med yrkeserfaring. Uansett, det virker som at folk i disse yrkene i snitt tjener litt mer enn vanlige utviklere. Det hjelper sikkert på at "ML / DS / AI" o.l busswords brukes uhemmet i tech for tiden, samt at det er langt færre kandidater med riktig bakgrunn. Noen her i Norge som jobber med slikt? Ser fra tid til annen "Data Scientist" stillinger på Finn, men finner lite om kompensasjon. Står oftest bare at de er konkurransedyktige. Har det siste året bygget på en Mastergrad i Maskinlære, men kjenner ingen i arbeidslivet som har rein Data Science yrke (eller liknende), eller samme bakgrunn. De fleste jeg kjenner jobbe i Akademia, som forskere, professorer, eller stipendiat. Har fra tidligere en Master i Elektro/Automasjon, men ville skifte beite etter at olja gikk ad undas. Hva burde en forvente? Føler det blir litt feil å bruke lønninger fra USA som basis, da veldig mange av disse kommer fra San Fransisco eller New York, som allerede har unaturlig høye lønninger pga. konkurranse og høye boligpriser. Lenke til kommentar
Marcus Halberstram Skrevet 12. oktober 2017 Del Skrevet 12. oktober 2017 Jeg har ikke denne bakgrunnen selv, men jeg ser ingen grunn til at du ikke skal kunne forvente hvertfall 500K. Problemet i Norge er vel det at arbeidsmarkedet foreløpig er ganske begrenset, så det skal vel noe til å få en jobb hvor du virkelig får bruk for masteren din. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 13. oktober 2017 Del Skrevet 13. oktober 2017 Å samanlikne lønn direkte med USA blir fort litt ukorrekt då samfunns og utdanningsmodellen er ganske forskjellig. Særleg då med tanke på at utdanning i USA er såpass dyrt arbeidstakarane må få god lønn for å ha sjangs til å få betalt ned studielånet sitt. I tillegg er nok lønningane ein del høgare akkurat no sidan det er få kvalifiserte arbeidstakarar tilgjengeleg. Etterkvart som at det blir fleire slike ingeniørar så vil nok lønningane gå litt ned til eit lønnsnivå som liknar meir på vanlig ingeniørlønn. Til samanlikning er utdanninga i Norge meir eller mindre gratis, det blir gjenspeila i at lønnsforskjellane mellom stillingar med og uten utdanningskrav er forholdsvis liten. Men ei startlønn på rundt 500k er absolutt realistisk. I følge nito sin statistikk så var gjennomsnittleg startlønn for ein nyutdanna bacheloringeniør i fjor kr 483 615 og kr 507 415 for masteringeniør. Og sidan du har ei sjeldan spesialisering, og med tanke på at mange av dei aktuelle jobbane med høg sannsynlegheit blir lokalisert i dei store byane med det kostnadsnivået som er der, så får du nok høgare lønn enn gjennomsnittet. Men på den andre sida så kan du også kome inn så tidleg at det ikkje endå er økonomi nok i selskapa som driver med kunstig intelligens til å tilby høg startlønn, men dette vil sjølvsagt kunne forandre seg etterkvart som at økonomien blir sterkare. Lenke til kommentar
Tesla1856 Skrevet 13. oktober 2017 Del Skrevet 13. oktober 2017 Har fra tidligere en Master i Elektro/Automasjon, men ville skifte beite etter at olja gikk ad undas. Får du ikke jobb selv om du har en Mastergrad i Automasjon ????? Hvor har du gått, hvilken universitet/høgskole? Lenge sia du har blitt uteksaminert? Søkt mange jobber ? Lenke til kommentar
cppdude Skrevet 13. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2017 Har fra tidligere en Master i Elektro/Automasjon, men ville skifte beite etter at olja gikk ad undas. Får du ikke jobb selv om du har en Mastergrad i Automasjon ????? Hvor har du gått, hvilken universitet/høgskole? Lenge sia du har blitt uteksaminert? Søkt mange jobber ? Er ikke problem å få jobb, men har også lyst å skifte beite, da jeg har blitt mer og mer interessert i Data Science over årene. Da jeg hadde mange overlappende fag fra tidligere Master, så fikk jeg også godkjent en del av disse. Lenke til kommentar
Visum Skrevet 22. oktober 2017 Del Skrevet 22. oktober 2017 Har fra tidligere en Master i Elektro/Automasjon, men ville skifte beite etter at olja gikk ad undas. Får du ikke jobb selv om du har en Mastergrad i Automasjon ????? Hvor har du gått, hvilken universitet/høgskole? Lenge sia du har blitt uteksaminert? Søkt mange jobber ? Er ikke problem å få jobb, men har også lyst å skifte beite, da jeg har blitt mer og mer interessert i Data Science over årene. Da jeg hadde mange overlappende fag fra tidligere Master, så fikk jeg også godkjent en del av disse. Da har du bare ett luksusproblem, da er det bare å velge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå