Gå til innhold

Byggeskandale på nytt prestisjebygg i København: 2,5 km rør må byttes ut


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor er det ikke entreprenøren som tar regninga?

 

AtW

 

Antagelig fordi også i Danmark er det 'in' i det offentlige å velge billigste anbud, med dårlige kravspesifikasjoner, fingerne i ørene og skylapper: "jeg bare gjorde som det stod i instruksen". Anbudsprosesser og oppfølging er åpenbart tungt å lære for det offentlige.

Ut fra beskrivelsen i artikkelen skulle vel hele byggejobben ha blitt stoppet for lenge siden.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

«kommunikasjonen med Inabensas folk var vanskelig, fordi de ikke snakket dansk eller engelsk, og at de trakk rørene som det passet dem.»

Akkurat som å høre faren min klage over de polske håndverkerne han brukte for å bygge hytte. De jobbet hardt, det skal de ha, men når han kom med instrukser sa da ja og ha og gjorde som de ville når han snudde ryggen til..

 

Jeg antar at du får det du betaler for. Da kan få billigere arbeidere men da bør du også bruke noe av penga du sparer på en språkmektig formann som kan kikke arbeiderne over skuldra når det trengs.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

«kommunikasjonen med Inabensas folk var vanskelig, fordi de ikke snakket dansk eller engelsk, og at de trakk rørene som det passet dem.»

Akkurat som å høre faren min klage over de polske håndverkerne han brukte for å bygge hytte. De jobbet hardt, det skal de ha, men når han kom med instrukser sa da ja og ha og gjorde som de ville når han snudde ryggen til..

 

Jeg antar at du får det du betaler for. Da kan få billigere arbeidere men da bør du også bruke noe av penga du sparer på en språkmektig formann som kan kikke arbeiderne over skuldra når det trengs.

Å benytte utenlandske arbeidere som ikke snakker/forstår nasjonens språk burde blitt slått hardere ned på. Det er ingen fornuftig grunn til at dette blir tillatt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

"Ifølge instituttets anvisninger skulle de ventilasjonskanalene som gikk gjennom bygningen være av PVC for å kunne tåle syre. Men de kanalene som ble montert i bygningen er av aluminium, og de må nå skiftes ut."

 

Kanskje det kunne være en mulighet å blåse/kle kanalene med en plaststrømpe innvendig, som man gjør med kloak-rør?

Ellers vil jeg tro at det kan være bedre med små ventilasjonsanlegg for hver seksjon/kontoreenhet i et bygg?

F.eks av en slik type som man benytter i boliger der inn og utluft kjøres gjennom yttervegg.

( f.eks. https://www.ener.no/ )

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
Lenke til kommentar

Hvorfor er det ikke entreprenøren som tar regninga?

 

AtW

 

Det er vel som i Norge, byggherre har øverste ansvar - det hintes vel til det i artikkelen:

"Men mye tyder på at Bygningsstyrelsen kjente til de kritiske forholdene omkring bygget, som i tillegg til de som er nevnt over, også dekker over ansettelsen av ufaglærte polske arbeidere til teknisk kompliserte oppgaver."

 

Dersom det er også sant at entreprenør ikke hadde ihvertfall mellomledere som snakket dansk eller engelsk som det nevnes så er det ganske imponerende dårlig styring av byggherre ikke å stoppe jobben.

 

Men ved grov uaktsomhet av entreprenør(som her), så vil det nok bli noen runder i retten i etterkant uansett. Mange eksempler fra Norge på det samme og da blir vanligvis entreprenør skadelidende i etterkant, heldigvis.

 

Men som flere sier, med bedre anbudsprosesser ville mye av dette være en ikke-sak, både her og der, og koste samfunnet adskillig mindre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

...

Å benytte utenlandske arbeidere som ikke snakker/forstår nasjonens språk burde blitt slått hardere ned på. Det er ingen fornuftig grunn til at dette blir tillatt.

Som alt annet så kan også det håndteres. På noen byggeplasser har folk flagg på hjelmen for å indikere hvilke språk de behersker. Den polakken som kan klistre et engelsk eller norsk flagg på hjelmen ved siden av det polske, har gjerne en fordel når formenn utnevnes/lønn forhandles. ;)
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er tydelig at u-landene i Europe mangler enhver kompetanse til å utføre kompliserte jobber.

Når man velger entreprenører fra slike land pga lav pris, bør man samtidig ta høyde for dobling av sluttprisen og kraftig utsettelse av ferdigstillelsen.

 

I mange tilfeller er det vel like mye holdningen til jobb og kunde som det er kompetansen. Begge deler i kontrast til troen på egne ferdigheter. Uansett må det tas med i beregningen. Jeg ser at Vegvesenet/Mesta har blitt mye flinkere de siste par årene til å kaste ut udugelige leverandører fortløpende i hvert fall. De har åpenbart lært noe.

Sporveien i Oslo lærte noe da de kjøpte Italienske trikker, mange norske kommuner har lært noe om anbud på søppelhåndtering i år, NAV har lært litt om anbud på barnevern, asylmottak og litt forskjellig. Det kommer seg kanskje...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er tydelig at u-landene i Europe mangler enhver kompetanse til å utføre kompliserte jobber.

 

Dette er ikke helt riktig, og egentlig ganske urettferdig overfor de som faktisk prøver å være seriøse OG gjør skikkelig arbeid. Har møtt mer enn nok av meget dyktige og seriøse europeiske håndverkere i bygg- og anleggsbransjen i Norge. Dessverre er det enda litt for mange av de ikke fullt så seriøse, dette ødelegger for de andre.. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har hørt at man i England velger det mellomste pristilbudet (i hvert fall for vegprosjekter, vet ikke om det brukes på annet), slik tar man bort de som underpriser og de som overpriser. For det er jo oftere problemer når man velger laveste tilbud, spesielt på store komplekse og kostbare byggeprosjekter. Hadde vært interessant hvis TU undersøkte litt om England og deres erfaring med å velge pristilbud som er gjennomsnittet av alle tilbudene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

 

Det er tydelig at u-landene i Europe mangler enhver kompetanse til å utføre kompliserte jobber.

Når man velger entreprenører fra slike land pga lav pris, bør man samtidig ta høyde for dobling av sluttprisen og kraftig utsettelse av ferdigstillelsen.

 

I mange tilfeller er det vel like mye holdningen til jobb og kunde som det er kompetansen. Begge deler i kontrast til troen på egne ferdigheter. Uansett må det tas med i beregningen. Jeg ser at Vegvesenet/Mesta har blitt mye flinkere de siste par årene til å kaste ut udugelige leverandører fortløpende i hvert fall. De har åpenbart lært noe.

Sporveien i Oslo lærte noe da de kjøpte Italienske trikker, mange norske kommuner har lært noe om anbud på søppelhåndtering i år, NAV har lært litt om anbud på barnevern, asylmottak og litt forskjellig. Det kommer seg kanskje...

Bare så synd vi lærer så mye på så mange fronter, uten at vi ser ut til å ta i bruk all denne lærdommen. ;-)

 

Så kan man selvsagt stille spørsmålstegn med om man mangler evner til å se problemer på forhånd, og slipper å lære i ettertid. Det er tross alt ganske dyr måte å lære på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...