Kaneltryne Skrevet 12. oktober 2017 Del Skrevet 12. oktober 2017 Oppgave 4 Bruk et digitalt verktøy og bestem ? slik at tredjegradspolynomet ?(?) = ??3 +2??2 −2? − 4 er delelig med (? +1) Surra med cas i geogebra i en halvtime nå, skjønner ikke hvordan jeg skal ''bestemme a'' med digitalt verktøy. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 12. oktober 2017 Del Skrevet 12. oktober 2017 Oppgave 4 Bruk et digitalt verktøy og bestem slik at tredjegradspolynomet () = 3 +22 −2 − 4 er delelig med ( +1) Surra med cas i geogebra i en halvtime nå, skjønner ikke hvordan jeg skal ''bestemme a'' med digitalt verktøy. Definer P som en funksjon. Skriv så 'Løs[P(-1)=0]', og du får svaret. Da har du brukt et "digitalt verktøy" og alle er forhåpentligvis fornøyde. Lenke til kommentar
Kaneltryne Skrevet 12. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2017 ''Løs[P(-1)=0]'' funket ikke, fikk opp andre alternativer av ''løs'' av geogebra, men jeg prøver å finne ut hva a må være for at polynomdivisjonen skal gå opp gjennom digitale hjelpemidler. Har ingen erfaring med digitale verktøy og har ikke peiling på hva jeg skal gjøre Lenke til kommentar
Synchroz Skrevet 12. oktober 2017 Del Skrevet 12. oktober 2017 (endret) Dersom du skriver i CAS: P(x) := a*x3 + 2*a*x2 - 2x - 4 (husk multiplikasjonstegn mellom a og x) og deretter kjører Løs(P(-1)=0), så bør du få at a = 2 Endret 12. oktober 2017 av Synchroz 1 Lenke til kommentar
Kaneltryne Skrevet 13. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2017 Takk for svar, der fikk jeg det til. Jeg var bare ikke klar over at det var nødvendig med mulitplikasjonstegn mellom a'ene og x'ene Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå