Gå til innhold

Er 29 år og vil bli elektriker

Fireal

Anbefalte innlegg

Er en kar på 29 år som er lei av å jobbe i butikk og vil bli elektriker. Studieretten brukte jeg opp da jeg fullførte medier og kommunikasjon i 2007, så voksenopplæring er no go. Jeg tok kontakt med opplæringskontoret for elektrofag, men ble møtt av en person jeg oppfattet som lite hjelpevillig, så samtalen ble nokså kort. Har derfor noen spørsmål som jeg håper noen her kan hjelpe meg med.

Planen min foreløpig er å sende ut søknader om å få jobbe som hjelpearbeider, men hvor realistisk er det å bli ansatt når man har en bakgrunn med null relevans? Bør jeg heller spørre om å få lærlingeplass? Har hørt snakk om voksne folk som går 5 år som lærling uten skole, men aner ikke hvor vanlig det er. Vil også helst unngå lærlingelønn da jeg er en voksen man med utgifter deretter.

Og hvis det skulle feile, vil en utdanning via NKI Nettstudier være et reelt alternativ? Ser de er den eneste skolen som tilbyr elektrofag utenom VGS, men har ikke særlig mye tillit til nettbaserte privatskoler. Kjipt å bruke masse tid og penger på en utdanning som ikke er verdt så mye. Vil også begynne å jobbe så fort som mulig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan studere selv, for å så ta eksamene som privatist... Da kan du fullføre mye av VGS studiene du ønsker om du har kunskapen som skal til..

Nettstudier er som regel lite attraktivt i mange yrker, da du får som regel bare et slags kursbevis, og ikke en slags formell utdannelse.. Iallefall om man ikke har Studiekompetanse i grunn i forkant..

Når det gjelder å søke som hjelpearbeider tror jeg sjangsene er faktisk rimelig gode om du har en god CV med lang arbeidserfaring i annet yrke. Større bedrifter sparer gode kroner på å slippe å betale fagarbeider lønn.. Men som elektriker kreves det uansett at du har diverse kurs for å i det hele tatt få lov til å jobbe... Så det er vel noe av det første du må ta..

Lenke til kommentar

Karrieresenteret er et godt sted å henvende seg til, spør de for konkret veiledning. Nettstudier er absolutt et alternativ(i fleste tilfeller også Lånekasse godkjent), hvis disiplinen er der.

Ah. Karrieresenteret er nytt for meg. Takk for tipset!

Du kan studere selv, for å så ta eksamene som privatist... Da kan du fullføre mye av VGS studiene du ønsker om du har kunskapen som skal til..

Nettstudier er som regel lite attraktivt i mange yrker, da du får som regel bare et slags kursbevis, og ikke en slags formell utdannelse.. Iallefall om man ikke har Studiekompetanse i grunn i forkant..

Når det gjelder å søke som hjelpearbeider tror jeg sjangsene er faktisk rimelig gode om du har en god CV med lang arbeidserfaring i annet yrke. Større bedrifter sparer gode kroner på å slippe å betale fagarbeider lønn.. Men som elektriker kreves det uansett at du har diverse kurs for å i det hele tatt få lov til å jobbe... Så det er vel noe av det første du må ta..

Men det er vel praktiske eksamener man må opp til i tillegg? Og fra denne linken får jeg det inntrykket av at en hjelpearbeider ikke har lov til å jobbe selvstendig, og skal holde seg unna opgaver som krever sertifisering, så de kursene du referer til er kanskje ikke noe jeg trenger å tenke på enda. Dunno. Men er det virkelig sånn at hvem som helst kan sende inn en søknad som hjelpearbeider, og få muligheten til å bli elektriker etterhvert? Jeg syns det høres for enkelt ut.

Er det kanskje noen andre her som startet som hjelpearbeider og som jobber som elektriker nå som kan si noe om hvordan den prosessen har vært?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...