Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp til kjøp av bil, Golf stasjonsvogn eller Mazda CX5

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg en ny(brukt) bil,,, så var det det å velge da.

Har sett på noen Golf stasjonsvogn(14-15mod) og synes det ser ut som fine biler med en god del utstyr,,, har også sett på Mazda CX-5(2012mod) da det frister litt med 4x4.

Noen som har erfaringer med disse bilene og kan komme med noen stall-tips?

Har selv aldri kjørt noen av disse bilene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begge bilene er gode på hver sin måte. Golfen vil definitivt være den med best plass, er vel rundt 600 liter på en stasjonsvogn trur jeg. Lettkjørt og relativt driftsikre biler.

Om du liker å sitte høyt er CX-5 fin å kjøre. Kjører greit til SUV å være, ikke like bra kvalitetsfølelse innvendig og infotainmenten på 2012 modellen kjennes litt gammeldags. Mener også 2012 modellen ikke leveres med adaptiv cruise, noe som er sabla kjekt å ha. 

Uansett hva du ender opp med, sørg for å få prøvekjørt før du kjøper. Sannsynligvis kjenner du etter prøvekjøring hva som er den rette bilen for deg. Golfen leveres også med 4x4 hvis det er noe must. 

Selv sverger jeg til 4x4 i min 2015 Skoda Octavia. Ikke fordi jeg MÅ ha det for å komme fram, men fordi det gjør bilen så mye tryggere og mer stabil på vinterføre. Forskjellen er større enn en skulle tru. Nå er det mange som mener det er totalt unyttig, men vil tro de fleste ville skiftet mening etter en god vinter med en bil med 4x4.

Endret av Raimop
Lenke til kommentar

Begge bilene er gode på hver sin måte. Golfen vil definitivt være den med best plass, er vel rundt 600 liter på en stasjonsvogn trur jeg. Lettkjørt og relativt driftsikre biler.

Om du liker å sitte høyt er CX-5 fin å kjøre. Kjører greit til SUV å være, ikke like bra kvalitetsfølelse innvendig og infotainmenten på 2012 modellen kjennes litt gammeldags. Mener også 2012 modellen ikke leveres med adaptiv cruise, noe som er sabla kjekt å ha. 

Uansett hva du ender opp med, sørg for å få prøvekjørt før du kjøper. Sannsynligvis kjenner du etter prøvekjøring hva som er den rette bilen for deg. Golfen leveres også med 4x4 hvis det er noe must. 

Selv sverger jeg til 4x4 i min 2015 Skoda Octavia. Ikke fordi jeg MÅ ha det for å komme fram, men fordi det gjør bilen så mye tryggere og mer stabil på vinterføre. Forskjellen er større enn en skulle tru. Nå er det mange som mener det er totalt unyttig, men vil tro de fleste ville skiftet mening etter en god vinter med en bil med 4x4.

Takk for fine tips,, skal få prøvekjørt begge bilene på Mandag:)  Det er jo også et poeng at CX-5 er 3-4 år eldre en Golf i samme pris-segment.

Lenke til kommentar

Er disse Haldex variantene av "4x4" noe særlig? Kobles vel bare inn ved antydning til hjulspinn?

Funker som bare juling ved vanlig kjøring.

Og mener det er permanent drift på alle fire, men at det til vanlig sender 90% av krafta til forhjulene. Ganske sikker på at det er satt opp slik på octavia.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...