Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Tvinge IP under DHCP.

Anbefalte innlegg

Hadde problemer med at jeg mistet kontakt med ADSL routeren min etter at jeg avinstalerte N.Antivirus. Fikk veldig problemer med å få tilbake kontakt med routeren. Måtte bytte nettverkskort for å få det til. Men det er an annen historie...

(noen som har opplevd liknende tidligere, og har tips til hvorfor dette skjedde?? og hva jeg kan gjøre??)

Til det jeg egentlig spør om. Pga. det jeg tidligere nevnte, får jeg en annen IP adresse til den andre nettkortet. 10.0.0.7, istedenfor 10.0.0.2 som jeg hadde. Er det mulig å tvinge DHCP serveren til å gi meg denne adressen? Grunnen til at jeg vil dette, er at jeg har satt routeren til å forwarde, og åpnet visse porter for den forrige IP adressen. Kunne jeg gjort dette er det enklere enn å bytte om på routeren...

Prøvde å sette fast ip, med ipadressen til routeren som gateway, men funka ikke.. Det jeg ikke prøvde var å taste inn DNS til NGT.

Kjører windows XP....

Noen som vet...?

markus

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Prøvde å sette fast ip, med ipadressen til routeren som gateway, men funka ikke.. Det jeg ikke prøvde var å taste inn DNS til NGT.

hva mener du med at det funka ikke? hvis du med 'funka ikke' mener at du ikke fant www.vg.no, forklares jo det ved at du ikke får slått opp ip-adressen pga du ikke har spesifisert en dns-server. Ved å bruke dhcp, så får du tilsendt hvilken dns-server du skal bruke fra dhcp-serveren.

fast ip-oppsett som vil funke:

==================

ip: 10.0.0.2

subnet mask: 255.255.255.0

default gateway: 10.0.0.1

dns1: 217.13.7.140

dns2: 217.13.4.24

er usikker på om det går an å f.eks. spesifisere at et nic med mac-adresse så og så skal ha den og den ip-adressen, men hvis det er et lite nettverk det er snakk om, så er det vel ikke verd bryet?

Lenke til kommentar
hva mener du med at det funka ikke?

jeg som må ha rota litt... funker nå med dns'n.

da er problemet imedlertidig løst iallefall...

takker for hjeplen.

får se om det blir smoothwall etterhvert.. testa det på skola... men funker greit den adsl routeren...

har forresten NGT netopia routeren...

ms

Endret av markusol
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...