Gå til innhold

Statsbudsjett i Norge vs. Sverige er sjokkerende

Mr.M

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

400 milliarder mer i hvert fall. Eller enda litt til om vi regner om til lik valutakurs.

Når alt koster mer, må man også bruke mer.

I denne sammenhengen er det litt feil da skatt også blir påvirket av inflasjon som er grunnen til økte priser. Vi bruker mer fordi vi trenger mer rett og slett, vi har desverre ikke brukt nok på ting vi trenger tidligere. Det er mye rart som må bygges og litt av grunnen til at vi må bruke mer er fordi vi har bygd for dårlig første gang. Da blir det masse kronasjer for å rette feil, det burde være unødvendig.

Lenke til kommentar

-Norges BNP har fallt voldsomt på grunn av oljeprisen.

-Sverige har en mindre statlig sektor, og større privat sektor, enn Norge. Antagelig også en mer effektiv en.

-Hovedproblemet i Svensk økonomi er økende utgifter til innvandring og 24% arbeidsløshet hos menn under 25.

Mye av Sveriges og Tysklands vekst kommer på grunn av befolkningsvekst og økte offentlige utgifter. På et eller annet tidspunkt kommer utgiftene tilbake som en boomerang. Hvis de ikke ikke klarer å integrere de som har kommet og få dem i jobb, så kan økonomiene deres tanke. Enten det eller så må de kutte i offentlige utgifter, og da er det velferden som går først. Uten velferd vil problemene med innvandrere øke.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke påstått det står ille til med inn/ut balansen, men det faktum at det brukes 4 000 milliarder mer, på halvparten så stor befolkning.

Og er nødvendigvis ikke vanlige mannen i gata som ser noe til de pengene.

400 milliarder mer i hvert fall. Eller enda litt til om vi regner om til lik valutakurs.

Og jo, grunnen til de skyhøye utgiftene er vel nettopp først og fremst at "den vanlige mannen i gata" får tilgang til ekstremt lukrative trygdeordninger her til lands. Folketrygden utgjør godt over en tredjedel av det norske utgiftsbudsjettet (over 470 milliarder kroner), og er hovedgrunnen til at vi bruker så vanvittig mye penger.

Halvparten er jo pensjon - vil ikke kalle innbetalt skatt i mange år til egen pensjon for "ekstremt lukurative trygdeordninger".

Tuller du? Alderspensjonen er den mest lukrative ordningen vi har. Den er så lukrativ at vi er inne i en pågående pensjonsreform for å sikre at vi i det hele tatt har råd til å betale pensjoner i fremtiden. Blant annet må man nå jobbe lenger for å oppnå full pensjon jo senere man er født pga. levealderjustering.

Store deler av alderspensjonen i folketrygden - grunnpensjonen - får du uavhengig av inntekt og arbeidsinnsats gjennom livet. Dette gjelder alle som har bodd i Norge i tre år (EDIT: og vært medlem av folketrygden, selvsagt), i tillegg til asylsøkere som har fått innvilget asyl. Ved hjelp av blant annet samordningsreglene mellom folketrygden og andre offentlige tjenestepensjonsordninger er det de som har jobbet og tjent penger som betaler grunnpensjonen til de som ikke har jobbet i det hele tatt, samt de som har jobbet lite. Med andre ord akkurat som andre ordninger i folketrygden - de som tjener penger betaler for de som ikke gjør det. Så å skille ut alderspensjon fra andre trygdegoder synes jeg blir helt feil.

Endret av Husam
Lenke til kommentar

Personlig synes jeg pensjon er viktig. De har arbeidet for landet. Og UANSETT om vi ser bort ifra det, sp gir de mye til kirke veldedighet barn og barnebarn.

Jeg og vi har personlig fått mye hjelp. Har også hørt om eldre som slår seg løs med BMW osv. Men min erfaring er at eldre er vise kloke og sannsynligvis har en mye større stabiliserende effekt på sammfunnet enn vi tror og de får anerkjennelse for.

Vi må prøve å enes der vi kann på tvers av politisk ståsted og religion (og livssyn for ikke troende, alle har i det minste et livssyn noe annet får du meg ikke til å tro)

Så jeg kan ikke så mye om detaljer på det området. Men eldre er alltid vært bra og gode mot meg fra mitt ståsted.

Håper vi får gode forlik her.

Endret av sarmint
Lenke til kommentar

Hva er en vanlig lærer-lønn i Sverige sammenlignet med Norge?

Ingen anselse. Men jeg har ikke snakket om det, jeg snakket om statens finanser og velferden den tilbyr.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke påstått det står ille til med inn/ut balansen, men det faktum at det brukes 4 000 milliarder mer, på halvparten så stor befolkning.

Og er nødvendigvis ikke vanlige mannen i gata som ser noe til de pengene.

Og jo, grunnen til de skyhøye utgiftene er vel nettopp først og fremst at "den vanlige mannen i gata" får tilgang til ekstremt lukrative trygdeordninger her til lands. Folketrygden utgjør godt over en tredjedel av det norske utgiftsbudsjettet (over 470 milliarder kroner), og er hovedgrunnen til at vi bruker så vanvittig mye penger.

Halvparten er jo pensjon - vil ikke kalle innbetalt skatt i mange år til egen pensjon for "ekstremt lukurative trygdeordninger".

Tuller du? Alderspensjonen er den mest lukrative ordningen vi har. Den er så lukrativ at vi er inne i en pågående pensjonsreform for å sikre at vi i det hele tatt har råd til å betale pensjoner i fremtiden. Blant annet må man nå jobbe lenger for å oppnå full pensjon jo senere man er født pga. levealderjustering.

Store deler av alderspensjonen i folketrygden - grunnpensjonen - får du uavhengig av inntekt og arbeidsinnsats gjennom livet. Dette gjelder alle som har bodd i Norge i tre år (EDIT: og vært medlem av folketrygden, selvsagt), i tillegg til asylsøkere som har fått innvilget asyl. Ved hjelp av blant annet samordningsreglene mellom folketrygden og andre offentlige tjenestepensjonsordninger er det de som har jobbet og tjent penger som betaler grunnpensjonen til de som ikke har jobbet i det hele tatt, samt de som har jobbet lite. Med andre ord akkurat som andre ordninger i folketrygden - de som tjener penger betaler for de som ikke gjør det. Så å skille ut alderspensjon fra andre trygdegoder synes jeg blir helt feil.

Ikke noe av det du skrev endrer mitt synspunkt. 

Lenke til kommentar

Det er jo litt synd i og med at det du skrev var direkte feil. Alderspensjon fra folketrygden er ikke "innbetalt skatt i mange år til egen pensjon". Alderspensjonen blir finansiert løpende av skatte- og avgiftsinntektene til staten det året pensjonene skal utbetales. Den blir med andre ord betalt av folk som jobber i dag. Og store deler av den gjelder som sagt uavhengig av inntekt og arbeidsinnsats. Har du derimot en innskuddspensjonsordning gjennom bedriften du jobber i på toppen, så betaler du faktisk inn til din egen pensjon. Men den ordningen blir altså ikke administrert gjennom folketrygden, snarere gjennom private banker og forsikringsselskaper.

Lenke til kommentar

Hva er en vanlig lærer-lønn i Sverige sammenlignet med Norge?

Ingen anselse. Men jeg har ikke snakket om det, jeg snakket om statens finanser og velferden den tilbyr.

Lærerlønninger kan kanskje brukes som "proxy" for lønns-/kostnads-nivået når en sammenligner Norge og Sverige. Dersom en lærer-lønn i Sveige  er halvparten av en tilsvarende norsk lønn, så er det rimelig at Sverige sitt statsbudsjett er halvparten av Norge sitt (per innbygger). Jeg tipper - uten å gidde å sjekke - at en lærerlønn i Sverige er 75 prosent av en norsk (?)

Lenke til kommentar

Det er jo litt synd i og med at det du skrev var direkte feil. Alderspensjon fra folketrygden er ikke "innbetalt skatt i mange år til egen pensjon". Alderspensjonen blir finansiert løpende av skatte- og avgiftsinntektene til staten det året pensjonene skal utbetales. Den blir med andre ord betalt av folk som jobber i dag. Og store deler av den gjelder som sagt uavhengig av inntekt og arbeidsinnsats. Har du derimot en innskuddspensjonsordning gjennom bedriften du jobber i på toppen, så betaler du faktisk inn til din egen pensjon. Men den ordningen blir altså ikke administrert gjennom folketrygden, snarere gjennom private banker og forsikringsselskaper.

Mitt utsagn er fremdeles en grei måte å beskrive alderspensjon på. Det er en god ordning - ja, men vil ikke kalle den for ekstremt lukrativ.

Så får du fortsette å sjonglere med detaljer.

Lenke til kommentar

Mitt utsagn er fremdeles en grei måte å beskrive alderspensjon på. Det er en god ordning - ja, men vil ikke kalle den for ekstremt lukrativ.

Nei, ditt utsagn er ingen grei beskrivelse, for det første fordi det er riv ruskende galt, og for det andre fordi det at man betaler inn skatt til sin egen pensjon er en vanlig misforståelse som gjør at mange ikke ser alderspensjonen fra folketrygden som det dyre luksusgodet det er.

Lenke til kommentar

Nei, ditt utsagn er ingen grei beskrivelse, for det første fordi det er riv ruskende galt, og for det andre fordi det at man betaler inn skatt til sin egen pensjon er en vanlig misforståelse som gjør at mange ikke ser alderspensjonen fra folketrygden som det dyre luksusgodet det er.

Ok, flott at du mener det! Det er fredag - på tide å tenke litt mer positivt!

Lenke til kommentar

Med tanke på at Sveriges befolkning (10,1 millioner) er dobbelt så stor som Norge, så spør man seg hvordan det er mulig, med mindre vi ikke sløser og nærmest hiver penger ut av vinduet?

Ja. Her må vi nok sette inn en utredningskommisjon så vi kan bruke noen hundre millioner på konsulenter for å finne ut hvorfor vi bruker så mye penger....

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...